כולם יודעים (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כולם יודעים
Todos lo saben
בימוי אסגאר פרהאדי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אסגאר פרהאדי עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה האידה ספיארי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים חאווייר ברדם
אלווירה מינגואז
ברברה לני
רמון ברי
קרלה קמפרה
סעדת אקסוי
אינמה קווסטה
אדוארד פרננדס
שרה סאלמו
פנלופה קרוז
ריקרדו דרין
ריקרדו רמוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אלברטו איגלסיאס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום חוסה לואיס אלקאין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ספרד, צרפת, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Mozinet, Focus Features עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 27 בספטמבר 2018 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 132 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, מותחן פסיכולוגי עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כולם יודעיםספרדית: Todos lo saben) הוא מותחן פסיכולוגי בספרדית משנת 2018, שמערב גם אספקטים עלילתיים של מסתורין והעולם הפלילי. התסריט נכתב על ידי הבמאי האיראני אסגאר פרהאדי שגם ביים את הסרט, בכיכובו של חאווייר ברדם ופנלופה קרוז[1][2]. הקרנת הבכורה העולמית של הסרט נערכה במסגרת פסטיבל קאן בשנת 2018[3] והוא יצא לאקרנים בספרד ב-14 בספטמבר 2018.[4] הסרט יצא לאקרנים בארצות הברית ב-8 בפברואר 2019.[5]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז עלילת הסרט, הגיבורה לאורה (פנלופה קרוז), במקור מספרד אך מתגוררת כעת בבואנוס איירס, חוזרת לעיר הולדתה יחד עם בתה המתבגרת אירנה ובנה הצעיר. הם מגיעים לשהות כמה ימים בבית משפחתה של לורה, בעיר קטנה בפאתי מדריד, לרגל חתונה משפחתית. מה שנראה בתחילה כמו מפגש משפחתי מרגש וחתונה שמחה, הופך להיות שרשרת של התרחשויות מפתיעות ואירועים פליליים לא צפויים המביאים לגילוי של סודות מן העבר[1].

כשאירנה נחטפת ולאורה נאלצת לגייס כסף על מנת לשלם את הכופר כדי לשחרר אותה מבלי לערב את השלטונות ואת המשטרה, כל המשפחה הופכת לחלק מהחקירה.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פנלופה קרוז - לאורה
  • חאווייר ברדם - פאקו
  • ריקרדו דרין - אלחנדרו, בעלה של לורה
  • ברברה לני - באה, אשתו של פאקו
  • אינמה קואסטה - אנה, אחותה הצעירה של לורה
  • אלווירה מינגס - מריאנה, אחותה הגדולה של לורה
  • אדוארד פרננדס - פרננדו, בעלה של מריאנה
  • רמון בראה - אנטוניו, אביה של לורה
  • שרה סאלמו - רוסיו, הבת של מריאנה ופרננדו
  • קרלה קמפרה - אירנה, הבת של לורה ושל אלחנדרו
  • רוז'ה קאזאמז'ו - ז'ואן, החבר של אנה
  • חוסה אנחל אחידו - חורחה, שוטר בדימוס
  • סרחיו קסטיאנוס - פליפה, ידידה הספרדי של אירנה
  • חיימה לורנטה - לואיס
  • ז'ורדי בוש

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוא הפקה משותפת, צרפתית-ספרדית-איטלקית וקיבל מימון מגופים שונים, בין היתר:קנאל +, הטלוויזיה הצרפתית, l'ICAA, ועוד.[1]

שלב הצילומים החל באוגוסט 2017.[2]

הקרנת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבכורה העולמית של הסרט הייתה במסגרת ההקרנה בפסטיבל הקולנוע בקאן ב-8 במאי 2018.[6] זמן קצר לאחר מכן, חברת פוקוס רכשה זכויות הפצה לסרט בארצות שונות ברחבי העולם.[7] הוא גם הוקרן בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו ב-8 בספטמבר 2018.[8][9] הוא הוקרן לראשונה בספרד ב-14 בספטמבר 2018.[10] הוקרן לראשונה בארצות הברית ב-8 בפברואר 2019.[5]

תגובות לסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבמאי וצוות השחקים בפסטיבל הסרטים של קאן 2018

באתר ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes אחוז הביקורות החיוביות הוא 77%, זאת על בסיס 113 ביקורות, והדירוג הממוצע שלו הוא 6.2 מתוך 10. בקונצנזוס הביקורתי של האתר נכתב: " כולם יודעים הוא קצת פחות מסכום חלקיו, למרות המאמצים של צוות השחקנים המרהיב - וצעד מאכזב עבור כותב התסריט והבמאי, אסגאר פרהאדי".[11] באתר הסרטיםMetacritic קיבל הסרט ציון ממוצע משוקלל של 68 מתוך 100, בהתבסס על 16 מבקרים, המרמז על "ביקורת חיובית בדרך כלל".[12]

א.א. דאוד גייב מהמגזין The A.V. Club נתן לסרט ציון B, וכתב בביקורת שלו כי " חאווייאר בארדם ופנלופה קרוז עזרו לשבור את קללת הלילה הפותח של פסטיבל הקולנוע בקאן".[13] באתר הקולנוע האוסטרלי, This Is Film, הסרט גם כן זכה לביקורת חיובית. המבקר פיטר גריי כתב על הסרט שהוא "מותחן קולע, בעל מבנה מקצועי, שכל הזמן מחזיק את הרגשות שלך בכופר".[14]

הסרט היה מועמד לשמונה קטגוריות בטקס פרסי הגויה ה-33 : הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר, השחקן הטוב ביותר, השחקנית הטובה ביותר, שחקן המשנה הטוב ביותר, התסריט המקורי הטוב ביותר, העריכה הטובה ביותר והשיר המקורי הטוב ביותר.[15]

שמוליק דובדבני כתב באתר ynet על הסרט (...) "בהחלט ראוי לצפות בו, אף אם התוצאה אינה מתגמלת, רגשית ורעיונית, כמו סרטיו הקודמים של פרהאדי. החמיצות הביקורתית המסוימת בה התקבל הסרט, שנבחר לפתוח את פסטיבל קאן אשתקד, יצרה את הרושם כאילו על במאים גדולים – ופרהאדי נמנה עליהם – מוטלת החובה להנפיק יצירות מופת בזו אחר זו. אכזבה לא באה בחשבון. עם זאת, בתום הצפייה בסרט נותרת בעינה השאלה מה דחוף היה לו, לבמאי האיראני הנפלא, להתנסות בצילום הסרט הזה, דווקא בספרד".[16]

בהארץ כתב אורי קליין: "יש ב"כולם יודעים" מבחר גדול של דמויות, אלא שבחלקו הראשון הן מצטברות לכדי בליל אנושי וקשה להבחין ביניהן ולהבין את קשריהן אלו עם אלו, וככל שעלילתו מתקדמת יש בו רק דמות אחת בעלת מורכבות, המעוררת בנו עניין של ממש וגורמת לנו להזדהות עמה. ובניגוד לשלושת הסרטים הקודמים (של הבמאי פרהאדי) שהצטיינו בצלילות נרטיבית למרות ריבוי הדמויות, "כולם יודעים" נדמה כסרט מבולבל, הוא מתפזר לכיוונים עלילתיים ואידאולוגיים רבים מדי, וכתוצאה מכך אין לו מוקד נרטיבי, רעיוני ורגשי שניתן להיאחז בו".[17]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Goodfellow, Melanie (22 באוגוסט 2017). "Asghar Farhadi begins Spanish-language thriller 'Everybody Knows'". Screen Daily. Screen International. נבדק ב-23 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 Keslassy, Elsa (22 באוגוסט 2017). "Asghar Farhadi Begins Filming 'Everybody Knows' With Javier Bardem, Penelope Cruz in Spain". Variety. Penske Business Media. נבדק ב-22 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Orlova-Alvarez, Tamara; Alvarez, Joe (8 במאי 2018). "Opening Night Of The 71st Cannes Film Festival". Ikon London Magazine. נבדק ב-29 בספטמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Keslassy, Elsa (5 באפריל 2018). "Asghar Farhadi's 'Everybody Knows' to Open and Compete at Cannes Film Festival". Variety. Penske Business Media. נבדק ב-6 באפריל 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 Pederson, Erik (28 בספטמבר 2018). "'Everybody Knows': Penélope Cruz-Javier Bardem Thriller From Asghar Farhadi Set For February". Deadline Hollywood. נבדק ב-28 בספטמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Keslassy, Elsa (4 באפריל 2018). "Penelope Cruz and Javier Bardem's 'Everybody Knows' to Open Cannes Film Festival (EXCLUSIVE)". Variety. נבדק ב-28 בספטמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Fleming Jr, Mike (9 במאי 2018). "Focus Features Buys Cannes Opener 'Everybody Knows'". Deadline Hollywood. נבדק ב-28 בספטמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Orlova-Alvarez, Tamara; Alvarez, Joe (8 בספטמבר 2018). "Penelope Cruz, Javier Bardem at Toronto Premiere of Everybody Knows". Ikon London Magazine. נבדק ב-29 בספטמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Everybody Knows". Toronto International Film Festival. נבדק ב-28 בספטמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "'Everybody Knows' to go on screen across Spain on September 14". mehrnews.com. 14 בספטמבר 2018. נבדק ב-14 בספטמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Everybody Knows (Todos lo saben) (2018)". Rotten Tomatoes. Fandango Media. נבדק ב-6 בספטמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Everybody Knows Reviews". Metacritic. CBS Interactive. נבדק ב-19 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Dowd, A. A. (7 במרץ 2018). "Javier Bardem and Penelope Cruz Help Break Cannes' Opening-Night Curse". The A.V. Club. The Onion. נבדק ב-9 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ "Everybody Knows (Todos lo Saben) | Film Review | This Is Film|date=5 March 2019|website=This Is Film - Conversations in Film and Pop Culture|language=en-AU|accessdate=16 March 2019".
  15. ^ "Todos los nominados a los Goya 2019". El Mundo. נבדק ב-2 בפברואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ ביקורת סרט - "כולם יודעים": גם במאים מעולים מאכזבים, באתר ynet, 16 באפריל 2019
  17. ^ אתר למנויים בלבד אורי קליין, "כולם יודעים": את האכזבה מהבמאי הגדול הזה אי אפשר היה לצפות, באתר הארץ, 11 באפריל 2019