כזאת הייתה אמא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כזאת הייתה אימא
I Remember Mama
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על מחזה של ג'ון ון דרוטן ורומן של קתרין פורבס
בימוי ג'ורג' סטיבנס
הופק בידי הרייט פארסונס, ג'ורג' סטיבנס
תסריט דוויט בודין
עריכה רוברט סווינק
שחקנים ראשיים איירין דאן
ברברה בל גדס
אלן קורבי
אוסקר הומולקה
מוזיקה רוי ווב
צילום ניקולס מסוראקה
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה RKO עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה RKO
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 9 במרץ 1948
משך הקרנה 134 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 3,068,000‏$
הכנסות 2,900,000‏$
פרסים פרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כזאת הייתה אימאאנגלית: I Remember Mama) הוא סרט דרמה אמריקאי משנת 1948 בבימויו של ג'ורג' סטיבנס.

התסריט הוא עיבוד של מחזה בשם זה מאת ג'ון ואן דרוטן (1944) שהוא עצמו מבוסס על הרומן "חשבון הבנק של אמא" מאת קתרין פורבס (1943) ומתאר חיי משפחת מהגרים מנורווגיה בסן פרנסיסקו בתחילת המאה ה-20.

בתפקיד הראשי משחקת איירין דאן בתור אם המשפחה והדמות הדומיננטית בה. סטיבנס הציע את התפקיד לגרטה גרבו אבל היא סירבה להופיע בתפקיד אם משפחה. ברברה בל גדס משחקת את בתה קתרין, סופרת שמסיימת לכתוב רומן אוטוביוגרפי. העלילה מובאת באמצעות פלשבקים מחייה עם משפחתה.

המחזה הועלה בהצלחה בברודוויי ב־1944. פרט לעיבוד לקולנוע הופקה ב-CBS סדרת טלוויזיה בשם Mama בשנים 19491957. ב-1979 הופק עיבוד למחזמר, שהיה המחזמר האחרון עם מוזיקה של ריצ'רד רוג'רס.

המחזה הוצג בתיאטרון הקאמרי ב-1948 בתרגומו של יאיר בורלא, שנתן לו את שמו העברי. אורנה פורת הופיעה בו בתפקיד קתרין וזה היה תפקידה הראשון בישראל.

הסרט היה מועמד לחמישה פרסי אוסקר: פרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר (איירין דאן), פרס אוסקר לשחקני משנה:(אוסקר הומולקה, אלן קורבי, ברברה בל גדס) ופרס אוסקר על הצילום.

אלן קורבי זכתה בפרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל כאשר קתרין הנסון (ברברה בל גדס) משלימה את השורות האחרונות באוטוביוגרפיה שכתבה על משפחתה, משפחת הנסון. בעודה מהרהרת על עברה, מציג הסרט פלשבק לחיי משפחתה בשנת 1910 בסן פרנסיסקו. ההורים מרתה (איירין דאן) ולארס (פיליפ דורן) היגרו לארצות הברית מנורווגיה. ילדיהם, נילס קתרין, כריסטין ודאגמר, נולדו בארצות הברית.

המשפחה חיה בדחק ומדי שבוע יושבת האם ומחלקת את התקציב לצורכי היום-יום. היא מקציבה את הכספים בצמצום מתוך חשש שיזדקקו להלוואה.

למרתה שלוש אחיות, יני וסיגריד התוקפניות וטרינה (אלן קורבי) הביישנית, שרוצה להתחתן בגיל 42 עם פיטר תורקלסון הקברן ומפחדת מאחיותיה.

בראש המשפחה עומד הדוד כריס (אוסקר הומולקה), שכולם מפחדים ממנו בגלל התנהגותו הרועשת והבוטה, על אף שהוא אדם טוב התומך במשפחתו. כשהוא מת מגלה מרתה שאת כל כספו חילק לנזקקים, כמו לניתוח של דאגמר והאחיין ארנה.

מרתה היא הדמות החזקה במשפחה ועושה הכל למען ילדיה. כאשר דאגמר עוברת ניתוח בבית החולים ולא מרשים לה להיכנס, היא מצליחה לחדור לחדר האשפוז כמנקה. כאשר קתרין עומדת לפני סיום לימודיה היא קונה לה ערכת איפור על ידי מכירת סיכה יקרה שירשה מאימה. כאשר קתרין מגלה זאת היא דורשת להחזיר את הסיכה ומוותרת על המתנה. מרתה מעניקה לה את הסיכה כמתנה להתבגרותה.

טרינה המבוגרת מתחתנת לבסוף עם הקברן ונולד להם לשמחתם תינוק.

קתרין כותבת סיפורים, אבל הם נדחים על ידי הוצאות הספרים, והיא מיואשת ומתכוונת לחדול מכתיבה. מרתה נפגשת עם סופרת מצליחה וחובבת בישול ומשכנעת אותה, על ידי שיתופה במתכונים, לעיין במספר סיפורים. הסופרת ממליצה לבסוף שקתרין תכתוב על דברים שהיא מכירה היטב. קתרין כותבת על סיפור על משפחתה, והוא מתקבל להדפסה. לראשונה, קתרין מקבלת תמורה עבור כתיבתה, המחאה על סך 500 דולר, והיא מחליטה להשתמש בו כדי לקנות מעיל חם למרתה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]