כיסא פנוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כיסא פנוי
The Casual Vacancy
עטיפת הספר בתרגום עברי
עטיפת הספר בתרגום עברי
מידע כללי
מאת ג'יי קיי רולינג
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Little, Brown and Company
תאריך הוצאה 2012
מספר עמודים 503
הוצאה בעברית
תאריך 2013
תרגום אסף גברון
סדרה
ספר קודם מעשיות בידל הפייטן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כיסא פנויאנגלית: The Casual Vacancy) הוא רומן מאת ג'יי קיי רולינג שנכתב בשנת 2012. הספר יצא לאור ברחבי העולם ב-27 בספטמבר 2012 בהוצאת הספרים Little, Brown Book Group. ב-23 ביולי 2013 יצאה לאור מהדורה בכריכה רכה. זהו הרומן הראשון של רולינג אחרי סדרת ספרי הארי פוטר, שאינו קשור לסדרה, והרומן הראשון שלה למבוגרים.[1]

העלילה מתרחשת בעיירה בשם פגפורד באזור המערבי של אנגליה. תחילתה במותו הפתאומי של בארי פרבראדר, חבר מועצת העירייה האהוב. עקב כך מתפנה מושב במועצה וגורם לסכסוך בין התושבים עד שנערכות בחירות לחבר מועצה חדש. הסיעות חלוקות בעיקר בנושא ההיפרדות משיכון "השדות", שבארי היה מתומכיו העיקריים. אלה שמתמודדים על התפקיד מגלים עד מהרה שבפורום של המועצה נחשפים סודותיהם האפלים ביותר, וגורמים להרס מסע הבחירות שלהם ולמהומה רבה.

הנושאים העיקריים ברומן הם מעמדות, פוליטיקה, וסוגיות חברתיות כגון סמים, זנות ואונס. ב-2015 עובד הרומן למיני-סדרה טלוויזיונית.[2]

הספר הוקדש לבעלה של רולינג, ד"ר ניל מארי.[3] זהו הספר השלישי שרולינג הקדישה לבעלה, אחרי שני ספרי הארי פוטר, "הארי פוטר ומסדר עוף החול" ו"הארי פוטר ואוצרות המוות".

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מחולק לשבעה חלקים כאשר כל פרק מסופר מנקודת מבט שונה. כל חלק נפתח בהגדרה של כמה שורות מתוך "ניהול מועצות מקומיות" מאת צ'ארלס ארנולד-בייקר.

פגפורד הבדיונית ממוקמת באזור המערבי של אנגליה, בדומה למקום הולדת של רולינג העיירה ייט שבגלוסטרשייר

החלק הראשון של הרומן מתאר את התוצאות שנגרמות עקב מותו של חבר המועצה המקומית, בארי פרבראדר, שנפטר בשל מפרצת במוחו, במגרש החניה של מועדון הגולף המקומי. תושבי פגפורד משתפים את חבריהם וקרובי משפחתם בחדשות שגורמות לתוהו ובוהו. על הפרק עומדת ההחלטה האם שכונת "השדות" הידועה ברמתה הירודה תישאר כחלק מפגפורד, או תסופח לעיר הסמוכה יארוויל. בארי תמך בהתלהבות באופציה הראשונה. מותו נראה לרבים כהזדמנות לסגור את הנושא אחת ולתמיד. גם גורלו של מרכז הגמילה מסמים ואלכוהול, בלצ'אפל, נמצא במחלוקת בקרב תושבי העיירה: מתנגדי "השדות" מעוניינים גם לסגור את המרכז שמשמש את תושבי "השדות" לרוב.

אחרי שנקבע תאריך לבחירות חדשות, כמה מילדיהם של המתמודדים מעלים לפורום הקהילתי פוסטים מרשיעים, אם כי לרוב מדויקים. אנדרו, בנו של סיימון פרייס, הוא הראשון שעושה זאת. באמצעות הזרקת SQL, שלמד בבית הספר, הוא כותב בשם "הרוח של בארי פרבראדר" ומודיע לכולם שאביו רכש מחשב גנוב. סוקווינדר (שכמו אנדרו למדה לפרוץ למחשב בכיתה הטכנולוגית), כותבת בפוסט שאמה, ד"ר פרמינדר, הייתה מאוהבת בבארי. השלישי הוא פטס וול שטוען שאביו המאמץ קאבי (סגן המנהל בבית הספר) סובל מחרדה מהאפשרות שהוא התעלל מינית בילד מבלי שיזכור זאת. לבסוף, אנדרו, שחש רגשי אשמה על כך שגרם לפיטוריו של אביו, מעלה פוסט על יושב ראש המועצה, הווארד מוליסון, בו מסופר שהוא מנהל רומן עם שותפתו לעסק מורין. מיילס מוליסון ניצח בבחירות, למורת רוחה הרבה של אשתו סמנתה שהייתה נגד השינוי ובעקבות כך נוצר ביניהם קרע, על רקע זאת סמנתה נישקה את אחד מתלמידי בית הספר, אנדרו פרייס. בסיום הספר היא מודה בפני מיילס בעלה שאינה יודעת אם היא אוהבת אותו עדיין, אבל לבסוף הם מתפייסים.

קו עלילה נוסף ברומן הוא חייה הקשים של קריסטל וידון. קריסטל בת השש עשרה גרה בשכונת "השדות" עם אחיה רובי בן הארבע ועם אמה המכורה להרואין, טרי. העובדת הסוציאלית קיי, שהיא גם אמה של מושא אהבתו של אנדרו פרייס, נחושה בדעתה לעזור לטרי להגמל מהסמים, ולקחת אחריות על הטיפול ברובי. אבל טרי חוזרת לסורה, וסוחר הסמים אובו אונס את קריסטל. דבר שממריץ אותה לחפש משפחה במקום אחר. בעקבות כך וכדי לקדם את מטרותיה, קריסטל מקיימת יחסי מין בלתי מוגנים עם פטס כדי להיכנס להיריון, כך שאמו תסכים לטפל בה וברובי. באחת הפגישות האלה בין קריסטל לפטס, רובי מתרחק מהם ולבסוף נופל לתוך הנהר וטובע, על אף הניסיון של סוקווינדר להציל אותו. קריסטל מתאבדת כשהיא מזריקה לעצמה מנת יתר של הרואין. הרומן מסתיים בהלוויתם של האח והאחות.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בארי פרבראדר[4] – חבר המועצה המקומית נולד וגדל בשיכון "השדות". הוא מנהיג הסיעה במועצה השואפת להשאיר את השדות כחלק מפגפורד, בתקווה שהאנשים שם יוכלו לשפר את מצבם. הוא היה המאמן של קבוצת החתירה של הבנות, וחיבב בעיקר את קריסטל וידון. מותו גורם לטלטלה בקהילה.
  • מרי פרבראדר – אלמנתו של בארי. בשל העובדה שבארי עמד לפרסם מאמר על "השדות" מעט לפני מותו, היא מאשימה את "השדות" שהעסיקו את מוחו, ובכך גרמו למותו.
  • הווארד מוליסון – יושב ראש המועצה המקומית, ובראש המבקשים להעביר את "השדות" לפיקוחה של יארוויל. הוא הבעלים של מעדנייה ונשוי לשירלי. הוא שמן באופן חולני, וסבל מהתקף לב אחרי שראה את הפוסט האנונימי המאשים אותו בניהול רומן עם שותפתו לעסק מורין.
  • שירלי מוליסון – אשתו של הווארד מוליסון, ואמו של מיילס. היא מסורה להווארד עד שנודע לה על הרומן שלו עם מורין.
  • פטרישה "פאט" מוליסון – בתם של הווארד ושירלי, אחותו של מיילס. היא גרה בלונדון ומגיעה לפגפורד רק לכבוד מסיבת יום ההולדת של אביה. יחסיה עם אמה מתוחים בשל היותה לסבית. במסיבה היא משתכרת ומספרת לפטס ולאנדרו על הרומן של אביה, מה שמהווה את הטריגר להפצה האחרונה ולגילוי התרמית על "רוחו של בארי פרבראדר.
  • מיילס מוליסון – עורך דין שעובד עם גווין. בנם של שירלי והווארד, אחיה של פאט, ובעלה של סמנתה. מיילס מתמודד ונבחר למקום הפנוי במועצה.
  • סמנתה מוליסון – אשתו של מיילס, מנהלת חנות חזיות כושלת. סמנתה שונאת את חייה בפגפורד. היא איבדה עניין בבעלה, וחושקת בוויקראם ג'וואנדה, ובג'ייק מלהקת הבנים החביבה על בתה.
  • קריסטל וידון – נערה תושבת "השדות" שיוצאת עם פטס וול. הייתה לה ילדות טראומתית, גודלה בידי אמה הנרקומנית. לעיתים קרובות היא מטפלת באחיה הקטן רובי. ספק הסמים של אמה, אובו, אונס אותה. אחרי מותו של רובי היא מתאבדת.
  • טרי וידון – מכורה להרואין ועובדת בזנות. אמם של קריסטל ורובי. משפחתה מנדה אותה בגלל ההתמכרות שלה. היא מנסה להשתקם בעזרת מרפאת בלצ'אפל, אבל בסופו של דבר חוזרת לקחת סמים.
  • קולין "קאבי" וול – סגן מנהל בית הספר המקומי. הוא היה חבר קרוב של בארי, ומגיש את מועמדותו לבחירות למועצה. הוא סובל מהאשמות אנונימיות שנעשו בידי בנו המאומץ פטס, דבר שמחמיר את הפרעה הטורדנית-כפייתית שלו.
  • טסה וול –אשתו של קאבי, ואמו המאמצת של פטס. היא היועצת החינוכית בבית הספר ונפגשת לעיתים קרובות עם קריסטל וידון.
  • סטיוארט "פטס" וול – סטיוארט "פטס" וול – בנם המאומץ של טסה וקולין, וחברו הטוב של אנדרו. הוא כותב פוסט יחיד בשם של "הרוח של בארי פרבראדר", אבל אחרי מותו של רובי וידון, הוא לוקח על עצמו את האשמה על כל הפוסטים שנכתבו.
  • אנדרו פרייס – בנם של סיימון ורות וחברו הטוב של פטס. הוא שונא את אביו על התנהגותו השתלטנית והאלימה, וכועס על אמו שמשלימה עם מעשיו. הוא יוצר את שם המשתמש "הרוח של בארי פרבראדר" כדי להאשים את אביו במכירת סחורות גנובות, ולהרוס את הסיכוי שלו להיבחר למועצה.
  • סיימון פרייס – בעלה של רות פרייס, ואביהם של אנדרו ופול. הוא מעורב באופן קבוע בפעילות פלילית. הוא פוגע פיזית ומילולית באשתו ובילדיו. הוא מתמודד בבחירות למועצה כדי לקבל שוחד.
  • קיי בודןעובדת סוציאלית שהגיעה מלונדון עם בתה גאיה. היא עברה לפגפורד כדי להיות עם החבר שלה גווין. היא העובדת הסוציאלית המטפלת בקריסטל וטרי. ההצלחה הגדולה ביותר שלה היא עם טרי, אבל היא נאלצת לעזוב את המשפחה כשהעמיתה שלה לעבודה חוזרת מחופשת מחלה.
  • גווין יוז – עורך דין והחבר של קיי בודן. הוא טוען שהוא היה החבר הטוב ביותר של בארי, אבל לבסוף הוא מתוודה על אהבתו למרי, אלמנתו של בארי, שדוחה את חיזוריו.
  • גאיה בודן – בתה היפה של קיי שמעוררת עניין רומנטי באנדרו. היא מתיידדת עם סוקווינדר ושונאת את פגפורד. היא רוצה לעבור לרדינג כדי לחיות עם אביה. היא מתנשקת בסוף עם פטס וול לאכזבתם של אנדרו וסוקווינדר. אבל אחר כך היא מתחרטת ובלוויה של קריסטל היא חוזרת ומתחברת אתם.
  • פרמינדר ג'וונדה – רופאת משפחה ואמה של סוקווינדר. היא חברה במועצה המקומית ותומכת בשמירת "השדות". אם כי ייתכן שהמניע שלה הוא אהבתה לבארי, כפי שפרסמה סוקווינדר כשהיא מתחזה ל"רוח של בארי פרבראדר".
  • סוקווינדר ג'וונדה – בתה של פרמינדר. היא נתונה להצקות מצד פטס, וללחץ מצד אמה להצטיין, שגורמים לה לפגוע בעצמה. היא חברה בנבחרת החתירה יחד עם קריסטל וידון, אבל כשסבתא רבתא של קריסטל מתה, היא מאשימה את הרופאה פרמינדר, ומאיימת לפגוע בסוקווינדר. בסופו של דבר סוקווינדר מסכנת את חייה בניסיון להציל מטביעה את אחיה של קריסטל, רובי.
  • ויקראם ג'וונדה – בעלה יפה התואר של פרמינדר ג'וונדה ואביה של סוקווינדר. הוא מנתח לב, וביצע את ניתוח המעקפים של הווארד.
  • "הרוח של בארי פרבראדר" – שם שמשמש שלושה בני נוער מפגפורד, כדי לגלות סודות על חברי המועצה ועל המועמדים החדשים. אנדרו פרייס יצר את המשתמש כדי לפגוע באביו. סוקווינדר משתמשת בשם כדי להכפיש את אמה, ופטס משתמש בשם כדי להכפיש את אביו החורג. אנדרו שוב כותב בשם הרוח יחד עם אביו על הרומן של הווארד מוליסון. בעקבות מותו של רובי וידון, פטס נוטל אחריות על כל הפוסטים שנכתבו בשם הרוח.

תרגום לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר יצא לאור בעברית בשנת 2013 בתרגומו של אסף גברון על ידי הוצאת ספרי עליית הגג והוצאת משכל.

עיבוד טלוויזיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – כיסא פנוי (מיני-סדרה)

ב-3 בדצמבר 2012 הוזמנה סדרת דרמה על פי הרומן על ידי BBC One. ההפקה הייתה משותפת עם הרשת האמריקאית HBO. הצילומים החלו באוגוסט 2014.[5] הסדרה שודרה בערוץ BBC One ב-2015 בשלושה פרקים. חברת האחים וורנר הפיצה את הסדרה ברחבי העולם.[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "JK Rowling announces title of first adult novel". BBC News. 12 באפריל 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ "BBC News – Rowling's Casual Vacancy to become BBC TV drama series". Web. BBC. 3 בדצמבר 2012. נבדק ב-1 במרץ 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Rowling, J.K. (2012). The Casual Vacancy. Little, Brown and Company.
  4. ^ אתר למנויים בלבד JK Rowling: The Casual Vacancy - the cast of caricatures, The Telegraph, 27 September 2012
  5. ^ "BBC And HBO Adapting JK Rowling's 'The Casual Vacancy' For TV; Casting Calls Begin". Page to Premiere. 8 באפריל 2014. אורכב מ-המקור ב-12 באפריל 2014. נבדק ב-23 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Warner Bros. Announces Expanded Creative Partnership with J.K. Rowling". Business Wire. נבדק ב-12 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)