כדוריד חופים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שחקניות יווניות חוסמות שחקנית ספרדייה שאוחזת בכדור במהלך משחק רשמי בין הנבחרות
שחקן מול שחקן יריב ושוער בעת זריקה לשער

כדוריד חופים הוא ענף ספורט קבוצתי תחרותי של משחקי כדור. במשחק משתתפות שתי קבוצות, כשבכל קבוצה שלושה שחקני שדה ושוער אחד. קבוצות יכולות לכלול גברים, נשים או קבוצות מעורבות בהתאם לחוקי הטורניר הרלוונטי. מטרת כל קבוצה להכניס את הכדור לשער הקבוצה היריבה ולהגן על שערה מפני הקבוצה היריבה. המשחק דומה לכדוריד אך משוחק על חול ולא על משטח קשיח.

המגרש[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגרש הוא מלבן באורך 27 מטר וברוחב 12 מטר. שתי פאותיו הקצרים של המלבן מהווים את קוי השער ובמרכזן ממוקם שער בגובה 2 מטר ורוחב 3 מטר. רחבת השוער בכל צד של המגרש היא השטח שבין קו השער לקו הרחבה שמקביל אליו במרחק 6 מטר ולרוחב כל המגרש. בכל צד של המגרש מוגדר אזור המחליפים עבור קבוצה מסוימת (צד לכל קבוצה) שרק דרכו ניתן לבצע חילופי שחקנים במהלך המשחק.

חוקי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

תנועת הכדור במגרש בין השחקנים ובידי שחקן יחיד, וכן זריקתו לשער, מתבצעות באמצעות הידיים. לשחקן מותר ללכת שלושה צעדים לפני שהוא מקפיץ את הכדור על החול ותופס אותו שוב או מוסר לשחקן אחר. הניצחון במשחק מוגדר על פי צבירת נקודות, כלומר - על ידי הבקעת שערים. במשחק 2 מחציות בנות 10 דקות ובכל מחצית חייבת להיות קבוצה מנצחת. אם מחצית מסתיימת בשוויון ממשיכים במשחק עד להבקעת 'שער זהב'. קבוצה שמנצחת בשתי המחציות מנצחת במשחק. במקרה של שוויון מתקיים שובר שוויון שבו לכל קבוצה יש 5 הזדמנויות להבקיע שער באופן חופשי של אחד על אחד כשהכדור נמסר בתחילת כל מהלך על ידי השוער לשחקן מקבוצתו שמנסה להבקיע בצד השני של המגרש.

במהלך המשחק הבקעת שער מזכה בנקודה אך שערים מיוחדים מזכים בשתי נקודות. ישנם מספר מצבים בהם שער נחשב למיוחד: שער שהובקע על ידי השוער, שער שהובקע בזריקת עונשין מ-6 מטר, שער שהובקע כך שהכדור נמסר ונזרק לשער תוך כדי שהשחקן הזורק באוויר ושער 'אטרקטיבי' שבו השחקן הזורק ביצע קפיצה וסיבוב של 360 מעלות באוויר לפני זריקת הכדור לשער.

מותר לבצע חילופים תוך כדי מהלך המשחק וללא הגבלה דרך אזור המחליפים. לעיתים החילופים מבוצעים בצורה של אסטרטגיית משחק כך ששחקן עולה להתקפה ובסיומה יוצא מהמגרש בעוד שחקן מחליף נכנס באזור ההגנה. אסטרטגיה אחרת יכולה להיות ששחקנים משחקים 'התקפה' או 'הגנה' בלבד ויוצאים מהמגרש בהתאם לקבוצה שמחזיקה בכדור.

תחרויות בעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

במדינות שונות בעולם מתקיימות ליגות סדירות של הענף. כמו כן מתקיימות תחרויות אזוריות ותחרויות עולמיות. אליפות העולם בכדוריד חופים מתקיימת מאז שנת 2004 בכל שנתיים. נכון לשנת 2020, נבחרת ברזיל זכתה בהכי הרבה תארים בתחרות הנשים עם 3 זכיות ובתחרות הגברים עם 5 זכיות. הענף נכנס למשחקים האולימפיים לנוער שנערכו בשנת 2018 בבואנוס איירס וצפוי להיכנס למשחקים האולימפיים בשנים הקרובות.

כדוריד חופים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק הובא לארץ בתחילת שנות ה-2000 על ידי עופר קושמרו יו"ר אגדות הפועל אשדוד בכדוריד[1]. במהלך השנים התקיימו טורנירים ואף ליגה[2]. בשנת 2014 הוקמה נבחרת ישראל בכדוריד חופים[3][4][5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כדוריד חופים בוויקישיתוף
  • חוקת כדוריד חופים, באתר התאחדות הכדוריד הבינלאומית (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]