כוכב מושלם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כוכב מושלם
A Perfect Planet
סוגה סדרת-טבע
יוצרים BBC
מנחים דייוויד אטנבורו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים דייוויד אטנבורו
ארץ מקור הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 1
מספר פרקים 5
הפקה
אורך פרק 60 דקות
שידור
רשת שידור BBC One
תקופת שידור מקורית 3 בינואר 202131 בינואר 2021
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איגואנה מצויצת על סלעים וולקניים בגלאפגוס.
שועל שלג עם פרווה קייצית באיסלנד.
גמלת דבשתיים עם גורה.
מנטה ענקית בשונית בתאילנד.

כוכב מושלםאנגלית: A Perfect Planet) היא סדרת-טבע תיעודית של ה-BBC, בקריינותו של דייוויד אטנבורו, המורכבת מחמישה פרקים באורך 60 דקות. הסדרה צולמה במשך 4 שנים ברחבי מעל 31 מדינות בעולם, תוך התמודדות עם מצבי צילום קיצוניים וצילום במקומות מרוחקים. בנוסף היא צולמה תוך מגפת הקורונה העולמית. הסדרה קיבלה ביקורות חיוביות שונות.

סדרה זו עוסקת בהשפעת כוחות הטבע העולמיים כמו התפרצויות געשיות, שינויי אקלים, השמש והאוקיינוסים על סביבות המחיה השונות ובעלי החיים השונים החיים בהם, כשהפרק האחרון בסדרה עוסק בהשפעת האדם על סביבות המחיה ובעלי החיים.

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. הרי געש: הפרק הראשון מציג את ההשפעות של הרי הגעש על הכדור. בהוואי קילוואה הוא הר הגעש הפעיל ביותר הפולט מאגמה הרסנית ביותר, עם זאת הכוחות הגעשיים חשובים לחיים. הר אול דויניו לנגאי בטנזניה המקיים את אגם נטרון בו להקת פלמינגואים זוטרים מתרבים אך אפרוחיהם נתונים למתקפה מצד חסידות מרבו, באיי גלאפגוס איגואנות מצויצות מסתכנות בירידה למכתשי פרננדינה כדי להטיל ביצים ובהר הגעש וולף פרושים ערפדיים מתבססים על דם של סולות נסקה מקומיות, באטול אלדברה צבי אלדברה ענקיים מתגוננים מהשמש מתחת סלעים ועצי מנגרובים, בילוסטון גייזרים ומעיינות חמים מסייעים ללוטרות לדוג במשך החורף כשקויוט נמשך לארוחתם, סביב גייזרים בקמצ'טקה דובים חומים מגיחים לרעות עשבים טריים ובהמשך מדרימים לאגם קוריל (אנ') כדי לדוג סלמונים, הרי הגעש במזרח אפריקה מפזרים מינרלים כמו זרחן לאורך מישור הסרנגטי המושך עדרי גנואים וזברות להתרבות בהם ואחריהם להקות טורפים כמו אריות, צבועים, ברדלסים וזאבים טלואים, הרי הגעש מפיצים גם פחמן דו-חמצני החשוב לצמחייה אך עודף פחמן הנפלט לאטמוספירה באפקט החממה עלול לפגוע בחיים.
  2. השמש: הפרק מציג את השפעת השמש על החיים. אור השמש מסייע לשגשוג יערות הגשם הטרופיים בדרום מזרח אסיה בהם גיבוניים מלקטים תאנים המואבקות בזכות צרעות פירות קטנות שחיות בתוכן ומסתכנות בטריפה מצד נמלים ביציאתן מהתאנים. באי אלסמיר השמש נעלמת במשך החורף וזאבים ארקטים מנסים לצוד טרף כמו כבש המושק או ארנבת הקוטב, צפרדע העץ ונחשי בירית מגיחים באביב ומפרישים מתרדמת חורף ממושכת להזדווגות, באגם קראק (Karrak Lake) בקנדה שועלת שלג מכלכלת את משפחתה בביצי ואפרוחי אווזי צפון המקננים בטונדרה, במדבר סהרה הצחיח השמש הקופחת קטלנית לכל יצור אך נווטות סיני (אנ') מגיחות לאכול חרקים שהתחממו מדי ומובילות אותם במאמץ לקינם, בסתיו יערות נשירים נצבעים באדום, בהרי סין חרומפים זהובים נאבקים על אצטרובלים יקרי אנרגיה ויסעורי הפיה המתרבים באיי סנארס למדו להתחמק מהחורף הקשה באמצעות נדידה עד האיים האלאוטיים, שם הם ניזונים לצד לווייתנים גדולי-סנפיר מהפלנקטון ומהקריל השופע.
  3. מזג אוויר: הפרק מציג מזגי אוויר קיצוניים המשתנים דרך קבע. גשמים היורדים ביערות זמביה מושכים להקת ענק של עטלפי פירות המכלכלים פירות רבים, אדי מים המתעבים לעננים מעל האוקיינוס מנשבים אל יער האמזונאס השופע מוצף בקביעות ונחיל נמלי אש צף על המים ומגונן על פרטיו מטורפים כמו דגים ורצי מים עד שהם מוצאים ענף בטוח, בשפל נהר האמזונאס צבות אראו מטילות ביצים בשרטוני הנהר היבשים לפני שהגשמים יציפו את קיניהם, צפרדע קצרת ראש שורדת במדבריות של דרום אפריקה באמצעות שאיפת ערפל דרך עורם ופעילות לילית בה היא צדה טרמיטים, במדבר גובי הקרים והצחיחים גמלי דבשתיים מחפשים שלגים שהגיעו דרך רוחות מסיביר, ענני מונסון באי חג המולד יוצרים גאות המעודדת סרטנים אדומים להטיל את ביציהם בים וכעבור 4 שנים הסרטנים הצעירים חוזרים לחופי האי, מפלי ויקטוריה בזמבזי מתייבשים בבצורת קשה המשפיעה גם על נהר לואנגווה (אנ') בו היפופוטמים נדחקים לבורות מים רדודים ונלחמים על טריטוריה, שתאים מותקפים בידי תנינים רעבים ושרקרקים ארגמנים מקננים בגדות הנהר התלולות להגנה מטורפים אך מותקפים בידי עיטמים ותנינים מורעבים ובבצורת קשה תטולות חרסית שלמות נופלות לנהר. בעת האחרונה בצורות, שריפות גדולות וסופות ענק מחוללים שינויים גדולים בכדור הארץ.
  4. אוקיינוסים: הפרק מציג את השפעת זרמי האוקיינוס על הכדור. לחופי דרום אפריקה דולפינים מצויים, סולות כף וכרישים זוללים נחיל סרדינים ענק. שיירי הסרדינים נופלים לקרקעית הים אך הזרמים החזקים מפיצים אותם כדי לכלכל אוכלוסיית פיטופלנקטון גדולה המייצרת מעל מחצית מהחמצן העולמית, בפרננדינה שבאיי גלאפגוס זרם קרומוול (אנ') הקר עוזר להישרדותם של קורמורנים, אריות ים ושל איגואנות ימיות רבות, באינדונזיה זרם המפגש בין האוקיינוס השקט והאוקיינוס ההודי מעשיר שונית אלמוגים גדולה המכלכלת מעל שליש מדגי השוניית ובה דיונון הלהבות מזדווג, במערבולת סלטסראומן החזקה בנורווגיה אדריות צוללות לעבר צדפות החיות בקרקעית, באיי בהאמה גנוניים ודגי להבי ניזונים מפלנקטון ונטרפים בידי דולפיננים, בין מנגרובים דגים שונים, טריגוניים וצעירי כרישים לימונים מתגוננים מטורפים ומהשמש הטרופית, כשהשמש והירח מתיישרים נוצרת גאות מרבית הגורמת לבתרניים באוקיינוס השקט להשריץ את ביציהם אך הביצים נאכלות בידי מנטות שהגיעו בתזמון מדויק, להקת אדרוניים לחופי אי הלטאה (אנ') באוסטרליה ניזונים סמוך לחוף ונטרפים בידי צניניות, כרישים שחורי סנפירים ועופות ימיים סמוך ליבשה, באיי פוקלנד נקבות פינגווין מצויץ מערבי מסתייעים בגלי ענק כדי לעקוף את הצוקים הנישאים לאתרי הקינון שלהם, המסת קרחונים גדולה באזור הארקטי מעלה את גובה פני הים ומשנה את הזרמים שבו ולווייתנים עדניים במפרץ תאילנד דגים בשיטה קבוצתית ייחודית.
  5. בני אדם: הפרק האחרון מציג את השפעת האדם על הכדור ופגיעתו במערכת האקולוגית השברירית, בו דייוויד אטנבורו מסתייע בשלושה מומחים עולמיים: ד"ר ניאל מקאן (Niall McCann), ד"ר אשה די ווס (אנ') וג'רמי ריפקין. הפרק מציג בצורות ויובש ממושך בשטח הפארק הלאומי מזרח צאבו (אנ') בקניה גרם לתמותה של פילים אפריקנים רבים מהתייבשות מה שגרם לפילונים רבים להתייתם כשצוות שימור מציל אותם, שריפת דלק מאובנים גורם לייצור המוני של פחמן דו-חמצני לאטמוספירה ומשנה את האקלים, מה שמניע סופות ענק, שריפות ואזורים שלא ראויים למגורים. הדבר מוביל לנדידת אוכלוסיות רבות ממוצאם. בסנגל מתמודדים עם התרחבות הסהרה דרומה בשתילת עצי שיטה ועצים עמידי יובש המונעים מהקרקע להיעקר ולהתייבש, כריתת יערות כמו באמזונאס מאיימת על ספיגת הפחמן העולמי, במנאוס צוות שימור מציל חיות כמו עצלנים או יגוארים הנכנסים לעיר לאחר כריתת היער סביבם, בעוד תושבי ברזיל המקומיים מפזרים מאות זרעי עצי ג'ונגל במטרה להחזיר את היערות משטחים שבוראו, ימים חומציים יותר פוגעים בקונכיות יצורי ים, גורם להלבנת אלמוגים והורג פיטופלנקטון חיוני ודיג יתר מוחק מיני דגים שלמים. בגבון שמורה ימית משמרת אזור בו דגים, דולפינים וכרישים חיוניים ופקחים עוצרים ספינות דיג דרך קבע, השפעת המסת הקרחונים על הפסקת זרמי האוקיינוס גורמת לפגיעה בחיים כמו בקייפ קוד, מסצ'וסטס בו צבי ים צעירים נפגעים ממים קרים ומועברים לבתי חולים מיוחדים לצבים, כשלאחר מכן נשלחים למימי פלורידה החמימה, באיסלנד משתמשים בכוח וולקני ובקליפורניה בטחנות רוח יוצרות אנרגיה, ובצפון הסהרה במרוקו תחנת הכוח הסולרית הגדולה בעולם, מנצלת את אנרגיית השמש, מגדל גבוה נבנה באמזונאס כדי למדוד את עליית כמות הפחמן העולמית, בגן החיות אדינבורו (אנ') בונים מאגר DNA של מינים נדירים כמו גנון דיאנה ובגן החיות של סן דייגו מאחסנים דגימות DNA מכל העולם בכספת הידועה כ:"frozen zoo" (אנ'), בה נאגרים דגימות למטרות הצלה של מינים במקרה שייעלמו וצעירים מכל העולם נרתמים לשמור ולעזור למערכת האקולוגית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]