כוכבי אגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כוכבי אגר
Egri Csillagok
כריכת המהדורה הראשונה
כריכת המהדורה הראשונה
מידע כללי
מאת גזה גארדוני עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1901 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כוכבי אגרהונגרית: Egri Csillagok) הוא רומן היסטורי מאת הסופר ההונגרי גזה גארדוני. הוא יצא לאור לראשונה בשנת 1899 והוא אחד הרומנים הפופולריים והמוכרים ביותר בהונגריה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופר גזה גארדוני בחדר עבודתו

הסיפור מתרחש במחצית הראשונה של המאה ה-16 ומתפרש על פני תקופה של כ-25 שנה. האירועים ההיסטוריים המרכזיים שמטופלים בו הם הכיבוש ללא שפיכות דמים של העיר בודה ב-1541, מקום מושבם של המלכים ההונגרים, ובשנת 1552 המצור הטורקי על העיר אגר (עיר בצפון הונגריה) אירוע שמהווה את הנושא המרכזי ברומן. הסיפור מתייחס גם לכמה נושאים היסטוריים אחרים כמו השפעת הרפורמציה הפרוטסטנטית, המחלוקת בין ההונגרים וקיסר הקיסרות הרומית הקדושה, כמו גם נושאים רבים נוספים כמו רחמים, אהבה זוגיות, אמון ואמת.

רוב דמויות הספר הן דמויות היסטוריות, בעיקר הגיבור גרגיי בורנמיסה (Bornemissza Gergely) עצמו, אם כי רובן עברו רומנטיזציה חזקה על פי כוונות המחבר. סיפור חייו של גרגיי ברומן הומצא כמעט במלואו, למעט תפקידו כקצין במהלך המצור על אגר. אווה צצאי, אהבתו של גריי ואשתו מאוחר יותר, היא בדיונית; הצגתה ברומן מבוססת על "האישה האידיאלית" של גארדוני.[1]

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן מורכב מחמישה חלקים המספרים את חייו של גרגיי בורנמיסה מגיל שמונה ועד שנת 1552, כשהוא בתחילת שנות השלושים לחייו.

1. גרגיי הוא יתום למחצה ובנה של אישה ענייה, בעוד שאווה צצאי היא בתו של בעל אדמות. הם בכל זאת חברים למשחק. תוך כדי משחק ביער, שני הילדים נלכדים על ידי טורקי בשם ג'ומורדז'אק ונאלצים להצטרף למסע שבויים. בשל ערמומיותו של גרגיי הקטן, שני הילדים מסוגלים להימלט ובהמשך גם לשחרר את האסירים האחרים. אמו של גרגיי מתה בפשיטה של הטורקים, אך הילד הקטן מאומץ כבן אומנה על ידי האציל העשיר באלינט טרק, וזוכה לחינוך טוב.

2. מספר שנים מאוחר יותר, גרגיי חווה את נפילת בודה בידי הטורקים באמצעות הונאה ואביו המאמץ באלינט טרק מובל משם כאסיר. גרגיי פוגש שוב את אווה, שהפכה לילדה צעירה ויפה.

3. גרגיי לומד שאווה, רוכבת ולוחמת מצוינת, אמורה להינשא לאדם פירייש הפחדן לבקשת המלכה. הם בורחים יחד ומתחתנים. יחד עם כמה חברים הם מתכננים לשחרר את באלינט טרק מהכלא באיסטנבול. הם מגיעים לעיר העות'מאנית, אך למרות הרפתקאות רבות בסופו של דבר לא מצליחים לשחרר את האציל ההונגרי.

4. בשנת 1552, כוח של כ-200,000 טורקים מתקרב לעיר הקטנה אגר, שמצודתה מוגנת רק על ידי 2000 חיילים. אישטוואן דובו, קפטן המצודה, קורא לכוחות הקיסר לעזרה, אך איש אינו מגיע. גרגיי מצטרף לכוחות המתכוננים ללחימה באגר, תוך שהוא עוזב את אווה בביתם עם בנם הקטן. זמן קצר לאחר עזיבתו, מגיע זר וחוטף את הילד הקטן. אווה מבינה שהזר כנראה היה הטורקי ג'ומורדז'אק. היא מבינה שחייב להיות קשר למצור על אגר ולכן מתחפשת לגבר ומנסה להיכנס לטירה הנצורה.

5. למרות שהכוחות הטורקים תוקפים בכוח גדול, ההונגרים באגר מסוגלים להתגונן. החומות החזקות של מבצר אגר והמורל הגבוה של מגיניה מאפשרים למבצר לעמוד בפני חמש תקיפות גדולות וירי תותחים רצוף - כמעט 12,000 כדורי תותח נוחתים בתוך המבצר עד סיום המצור. בכושר המצאה מאין כמוהו, בורנמיסה ממציא רימונים פרימיטיביים, אך קטלניים ופצצות בגודל חבית לשימוש נגד התוקפים, כמו גם גלגל טחנת מים ארוז באבק שריפה שהוא מגלגל לשורות העות'מאנים. סוף סוף אווה מגיעה לאגר. אף שהעות'מאנים תוקפים שוב ושוב, המצודה עומדת איתן, כשגם נשות אגר מצטרפות לקרב. לבסוף, הכוחות העות'מאנים נסוגים. בנם הקטן של גרגיי ואווה מוחלף בנער טורקי שנלכד והמשפחה סוף סוף מתאחדת מחדש.

סרטים, טלוויזיה או עיבודי תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן הותאם לקולנוע פעמיים:

  • כוכבי אגר (1923), סרט אילם שביים פאל פייוש.
  • כוכבי אגר (1968), סרט מדבר שביים זולטאן וארקוני

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Introduction to Corvus edition