ישראל ג'ייקובסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ישראל ג'ייקובסון
לידה 20 בנובמבר 1896 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 במאי 1975 (בגיל 78) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ? – 27 במאי 1975 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ישראל ג'ייקובסון (ג' בכסלו ה'תרנ"ו, 20 בנובמבר 1895 - י"ז בסיוון ה'תשל"ה, 27 במאי 1975) היה עסקן חסיד חב"ד בולט בתקופת התבססות חסידות חב"ד בארצות הברית. יו"ר אגודת חסידי חב"ד.

בין היתר היה שותף למאמצים לאפשר את הגירתו לארצות הברית של האדמו"ר הרב יוסף יצחק שניאורסון מפולין הכבושה בזמן מלחמת העולם השנייה, הקים את ישיבת הדר התורה עבור חוזרים בתשובה וכיהן בה כמשפיע, והיה חבר בהנהלת ישיבת תומכי תמימים המרכזית בניו יורק.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בזורוביץ' שברוסיה ליעקב לייב ופרידא מלכא, למד בישיבת תומכי תמימים בעיירה לובביץ' עד לשנת 1916 אז עקרה הישיבה לעיר קרמנצ'וג, מאוחר יותר עבר לסניף הישיבה בחרסון. מונה על ידי האדמו"ר יוסף יצחק שניאורסון למשפיע קהילת חב"ד בעיר הומל שברוסיה.

בשנת 1926 היגר לארצות הברית בעקבות הוריו, ושינה את שמו לג'ייקובסון בעקבות שם אביו. הוריו היו מקורבים לרב אברהם דובער לוין.[1] הוא התגורר בשכונת ברנזוויל בברוקלין שבניו יורק ושימש כרב בבית כנסת חב"ד-בוברויסק בשכונה. עם הגעתו, מונה לחבר הנהלת אגודת חסידי חב"ד ולאחר פטירת המנהל חיים קרמר מונה למנהל תחתיו. באותה שנה, הקים את "אגודת התמימים", ארגון שפנה לבוגרי ישיבות תומכי תמימים ועסק בגיוס כספים לחצר האדמו"ר בפולין, סייע בהשגת אשרות הגירה לחסידי חב"ד ברוסיה שהיו מעוניינים להגר לארצות הברית או לארץ ישראל, גיבוש הבוגרים ושיפור חייהם הרוחניים, והדפסת ספרי חסידות חב"ד.

עבודתו בפיתוח תנועת חב"ד נעשתה בהשראת, עידוד והדרכת הרבי הריי"צ ולשם כך נסע בשנת תרצ"ז לאירופה למסור דו"ח מעבודתו ולדון על התוכניות לעתיד. הוא ביקר אצל הריי"צ ששהה אז בעיירת המרפא פרכטלסדורף בפרבר וינה והקדיש לו עשרות שעות בשיחות אישיות והשיב למאות מכתבים אישיים שג'ייקובסון הביא איתו מיהודי ארצות הברית. לאחר מכן נסע לכמה שבועות לפולין לבקר בישיבת חב"ד בורשה ובאוטבוצק לבדוק את אפשרות קליטתם של תלמידים מארצות הברית בישיבה. בשובו הקים ארגון "אחות תמימים" שיעורי חסידות חב"ד לבנות.

בשנת 1932 הקים בניו יורק את ישיבת "אחי תמימים" עבור צעירים יהודיים שהתקרבו באותה תקופה לחב"ד. בסתיו 1937 הקים בברוקלין את ישיבת תורת אמת, הישיבה החב"דית הראשונה בארצות הברית, ששרדה רק שנה. באותה שנה נסע לביקור באירופה אצל האדמו"ר מחב"ד שנפש אז בעיירת המרפא פרכטלסדורף, ובישיבות חב"ד בפולין כדי לבדוק אפשרות לקליטת בחורים מארצות הברית בישיבות אלו. עם שובו לארצות הברית הקים את ארגון שיעורי חסידות חב"ד לבנות "אחות תמימים".

תלמידים ששלח ללמוד בפולין ונמלטו עם פרוץ המלחמה בחזרה לארצות הברית, היוו את הבסיס לישיבת תומכי תמימים המרכזית שנוסדה בארצות הברית. וג'ייקובסון, שבפעילותו הניח חלק מהתשתית שהקלה על קליטתו של האדמו"ר בארצות הברית, ואף סייע בהשגת אשרת כניסה עבורו ללטביה כחלק ממסלול הבריחה שלו מפולין, התמנה כחבר בהנהלת הישיבה המרכזית של החסידות וכמשפיע בה. הוא סייע לאדמו"ר להשיג אשרות כניסה לארצות הברית עבור בתו חיה מושקא ובעלה רבי מנחם מנדל שניאורסון, אך לא הצליח להציל את הבת השנייה שיינא ובעלה מנחם מנדל הורנשטיין, והזוג נספה בשואה.

בשנת 1944 הקים סניפים של ישיבת תומכי תמימים בפיטסבורג, בניו הייבן וברובע הברונקס, בסניף זה כיהן חתנו הרב מרדכי אלטיין כראש ישיבה.

בשנת 1962 הקים בשכונת קראון הייטס בברוקלין את ישיבת "הדר התורה" לחוזרים בתשובה. במקביל ניהל את בית הספר לבנות "בית רבקה".

ארכיונו הכולל כעשר אלף מכתבים ומסמכים מפעילותו שמור בידי צאצאיו.

נקבר בניו יורק בבית הקברות מונטיפיורי, בחלקת אגודת חסידי חב"ד בסמיכות לאוהל חב"ד לובביץ'.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייקובסון היה נשוי לשיינא ולהם שלש בנות: חיה (אשת הרב שלמה זלמן הכט), חוה ורחל (אשת הרב מרדכי דב אלטיין).

בני דודו הם שמעון הלקין ואברהם הלקין, כמו כן גם המשורר הסובייטי שמואל הלקין.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זיכרון לבני ישראל זכרונותיו של ישראל ג'יקובסון, קה"ת, 1996.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]