יצחק אלבעלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רבי יצחק אלבעלי
מדינה האימפריה העות'מאנית
מקום מגורים אזמיר
רבותיו הרב יעקב בן נעים, הרב יוסף איסקפה
חיבוריו אמר יצחק
צאצאים בנו - הרב חיים יוסף, נינו - הרב יצחק רבינו אלבעלי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב יצחק אלבעלי (הראשון) היה רב ודרשן באזמיר במאה ה-18. בעל ספר אמר יצחק.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא ידוע לנו רבות על תולדותיו, אלא שהיה מתלמידיו המובהקים של הרב יעקב אבן נעים, מחבר ספר משכנות יעקב[1]. למד גם אצל הרב חיים אבולעפיה (השלישי) ומביא דברים בשמו[2]. וכן היה תלמידו של הרב יוסף איסקפה[3]. היה דרשן, ומעט מדרשותיו שנשא הודפסו בספרו.

צאצאיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנו היה הרב חיים יוסף, ונכדו היה הרב נסים משה, אביו של הרב יצחק רבינו אלבעלי, מחבר ספר פרי העץ וספר עיני דוד, ושל הרב יעקב. בנו של הרב יצחק רבינו היה הרב יהושע יוסף שהיה רב באורלה הסמוכה לאזמיר, אביו של הרב חיים והרב משה. בנו של הרב יעקב היה הרב חיים אלבעלי, אביו של הרב יאודה.

ספרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שער ספר אמר יצחק לרב יצחק אלבעלי הראשון

אמר יצחק (ראשי תיבות, בהיפוך אותיות, של מהרב רבי יצחק אלבעלי) (אזמיר ניסן תרנ"ג) - חידושים על הש"ס ועל משניות וכן דרושים בנושאים שונים: דרוש שבת הלבשה[4] דרוש לשבת זכור מנכד המחבר הרב יצחק רבינו אלבעלי[5], דרוש להכנסת ספר תורה מבן המחבר, הרב יהושע יוסף[6], ושני דרושים להספד. בסוף הספר נדפסו ליקוטים על התנ"ך וליקוט על הגדה של פסח, את הספר הוציא לאור בן-נינו של הרב המחבר, הרב חיים אלבעלי, משאריות כתביו של המחבר שנותרו מהשרפה באזמיר באב התר"א, אז נשרפה גם ישיבת מגן שאול, שהוקמה על ידי הגביר רפאל גרשון שאול, ובה היו ספרים רבים וחלקם בכת"י. בספר מובאות כמעט בכל חידוש הערותיו של הרב חיים (בסוגריים).

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אמר יצחק, הקדמת רבי חיים אלבעלי
  2. ^ אמר יצחק, מסכת סוכה דף ל"ד ע"ב
  3. ^ אמר יצחק, דף י"ב עמוד א
  4. ^ דף י"א עמוד ב'
  5. ^ דף י"ד עמוד ב
  6. ^ דף כ"ד עמוד ב'