כוכב הקופים (סרט, 1968)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כוכב הקופים
Planet of the Apes
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "כוכב הקופים" מאת פייר בול (1963)
בימוי פרנקלין שפנר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ארתור פ. ג'ייקובס עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט מייקל וילסון
רוד סרלינג
עריכה יו ס. פוולר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים צ'רלטון הסטון
רודי מקדואל
קים האנטר
מוריס אוונס
ג'יימס דאלי
ג'יימס ויטמור
לינדה האריסון
מוזיקה ג'רי גולדסמית' עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום לאון שמרוי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה APJAC Productions
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 8 בפברואר 1968
משך הקרנה 113 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט דיסטופי, סרט בסוגת ספרות עלילה ספקולטיבית, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 5,800,000$
הכנסות 32,589,624$
הכנסות באתר מוג'ו planetoftheapes
פרסים מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כוכב הקופיםאנגלית: Planet of the Apes) הוא סרט קולנוע אמריקאי המשתייך לסוגת המדע בדיוני שיצא לאקרנים ב-8 בפברואר 1968. הסרט מבוסס על הרומן "כוכב הקופים" מאת פייר בול שיצא בשנת 1963. בסרט מככבים צ'רלטון הסטון, רודי מקדואל, קים האנטר, מוריס אוונס, ג'יימס דאלי, ג'יימס ויטמור ולינדה האריסון. הסרט יצא תחת חברת ההפקה פוקס המאה ה-20.

הסרט מגולל את סיפורם של צוות אסטרונאוטים שנוחת בכוכב משונה בעתיד הרחוק. למרות העובדה שהכוכב נראה שומם תחילה, חברי הצוות השורדים נתקלים בחברה שבה קופים התפתחו לכדי יצורים בעלי אינטליגנציה אנושית עם יכולת לדבר. המינים הדומיננטיים ובני האדם שועבדו לעבדות בידי הקופים.

התסריט נכתב במקור בידי רוד סרלינג אך שוכתב רבות לפני שנעשה בו שימוש.[1] השינויים כללו, בין היתר, שינוי שמן של הדמויות והפיכת חברת הקופים לפרימיטיבית יותר, לעומת הרעיון המקורי היקר יותר לצילום, שכלל בניינים עתידניים וטכנולוגיה מתקדמת.[2] ג'יי לי תומפסון ובלייק אדוארדס היו אמורים לביים את הסרט, אך המפיק, ארתור פ. ג'ייקובס, על פי עצתו של צ'רלטון הסטון בחר בפרנקלין שפנר שיביים אותו. צילומי הסרט נערכו במאי עד אוגוסט 1967, בעיקר בקליפורניה ואריזונה אך צילומי הפתיח התרחשו באגם פאוול שביוטה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארבעת האסטרונאוטים טיילור (צ'רלטון הסטון), לנדון (רוברט גאנר), סטיוארט (דיאן סטנלי) ודודג' (ג'ף ברטון) שרויים בתרדמת חורף עמוקה כשספינת החלל שלהם מתרסקת באגם בכוכב לכת זר, בשנת 3978, לאחר מסע בחלל במהירות הקרובה למהירות האור, ושארך כ-2006 שנים. כוכב הלכת נטול ירח וענניו זוהרים בלילה. ללא שום אמצעי תקשורת, השלושה ששרדו את ההתרסקות חוקרים את סביבתם החדשה ומגלים סימני חיים. לאחר חיפוש ארוך, פוגשים האסטרונאוטים בבני אדם חסרי אינטליגנציה, חסרי יכולת דיבור או תקשור עם בני אדם אחרים, אשר נשלטים על ידי קופים אינטליגנטים בעלי יכולות ותכונות אנושיות. לאחר מכן, טיילור (צ'רלטון הסטון) מאבד את שני עמיתיו למסע ונכלא במושבת הקופים, יחד עם בני אדם אחרים. במהלך ישיבתו במכלאה נמצא טיילור כשונה מבני האדם האחרים, בשל יכולתו לתקשר ולחקות את מעשיהם של הקופים המקומיים. בעיני הקופים דבר זה נתפס כלא הגיוני, בשל תפיסתם את בני האדם כיצורים חסרי תבונה. לאחר ניסיון בריחה כושל מהמכלאה, נערך דיון משפטי במטרה להחליט על עתידו של טיילור ובו נחקר טיילור אודות יכולותיו האנושיות. הוא מוחזר למכלאה ובורח בעזרתם של קופה ואחיינה המאמינים לטענותיו ומצדדים בו, למקום שנקרא "האזור האסור".

על חוף הים באזור האסור מוצא טיילור את פלג גופו העליון של פסל החירות, ומבין כי הכוכב עליו התרסקה חלליתו הוא כדור הארץ ושחברת בני האדם שהכיר השמידה את עצמה, כנראה באמצעות מלחמה גרעינית.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-60 המאוחרות, רוב האולפנים היו סבורים כי הפקתו של הסרט איננה בת ביצוע מפני שהוא עתידני וכתוצאה מכך תסריט הסרט המקורי שוכתב רבות. גרסתו של רוד סרלינג, יוצר הסדרה "אזור הדמדומים" הייתה הקרובה ביותר לביצוע אך היא נדחתה בשל מספר סיבות. הסיבה העיקרית לכך הייתה העלות, עקב תיאור חברת הקופים כחלק מטכנולוגיה מתקדמת. תסריט זה דרש הפקת סטים, תפאורות ואפקטים מיוחדים שהיו יקרים באותה תקופה. תסריטו של סרלינג שוכתב וחברת הקופים נעשתה לפרימיטיבית במטרה לחסוך עלויות.

עם זאת, התפנית המסוגננת בסיום הסרט שכתב נשארה על כנה, והפכה לאחת מסצינות הסיום המפורסמות ביותר של כל הזמנים. מיקומם המדויק של המדינה המפורקת ופסל החירות (כפי שמסופר בסרט הדוקומנטרי "מאחורי כוכב הקופים" משנת 1998),[3] שונו על פני תרשימים שונים למגוון. גרסה אחת מני רבות תיארה את הפסל קבור עד אפו בלב הג'ונגל, בעוד אחרת תיארה את הפסל מפורק לרסיסים.

כדי לשכנע את חברת פוקס המאה ה-20 שהפקת הסרט בת ביצוע, יצרו המפיקים סצנת מבחן קצרה באמצעות גרסאות מוקדמות של בובות קופים. צ'רלטון הסטון הופיע בתור גרסה מוקדמת של טיילור (בשם תומאס, כפי שהופיע בטיוטות תסריטו של סרלינג), אדוארד ג'י רובינסון בתור זייאוס, והשחקנים האלמונים דאז, ג'יימס ברולין ולינדה האריסון בתור קורנליוס וזירה. האריסון, שהייתה חברתו של מנהל האולפן באותה עת, שיחקה את נובה בסרט המקורי ובהמשך הראשון שלו, והגיחה לתפקיד אורח בחידוש לסרט (בבימויו של טים ברטון), כפי שעשה גם הסטון, למעלה מ-30 שנה לאחר מכן.

סרטי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ל"כוכב הקופים" יצאו ארבעה סרטי המשך:

בשנת 2001 יצא חידוש לסרט בעל אותו השם בבימויו של טים ברטון.[4]

בשנת 2011 יצא סרט נוסף, פריקוול בשם "כוכב הקופים: המרד", בבימויו של רופרט ויאט. וב-2014 יצא הסרט כוכב הקופים: השחר, המתרחש כעשר שנים אחריו. בשנת 2017 יצא סרט ההמשך "כוכב הקופים: המלחמה".

קבלה וביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

תגובות המבקרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"כוכב הקופים" התקבל באהדה על ידי המבקרים, והוא נחשב בעיני רבים לאחד הסרטים הטובים של 1968.[5][6][7] הסרט מחזיק ב-89% של רייטינג ה"Certified Fresh" באתר ביקורות הסרטים "Rotten Tomatoes", המבוססים על 44 ביקורות.[8] בשנת 2008 הסרט נבחר על ידי מגזין אמפייר הבריטי כאחד מ-500 הסרטים הגדולים ביותר של כל הזמנים.[9]

פרסי אוסקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס זוכה
פרס אוסקר של כבוד עבור הישגי איפור מצטיינים ג'ון צ'יימברס
מועמדויות
עיצוב התלבושות הטוב ביותר מורטון האייק
התכליל הטוב ביותר ג'רי גולדסמית'

הסרט זכה בפרס אוסקר לכבוד עבור הישגי האיפור המצטיינים של ג'ון צ'יימברס. בנוסף, היה הסרט מועמד לפרס לעיצוב התלבושות הטוב ביותר (מורטון האייק) ופרס התכליל הטוב ביותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "30 Years Later: Rod Serling's Settling the Debate over Who Wrote What, and When". www.rodserling.com. אורכב מ-המקור ב-2017-12-13. נבדק ב-2007-08-04.
  2. ^ "Those Damned Dirty Apes!". www.mediacircus.net. נבדק ב-2007-08-04.
  3. ^ "Behind the Planet of the Apes" (1998) (TV)
  4. ^ "Planet of the Apes (2001)". IMDb.com. נבדק ב-6 ביוני 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "The Greatest Films of 1968". AMC Filmsite.org. נבדק ב-21 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "The Best Movies of 1968 by Rank". Films101.com. נבדק ב-21 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Most Popular Feature Films Released in 1968". IMDb.com. נבדק ב-22 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Planet of the Apes Movie Reviews, Pictures". Rotten Tomatoes. נבדק ב-21 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Empire's The 500 Greatest Movies of All Time". Empire Magazine. נבדק ב-21 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)