כאן (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"כאן"
שיר אירוויזיון בביצוע אורנה ומשה דץ
מדינה ישראלישראל ישראל
יצא לאור 1991 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה עברית
אורך 2:58
כתיבה עוזי חיטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן עוזי חיטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
כרונולוגיית שירי ישראלישראל ישראל באירוויזיון
"שרה ברחובות"
(1990)
"כאן"
(1991)
"זה רק ספורט"
(1992)
שיר באירוויזיון
תהליך הבחירה קדם-אירוויזיון
מקום בגמר 3
ניקוד בגמר 139
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כאן הוא השיר איתו ייצגו צמד הזמרים אורנה ומשה דץ את ישראל באירוויזיון 1991. את השיר כתב והלחין עוזי חיטמן[1] לטובת קדם-אירוויזיון 1991 בעוד קובי אשרת עיבד את השיר[2][3].

לפי סדר הצגות השירים בתחרות האירוויזיון 1991, השיר היה החמישה עשר במספר, וזכה במקום השלישי, מרחק שבע נקודות בלבד משוודיה, שסיימה במקום הראשון וניצחה בתחרות.[4]

השיר מבטא רגשות אהבה לארץ ישראל, והתגוררות נצחית בה.

רקע ומילות השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוצע במקור לירדנה ארזי עבור קדם האירוויזיון ב-1988, בו אמור היה להיבחר שיר שתבצע בתחרות, אך ארזי דחתה את ההצעה.

בניסיונם של אורנה ומשה דץ לנצח בקדם-אירוויזיון 1991, זכה הצמד עם השיר "כאן" במקום הראשון והעפיל לאירוויזיון ברומא. זוהי הייתה השתתפותם השנייה של הצמד בתחרות הקדם-אירוויזיון, כאשר הניסיון הראשון היה בקדם-אירוויזיון 1987, בו הם שרו את השיר "קופידון" וזכו במקום הרביעי ולבסוף נבחר "שיר הבטלנים" של דטנר וקושניר.

מייד עם בחירתו בקדם-אירוויזיון, זכה השיר "כאן" לאהדה רבה בארץ ודורג במקום השלישי במצעד הפזמונים העברי השנתי (ה'תש"ן–ה'תשנ"ט). כמו כן, הוא השתתף במצעדי הפזמונים השבועיים של רשת ג' במהלך 1991 וזכה בחלקם במקום הראשון[5].

האירוויזיון התקיים זמן קצר לאחר סיום מלחמת המפרץ. הבית היחיד שנפגע ישירות מסקאד במהלך המלחמה הוא בית ילדותו של חיטמן[דרוש מקור]. בעקבות כך הגיע חיטמן בלב כבד לתחרות האירוויזיון והדצים החליטו להקדיש לו את ביצוע השיר, שמילותיו מתקשרות לאירוע - "כאן ביתי פה אני נולדתי", "כאן נולדתי" "ואין לי שום מקום אחר בעולם".

בתחרות האירוויזיון, השיר הוביל את טבלת הניקוד לאורך רוב הערב, אך לבסוף סיים במקום השלישי עם 139 נקודות, 7 נקודות פחות משוודיה וצרפת. גם בישראל זכה השיר להצלחה רבה, ודורג במקום השלישי במצעד הפזמונים העברי השנתי (ה'תש"ן–ה'תשנ"ט)[6].

לאחר האירוויזיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתובת גרפיטי הנושאת את מילות השיר על קירות אצטדיון קריית אליעזר לאחר סגירתו ובסמוך להריסתו

ב-1994, הגיע לחנויות אלבום האוסף הראשון של אורנה ומשה דץ, "האוסף וכל מה שקדם". הוא כלל שירים מכל אלבומיהם הקודמים, ולראשונה נכלל באחד מאלבומיהם השיר "כאן" (אשר קודם לכן צורף כבונוס בלבד ל"בדרכי האהבה"). בנוסף, באלבום נכללה כבונוס גרסת הרמיקס לשיר "כאן".

במהלך חגיגות שנת ה-70 למדינת ישראל, שנערכו בשנת 2018, התאחדו אורנה ומשה דץ, שהתגרשו 12 שנה קודם לכן, על מנת לשיר יחד את השיר "כאן" בטקס הדלקת המשואות[7][8]. באותה שנה גם זכה השיר לאחד מ-70 השירים הטובים ביותר על ידי מאזיני תחנת הרדיו "103FM"[7].

בשנת 2019 במהלך שבוע האירוויזיון שנערך בישראל, התאחדו שוב אורנה ומשה דץ ושרו את השיר באירוע השטיח הכתום בתל אביב-יפו[9].

גרסאות כיסוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כאן, באתר שירונט
  2. ^ כאן, באתר פזמונט
  3. ^ מקור מידע לקרדיטים: אורנה ומשה דץ, "כאן", פוליגרם, 1991
  4. ^ Eurovision 1991 Results: Voting & Points, Eurovisionworld (באנגלית בריטית)
  5. ^ מצעדי הפזמונים ברשת, פזמונט
  6. ^ ראו מצעד הפזמונים העברי השנתי 1991
  7. ^ 1 2 קטע קול כאן ביתנו, פה נולדנו - לפני ההופעה בטקס המשואות - משה דץ מתרגש מדירוג שירו 'כאן' לאחד מ-70 הטובים, באתר האינטרנט של 103FM‏, 3 באפריל 2018
  8. ^ סרטונים צפו: טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, באתר ‏מאקו‏, 18 באפריל 2018
  9. ^ כאן - אורנה ומשה דץ, השטיח הכתום, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 3:17)