יקום כותרי וורקראפט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כותר וורקראפטאנגלית: Warcraft) מתקיים בעולם פנטסטי נרחב, המורכב ממספר ממדים, עולמות וכוכבי לכת. עולם זה משמש כתפאורה לשלל משחקי המחשב, ספרים, משחקי לוח וסרטים המרכיבים את הכותר.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העולם הדמיוני מורכב משני כוכבי לכת מרכזיים - אזרות', העולם המרכזי בו מתקיימת מרבית מהעלילה ודראנור, כוכב לכת הקיים במספר כותרים בגרסתו המקורית אך גם כגרסה של העולם אחרי שהתפרק והפך לעולם הנקרא אווטלנד.

אזרות'[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכב הלכת אזרות' (Azeroth) הוא התפאורה המרכזית לעלילת מרבית הכותרים בכותר. מורכב מ-4 יבשות מרכזיות - ממלכות המזרח (שמכונות גם "אזרות'"), נורת'רנד, קלימדור, ופנדריה. היבשות מופרדות באוקיינוס מרכזי המכונה "הים הגדול" שבמרכזו מערבולת עצומה ונצחית המכונה "מאלסטורם", מתחתיה שוכנת העיר התת-ימית, נזג'אטאר, ביתם של גזע הנאגה ולידה הר הגעש קזן, ביתם המקורי של הגובלינים. היבשות מוקפות בים הקרוי "הים האסור". בנוסף ליבשות קיימים בכוכב הלכת שלושה ארכיפלגים גדולים - האיים השבורים, זנדאלאר, ביתם המקורי של הטרולים וקול טיראס, תרבות אנושית המתבססת על סחר ולוחמה ימית. לכוכב אזרות' שני ירחים, הגברת הלבנה והילד הכחול.

לפי סיפור הרקע של העולם, במקור הייתה יבשת אחת מרכזית, ששמה קלימדור הקדומה, שהתפרקה לארבע היבשות המרכזיות בעקבות פיצוץ אדיר שנוצר בזמן המלחמה העתיקה, פלישתם הראשונה של הלגיון הבוער לעולם הקדום. הפיצוץ, המכונה "הסנדרינג" (The Sundering), פירק את היבשת ויצר את המערבולת שעדיין קיימת במרכזו של הים הגדול.

ממלכות המזרח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממלכות המזרח
Eastern Kingdoms
מפת ממלכת המזרח
מפת ממלכת המזרח
שמות אחרים אזרות'
סוגה ויקיפדיה:רשימה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מזרח אזרות'
אוכלוסייה
גזעים בני אדם, אל-מתים, גמדים, גנומים, וורגנים, אלפי-דם
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ממלכות המזרח הן המיקוד של שני המשחקים הראשונים והרחבותיהם בסדרת משחקי המחשב וחציו הראשון של המשחק השלישי. היבשת מורכבת מ-3 תת-יבשות מרכזיות, אזרות' (או סטורמווינד), קאז מודאן, ולורדארון. הממלכות המזרחיות נמצאות מזרחית לים הגדול ומערבית לים האסור. הממלכות המזרחיות הן ביתם של מספר גזעים, כאשר ניתן לשחק בחלקם בוורלד אוף וורקראפט - האל-מתים, גמדים, גנומים, אלפי-דם, בני אדם, וורגן ואלפים גבוהים. היבשת מורכבת מ-22 אזורים במשחק.

תת-היבשת הצפונית ביבשת, לורדארון (Lordaron), כוללת את הריסותיהן של הממלכות שהושמדו על ידי צבא האל-מתים, הסקורג', במהלך המלחמה השלישית (וורקראפט 3: שלטון הכאוס):

  • קוולת'אלאס (Quelthalas), ממלכת האלפים הגבוהים שנכבשה ונהרסה על ידי צבא הסקורג'. חלק מהאלפים הגבוהים ששרדו הלכו אחרי הנסיך קאלת'אס והפכו לאלפי הדם, גזע הניתן לשחק במשחק, אלו הקימו מחדש את הממלכה וחלק מבירתה ההרוסה, סילברמון (Silvermoon City), ובעזרת הפורסייקן יטהרו את חלקה הדרומי של הממלכה ("ארצות הרפאים") מידי הסקורג'.
  • אזור טיריספול גליידס (Tirisfall Glades), בו שוכנת ממלכת האל מתים בבירתם המרכזית האנדרסיטי (The Undercity). האנדרסיטי היא עיר תת-קרקעית שהוקמה בביובים של העיר לורדארון, בירת ממלכת לורדארון, שהיא הממלכה האנושית שהובילה בהצלחה את הברית האנושית לניצחון על האורקים במהלך המלחמה השנייה (וורקראפט 2: גאות של אפלה). למרות הניצחון וכוחה הרב, לורדארון הושמדה על ידי הסקורג' במלחמה השלישית. כיום שולטים בממלכה הפורסייקן (The Forsaken), קבוצה של אל-מתים שמרדו בסקורג' ובליץ' קינג ששולט בהם והקימו את האנדרסיטי, שהיא בסיס הפעילות הראשי שלהם. במהלך אירועי המלחמה הרביעית, הפורסייקן בעצמם משמידים את העיר על מנת למנוע ממנה ליפול בידי האליינס.

מרבית שטח תת-היבשת עדיין נשלט על ידי האל-מתים שהחריבו את הממלכות ששכנו בו בעבר.

במרכז תת-היבשת אגם מרכזי, אגם לורדאמר (Lordamere Lake), שסביבו הוקמו ממלכות רבות בעבר. בנוסף לממלכות קוולת'אלאס ולורדארון, שכנו בעבר בתת-היבשת גם ממלכת טרולי היער "ז'ולאמאן" (שאת שטחה חלקו יחד עם אויביהם המושבעים, האלפים הגבוהים), ממלכת אלטראק (Alterac), ועיר הקוסמים דאלארן (Dalaran), ששועתקה לנורת'רנד לאחר התבוסה לאל-מתים. בחלקה הדרומי של תת-היבשת שכנה בעבר ממלכה אנושית גילנאס (Gilneas), שהפרידה את עצמה משאר העולם על ידי חומה אדירה. בזכות חומה זו גילנאס ניצלה מצבאות האל-מתים אך תושביה נפלו קורבן לקללת הוורגן (Worgen), שהפכה את מרבית תושביה לאנשי זאב חסרי שליטה. לאחר זמן מה הצליחה הממלכה לפתח תרופה חלקית לקללה שאמנם לא מנעה את השינוי לאנשי זאב אך איפשרה לוורגנים לחזור לשליטה העצמית ולחיות חלקית כבני אדם. בזמן שהוורגן ניסו לשקם את ממלכתם פלשו הפורסייקן לממלכה והקימו בה נמל חדש לטובת ברית העדר. החורבן ("הקטקליזם") השמיד את הצי של הפורסייקן והציל את הוורגן מהשמדה אך פירק את החומה שהגנה על הממלכה והרס שטחים רבים בתוכה.

תת-היבשת המרכזית ביבשת, קאז מודאן (Khaz Modan), מורכבת בעיקר מאזורים הרריים ומשמעות שמה "הרי קאז" בגמדית, קרויה של שם הטיטאן קאז'גורות'[1]. ביבשת שוכנת ממלכת דאן מורוח' (Dun Morogh), ממלכת של הגמדים החברים בברית. בירת הממלכה איירונפורג' (Ironforge) שוכנת בהרים המשקיפים על עמק השוכן בהרים. בקצהו של העמק נמצאים חורבותיה של גנומרגאן (Gnomeregan), בירתם לשעבר של הגנומים. קאז מודאן מורכבת מ-7 אזורים, 3 המרכיבים את ממלכת הגמדים: לוך מודאן (Loch Modan), דאן מורוח' בו שוכנת עיר הבירה איירונפורג', והארצות הרטובות (The Wetland), בהן נמצאת עיר הנמל מנת'יל הארבור (Menethil Harbor). בנוסף 4 אזורים נוספים: רמות הדמדומים (Twilight Highlands), הארצות הרעות (The Badlands), הערוץ הבוער (Searing Gorge), והר בלקרוק (Blackrock Mountain) המקשר בין הערוץ הבוער לבין הערבה הבוערת הנמצאת בשטחה של ממלכת סטורמווינד.

תת-היבשת הדרומית ביבשת, אזרות (נקראת מאוחר יותר בשם: סטורמווינד, כשם הממלכה המרכזית שלימים תחלוש על מרביתה), היא הרקע למשחק המקורי בכותר, וורקראפט: אורקים ובני אדם, כמו גם לסרט הקולנועי וורקראפט: ההתחלה, ובה שוכנת ממלכת בני האדם סטורמווינד (Stormwind) ביער אלווין. בקצה הצפון מערבי של הממלכה שוכנת העיר סטורמווינד, בירת הממלכה ובמידה מסוימת הבירה המרכזית של האליינס -הברית בין בני האדם והגזעים השונים. אזרות' מורכבת מ-10 אזורים. 4 המרכיבים את ממלכת סטורמווינד: ווסטפול (Westfall), דאסקווד (Duskwood), הרי רדרידג' (Redridge Mountains) ויער אלווין (Elwyn Forest), בו שוכנת עיר הבירה של הממלכה. בנוסף בתת-היבשת 6 אזורים ללא שליטה: הארצות המקוללות (Blasted Lands) ,בהן שוכן השער לעולם אווטלנד, ממנו פלשו האורקים לאזרות', הערבה הבוערת (Burning Steppes), מעבר דדווינד (Deadwind Pass), עמק סטרנגלת'ורן (Stranglethorn Vale), צפון סטרנגלת'ורן (North Stranglethorn) וביצת הצער (Swamp of Sorrows).

קלימדור[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלימדור
Kalimdor
מפת קלימדור
מפת קלימדור
סוגה ויקיפדיה:רשימה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מערב אזרות'
אוכלוסייה
גזעים אורקים, טאורן, גובלינים, אלפי לילה, דרנאיי, טרולים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלימדור (Kalimdor) היא היבשת המערבית באזרות', ובשונה מהממלכות המזרחיות, מורכבת יותר משטחים פתוחים ללא שולט, בדומה לערבות ארצות הברית בתקופת ההתיישבות. היבשת הוצגה לראשונה בוורקראפט 3: שלטון הכאוס עם בריחתם של האורקים מהממלכות המזרחיות לפני פלישת הסקורג'. את קלימדור ניתן לחלק לשלושה אזורים: צפון קלימדור, מרכז קלימדור ודרום קלימדור. קלימדור מהווה ביתם של הגזעים במשחק - אלפי הלילה, אורקים, טאורן, טרולים, דרנאיי וגובלינים. היבשת מורכבת מ-24 אזורים במשחק.

צפון קלימדור היא ביתם הקדום של גזע אלפי הלילה, שלחמו נגד הלגיון הבוער אלפי שנים לפי הזמן בו מתרחשת העלילה במרבית המשחקים. באזור זה שוכן עץ העולם, נורדאסיל (Nordrassil), בראש הר הייג'אל (Mount Hyjal) אליו ניסו להגיע מנהיגי הלגיון הבוער במטרה להשמיד את אזרות'. למרות הניצחון על הלגיון הבוער, שטחים רבים מצפון קלימדור עדיין מצולקים מהריקבון שהביאו איתם השדים שפלשו.

בצפון קלימדור שוכנת ממלכת אלפי הלילה, המורכבת מהעיר דראנאסוס (Darnassus) שהוקמה על עץ העולם החדש, טלדראסיל (Teldrassil), שממוקם צפון מזרחית ליבשת. דרומית לעץ, באיי אזורמיסט (Azuremyst), נמצאת ממלכתם של הדרנאיי, גזע חוצנים שהחללית שלהם, אקסודר (Exodar), התרסקה לתוך האיים. שאר צפון קלימדור מכוסה ביערות ונשלטים חלקם על ידי אלפי הלילה וחלקם על ידי ממלכת האורקים מהדרום.

צפון קלימדור מורכבת מ-10 אזורים: אשנוייל (Ashenvale), אזשארה (Azshara), האי אזורמיסט (Azuremyst Isle), האי בלודמיסט (Bloodmyst Isle), דארקשור (Darkshore), פלווד (Felwood), משכן הדרואידים במונגלייד (Moonglade), הר הייג'אל (Mount Hyjal), טלדראסיל (Teldrassil) ווינטרספרינג (Winterspring).

מרכז קלימדור הוא אזור מדברי ברובו ונשלט בחלקיו על ידי העדר, וכולל את שתי הממלכות שהוקמו על ידיו במהלך וורקראפט 3: שלטון הכאוס:

  • דורוטאר (Durotar), ממלכת האורקים שהוקמה על חופו של הים הגדול אחרי בריחתם של מספר שבטים בהנהגתו של שר-המלחמה ת'ראל (Thrall) וקרויה על שם אביו, ובירתה אורגרימאר (Orgrimmar) שהוקמה בקצה הצפוני של הממלכה.
  • אזור מולגור (Mulgore), ארץ אבותיהם של גזע הטאורן, שגורשו משם על ידי הקנטאורים, חזרו לשם במהלך וורקראפט 3: שלטון הכאוס והקימו את בירתם ת'אנדר בלאף (Thunder Bluff).

מרכז קלימדור מורכבת מ-6 אזורים: ערבות השממה (The Barrens) (לאחר הקטקליזם, סדק ענק באדמה חילק את האזור לצפון השממה (Northern Barrens) ולדרום השממה (Southern Barrens)), דסולס (Desolace), דורוטאר (Durotar), ביצת דאסטוולו (Dustwallow Marsh), מולגור (Mulgore), והרי סטונטאלון (Stonetalon Mountains). כמו כן, כולל חלק זה את הריסותיהן של מספר ממלכות שהושמדו על ידי הלגיון הבוער.

דרום קלימדור הוא החלק הפראי והלא מיושב ביותר ביבשת, ללא ערים גדולות או ממלכות משמעותיות באזור, הרפתקנים מגיעים לנופיו המגוונים בחיפוש אחר אוצרות בהריסות העתיקות שעוד מכסות את האזור. האזורים המרכיבים את דרום קלימדור מגוונים מאוד בנופים שלהם וכוללים החל יערות וג'ונגלים עבותים ועד למדבריות מלח. דרום קלימדור מורכבת מ-7 אזורים: פראלאס (Feralas), סילית'וס (Silithus), אנקיראג' (Ahn'Qiraj), טאנאריס (Tanaris), אלף המחטים (Thousand Needles), אולדום (Uldum) ומכתש אנגורו (Un'Goro Crater).

נורת'רנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

נורת'רנד
Northrend
מפת נורת'רנד
מפת נורת'רנד
סוגה ויקיפדיה:רשימה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום צפון אזרות'
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נורת'רנד היא היבשת הצפונית באזרות', וממוקמת באזור הקוטב הצפוני של הכוכב. היבשת מהווה המעוז המרכזי של צבא האל-מתים, הסקורג'. היבשת הוצגה לראשונה בוורקראפט 3: שלטון הכאוס במסגרת מלחמתו של הנסיך ארת'אס נגד האל-מתים והוספה לוורלד אוף וורקראפט בהרחבתו השנייה, וורלד אוף וורקראפט: זעמו של הליץ' קינג.

היבשת מורכבת מאזורים קוטביים בעיקר, טונדרות ויערות עבותים, כאשר יוצא מן הכלל הוא הג'ונגל בשולאזאר באסין במערב היבשת. הגזעים השוכנים בה (שלא הושמדו על ידי האל-מתים) כוללים, בין היתר, את הווריקול (אבותיו הקדומים של האדם), ממותות, מאגנטאורים (חצי ענק וחצי ממותה) טאסקאר, גזע דמוי-אנוש של אריות ים, דרקונים כחולים, וטרולי קרח. היבשת נשלטת ברובה על ידי צבא האל-מתים, הסקורג', שנשלט על ידי הליץ' קינג מהכס הקפוא בקצה הצפוני של היבשת. מעל היבשת מרחפת גם עיר הקוסמים האנושית, דאלארן, ששכנה בעבר בממלכות המזרחיות ושועתקה לעיר במטרה לסייע בהבסתו של הליץ' קינג.

נורת'רנד מורכבת מ-11 אזורים בלבד: טונדרת בוראיאן (Borean Tundra) והאי הסמוך אליה, קולדארה (Coldarra), יער קריסטלסונג (Crystalsong Forest), דרגונבלייט (Dragonblight), אזג'ול-נרוב (Azjol-Nerub), גבעות גריזלי (Grizzly Hills), הפיורד המיילל (Howling Fjord), נחיתת הרות'גאר (Hrothgar's Landing), אייסקראון (Icecrown), אגן שולאזאר (Sholazar Basin), פסגות הסופה (The Storm Peaks), וינטרגראספ (Wintergrasp), זולדראק (Zul'Drak).

פנדריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנדריה
Pandaria
מפת פנדריה
מפת פנדריה
סוגה ויקיפדיה:רשימה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום דרום אזרות'
אוכלוסייה
גזעים פנרדיין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פנדריה היא היבשת הדרומית באזרות' והיא ביתם של גזע הפנדריאנים, גזע דמוי-אנוש של פנדות. היבשת הייתה מוקפת בערפל קסום שמנעה הגעה של אף אחד אליה מהעולם החיצון, וכך הפכה לאגדה עפופה מסתורין. פנדריאנים בודדים עזבו את היבשת, על גבו של הצב הגדול שן זין סו, וביניהם אמני החליטה שסייעו לגזעים אחרים במלחמותיהם בעולם. היבשת הוצגה לראשונה בוורלד אוף וורקראפט בהרחבה הרביעית למשחק, וורלד אוף וורקראפט: הערפלים של פנדריה. עיצוב היבשת והגאוגרפיה שלה נוצרו בהשראתה של ממלכת סין העתיקה.

פנדריה מורכבת מ-11 אזורים בלבד: שממת הפחד (Dread Wastes), אי הענקים (Isle of Giants), אי הרעם (Isle of Thunder), יער הירקן (The Jade Forest), ערבות קראסאראנג (Krasarang Wilds), פסגת קון-לאי (Kun-Lai Summit), האי חסר הזמן (Timeless Isle), ערבות טאונלונג (Townlong Steppes), עמק הפריחה הנצחית (Vale of Eternal Blossoms), עמק ארבעת הרוחות (Valley of the Four Winds) והמדרגה המצועפת (The Veiled Stair).

דראנור ואאוטלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

דראנור / דראנור ביקום החלופי
Draenor / Alternate Draenor
מפת דראנור כפי שהייתה לפני החורבן וההפיכה לאאוטלנד, ודראנור הבלתי-הרוסה ביקום המקביל
מפת דראנור כפי שהייתה לפני החורבן וההפיכה לאאוטלנד, ודראנור הבלתי-הרוסה ביקום המקביל
סוגה ויקיפדיה:רשימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אאוטלנד
Outland
מפת אאוטלנד
מפת אאוטלנד
סוגה ויקיפדיה:רשימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דראנור הוא שמו של הכוכב שהיה ביתם המקורי של גזע האורקים והעוגים. העולם היווה גם ביתם המרכזי של גזע הדרנאיי לפני בריחתם הסופית לאזרות'. בעבר היה מורכב ממישורים רחבים, יערות עבותים וביצות פוריות, אך נחרב במהלך פתיחתם של שערים בין ממדיים שאיפשרו לאורקים לפלוש לאזרות' אחרי שהריקבון שקסמים אפלים הביאו לעולם הפכו אותו לשממה אדומה. הריסותיו של העולם המשיכו לרחף בחלל והיו ידועים כאווטלנד (Outland). לדראנור שני ירחים.

אווטלנד הוצג לראשונה במהלך וורקראפט 3: הכס הקפוא, כעולמם ההרוס של האורקים אליו פלש צייד השדים אילידאן סטורמרייג' בסיועם של הנאגא ואלפי הדם בהנהגתו של הנסיך קאלת'אס במטרה למצוא מקלט מבטחים לחיות בו. לאחר שהושחת על ידי מכשפים בעולם זה, הפך אילידאן לבוס המרכזי בהרחבה הראשונה של וורלד אוף וורקראפט, הלגיון הבוער, בה הוספה אווטלאנד לעולם המשחק לראשונה. אווטלנד מורכבת מ-7 אזורים: הרי קצה הלהב (Blade's Edge Mountains), חצי האי הלפייר (Hellfire Peninsula), נאגראנד (Nagrand), נת'רסטורם (Netherstorm), עמק שאדומון (Shadowmoon Valley), יער טרוקאר (Terokkar Forest) בו נמצאת עיר הבירה המרכזית של העולם כולו, שאטאראת' (Shattrath City), וזנגרמארש (Zangarmarsh). הגעה לאווטלאנד אפשרית דרך השער האפל שממוקם בארצות המקוללות ביבשת הממלכות המזרחיות או דרך שערי קוסמים בערים הראשיות באזרות'.

במהלך ההרחבה החמישית לוורלד אוף וורקראפט, וורלד אוף וורקראפט: שרי המלחמה של דראנור, במסגרת עלילת המשחק הכוללת מסע בזמן ושינוי השתלשלות האירועים שקדמו למשחקי וורקראפט הראשונים נוצר יקום מקביל בעל מציאות שונה, שבמסגרתו דראנור מעולם לא נהרס, ואווטלאנד מעולם לא נוצרה. בעקבות כך התאפשר לשחקנים במשחק להגיע ולחקור את כוכב דראנור המקורי לפני הריסתו. העולם עצמו מורכב מלפחות שתי יבשות, שרק אחת מהם, המכונה היבשת המרכזית קיימת בעולם המשחק, יבשת זו היא המקבילה לאזור אווטלאנד. היבשת הנוספת בעולם נמצאת דרומית אליה והיא ביתם של גזע העוגים שנמצאים באזורים שונים של העולם ובאזרות'. דראנור מורכב מ-9 אזורים, ורק ב-8 מהם ניתן לבקר: אשראן (Ashran), רכס פרוסטפייר (Frostfire Ridge), גורגרונד (Gorgrond), נאגראנד (Nagrand), עמק שאדומון (Shadowmoon Valley), חרוטי אראק (Spires of Arak), טאלאדור (Talador) וג'ונגל טאנאאן (Tanaan Jungle).

שם בדראנור שם באווטלנד הערות
אשראן - לא שרד במסגרת חורבן העולם
רכס פרוסטפייר הרי קצה הלהב התמזגו לאזור אחד בזמן חורבן העולם.
גורגרונד
נאגראנד נאגראנד
שדות פארה'לון נת'רסטורם האזור שבדראנור החלופית תוכנן עבור ההרחבה Warlords of Draenor, אך נחתך לבסוף מהמשחק
עמק שאדומון עמק שאדומון
חרוטי אראק - הושמד ברובו אך העיר סקטיס נשארה ביער טרורקאר
טאלאדור יער טרורקאר
ג'ונגל טאנאאן חצי האי הלפייר
ים זנגאר זנגרמארש

ארצות הצל[עריכת קוד מקור | עריכה]

"ארצות הצל" (Shadowlands) הוא הכינוי לאזור אליו מגיעים לאחר המוות. זהו מישור אינסופי אליו נשלחות הנשמות לאחר מותן על מנת שאדוני המוות, או "הנצחיים" (Eternal Ones) יחרצו את דינם. את ארצות הצל מנהיג נצחי מרושע הידוע בכינויו "הסוהר" אשר מטרתו היא לכבוש ולאחד את עולם החיים עם עולם המתים. "הסוהר" הוא ההוא שיצר במקור את הכתר של הליץ' קינג על מנת שישמש כמעין כלי שיסייע בהגשמת מטרתו, אף על פי שאף אחד מבין אלו שקיבלו את התפקיד (נרז'ול, ארת'ס ובולבאר) הסכים לעשות זאת.

לאחר שסילבאנאס, בהוראתו של "הסוהר", הגיעה אל מצודת אייסקראון שבנורת'רנד, לקחה את הכתר של הליץ' קינג מבולבאר ושברה אותו, נפתח מעין קרע בין-ממדי בין אזרות' לבין ארצות הצל. הקרע, המאיים על האיזון הקוסמי בין החיים למוות, מאפשר להרפתקנים לחקור אותן ולעצור את תוכניותיו הזדוניות של "הסוהר" הזומם לשכתב את המציאות ביקום.

האזור הוצג לראשונה בהרחבה השמינית לוורלד אוף וורקראפט, World of Warcraft: Shadowlands.

על האזור שולטים ארבעה מסדרים הממוקמים באזורים גאוגרפיים שונים: מסדר הקיריאן השוכן באזור "המבצר" (Bastion), מסדר הנקרולורדס השוכן במאלדרקסוס (Maldraxxus), מסדר פיות הלילה השוכן בארדנוואלד (Ardenwald) ומסדר הונת'יר השוכן ברבנדראת' (Revendreth).

במרכז האזור שוכנת העיר הנצחית "אוריבוס" (Oribos), המשמשת כבירת האזור וממלאת במשחק תפקיד דומה לעיר שאטראת' שבאאוטלנד ולעיר דאלארן שבנורת'רנד. כמו כן, במעמקי האזור מצוי "הלוע" (The Maw) אליו נידנות נשמות לייסורי נצח ובמרכזו המגדל המקולל טורגהאסט (Torghast) אשר היה ניתן לראות את קצהו מעל מבצר אייסקראון כאשר נפתח הקרע הבין-ממדי.

כוכבים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכבי לכת נוספים ביקום של וורקראפט כוללים את:

  • ארגוס (Argus) - עולם הבית המקורי של גזע הארדאר (Eredar), ממנו התפלגו הדרנאיי, והמפקדה המרכזית של הלגיון הבוער (the burning legion).
  • קארֵש (K'aresh) - עולם הבית המקורי של גזע האת'ריאל (Ethereal), שנשלט ונחרב על ידי דימנסיוס בולע הכול (Dimensius The All-Devourer) וחיילי האופל שלו.
  • נת'רזה (Nathreza) - עולם הבית של גזע אדוני האימה (הנת'רזים, Nathrezim) לאחר שגורשו מארצות הצל אל עולם החיים.
  • קסורות' (Xoroth) - עולם בשליטת הלגיון הבוער ובו שוכנים הסוסים-שדים הדרדסטידס (Dreadsteeds), המאולפים על ידי מכשפים ברחבי אזרות'.
  • קסנדרוס (Xandros) - עולם שנהרס על ידי הלגיון הבוער ונשלט על ידי שד עוצמתי, במהלך ההרחבה החדשה של וורד אוף וורקראפט שליטי המלחמה של דראינור (Warlords Of Draenor) שחקנים נשלחים להביס את השד ולתת מכה קשה ללגיון ששוכן על הכוכב, שלא הרבה ידוע עליו עד עכשיו.
  • קסרת' (Xerrath) - עולם שנחרב על ידי הלגיון הבוער בזמן שיעבודו של קסורות', כדי להראות את הכוח של הלגיון. לא ידוע ערבות על העולם הזה, חוץ משבכס הרעם, יש אפשרות להשיג ספר שקשור לעולם הזה (The Codex Of Xerrath), שמיועד אך ורק למכשפים (Warlocks). אין שימוש רב לספר, הוא מראה כביכול איך לפתוח שער אל העולם הזה, אך לשם כך נדרש כוח חזק ביותר, שאינו מצוי בידו של אף מכשף בעולם.
  • פנלין דסקור (Fanlin'Deskor) - אחד מהעולמות שהדראיניי (Draenei) ביקרו בהם במנוסתם מהלגיון הבוער, לעולם יש אטמוספירה של אמבר, ארבעה שמשות, הוא צחיח וסלעי ברובו, וכמו כן, נחרב על ידי הלגיון הבוער.

פלגים, גזעים ומעמדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

העולם כולל בשלל כותריו כמויות רבות של גזעים דמיוניים, פלגים, קבוצות ובריתות. מרבית הגזעים בהם ניתן לשחק במשחקים השונים (למעט גזע הפנדריאנים) שייכים לאחת משתי בריתות מרכזיות: הברית (the Alliance) או העדר (the Horde), אך קיימים בעולם כמות רבה של גזעים נייטרליים או שייכים לברית אחרת, שיכולים להיות חברותיים או עוינים לשחקן. הברית והעדר עוינים זה לזה במרבית המשחקים, כאשר לפרקים משתפים פעולה נגד אויב משותף.

הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הברית (the Alliance) נוצרה לראשונה במהלך וורקראפט 2: גאות של אפלה כשממלכות בני האדם וממלכות גזעים אנושיים אחרים החליטו לשתף פעולה בהחלטה אסטרטגית כדי להדוף את צבע העדר הפולש. אף שהגזעים המרכיבים את הברית השתנו רבות במהלך משחקי הכותר אך הברית עצמה נשארה איתנה, מאוחדת סביב תחושת אחווה שנוצרה בעקבות הקרבות הרבים שלחמו ביחד. הגזעים המרכזיים שמרכיבים את הברית כיום הם בני האדם, אלפי הלילה, גמדים, גמדונים, דרנאיי ווורגן. הברית מונהגת על ידי מנהיג צבאי שאחראי על כלל הפעולות הצבאיות של הגזעים המרכיבים אותה.

שינוי הגזעים המרכיבים את הברית לאורך כותרי המשחק מתוארים בטבלה הבאה:

כותר כינוי גזעים וממלכות החברים בברית
וורקראפט 2: גאות של אפלה ברית שבעת הממלכות של לורדארון בני האדם (הממלכות סטורמווינד, לורדארון, סטרומגראד, קול טיראס, גילנאס, דאלארן ואלטראק), גמדים (שבט ויילדהאמר, ממלכת איירונפורג'), גמדונים (ממלכת גנומרגאן), אלפים גבוהים (ממלכת קוולת'אלאס)
וורקראפט 3: שלטון הכאוס הברית בני האדם (הממלכות לורדארון ודאלארן), גמדים (שבט ויילדהאמר, ממלכת איירונפורג'), גמדונים (ממלכת גנומרגאן), אלפים גבוהים (ממלכת קוולת'אלאס), אלפי לילה.
וורלד אוף וורקראפט הברית בני האדם (ממלכת סטורמווינד), גמדים (שבט ויילדהאמר, ממלכת איירונפורג'), גמדונים (ממלכת גנומרגאן), אלפי לילה.
וורלד אוף וורקראפט: מסע הצלב הבוער הברית בני האדם (ממלכת סטורמווינד), גמדים (שבט ויילדהאמר, ממלכת איירונפורג'), גמדונים (ממלכת גנומרגאן), אלפי לילה, דרנאיי (אקסודר).
וורלד אוף וורקראפט: קטקליזם הברית בני האדם (ממלכת סטורמווינד), גמדים (שבט ויילדהאמר, ממלכת איירונפורג'), גמדונים (ממלכת גנומרגאן), אלפי לילה, דרנאיי (אקסודר), וורגן.
וורלד אוף וורקראפט: ערפילי פנדריה הברית בני האדם (ממלכת סטורמווינד), גמדים (שבט ויילדהאמר, ממלכת איירונפורג'), גמדונים (ממלכת גנומרגאן), אלפי לילה, דרנאיי (אקסודר), וורגן, פנדריאנים.
וורלד אוף וורקראפט: הקרב על אזרות' הברית בני האדם (ממלכת סטורמווינד, ממלכת קול טיראס), גמדים (שבט ויילדהאמר, ממלכת איירונפורג', שבט הברזל האפל), גמדונים (ממלכת גנומרגאן), מכה-גמדונים, אלפי לילה, דרנאיי (אקסודר, מוארים), וורגן, פנדריאנים, אלפי הריק

בני האדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוספליי של ג'יינה פראודמור, מנהיגה מבני האדם

גזע בני האדם בעולם וורקראפט מעוצבים על תרבויות האנושיות האירופאיות של ימי הביניים, בעלות מסדרי אבירים וכנסיות הסוגדות לאור עצמו. במהלך המשחק הראשון והשני תוארו בני האדם כנציגי גן העדן שנלחמים נגד האורקים שהגיעו מהגיהנום. במהלך המשחק השלישי ננטשה גישה זו ובני האדם הוצגו כגזע גדול ומשפיע אך בעל מורכבויות, פלגים "רעים" ו"טובים" בתוכו. בני האדם למדו את דרכי הקסם מהאלפים הגבוהים במהלך מלחמות הטרולים, ומאז הפכו לאחד הגזעים בעלי השליטה הרבה ביותר באומנות.

מקורם של בני האדם מגזע המכונה וריקול (vrykul) שעברו מוטציה והפכו לגזע בני האדם, שהתארגן לשבטים נודדים[2]. אחד השבטים, האראת'י (the Arathi), כבש ואיחד את שאר השבטים והכים את אימפריית אראת'ור ואת העיר הגדולה סטרום, הידועה גם כסטרומגראד. האראת'י כרתו ברית עם האלפים הגבוהים ממלכת קוולת'אלאס הצפונית וסייעו בהם במלחמתם נגד הטרולים מאימפריית אמאני. מאימפריית סטרום קמו שבע ממלכות אנושיות, שכולן ממוקמות ביבשת הממלכות המזרחיות. הממלכות הן אזרות', ששמה שונה במהלך השנים לסטורמווינד (Stormwind), לורדארון (Lordaeron), מייסדת הברית, סטרומגראד (Stromgarde), קול טיראס (Kul Tiras), גילנאס (Gilneas), דאלארן (Dalaran), שנשלטה על ידי מסדר הקוסמים הקירין טור ואלטראק (Alterac). כיום בני האדם מונהגים על ידי ממלכת סטורמווינד ומשפחת וורין (Wrynn) שמולכת עליה, המשמשים כמנהיגי הברית כולה.

בהרחבה battle for azeroth מצטרף לאליינס פלג נוסף של בני אנוש מממלכת קול טיראס, אלה ממלכה של שודדי ים שהייתה להם היסטוריה של לחימה בהורד. הם החליטו לכרות ברית עם הבני אנוש של סטורמווינד.

בני האדם משתמשים בסוסים כאמצעי תחבורה יבשתי וגריפינים כאמצעי תחבורה אווירי.

בוורלד אוף וורקראפט בני אדם מסטורמווינד יכולים לשחק את הסוגים הבאים: אביר מוות, כהן, לוחם, מכשף, נוכל, נזיר, פאלאדין, צייד, וקוסם. בני אדם מקול טיראס יכולים לשחק את הסוגים דרואיד, צייד, קוסם, נזיר, כוהן, לוחם, ושאמאן.

גמדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגמדים (באנגלית: dwarves) הם גזע דמוי אדם נמוך ובעל עוצמה פיזית רבה. מתגוררים ביבשת הממלכות המזרחיות בתת-היבשת קאז מודאן. צבע עורם נע מאפור כהה לצבע ורדרד (דמוי אדם). במקור, נוצרו הגמדים מאדמה וסלעים על ידי טיטאנים. הגמדים שרו בתרדמת של אלפי שנים וכשהתעוררו שכחו את עברם. לאחר שגילו את רסיסי ההיסטוריה של היווצרותם, החלו להתמקד כגזע בארכאולוגיה. הגמדים מתחלקים לשבטים: ברונזבירד (Bronzebeard, מילולית, זקן-נחושת), דרק איירון (Dark Iron, מילולית, ברזל אפל) וווילדהאמר (Wildhammer, מילולית, פטיש-פרא). הגמדים בהם ניתן לשחק במשחקים הם משבט ברונזבירד המתגורר באיירונפורג'. שבט ווילדהאמר הם חלק מהגמדים המשתתפים בברית במהלך וורקראפט 3: שלטון הכאוס, אך לא ניתן לשחק בהם בוורלד אוף וורקראפט. שבט הדרק איירון הם שבט מרושע, עוינים גם לברית וגם לעדר, מתגוררים בהר בלקרוק ומשועבדים לרגנרוס, לורד האש. גמדי דרק איירון בודדים עזבו את השבט והצטרפו לברית בשנים האחרונות בלבד. כיום, הגמדים מונהגים על ידי מועצת שלושת הפטישים, שבה נציגים משלושת השבטים של הגמדים, מורודין ברונזבירד המייצג את שבט ברונזבירד, פאלסטד ויילדהאמר המייצג את שבט ווילדהאמר ומוירה ת'אוריסאן המייצגת את שבט דרק איירון.

הגמדים התווספו למשחקים כגזע בן ברית לבני האדם במהלך וורקראפט 2: גאות של אפלה, וגזע עצמאי בוורלד אוף וורקראפט, שם יכולים לשחק את הסוגים הבאים: אביר מוות, כהן, לוחם, מכשף, נוכל, נזיר, פאלאדין, צייד, וקוסם.

הגמדים משתמשים באילים כאמצעי תחבורה יבשתי וגריפונים כאמצעי תחבורה אווירי.

גנומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגנומים (באנגלית: gnomes) הם גזע דמוי אדם נמוך מאוד ובעלי אינטליגנציה מתקדמת בעלי כישרון גם בקסם וגם בטכנולוגיה. במקור, נוצרו הגנומים כרובוטים על ידי טיטאנים. ביתם המקורי של הגנומים, גנומרגאן, הייתה עיר המלאה בטכנולוגיה מתקדמת. מנהיג הגנומים המושחת, הטינקר העליון מקג'ניר מקטורק (High Tinker Mekgineer Mekkatorque), שחרר פסולת רדיואקטיבית בעיר כדי להילחם בטרוגגים שאיימו להשתלט עליה, ובכך הפך את העיר לבלתי ניתן למחיה והפך רבים מהגנומים המתגוררים בעיר ל"גנומים מצורעים", גזע גנומים מוטרפים, הוזים ואלימים. הניצולים של אסון זה נקלטו כפליטים בבירת הגמדים הסמוכה, איירונפורג'. לגנומים יריבות ידועה כנגד גזע הגובלינים, המקבילה בעדר בהיבט הגאונות הטכנולוגית שלהם. יריבות זו הפכה למרכז אחת מההרחבות למשחק הקלפים בכותר, הרת'סטון.

הגנומים משתמשים ברובוטים דו-רגליים המזכירים במראה בת יענה כאמצעי תחבורה יבשתי.

הגנומים התווספו למשחקים כגזע בן ברית לבני האדם במהלך וורקראפט 2: גאות של אפלה, וגזע עצמאי בוורלד אוף וורקראפט, שם יכולים לשחק את הסוגים הבאים: אביר מוות, כהן, מכשף, נוכל, נזיר, צייד, וקוסם.

אלפים גבוהים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוספליי של סילבאנאס ווינדראנר, גנרלית מהאלפים הגבוהים במהלך המשחק השלישי

האלפים גבוהים (באנגלית: high elves) הם גזע אלפים המתגורר בצפון יבשת הממלכות המזרחיות בממלכת קוולת'אלאס. לאחר שגורשו מקלימדור, הגיעו אבותיהם של האלפים הגבוהים לקוולת'אלאס, שם יצר את באר-השמש ממבחנות של מים הנלקחו מבאר הנצח, בממלכה זו נלחמו בטרולים של שבט אמאני, שלא אהבו את יישוב אדמותיהם על ידי הפולשים, בעקבות מלחמה זו כרתו האלפים הגבוהים ברית עם אימפריית בני האדם אראת'ור, אך בעקבות מספר מקרים בהם בני האדם לא סייעו מספיק לאלפים במלחמתם נגד הטרולים, הקפידו על שימור הבדלנות שלהם בממלכה המיוערת ובעיר המבוצרת סילברמון סיטי.

במהלך המלחמה השלישית (עלילת המשחק השלישי) צבאות האל-מתים של הליץ' קינג פלשו לקוולת'אלאס במטרה לכבוש ולהשתלט על כוחה של באר-השמש, והשאירו אחריהם שובל של הרס וחורבן שעד היום מצלק את הנוף בממלכה. 90% מאוכלוסיית הממלכה נטבחו במהלך הפלישה, והוחזרו כאל-מתים מיד לאחר מכם כזומבים או רוחות רפאים. העיר סילברמון נכבשה ושטחים רבים נהרסו. האלפים הגבוהים הבודדים ששרדו התחלקו לשתי קבוצות, אלו שנותרו בקוולת'אלאס והפכו לאלפי הדם (עיינו ערך) והבודדים ששהו בעיר הקוסמים דאלארן, אלו, שהתאגדו לברית הכסופה, פלג אלפים גבוהים בתוך ארגון הקירין טור, אלו שמרו על זהותם כאלפים גבוהים והם היחידם שנותרו בעולם.

בוורלד אוף וורקראפט לא ניתן לשחק בגזע אלפים גבוהים, ומהווים NPC בלבד.

אלפי לילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלפי הלילה (באנגלית: Night elves) הם אחד הגזעים דומיי האדם העתיקים ביותר באזרות'. אלפי הלילה היו קיימים בזמן פלישתו הראשונה של הלגיון הבוער לאזרות', לפי 10,000 שנה, ומנעו את הפלישה, אך במהלך זה הובילו לשבירתם של היבשת המרכזית באזרות' (המכונה: קלימדור הקדומה), מה שהוביל להיווצרות ארבע היבשות המרכזיות, הים הגדול המפריד ביניהם ומערבולת המאלסטורם שנמצאת ביניהם. בחורבן נהרסה גם באר הנצח הקסומה ממנו שאבו האלפים את כוחם. לפני החורבן, הצליח אילידן סטורמרייג' (Illidan Stormrage) להציל כמה מבחנות מלאות במימיה של באר הנצח ויצר באר נצח שנייה בצפון קלימדור החדשה, מעליה נשתל עץ החיים, נורדאסיל (Nordrassil), אלפי הלילה הנותרים בקלימדור הפכו לשומריו של עץ החיים, שהעניק להם חיי אלמוות.

אלפי הלילה שמרו על בדלנותם עד לפלישתו השנייה של הלגיון הבוער, במהלכה כרתו ברית עם בני האדם ועם העדר, בהנהגת האורקים, כדי להילחם בלגיון הבוער. הברית המשולשת הובילה את הלגיון הבוער ומנהיגם, הלורד השד ארכימונד (Archimonde), שם שחררו כנגדו את כוחו העתיק של נורדאסיל, שהביס את הלגיון הבוער והשמיד את ארכימונד, אך גם את עץ החיים ובאר הנצח שתחתיו. בעקבות כך איבדו אלפי הלילה את חיי האלמוות, ומאז מנסים לשחזר זאת באמצעות עץ החיים החדש, טלדראסיל. סביב עץ החיים הם הקימו את עיר הבירה שלהם, דרנאסוס, שנחשבה עד לא מזמן אחד המקומות המוגנים ביותר באזרות' ומהווה מקום מקלט לעוד כמה גזעים. כיום אלפי הלילה גולים בממלכת סטורמווינד של בני האנוש עקב כך שסילוואנס שרפה את עץ החיים ביחד עם דרנאסוס ויתר האי שלהם בתחילת המלחמה הרביעית.

אלפי הלילה גבוהים מאוד ושריריים מאוד. לגזע גבות גדולות, אוזניים ארוכות ומראה פראי ובעל כוח רב. צבע העור של אלפי הלילה נע מגווני ורוד וסגול עד כחול, צבע שערם כולל לבן בוהק, ירוק וסגול ועיניהם בצבע כסוף או אדום. אלפי הלילה קוראים לעצמם בשפתם קאלדוראיי (kaldorei), שמשמעותו "ילדי הכוכבים". אלפי הלילה מונהגים ב-10,000 השנה האחרונות על ידי הכוהנת הגדולה של אלת הירח אלון (Elune), טירנדה וויספרווינד (Tyrande Whisperwind), שלפעמים חולקת את השליטה בגזע עם בעלה, הארכי-דרואיד מלפוריון סטורמרייג' (Malfurion Stormrage).

אלפי הלילה התווספו למשחקים כגזע בו ניתן לשחק במהלך המשחק השלישי, שם היוו גזע עצמאי מברית בני האדם, וכללו גם את שומרי החורשה ודריאדים. בוורלד אוף וורקראפט אלפי הלילה יכולים לשחק את הסוגים הבאים: אביר מוות, דרואיד, כהן, לוחם, נוכל, נזיר, צייד, וקוסם. אלפי הלילה הם אחד משני הגזעים שיכולים להפוך לצייד שדים. לאלפי הלילה שני גזעים נלווים המהווים בעלי ברית ישירה שלהם, היו חלק מהדמויות הזמינות במשחקי האסטרטגיה של הכותר וקיימים בעולם של וורלד אוף וורקראפט כ-NPC, שני גזעים אלו הם:

  • דריאדים (באנגלית: dryads), גזע של יצורות הנולדו מהאליל סנריוס, חצי גופן העליון הוא אלפית לילה, וחצי גופן התחתון של איילה.
  • שומרי החורשה (באנגלית: The keepers of the grove), גזע של יצורים הנולדו מהאליל סנריוס, חצי גופם העליון הוא אלף לילה, וחצי גופם התחתון של אייל.

אלפי הלילה משתמשים בחתולי ענק כאמצעי תחבורה יבשתי והיפוגריפים כאמצעי תחבורה אווירי.

דרנאיי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוספליי של דרנאיי

גזע הדרנאיי (באנגלית: Draenei) הם גזע חוצנים שהגיעו לאזרות' באמצעות חללית, מקורם בגזע הקרוי ארדאר (באנגלית: Eredar), שהוא הגזע המרכזי בלגיון הבוער שמהווה אויב מרכזי בעלילת הכותרים. הארדאר הושחתו על ידי הטיטאן המרושע סרגראס השולט בלגיון, הניצולים האחרונים שנותרו מהגזע שלא הושחתו, הונהגו על ידי הכהן ולן (באנגלית: Velen), כינו את עצמם בשם דרנאיי שמשמעותו בשפתם הוא "הגולים". ולן הוביל אותם בחללית הבין-ממדית אושוגאן לעולם מרוחק, לו נתנו את השם "דראנור", כלומר, מקלט הגולים. הלגיון הבוער רדף אחרי הדרנאיי עד לדרנאור, שם השחית את גזע האורקים המקומיים לעולם והוביל אותם למלחמה נגד הדרנאיי, מלחמה בה נהרגו רבים מהגזע. אחרי חורבנו של דראנור (והפיכתו לאווטלנד) הדרנאיי השתמשו בחללית בין ממדית קטנה בשם "אקסודר" ונטשו את דראנור, עד שהתרסקו באזרות' באי הנמצא מערבית לחוף יבשת קלימדור באי אזורמיסט, הם בחרו להצטרף לברית.

לדרנאיי עור בצבעים כחולים וסגולים, גבוהים ביחס לבני האדם ובעלי שער שחור. לדרנאיי מאפיינים ייחודיים הכוללים פרסות הדומות לאלו של עז, זנבות הדומות ללטאות וזרועות מחושים היוצאים מהסנטר. לחלק מהדרנאיי יש קרניים.

הדרנאיי הוזכרו לראשונה במדריך המשחק וורקראפט 2: גאות של אפלה והופיעו לראשונה במהלך הרחבת "הכס הקפוא" של המשחק השלישי בגרסה מנוונת של הדרנאיי, אלו שנשארו באווטלנד לאחר חורבן העולם (בשונה מאלו שברחו לאזרות' בהנהגתו של ולן), המכונים "האבודים" - בעלי עור כחול, עיניים לבנות לחלוטין, שיער קצר מרוד ופיות ענקיים ופותחים. האבודים מזכרים במראה זומבים ומסוגלים לדבר רק בלחישה.

בוורלד אוף וורקראפט דרנאיי יכולים לשחק את הסוגים הבאים: כהן, לוחם, פאלאדין, שאמאן, צייד, וקוסם.

וורגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוורגן (באנגלית: worgen) הם גזע דמוי אנוש המזכיר אנשי זאב בעלי גב כפוף ורצים על ארבע.

הוורגנים הראשונים מקורם בכת דרואידים אלפי לילה המכונה "הדרואידים של הלהקה" שסגדו לאל הזאב הפרא גולדרין. הדרואידים, בעלי היכולת לשנות את צורתם, בחרו בצורת זאב בלהות. דרואידים אלו איבדו את זהותם האלפית ונשארו זאבים באופן קבוע. אלפי הלילה האחרים ניסו להצילם מהצורה הפראית בה נכלאו אך לא הצליחו, ובמקום כך החליטו לכלוא אותם בחלום האזמרגד מתחת לעץ בבלקוואלד, אזור בממלכות המזרחיות הידועה כיום בשם גילנאס. לאחר שנים רבות קמה באזור זה ממלכה אנושית בשם גילנאס, ממלכה זו בחרה להימנע ממעורבות במלחמות של אנשים אחרים על ידי בניית חומה אדירה שנעלה את הממלכה מהעולם החיצון. בזכות חומה זו גילנאס ניצלה מצבאות האל-מתים אך תושביה נפלו קורבן לקללת הוורגן, שהפכה את מרבית תושביה לאותם אנשי זאב חסרי שליטה, בדומה לדרואידים ששכנו בחלום האיזמרגד. לאחר זמן מה הצליחה הממלכה לפתח תרופה חלקית לקללה שלא מנעה את השינוי לאנשי זאב אך איפשר לוורגנים לחזור לשליטה בעצמם כבני אדם. בזמן שניסו לשקם את ממלכתם פלשו הפורסייקן לממלכה והקימו בה נמל חדש לטובת ברית העדר. החורבן השמיד את הצי של הפורסייקן, הציל את הוורגן מהשמדה אך פירק את החומה שהגנה על הממלכה והרס שטחים רבים בתוכה. בלית ברירה אחרת, נאלצו בני האדם הנגועים בקללה, הקרויים "וורגן", להצטרף לברית.

הוורגן הוצגו לראשונה בוורלד אוף וורקראפט כגזע עוין לכלל השחקנים, במהלך הרחבת המשחק וורלד אוף וורקראפט: קטקליזם, לאחר אירוע פלישת הפורסייקן לממלכת גילנאס, התווספו כגזע בו ניתן לשחק בברית. בשונה מבני האדם של סטורמווינד, המדברים במבטא אמריקאי, הוורגן מגילנאס מדברים במבטא בריטי.

הוורגן משתמשים בסוסים כאמצעי תחבורה יבשתי בצורתם האנושית בנוסף לכולתם לרוץ במהירות על ארבע רגליים בצורתם הזאבית.

בוורלד אוף וורקראפט וורגן יכולים לשחק את הסוגים הבאים: אביר מוות, דרואיד, כהן, לוחם, מכשף, נוכל, צייד, וקוסם. במשחק הוורגן מונהגים על ידי המלך גן גריימיין (Genn Greymane), שמתגורר כיום בסטורמווינד, למרות זאת, בירתם הרשמית של הוורגן היא דראנסוס, אותם חולקים עם אלפי הלילה.

העדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

העדר (The Horde) הוא הכינוי שניתן על ידי בני האדם לכוחות האורקים שפלשו לאזרות' במהלך המלחמה הראשונה והשנייה (המשחק הראשון והשני) שנשלטו על ידי הלגיון הבוער. האורקים שהשתחררו משליטת הלגיון שמרו על השם, והחלו מצרפים להם לברית זו גזעים נוספים מאזרות'.

העדר שפלש מדראנור נחשב בשני הכותרים הראשונים כצד המרושע של המשחק, העדר הזה מכונה "העדר הישן". לאחר המלחמה השנייה הובס על ידי ברית בני האדם העדר האחרון שנשלט על ידי הלגיון הבוער, מנהיגיו נהרגו והאורקים הוכנסו למחנות ריכוז בשליטת בני האדם. בין המלחמה השנייה לשלישית, עלה אחד מהאורקים המשועבדים, ת'ראל, למעמד שר המלחמה של העדר, הנהיג מרד במחנות הריכוז ושחרר את האורקים משליטת של בני האדם הנקמנים של לורדארון. במהלך המלחמה השלישית הנהיג ת'ראל את העדר בעקבות נביא שהתגלה אליו בחלום, וקרא לו לחצות את הים ולהגיע ליבשת קלימדור, במהלך מלחמה זו כרת ברית עם אחד משבטי הטרולים ועם גזע הטאורן. החל ממלחמה זו, המתוארת במשחק השלישי, העדר כבר לא נחשב כ"רעים", אלא כיריביהם הגדולים ביותר, ככוח השווה לכוחה של הברית, המתאחדים אל מול אויבים משותפים כגון הסקורג' או הברנינג לגיון.

העדר מונהג על ידי שר מלחמה (Warchief), הממונה בדרכים שונות. הגזעים המרכיבים את העדר מעריכים יכולת לחימה והחלטיות, ושר המלחמה יהיה מי שיתפס כהמתאים ביותר על ידי כלל הגזעים, בין עם דרך כיבוש ומלחמה או בדו-קרב. העדר הונהג בעבר על ידי מנהיגי אורקים שונים, ביניהם ת'ראל שהנהיג את הברית המלאה לקלימדור במהלך המלחמה השלישית. במהלך הקטקליזם ת'ראל פרש ומינה תחתיו את גארוש הלסקרים, בנו של גרום הלסקרים, במקור משבט שיר מלחמה. עד להרחבה battle for azeroth העדר הונהג על ידי סילבאנאס ווינדראנר, מנהיגת הפורסייקן. בסוף ההרחבה סילוואנס מחליטה לבגוד בהורד כדי לצבור עוד כוח לעצמה והורגת בדו-קרב את וארוק סאורפאנג אחד מגיבורי האורקים שאיתגר אותה לדו-קרב. כיום מנהיג את העדר האורק ת'ראל שהיה שר המלחמה של אורגרימאר.

בוורלד אוף וורקראפט, קבוצת האל-מתים שמרדה בליץ' קינג, הפורסייקן, הצטרפה לעדר יחד עם בעלי בריתם, אלפי הדם, שכבשו את ממלכת האבודה קוולת'אלאס, שהתווספו למשחק בהרחבה וורלד אוף וורקראפט: הלגיון הבוער.

שינוי הגזעים המרכיבים את העדר לאורך כותרי המשחק מתוארים בטבלה הבאה:

כותר כינוי גזעים וממלכות החברים בעדר
וורקראפט: אורקים ובני אדם העדר הישן אורקים, עוגים
וורקראפט 2: גאות של אפלה העדר הישן אורקים, טרולי יער (אימפריית אמאני), עוגים, דרקונים (אדומים, שחורים) בני אדם (ממלכת אלטראק), גובלינים
וורקראפט 3: שלטון הכאוס העדר החדש אורקים, טרולי ג'ונגל (שבט דרקספיר), טאורן
וורלד אוף וורקראפט העדר החדש אורקים, טרולי ג'ונגל (שבט דרקספיר), טאורן (שבט בלאדהוף), אל-מתים (פורסייקן)
וורלד אוף וורקראפט: מסע הצלב הבוער העדר החדש אורקים, טרולי ג'ונגל (שבט דרקספיר), טאורן (שבט בלאדהוף), אל-מתים (פורסייקן), אלפי דם (ממלכת קוואלת'אלאס)
וורלד אוף וורקראפט: קטקליזם העדר החדש אורקים, טרולי ג'ונגל (שבט דרקספיר), טאורן (שבט בלאדהוף), אל-מתים (פורסייקן), אלפי דם (ממלכת קוואלת'אלאס), גובלינים (קרטל בילג'וואטר)
וורלד אוף וורקראפט: ערפילי פנדריה העדר החדש אורקים, טרולי ג'ונגל (שבט דרקספיר), טאורן (שבט בלאדהוף), אל-מתים (פורסייקן), אלפי דם (ממלכת קוואלת'אלאס), גובלינים (קרטל בילג'וואטר), פנדריאנים
וורלד אוף וורקראפט: הקרב על אזרות' העדר החדש אורקים (אורגרימאר, מג'אר), טרולים (שבט דרקספיר, אימפריית זאנדאלארי), טאורן (שבט בלאדהוף, שבט היימאונטיין), אל-מתים (פורסייקן), אלפי דם (ממלכת קוואלת'אלאס), גובלינים (קרטל בילג'וואטר), אלפי לילה (ממלכת סוראמאר), אנשי-שועל

אורקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוחם אורק

האורקים (באנגלית: Orcs) הם גזע שמקורו בכוכב דראנור, ומורכבים ממספר תתי-גזעים וגרסות של הגזע המקורי. במהלך שני הכותרים הראשונים של הסדרת המשחקים, האורקים מוצגים כנבלים המרכזיים במשחק, לגיון פולש שמטרתו להשמיד את ממלכות בני האדם, אך במהלך המלחמה השלישית הופכים האורקים לאחד מהגזעים הגיבורים של המשחק כאשר עליהם להתאחד כנגד אויבים משותפים כגון הסקורג' והליגיון הבוער.

האורקים המקוריים, אלו שהתקיימו בכוכב דראנור, היו בעלי עור בגוונים חום ואדום, והיו מחולקים למספר שבטים בעלי תרבות שמאניסטית. האורקים אגרסיביים מטבעם. לאחר הגעתו של הלגיון הבוער לדראנור, החלו האורקים לסבול מהזיהום המושחת שהביא איתו, וגוון עורם השתנה לירוק. מרבית האורקים המתגוררים באזרות' כיום הם באותו גוון ירוק. גוון שיערם אפור, חום, שחור ואף לבן כתלות בגילו של האורק. לאורקים ניבים גדולים שיוצאים מהלסת התחתונה.

הלגיון הבוער, שגילה שהדרנאיי מתחבאים בדראנור, החליטו להשחית את האורקים שוחרי השלום שהתגוררו בכוכב בכך שהאכילו אותם את דמו של אדון הבורות מאנורות' (Mannoroth), במטרה להשתמש בהם כדי למחוק את הגזע הגולה, ולאחר מכן ככלי המרכזי במטרה לפלוש ולהשתלט על אזרות' דרך השער האפל. האורקים הובסו על ידי סטורמווינד במלחמה הראשונה וברית לורדארון במלחמה השנייה והובסו לחלוטין. לאחר התבוסה, האורקים שנותרו באזרות' רוכזו במחנות, שם נותקו מהלגיון הבוער שהיה מקור כוחם, הוביל לעייפות בקרב האורקים והיחלשות בתאוות הדם שלהם. בתקופה זו אורק צעיר בשם ת'ראל, בנו החטוף של מנהיג האורקים דורוטאן פרוסטוולף, הצליח לברוח מהשבי האנושי מדורנהולד ושחרר רבים מאחיו האורקים באמצעותו של גרום הלסקרים (Grom Hellscream), שהצליח להתחמק מהשבי עד לנקודה זו. ת'ראל שיקם את העדר והקים אותו בגרסתו המחודשת בשם "העדר החדש", והנהיג את העדר המורכב מאורקים בלבד להפליג מערבה ליבשת קלימדור. בדרך ליבשת נקלעו האורקים לסופה שכפתה עליהם לנחות באי בלב הים, שם כרתו ברית עם שבט טרולי הג'ונגל, שבט דארקספיר. משם המשיכו מערבה עד שנחתו על חופיה המזרחיים של קלימדור. בדרכם למצוא מקום בו יוכלו להקים בית חדש, פגשו בטאורן שנרדפו על ידי הקנטאורים, לאחר שסייעו לטאורן נגד אויביהם, הצטרפו לעדר.

האורקים הגיעו לבסוף לקצה יער אשנבייל, שטחם של אלפי הלילה, ובסיעום של גובלינים בודדים שהגיעו מהממלכות המזרחיות החלו כורתים את העצים של היער. בכך עוררו את זעמו של האל סנאריוס (Cenarius). האורקים באשנבייל, בהנהגתו של גרום הלסקרים, חיפש דרך להתמודד עם כוחו האדיר של סנאריוס ושומרי החורשה, והתפתו לשתות שוב מדמו של מאנורות', בטענה שלעשות כך יחזיר את הגאווה והכבוד האבוד של האורקים. ברגע ששתו מן הדם נפלו האורקים לשליטתו של הלגיון הבוער. גרום הצליח להוביל את השבט שלו לנצח את אלפי הלילה ואפילו הרג את סנאריוס, אך איבד את עצמו לדעת והוא ושבטו הפכו לפראים צמאי דם. אחרי מאמץ של ת'ראל, גרום ושבטו שוחררו משליטתו של הלגיון, וגרום כיפר על חטאיו בכך שהקריב את חייו בזמן שלחם נגד מאנורות', ובכך גם הצליח להכניע אותו ולשבור לעד את ברית הדם בין האורקים ללגיון הבוער.

האורקים המשוחררים כרתו ברית זמנים עם בני האדם ואלפי הלילה כדי לעזור להביס את ארכימונד והלגיון הבוער בקרב על הר הייג'אל, ולאחריו ירדו דרומה מאשנבייל לאזורים הצחיחים והבלתי מיושבים של קלימדור במטרה להקים לעצמם בית חדש, שם הקימו את ממלכת דורוטאר, הקרויה על שמו של דורוטאן, אביו של ת'ראל, ואת עיר הבירה אורגרימאר, הקרויה על שמו של אורגרים דומהאמר (Orgrim Doomhammer), שר המלחמה הראשון של העדר.

האורקים משתמשים בזאבים כאמצעי תחבורה יבשתי ווייוורנים כאמצעי תחבורה אווירי.

בוורלד אוף וורקראפט אורקים יכולים לשחק את הסוגים הבאים: אביר מוות, לוחם, מכשף, נוכל, נזיר, צייד, קוסם ושמאן.

עוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוגים (אנגלית: Ogres) הם גזע פרימיטיבי שמקורו בדראנור. העוגים שייכים לשבטים, בהם ההירכיה נקבעת לפי כוח וגודל פיזי, כך שלרוב מנהיג שבט עוגים יהיה הגדול והחזק ביותר מתוכם. יוצאים מן הכלל הם העוגים הקוסמים, בעלי כוח רב שלפעמים שולטים בשבט בזכות היתרון האדיר שיש להם באינטליגנציה ביחס לעוגים הפשוטים. אם יצרו מחוץ לשבט יביס את מנהיג השבט ייתכן וימונה כמנהיג במקומו. העוגים הגיעו לאזרות' דרך השער האפל יחד עם האורקים אך לא כבני בריתם. רק במהלך המלחמה השנייה הצטרפו חלק מהעוגים הקיימים באזרות' לעדר. לאחר תבוסתו של העדר במלחמה השנייה התפזרו העוגים באזרות' כולה, ומרביתם שומרים נאמנות למנהיג השבט בלבד ועוינים לכל השאר. שבט הסטונמול (Stonemaul) הוא היחיד ששומר על יחסים חברותיים עם העדר, אך לא חבר בו.

גובלינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגובלינים (אנגלית: goblins) הם גזע של דמויי אדם ירוקי עור נמוכים ילידים באזרות'. אבותיהם של הגובלינים היו גזע פרימיטיבי שנשלט על ידי הטרולים כעם עבדים באי קזן (Kezan), ביתם המקורי. חשיפה ממושכת למתכת נדירה הקרויה קאג'אמייט גרמה לגובלינים להתפתח לגזע סופר-אינטליגנטי שהצליחו להפיל את שליטהם הטרולים ולהקים ציוויליזציה חדשה בקזן. הגובלינים פנו לטכנולוגיה, מסחר ומחקר במטרה לגלות מצבורים חדשים של קאג'אמייט, המתכת שהתחילה להיגמר מהמכרות בקזן. במהלך המלחמה השנייה הצטרפו הגובלינים לעדר וסיפקו לו את היתרונות הטכנולוגיים שיש להם, בדומה לאופן שבו הגנומים סיפקו זאת לברית בני האדם. לאחר תבוסת העדר הגובלינים פנו לנייטרליות כדי לאפשר להם להמשיך לעסוק במסחר.

במהלך וורלד אוף וורקראפט: קטקליזם התפרץ הר געש רדום באי קזן. קרטל בילג'ווטר, שחששו לחייהם, ברחו מהאי בספנות אך נתקעו על האיים האבודים בלב הים בעקבות כך שנקלעו לירי תועה בקרב בין הברית לעדר. הקשר הקדום בין הגובלינים לאורקים גרם לקרטל לשתף פעולה עם כוחות העדר על האיים, ולאחר שעזרו להם, הוזמנו להצטרף לעדר.

הגובלינים ידועים בעולם בזכות הזיקה שלהם לחומרי נפץ, משגרי רקטות ונפיצים נוספים. לגובלינים יריבות ידועה כנגד גזע הגנומים, מקביליהם בברית בני האדם. הגובלינים משתמשים באופנועים כאמצעי תחבורה יבשתי.

בוורלד אוף וורקראפט הגובלינים יכולים לשחק את הסוגים הבאים: אביר מוות, כהן, לוחם, מכשף, נוכל, צייד, קוסם ושמאן.

טרולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטרולים (באנגלית: Trolls) הם אחד הגזעים העתיקים ביותר באזרות'. שנים רבות לפני שהתפתחו הגזעים האחרים כגון בני האדם יצרו הטרולים אימפריות אדירות ושלטו במרבית אזרות', זאת עד לעלייתם של אלפי הלילה שגילו את כוח הקסם והשתמשו בו כדי להביס את הטרולים ולמוטט את האימפריות שלהם, בעקבות כך שומרים הטרולים שנאה עמוקה כלפי גזעי האלפים בעולם כולו. ההיסטוריה הארוכה של הגזע וההתפזרות הרבה שלהם יצרה גיוון רחב מאוד בתתי הגזעים המרכיבים את הטרולים באזרות'. ארבעת הגזעים המרכזיים של טרולים הם טרולי יער, טרולי ג'ונגל, טרולי קרח וטרולי מדבר. מרביתם סוגדים לרוחות של בעלי חיים, אך עוסקים גם בשמאניזם ובוודו. הטרולים בעולם של וורקראפט מתוארים כיצורים גבוהים מאוד, רזים, ובעלי זוג ניבים המזכירים חטי פיל המזדקרים מפיותיהם.

במהלך המלחמה השנייה (וורקראפט 2: גאות של אפלה), טרולי היער בלורדארון משבט "אמאני" כרתו ברית עם העדר כדי להילחם באויב המשותף, האלפים הגבוהים, שכרתו ברית עם בני האדם. ברית זו התפרקה כשמנהיג האורקים, אורגרים דומהאמר (Orgrim Doomhammer), סירב לסייע למנהיג הטרולים, זולג'ין (Zul'jin), לרצוח את כלל האלפים בקוולת'אלאס.

במהלך המלחמה השלישית (וורקראפט 3: שלטון הכאוס) הצטרף שבט הדארקספיר, שבט טרולי ג'ונגל, לעדר בראשותו של ת'ראל ועקב אחריו לקאלימדור.

הטרולים משתמשים בדינוזאורים כאמצעי תחבורה יבשתי.

בוורלד אוף וורקראפט הטרולים יכולים לשחק את הסוגים הבאים: אביר מוות, דרואיד, כהן, לוחם, מכשף, נוכל, נזיר, צייד, קוסם ושמאן.

טאורן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטאורן (באנגלית: tauren), או שו-האלו (Shu'halo) בשפתם, הם אחד הגזעים העתיקים ביותר באזרות'. בעלי מאפיינים דמויי פר ותרבות שמאניסטית הדומה מאוד לילידים האמריקאיים. הטאורן דומים למינוטאורים וייתכן כי השם "טאורן" מקורו במילה היוונית "טאורוס" שמשמעותה שור. הטאורן הוצגו לראשונה במהלך המשחק השלישי, כאשר העדר בראשותו של ת'ראל סייע למנהיג הטאורן, קיירן בלודהוף (Cairne Bloodhoof), להביס את הקנטאורים שהשתלטו על אדמותיהם. הטאורן הצטרפו לעדר לאחר מכן, ושבו לארצם והקימו בה את ממלכתם. שבט הטאורן הגדול ביותר, שבט בלודהוף (, מילולית "פרסת-דם") שוכן בראש רמה גבוהה הידועה כת'אנדר בלאף, בארצות הדשא מולגור. הם מונהגים על ידי ביין בלודהוף (Baine Bloodhoof), בנו של קיירן, שהחליף אותו לאחר מותו. שבט זה הוא החבר בעדר.

הטאורן משתמשים בקודו (חיה דמוית קרנף) כאמצעי תחבורה יבשתי ווייוורנים כאמצעי תחבורה אווירי.

בוורלד אוף וורקראפט הטאורן יכולים לשחק את הסוגים הבאים: דרואיד, צייד, פאלאדין, כהן, שמאן, לוחם, אביר מוות ונזיר.

הפורסייקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוספליי של סילבאנאס ווינדראנר, בגרסתה כאל-מתה, מנהיגת הפורסייקן

הפורסייקן (אנגלית: Forsaken) הם פלג של אל-מתים שמרדו בצבא הסקורג' של הליץ' קינג. המייסדת ומנהיגתם הנוכחית היא סילבאנאס ווינדראנר, גנרלית אלפית גבוהה לשעבר שנהרגה ונהפכה לרוח רפאים על ידי ארת'ס בחורבן קוולת'אלאס במלחמה השלישית. בהרחבת המשחק השלישי החל להיחלש כוחו של הליץ' קינג בגלל מתקפתו של אילידן סטורמרייג' וצבא הנאגא ואלפי הדם שבהנהגתו בנורת'רנד. שליטתו המוחלטת של ארת'ס באל-מתים שהרכיבו את צבאו נחלשו וחלקם החלו משחזרים את השליטה העצמית, סילבאנאס ווינדראנר ביניהם, הנהיגה אותם למרוד נגד הליץ' קינג וכבשה את לורדארון. האל-מתים האלו כינו את עצמם הפורסייקן (אנגלית: Forsaken, במילולית "העזובים").

הפורסייקן הצטרפו לעדר בוורלד אוף וורקראפט, אם כי הברית היא לצרכים הדדיים בלבד והאל-מתים מציינים שבעלי בריתם לא חשובים בעיניהם, ונוצרה בעיקר השנאה המשותפת לברית בני האדם. הפורסייקן שולטים בחלקה המערבי של ממלכת בני האדם לורדארון, שהושמדה במהלך המלחמה השלישית. מטרתם הסופית היא לבסס את עצמם בעולם שרואה בהם כמחלה ושונא אותם, ויצירת מגפה חדשה שמסוגלת למחוק את הסקורג' מעל פני האדמה.

הפורסייקן משתמשים בסוסים שלדיים שהועלו מן המתים כאמצעי תחבורה יבשתי.

בוורלד אוף וורקראפט האל-מתים יכולים לשחק את הסוגים הבאים: אביר מוות, כהן, לוחם, מכשף, נוכל, נזיר, צייד, וקוסם.

אלפי דם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוספליי של קאלת'אס, מנהיג אלפי הדם

אלפי הדם (אנגלית: blood elves) הם גזע אלפים השולטים בממלכת קוולת'אלאס בצפון יבשת ממלכות המזרח. מקור אלפי הדם באלפים הגבוהים ששלטו בעבר בממלכה זו. לאלפי הדם גוון עור ורדרד-אדום ועיניים ירוקות זוהרות. לאלפי הדם כישרון טבעי לקסם, שמגיע עם התמכרות לקסם עצמו. את אלפי הדם ניתן לחלק לשלוש קבוצות אלפי דם ת'אלאסיאנים (Thalassian elves), השולטים בסילברמון סיטי, האילידארי (the Illidari), המונהגים על ידי קאלת'אס ונאמנים לאילידן והסקריירים (the Scryers), שמרדו בקאלת'אס ובאילידן.

אחרי שצבא האל-מתים בהנהגתו של ארת'ס הביס את ממלכת קוולת'אלאס והחרב את עיר הבירה סילברמון סיטי, הושמד מקור כוחם של האלפים הגבוהים, באר-השמש, יחד עם השמדתם של 90% מאוכלוסיית הממלכה. האלפים הגבוהים הנותרים התחלקו למספר פלגים עם נאמנויות שונות. אלו מהאלפים הגבוהים שנותרו נאמנים לנסיך קוואלת'אלאס, הנסיך קאלת'אס סנסטריידר (Kael'thas Sunstrider), החלו מכנים את עצמם סינדוראיי (Sin'dorei), שבשפתם אומר - "ילדי הדם" או "אלפי הדם", כעדות לאובדן. אלפי הדם המשיכו להגן על ארצותיהם מפני האל-מתים אבל גילו כי השנים הרבות בהם השתמשו אבותיהם בבאר-השמש השאירו אותם מכורים לכוח הקסום שבקע ממנה, לאחר השמדתה, לפי הדם מצאו את עצמם עם תאווה אדירה לקסם מכול סוגיו כדי להשלים את החסר.

במסגרת לחימתו נגד האל-מתים, כרת קאלת'אס ברית עם הנאגא בהנהגתה של הליידי ואשג' (Lady Vashj). לורד גרית'וס, בן האדם הגזען, שהיה מפקדו הישיר של קאלת'אס והמנהיג של כוחות הברית בלורדארון, שנא את הברית שכרת, הטיל על קאלת'אס ואנשיו גזר דין מוות בעוון בגידה וכלא אותם בדאלאראן. אלפי הדם שוחררו על ידי הנאגא בעלי בריתם ושכנעו אותם לברוח יחד איתם לאווטלנד, שם הכריזו נאמנות ללורד אילידן סטורמרייג' הבוגד, ובכך בגדו בברית ובאזרות' כולה, אלפים אלו מכונים האילידארי, על שמו של אילידאן אליו הם נאמנים. קבוצה קטנה של אלפים אלו מרדו באילידן וקאלת'אס וברחו לשאטארת', שם כינו את עצמם הסקריארים. אלפים אלו מונהגים על ידי הנביא וורנ'ת'אל (Voren'thal the Seer).

אלפי הדם שנותרו בקוולת'אלאס, הת'אלאסיאנים, הסירו את נאמנותם לקאלת'אס וכעת מונהגים על ידי העוצר הלורד לורת'מאר ת'רון (Lor'themar Theron). שבעזרתה של סילבאנאס ווינדראנר, מנהיגת הפורסייקן ואלפית גבוהה לשעבר, הצטרפו לעדר במטרה המשותפת להגיע לאווטלנד. בירתם של אלפי הדם כיום היא חציה המשוקם של עיר הבירה ההרוסה סילברמון סיטי.

האורקים משתמשים בהוקסטריידרים (בנות יענה צבעוניות, דמויות נץ) כאמצעי תחבורה יבשתי (פרט לפלאדינים שמשתמשים בסוסים מיוחדים)

בוורלד אוף וורקראפט אלפי דם יכולים לשחק את הסוגים הבאים: אביר מוות, לוחם, מכשף, נוכל, נזיר, פאלאדין, צייד, וקוסם. אלפי דם הם אחד משני הגזעים שיכולים להפוך לצייד שדים.

הלגיון הבוער[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלגיון הבוער (באנגלית: The Burning Legion) הם הנבלים המרכזיים בעולם וורקראפט החל מוורקראפט 3: שלטון הכאוס. הלגיון נוסד על ידי הטיטאן המרושע סרגראס וכולל גזעי שדים רבים. הלגיון הבוער ידוע ברצונותיו לכבוש ולהשמיד עולמות ביקום כולו. מטרתו למחוק את עבודתם של הטיטאנים שיצרו את היקום ולהשמיד את כל החיים בו. הלגיון הבוער תקף את אזרות' שלוש פעמים, הראשונה לפני 10,000 שנה במלחמה הידועה כמלחמת העתיקים, השנייה באמצעות פלישת האל-מתים שזימנה את ארכימונד לאזרות' במהלך המלחמה השלישית, והשלישית במסגרת הרחבת משחק וורלד אוף וורקרפאט: לגיון. לאחר התבוסה במלחמת העתיקים ניסה הלגיון להביס את כוחות אזרות' באמצעותם של האורקים הפולשים, אך לא סייע להם ישירות. לאחר תבוסתו של העדר הישן במלחמה השנייה והקמתו של העדר החדש, הלגיון פלש בעצמו. כנקמה על הבגידה בו, ניסה הלגיון להשמיד את הליץ' קינג על ידי סחיטה של אילידן, שפלש לנורת'רנד עם צבא נאגא ואלפי הדם. לאחר כישלונו, אילידן לא נאמן ללגיון יותר, אך קאלת'אס סנסטריידר שמר על הנאמנות, וניסה לזמן את השד קילג'יידן לאזרות' באמצעות באר-השמש החדשה, אך נכשל.

עם זאת, מתגלה כי המניע האמיתי מאחורי מעשיו של סרגראס והליגיון הבוער הוא למנוע מאדוני הריק (Void lords) להגשים את מטרתם. מבחינתו, יקום משולל חיים עדיף על יקום שהושחת על ידי אדוני הריק.

שלושת הגזעים המרכזיים בלגיון הם:

  • המאנארי ארדאר (Man'ari Eredar, "הארדאר המושחתים"), הם גזע הארדאר שהושחתו על ידי סרגראס והיו הגזע הראשון שהצטרף ללגיון הבוער מרצונו וכיום מנהיגים אותו. לרוב מכונים פשוט "ארדאר", משום שמרבית הגזע ההוא הפכו למאנארי ארדאר. שאריות הארדאר שסירבו לשתף פעולה עם הלגיון ברחו בעולמם המקורי וידועים כיום בשם "דרנאיי". הדמויות המרכזית ארכימונד המזהם (Archimonde the Defiler) וקילג'יידן הם מאנארי ארדאר.
  • אדוני הבורות (Pit lords) או האניהיליאנים (The Annihilans), הם גזע שדים בעל עוצמה שגויסו על ידי ארכימונד כדי לשרת את הלגיון הבוער. מנהיגם, מנורות' המשמיד (Mannoroth the Destructor), הוא מי שגייס את האורקים במקור ללגיון הבוער.
  • אדוני האימה (Dread lords) או הנת'רזים (The Nathrezim) הם גזע שדים מתוחכם וערמומי שנוצרו במקור על ידי דנת'ריוס, שליט רבנדראת' שבארצות הצל. לאחר שגורשו מארצות הצל אל עולם החיים, גויסו ללגיון הבוער על ידי סרגראס. הנת'רזים הם דמויי-אדם גבוהים ושריריים בעלי עור חיוור, קרניים מעוקלות, פרסות וכנפי עטלף גדולות. הם משמשים כמצביאים בשדה הקרב, כשליחים של מנהיגי הלגיון, כסוכנים וכמסתננים, ומטרתם האמיתית היא להביא את בשורות המוות לעולם החיים. במהלך המלחמה השלישית שימשו הנת'רזים כסוהריו של הליץ' קינג מטעמו של קילג'יידן ופיקדו על המגפה שהתפשטה בממלכות בני האדם בלורדארון. אדוני אימה רבים הובסו ונהרגו במהלך המלחמה בלגיון הבוער, ולאחר תבוסתו, הכריזו בגלוי רבים מאדוני האימה שהגיעו לאחר מותם לארצות הצל, על נאמנותם המחודשת לדנת'ריוס ולסוהר.

גזעים נוספים החברים בו, בין אם בכפייה, מרצון או כשכירי חרב מטעמו הם:

  • שדים (Demons) הם יצורים שטניים שמגיעים מהעולם התחתון ומרכיבים את מרבית כוחו של הלגיון הבוער.
  • שדונים (Imps) הם גזע יצורים קטנים וערמומיים שניתנו למכשפי הלגיון הבוער כעבדים. השדונים אכזריים ובעלי זיקה טבעית לקסם ולאש.
  • מו-ארג (Mo'arg) הם גזע שדים גבוה ורחב. הם ממוקצעים מאוד בלוחמה פנים אל פנים. רבים מהם הם מדענים, נפחים ומהנדסים. המוארג משפרים את גופם באמצעות חלקים ביוניים. חלק מהמוארג בעלי שינויים ביוניים קיצוניים מוכרים גם בשם גן-ארג (Gan'arg).
  • סטירים (Satyrs) הם גזע של יצורים שנוצרו מעיוות של האלפים הקדומים. הסטירים נראים כמו חצי אלפי לילה וחצי עזים עם אצבעות בעלות טפרים וזנבות אריה.
  • שיבארא (Shivarra) הן גזע של שדות בעלות 6 זרועות המתגוררות באווטלנד ובעלות גובה ממוצע של 10 מטר. השיבארא משרתות את הלגיון הבוערת ככוהנות, הן אדוקות וכריזמטיות ומטרתן להגשים את חזונו של סרגראס.
  • טרורפינד (Terrorfiend) הם גזע שדים בעלי פרצוף על החזה במקום על הראש, ניתן למצוא אותם בחצי האי הלפייר.
  • וויידוואלקר (Voidwalkers, מילולית "הולכי הריק") הם שדים שנוצרו מהריק המעוות שקיים בין הממדים. המגע שלהם יוצר סבל ויכול לעוור. היצורים נראים כמעט דמויי אדם, והם בצבע כחול כהה. מטרתם היחידה לשרת את אדונם.

הסקורג'[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסקורג' (באנגלית: the Scourge, מילולית "הפורענות") הוא צבא אל-מתים שנוצר ונשלט על ידי הילץ' קינג שמטרתו להשמיד את כל החיים באזרות'. הסקורג' כולל גרסאות אל-מתים של בני אדם, אלפים, נרוביאנים וגזעים רבים נוספים.

הסקורג' נוצר על ידי הלגיון הבוער במטרה להחליש את הגזעים השולטים באזרות' כהכנה לפלישתו השנייה של הלגיון הבוער. הלגיון שבה את רוחו של השמאן האורקי לשעבר, נרזול (Ner'zhul) וכפתה עליו להפוף לליץ' קינג, הכוח שיצר את הסקורג' והמוח ששולט בו. נרזול הוחזק בשבי בכלא המכונה "הכס הקפוא" ביבשת נורת'רנד הצפונית, ונשמר על ידי אדוני הפד, הנת'רזים. עם התחזקותו של נרזול, הוא הצליח להשחית פאלאדינים, לצרפם לסקורג' ולהפוך אותם לאבירי מוות. אחד מאבירים אלו היה ארת'ס מנת'יל (Arthas Menethil), היורש לממלכת בני אדם לורדארון. הסקורג', בשליטתו של נרזול כליץ' קינג ובהנהגתו של ארת'ס סייע ללגיון הבוער עד לתבוסתו של ארכימונד, אך שמר נאמנות לנרזול בלבד כל הזמן, ואף סייע לאילידאן להביס את כוחות הלגיון הבוער בזמן הקרב על הר הייג'אל. נרזול רקח מזימה להוביל לשחרורו משבי הלגיון הבוער, וכאשר מזימה זו התגלתה על ידי קילג'יידן, מנהיג הלגיון, הוא שלח את אילידאן להשמיד את הכס הקפוא ואת נרזול יחד איתו. נרזול פקד על ארת'ס להגיע לעזרתו, והוא הצליח להביס את אילידאן. לאחר הניצחון עלה ארת'ס לכס הקפוא עצמו וריסק אותו, שם את קסדתו של נרזול על ראשו, ובכך מיזג את נשמתו של נרזול עם גופו של ארת'ס ובכך הפכו לאחת הישויות החזקות ביותר בעולם, מה שהגשים את מזימתו של נרזול.

גזעים ופלגים מרכזיים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנדריאנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנדריאנים (באנגלית: Pandaren) הם גזע דמוי-אדם בדומים מאוד לדובי פנדה. הפנדריאנים שולטים ביבשת משל עצמם, פנדריה. הפנדריאנים הם גזע שניתן לשחק בו בוורלד אוף וורקראפט, הם היחידים שמתחילים נייטרלים ובעלי האופציה לבחור בין הברית לעדר במהלך המשחק.

הפנדריאנים במשחק מתחלקים לשתי קבוצות:

  • הוג'ין פנדריאן (The Huojin pandaren) הם קבוצת פנדריאנים, ידועים כאימפולסיבים, מהירים להחלטה ומעשיים. אלו הפנדריאנים שבחרו להצטרף לשורות העדר, הם מונהגים על ידי ג'י פיירפו (Ji Firepaw), ומאמינים בהגנה על הבית והמשפחה בכל מחיר.
  • טושוי פנדריאן (The Tushui pandarens), הפלג הגדול יותר של הפנדריאנים, הם קבוצת פנדריאנים ההולכים בדרך הטושוי, שמשמעותה לחיות את החיים בדרך כבוד באמצעות מדיטציה, אימון אינטנסיבי ומוסריות. אלו הפנדריאנים שבחרו להצטרף לשורות הברית.

הפנדריאנים משתמשים בצבי דרקון כאמצעי תחבורה יבשתי.

בוורלד אוף וורקראפט הטרולים יכולים לשחק את הסוגים הבאים: כהן, לוחם, נוכל, נזיר, צייד, קוסם ושמאן.

דרקונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוספליי של אלקסטראסזה, מלכת מעוף הדרקונים האדום

גזע הדרקונים כולל את כלל הדרקונים והיצורים שהתפתחו מהם. כאשר סיימו לעצב את אזארות' התפנו הטיטאנים להכתיר בקרב חמישה ממעופי גזע הדרקון (מעוף או Dragonflight הוא תת-גזע דרקוני), פרט בודד למנהיג המעוף. על כל אחד מחמשת המעופים הוטלה מלאכת השמירה של אחד מחמישה ממדים ובידי המנהיגים, אשר מונו לשומרי מימד (Dragon Aspect), הופקדו כוחות של אלים זוטרים. לכל אחד מחמשת המעופים צבע המאפיין את תת-הגזע.

מעופי הדרקון הם:

  • כחול - מגני הקסם והמסתורין, מנהיגם הוא מליגוס (Malygos) אדון הקסם. בשלב מסוים מליגוס החליט כי הגזעים התבוניים של אזורת מבצעים שימוש בזבזני ומופרז בקסם ולכן החליט שעל מעוף הדרקון הכחול להשמיד כל אחד שעושה שימוש בקסם חוץ ממנו. אחרי מותו של מליגוס, קאלקגוס (Kalecgos) תפס את מקומו כמנהיג הדרקונים הכחולים.
  • אדום - שומרי תמצית החיים, מנהיגתם היא אלקסטראסזה (Alexstrasza) מלכת הדרקונים.
  • ירוק - שומרי החלומות והיקום המקביל של אזארות' הנקרא חלום האמרלד (The Emerald Dream), מנהיגתם הייתה יסרה (Ysera) והיא אחותה החולמנית של אלקסטראסזה. נהרגה במהלך "לגיון" לאחר שאיבדה את שפיותה.
  • ברונזה - שומרי הזמן, מנהיגם הוא נוזדורמו (Nozdormu) האל-זמני.
  • שחור - שומרי האדמה, מנהיגם הוא נלת'אריון (Neltharion). נלת'ריון נבחר להיות המנהיג של הדרקונים השחורים על ידי קאזגורות' (Khaz'Goroth) אחד מהטיטנים, אך הוא ושאר הטיטנים, עשו טעות ענקית בבחירתו. נלת'ריון איבד את שפיותו עקב גורם לא ידוע (יש שאומרים עקב לחישותיו של אל קדום). הוא שינה את שמו לכנף-המוות (Deathwing) ושם לעצמו מטרה לגרום להרס וסבל בכל העולם.

הנאארו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנאארו (The Naaru) הם גזע נודד של ישויות קדושות אנרגטיות, שמוגדרות כאור הקדוש של היצירה, שמפעיל ונותן כוח לפאלאדינים של אזארות'. הנאארו נמצאים במאבק תמידי להביס את הלגיון הבוער. הם אדוקים מאוד לאור הקדוש, ופועלים להפיץ את בשורתו לגזעים בני התמותה. הנאארו מונהגים על ידי אד'אל (A'dal) שנמצא בעיר שאטראת' (Shattrath), בה הם שולטים. הנאארו הם נייטרליים, אך חלקם מסייעים לפלגים מסוימים ברחבי העולם, כגון אורוס (O'ros) שנמצא באקסודר ומסייע לדרנאיי.

הנאגא[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנאגא (Naga) הם יצורים דמויי-אנוש הנראים כמו נחשים, בעלי זנבות נחש במקום רגליים, קשקשים ואף סנפירים. הזכרים הם גדולים, עם פלג גוף עליון שרירי ולרוב בעלי סנפירים גדולים בגב, מחושים קצרים היוצאים מהסנטר ובעלי צבע כחול כהה. הנקבות רזות יותר, בעלות ארבע ידיים, סנפיר גב גדול יותר ולרוב בצבע ירוק בהיר. פרצופם של הנקבות דומה יותר לפני אלפים ביחס לפניהם של הזכרים שמזכירות פני נחש. הנשים נוטות יותר ליטול תפקיד של מטילים קסמים, לעומת הזכרים הלוחמים.

הנאגא הם אלפי לילה שעברו מוטציה, ונוצרו כאשר באר הנצח התפוצצה והשמידה את יבשת קלימדור הקדומה. רבים מהאלפים טבעו יחד עם עירם למצולות הים. המלכה שלהם, אזשרה (Azshara), כרתה ברית עם האלים הישנים כדי להציל את מי שנוצר מבני עמה, ובכך העלים הישנים קיללו אותם והפכו אותם לנאגא. במהלך המשחק השלישי קבוצת נאגא בהנהגתה של מכשפת הים, הליידי ואשג' (Lady Vashj), חברו לאילידאן סטורמרייג' במטרה להביס את הליץ' קינג. בוורלד אוף וורקראפט הנאגא משמשים לרוב כאויבים, ונוכחים כמעט בכל אזור באזרות'.

הנאגא משתמשים בצבי ים כאמצעי תחבורה יבשתי וימי.

האלים הקדומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלים הקדומים (באנגלית: Old Gods) הם שמם של היצורים העוצמתיים שהיו קיימים בתחילתו של אזרות'. כשהטיטאנים הגיעו לאזארות' הם יצאו למלחמה נגד האלים הקדומים, אך הבינו כי אותם אלים הם חלק בלתי נפרד מהעולם. לכן הטיטאנים כבלו אותם במעמקי האדמה שם הם נמצאים לנצח נצחים, אך עדיין מסוגלים להשפיע על המתרחש בעולם עקב כוחם הגדול. ישנה כת בשם פטיש הדמדומים (Twilight Hammer) הסוגדת לאלים הקדומים ומעלה להם קורבנות אדם. דמויות האלים הקדומים, ובפרט מראם החיצוני ושמותיהם, מושפעים מהמיתוס של לאבקראפט, ומבוססות על האלים הקדמוניים המופיעים במיתוס דוגמת קת'ולהו או יוג-סות'ות'[3].

האלים הקדומים הידועים הם:

  • קת'ון (C'thun) השוכן מתחת למדבר סילית'וס שביבשת קלימדור ומנצל את גזע הקיראג'י כדי להילחם בעולם.
  • יוג-סארון (Yogg-Saron) הכבול במתחם הטיטאנים אולדואר (Ulduar) שביבשת נורת'רנד ומשפיע על מוחם של השומרים הטיטאנים שהוצבו במקום.
  • ישאראג' (Y'shaarj) הוא למעשה מת, אך ליבו שמור מתחת לליבה האפל של פנדריה בעמק הפריחה הנצחית. גארוש השתמש בליבו של האל כדי להעצים את כוחו ופוגע בכל פנדריה.
  • נזות' (N'Zoth) מת גם כן, אך לא ידוע היכן הוא קבור. קיימות תאוריות רבות לגביו, ייתכן שהוא שוכן מתחת לעין של המאלסטרום, או בחלום האמרלד. האגדה מספרת כי שהוא השחית את נלת'ריון להפוך לכנף-המוות ולהרוס את העולם, וכי הוא אחראי לכך שהיווצרות סיוט האמרלד, שמשחית את חלום אמרלד. נזות' הואהאל הקדום שהפך את המלכה האלפית אזשרה ונתיניה לנאגא.

אדוני הריק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדוני הריק (באנגלית: Void Lords) הם ישויות מפלצתיות העשויות מאנרגיית צללים טהורה, ושוכנות בריק, מעבר לקיום המציאותי. אלו יצורים מרושעים ואכזריים ביותר, וכל מטרתם היא לעוות את מישור הקיום המציאותי ולהופכו ליקום מלא סבל וייסורים, ולבסוף לבלוע אותו לתוכם. עם זאת, אדוני הריק אינם יכולים להופיע ישירות ביקום המציאותי; רק אדוני הריק החזקים ביותר יכולים ללבוש צורה גשמית, וגם זה לזמן קצר ביותר לפני שאנרגיית הצללים שלהם תיעלם לנצח. במקום זאת, הם מתעלים את כוחם על מנת ליצור מפלצות שיוכלו להתקיים ביקום הפיזי, דוגמת האלים הקדומים ומשרתיהם, והשדים. בזמן שפנתיאון הטיטאנים מינה את הטיטאן סרגראס ללחום כנגד יצירי כפיהם של אדוני הריק, נתקל סרגראס בעולמות רבים שהושחתו על ידיהם, והשמיד אותם. סרגראס הקים כתוצאה מכך את הלגיון הבוער, באמונה כי עדיף לטהר את היקום מכל צורת חיים כלשהי מאשר לאפשר לאדוני הריק להשחית את היקום וכל אשר בו.

גזעים ופלגים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארוקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארוקה (Arakkoa) הם גזע דמוי-אנוש של ציפורים ילידים לדראנור. לארוקה גוף מכוסה נוצות צבעוניות, מקור ציפור וטפרים בידיים וברגליים. הארוקה מכוסים לרוב בברדסים. הארוקה מתחלקים לשני סוגים - "חכמים", בעלי תכשיטים על הכתפיים והראש, מכשפים וקוסמים, ו"לוחמים", בעלי מגנים וקסדות מברזל. תרבות הארוקה המרכזית סוגדת לשמש, ומוקירה את האלה היוצרת שלהם רוק'מאר (Rukhmar), אך חלקים מהארוקה שסולקו מהחברה סוגדים לאל ייחודי השומר עליהם, אל העורב של הצללים אנזו (Anzu). מקורם של הארוקה בחרוטי האראק בדראנור, אזור שהושמד בעת חורבן העולם והפיכתו לאווטלנד. מרבית הארוקה עיונים גם לעדר וגם לברית, אך בודדים ברחבי העולם נייטרליים וחבורתיים לשתי הבריתות.

היסודנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היסודנים (Elemental) הם יצורים המורכבים מהיסודות (אלמנטים) הבסיסיים ביקום. היסודנים נוצרו כעבדיהם של האלים הקדומים וקיימים מספר סוגים. ארבעת הסוגים המרכזיים הם: אוויר, אדמה, אש ומים. סוגים נוספים מורכבים משילוב בין ארבעת היסודות המרכזיים וכוללים אבק, בוץ, לבה, קיטור, קרח, ניצוץ, גייזר, סופת חול, וולקני, פראי וארקיין.

מנהיגי היסודנים הם היצורים ששולטים בכל יצורי האלמנטים שקשורים לאלמנט שלהם וכללים את היצורים הבאים:

  • ראגנרוס (Ragnaros), אלמנט אש השולט בכל יצורי האש באזרות'.
  • נפטולון (Neptulon), אלמנט המים השוכן בוואשג'יר (Vashj'ir) ושולט בכל יצורי המים באזרות'.
  • אלאקיר (Ala'kir), אלמנט הרוח השוכן באולדום (Uldum) שביבשת קלימדור, ושולט בכל יצורי הרוח באזארות'.
  • ת'אראזיין (Therazane), אלמנטית אדמה השוכנת בדיפהולם (Deepholme) ושולטת בכל יצורי האדמה באזארות'.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ World of Warcraft: Chronicle Volume 1, 15 במרץ 2016, מאט בורנס, רוברט ברוקס, כריס מטצן
  2. ^ דף "בני האדם" באתר הרשמי של המשחק
  3. ^ Blizzcon 2010: Art Panel HD Part 2, נבדק ב-2022-04-18