כבל מאריך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כבל מאריך דו-גידי עם חיבור אמריקאי (NEMA-1)

כבל מאריך הוא מערכת הכוללת כבל חשמלי גמיש עם תקע בקצה אחד ושקע אחד או יותר בקצהו השני, המיועדת להזנה זמנית של מכשירים חשמליים. המונח מתייחס בדרך כלל לכבלים בשימוש ביתי או דומה (משרדי וכיוצ"ב), אך שימוש בכבלים מאריכים נעשה באופן שוטף לעבודות באתרי בנייה, גינון, להופעות ועוד. אם התקע והשקע מסוגים שונים, נחשב הכבל המאריך כ"כבל מתאם".

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורך[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבלים מאריכים מיוצרים באורכים שונים. כמוצר מדף נפוצים כבלים באורכים מ-50 סנטימטר ועד 10 מטר, לשימוש מקצועי נפוצים כבלים באורך עד 50 מטר.

גידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבלים חד פאזיים כוללים 3 מוליכים ותלת פאזיים 5. כל אחד מהמוליכים בנוי מצמה של תיילי נחושת בקוטר שנע בין 0.1 מ"מ עד 1 מ"מ המעניקים לכבל את גמישותו. שטח חתך המוליכים עצמם משתנה. מגבלות ההספק אותו ניתן להעמיס על הכבל בצורה בטוחה תלויה בשטח חתך מוליכי הכבל. בישראל, למשל, רוב הכבלים לשימוש ביתי מוגבלים להספק של 2.2 קילוואט.

ציפוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציפוי הכבל מחומר מבודד, ברוב המקרים פוליוויניל כלוריד, נאופרן(אנ') או גומי. ציפוי כבלים סטנדרטי נועד לטמפרטורת סביבה בטווח שבין 25- עד 40 מעלות צלזיוס, קיימים ציפויים מתאימים לטמפרטורה אופפת של עד 90 מעלות צלזיוס. בנוסף, קיימים ציפויים עמידים לקרינת שמש ישירה, לחשיפה לשמנים, למים, וללחץ מכני מוגבל.

ציפוי כבלים מגיע בצבעים שונים, בהתאם לסוג הכבל ולתקינה. בישראל נפוצים שלושה צבעים: לבן - לכבלים המיועדים לשימוש ביתי, כתום מבריק ושחור - לכבלים המיועדים לשימוש מקצועי.

חיבורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבל מאריך עם 4 שקעים בריטיים, נורת חיווי ומתג נפרד לכל שקע

חיבור וניתוק כבל מאריך למקור הזנה ולמכשירים נעשה ללא שימוש בכלים. כבלים מאריכים יכולים להיות בעלי שקע אחד או יותר. לעיתים מתווסף לשקעים מתג מואר הנותן חיווי על קיום מתח חשמלי בכבל ומאפשר כיבוי כל השקעים. קיימים גם שקעים הכוללים מנגנון בטיחות למניעת התנתקות מקרית (כתוצאה ממשיכה לא מכוונת, למשל), מכסים להגנה בפני חדירת מים כשהכבל אינו מחובר, ועוד.

אמצעי עזר נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבלים ארוכים מגולגלים בדרך כלל על תוף כבלים. לעיתים הכבל מחובר ישירות לתוף והתוף כולל שקעים.

סיכונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבלים מאריכים מהווים סיכון בטיחותי. 31% מתאונות העבודה הכרוכות בהתחשמלות נבעו מכבלים מאריכים, והם מהווים גם גורם שכיח לשריפות בבתי מגורים, בדרך כלל עקב התלקחות הכבל בשל פגיעה בבידוד או העמסתו יתר על המידה.

הבידוד של כבלים מאריכים, במיוחד כבלים דו-חוטיים קלים, נפגע בקלות על ידי צביטה, מעיכה או שחיקה. אם חוטי המתכת הפנימיים נמעכים, למשל על ידי לחיצת החוט על ידי דלת, נוצר מקטע צר יותר מחלק הארי של החוטים שיוצר נקודת התנגדות גבוהה. במקרה כזה, עלולה להתפתח בנקודת הפגיעה טמפרטורה חריגה שגורמת לפגיעה בכבל.

כבלים עלולים להינזק גם בחיבורי התקע והשקע (בשני צדדיהם) בגלל משיכה מוגזמת, תופעה נפוצה עקב מעידת אנשים עליהם.

עומס יתר עלול לגרום לכבל מאריך להתחמם עד לנקודה שהבידוד שלו נמס או מתפחם. גם מכשירי חימום בקרבת הכבל עלולים לגרום נזק חום לבידוד של חוט, להמיס או לשרוף אותו.

בעלי חיים עלולים ללעוס את החוטים ולהסיר חלק מהבידוד.

בכל אחד מהמקרים הללו אם לא מבחינים בנזק והכבל לא תוקן או הוצא משימוש, הנזק עלול להוביל לקשתות או לקצר חשמלי בין החוטים שעלולים להצית חומרים סמוכים. גם חוטים חשופים של כבל מאריך עם בידוד פגום מהווים סכנת הלם לאנשים ולבעלי חיים.

בטיחות בשימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבל מגולגל על תוף, מיועד לפריסה ואיסוף נוחים ולמניעת פגיעות בכבל כשאינו בשימוש

פריסה וחיבור[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שימוש בכבל מאריך יש לוודא כי העומס הכולל הצפוי להיות מחובר אליו אינו עולה על העומס המרבי המותר.

יש לבחור כבל באורך המזערי המאפשר את חיבור המכשיר. בכל מקרה, יש לפרוס את הכבל לכל אורכו - אין להשאיר חלק מהכבל כרוך סביב עצמו ואין לאפשר קשרים. אין לחבר כבלים מאריכים זה לזה.

על הכבל להתחבר לשקע המזין בצורה אנכית - כלומר מהשקע המזין הכבל יורד ישירות לרצפה ושם משנה את כיוונו לכיוון המשך התוואי. התוואי צריך להיות מוגן ככל האפשר ומרוחק משטחים בהם עוברים אנשים ובעלי חיים - למשל מונח על הרצפה בצמוד לקירות. אם המכשיר החשמלי צמוד לקיר ההזנה צריכה להגיע מאחוריו. כאשר מכשיר אינו צמוד לקיר, מומלץ לנקוט באמצעים למניעת מעבר בין המכשיר לבין הקיר. בכל מקרה, כבל מאריך המונח על הקרקע צריך להיות מוגן מפני דריכה או משיכה מקרית. עם זאת, אין לכסות אותם בשטיח, מכיוון שהדבר עלול ליצור סכנת שריפה.

מומלץ שלא להעביר כבלים מאריכים דרך פתחים הניתנים לסגירה כדלתות וחלונות, בשל הסכנה להגרמות נזק לכבל בעת טריקת דלת או סגירת חלון.

לאחר פריסת הכבל, יש לחבר אליו קודם את המכשיר ורק לאחר מכן לחברו לשקע ההזנה.

תחזוקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבל מאריך נועד, כאמור, לשימוש זמני בלבד. בכל מקרה של מכשיר חשמלי הנמצא במקום קבוע לאורך זמן רב הפתרון הבטיחותי הוא התקנת שקע חשמל קבוע על ידי חשמלאי מוסמך. עם זאת, המציאות מכתיבה לעיתים שימוש לאורך זמן. במקרים אלו, מומלץ לבדוק חזותית את הכבל לכל אורכו ולוודא שאין סימני פגיעה בציפוי, בתקע ובשקעים. זיהוי סימן לפגיעה (חריכה, חתך, מעיכה, סימני לעיסה וכדומה) מחייב החלפה מיידית של הכבל.

בנוסף, יש לוודא שלא חוברו במשך זמן השימוש מכשירים נוספים לכבל, באופן שהעומס החשמלי עליו עולה על המותר.

אם בזמן השימוש בכבל עולה מחלק כלשהו ריח של פלסטיק שרוף יש לנתקו מיידית מהחשמל ולהחליפו.

בדיקה תקופתית חשובה במיוחד עבור כבלים שעשויים לשמש במקומם במשך זמן רב, למשל מאחורי רהיטים, שבהם נזק עלול להיעלם מהעיניים ובמקרה של תנאים המגבירים את הסיכון להתרחשות שריפה או התחשמלות, למשל הצטברות אבק, לכלוך ולחות, נוזלים שנשפכו על הכבל ובעיקר באזורי החיבורים, וכיוצ"ב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כבל מאריך בוויקישיתוף