כלא אבו גרייב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כלא אבו גרייב
سجن أبو غريب
מידע כללי
סוג בית סוהר, בית כלא צבאי, defunct prison עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום אל-אנבאר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה עיראק עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ? – העשור של 1950
תאריך פתיחה רשמי שנות ה־50 של המאה ה־20 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך פירוק 2014 עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 1.15 קמ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 33°17′33″N 44°03′54″E / 33.2925°N 44.065°E / 33.2925; 44.065
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כלא אבו גרייב (ערבית: سجن أبو غريب; תעתיק מדויק: סג'ן אבו עֻ'רַיְב) הוא בית סוהר הממוקם בעיר העיראקית אבו גרייב, כ-32 קילומטרים מהבירה בגדאד. בזמן שלטונו של עריץ עיראק סדאם חוסיין, נכלאו ועונו במקום מתנגדי שלטונו.

הכלא נכנס לתודעה הבינלאומית לאחר כיבוש עיראק על ידי ארצות הברית במלחמת עיראק; בשנת 2004 פורסמה סדרת תמונות שצולמו בכלא והוברחו לתקשורת, בהן נראים סוהרים אמריקנים ששמרו על הכלא מענים ומשפילים את האסירים העיראקים שהיו כלואים בו. הפרשה עוררה סערה רבתי בארצות הברית ובעולם כולו, ובעקבותיה גברה ההתנגדות בקרב חלק מהציבור האמריקני למלחמת עיראק.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחת שלטונו של סדאם חוסיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה בית הסוהר נבנה על ידי קבלנים בריטים במהלך שנות החמישים, ושטחו הוא 1.15 קילומטרים רבועים. על בית הכלא הוצבה אבטחה כבדה, וסביבו פזורים 24 מגדלי שמירה. בשל שטחו הגדול יחסית, חולק הכלא לחמישה אזורים שונים. כל אחד מהאזורים, שמתוכננים לסוגים שונים של אסירים, מוגן ומוקף בחומה נפרדת. בכל אחד מהאזורים נמצא חדר אוכל, חדר תפילה, חדר אימוני כושר וכן מקלחות ושירותים. כל תא בכלא אבו גרייב מיועד להכיל עד כ-40 אסירים, וגודל תא סטנדרטי בו הוא ארבעה על ארבעה מטרים.

עוד בזמן שלטונו של סדאם חוסיין בעיראק, נודע הכלא במערב כמרכז עינויים והפרת זכויות אדם.

בזמן שלטונו של סדאם, היה הכלא תחת פיקוח אל-אמן אל-עאם, שירות הביטחון הכללי העיראקי. במקום זה נכלאו, עונו ונרצחו עשרות אלפי אסירים פוליטיים ומתנגדים לשלטונו של סדאם חוסיין בעיראק. לפי הערכות ממשלת ארצות הברית, למעלה מ-4,000 אסירים נכלאו במקום רק בשנת 1984. במהלך שנות התשעים, ארגוני זכויות אדם ברחבי העולם מחו על התנאים הקשים בבית הכלא ותבעו התערבות בינלאומית, בטענה כי מתקיימת באבו גרייב הפרה שיטתית של זכויות אדם.

בין היתר התגלה כי למעלה ממאה אסירים נרצחו בפעם אחת, ושיעים מתנגדי המשטר עונו, נכלאו ללא משפט ונרצחו.

המתחם בכלא אבו גרייב שיועד לאסירים פוליטיים מתנגדי השלטון, חולק לשני אגפים: אגף "סגור" ואגף "פתוח". בפועל, חלוקת האסירים לאגפים לא הייתה לפי מידת ה"סכנה" שבהם, אלא לפי מוצאם האתני - באגף הפתוח שהו סונים, ואילו באגף הסגור שהו רק שיעים, ולא ניתנה להם כל אפשרות לתקשר עם העולם החיצון. במהלך מלחמת המפרץ, שבויים רבים מכוחות הקואליציה נכלאו בכלא ועונו בו, במטרה לגלות סודות צבאיים. בכלא הוחזקו אף חלק מחברי חוליית הכוחות המיוחדים הבריטית 'בראבו שתיים אפס' (Bravo Two Zero) שמטרתה הייתה לאסוף מידע מודיעיני בעיראק.

לפי רוב ההערכות, בשנת 2001 שהו במתקן הכליאה יותר מ-15,000 אסירים. מאות כורדים שיעים וכן שבויים איראנים מימי מלחמת איראן–עיראק, שנכלאו במקום בתנאים קשים מאוד ונמנע מהם ליצור קשר עם העולם החיצון. בנוסף, ישנן טענות כי על חלק מהאסירים האיראנים אף בוצעו ניסויים בנשק כימי וביולוגי שעיראק ניסתה לפתח.

בעקבות מלחמת עיראק וכיבוש המדינה כולה על ידי כוחות ארצות הברית ובעלות בריתה ללא התנגדות מיוחדת, ננטש בית הכלא, וזאת למרות שבשנים שלאחר מכן הוא שופץ ונוספו בו עוד מספר אגפים. בזמן המלחמה נתן סדאם חוסיין חנינה לרוב האסירים בעיראק. לאחר שחרור האסירים, בית הסוהר היה ריק, והוא נגזל והושחת פעמים רבות, לפעמים על ידי האסירים עצמם שחשו זעם רב על המקום שבו נגרם להם כאב גדול כל כך.

תחת הכיבוש האמריקאי במלחמת עיראק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת מתמונות ההתעללות המזעזעות שעוררה סערה ברחבי ארצות הברית. בצילום נראה אסיר עיראקי, סתאר ג'באר, כשכבלים מעבירי חשמל חוברו לידיו; הוא הולבש בגלימה שחורה והועמד על קופסת קרטון, תוך כדי אזהרה שיחושמל אם ייפול או ירד מהקופסה.

במהלך מלחמת עיראק, נכבש הכלא על ידי כוחות צבא ארצות הברית וכוחות הקואליציה, אך אז הוא כבר היה ריק מאדם, לאחר שחרור האסירים ההמוני. רשמית, על האתר אחראי צבא ארצות הברית והממשלה העיראקית, והוא משמש לכליאת פושעים מסוכנים במיוחד או טרוריסטים. על האגף ה"קשה" בכלא, בו כלואים האסירים המסוכנים במיוחד, אחראית ממשלת עיראק, אולם בפועל הסוהרים בו הם חיילי צבא ארצות הברית. באגף זה ארעה פרשת ההתעללויות באסירים, שהתפרסמה בעקבות סדרת צילומים שפורסמו בתקשורת בה נראים חיילי צבא ארצות הברית משפילים, מענים, מרעיבים ומחשמלים אסירים עיראקים.

נכון לשנת 2006, שהו בבית הסוהר כ-7,000 אסירים. על פי דיווחי הצלב האדום, קרוב ל-90% מהכלואים מוחזקים בבית הסוהר ללא משפט וללא ביצוע פשע של ממש. על הכלא שומר גדוד בודד של צבא ארצות הברית.

בסוף אפריל 2004 נחשפה במגזין החדשות האמריקני הטלוויזיוני "60 דקות" פרשת התעללות באסירים עיראקים על ידי קבוצה קטנה של חיילים בכלא. הכתבה כללה את צילומי העינויים, ועוררה שערורייה בארצות הברית עצמה ובמדינות העולם כולו. בעקבות חשיפת העינויים המזעזעים שעברו חלק גדול מהאסירים, השתנתה מאוד דעת הקהל בארצות הברית נגד מלחמת עיראק וממשל בוש. במקומות שונים בעולם התקיימו הפגנות נגד השהות האמריקנית בעיראק.

ב-20 באפריל 2004, שנים-עשר מטחי מרגמות נורו אל עבר בית הסוהר על ידי מיליציות חמושות מקומיות. כתוצאה מהפגיעות, נהרגו עשרים ושנים אסירים ועוד 92 נפצעו. לפי הודעת הארגון שעמד מאחורי ההתקפה, היא בוצעה כ"עונש על שיתוף הפעולה של האסירים עם ממשלת ארצות הברית".

בחודש מאי 2004, בעקבות פרשת ההתעללויות ובניסיון לצמצם את הנזק התדמיתי שנגרם לה, החליטה ארצות הברית לצמצם את מספר העצורים לפחות מ-2000. למרות שמספר גדול של אסירים שוחררו או הועברו לבתי כלא אחרים, מספר האסירים הכללי כמעט לא הצטמצם, בשל הזרם הבלתי פוסק של עצורים שמגיעים לכלא, בעיקר בעקבות פעולות טרור כנגד ארצות הברית.

ב-24 במאי 2004, נשיא ארצות הברית, ג'ורג' ווקר בוש, אמר בעת נאום בפנסילבניה כי בית הכלא אבו גרייב עתיד להיסגר בקרוב[1]. למרות ההצהרה, הודיע עד מהרה נשיאה הזמני של עיראק כי הוא מתנגד לסגירת בית הכלא וכי הוא חיוני לשיקום עיראק. בשל ההתנגדות, בית הכלא לא נסגר בסופו של דבר.

ב-2 באפריל 2005 הותקף בית הסוהר על ידי כ-50 מתקוממים. בין 20 ל-44 חיילים אמריקאים וכ-12 אסירים עיראקים נפגעו בהתקפה[2]. ארגון הטרור אל-קאעידה קיבל על עצמו את האחריות למתקפה.

לבסוף, ב-5 במרץ 2006 הודיעה ממשלת ארצות הברית סופית כי הגיעה להסכמה עם ממשלת עיראק, ובית הכלא עתיד להיסגר בקרוב, זאת ככל הנראה בניסיון לצמצם את הנזק הדיפלומטי האדיר שנגרם לממשל בוש ולארצות הברית כולה בעקבות פרשת ההתעללויות. אלפי האסירים הכלואים באתר עבור אל 'מחנה קרופר', בית סוהר חדש שנבנה בעקבות הפרשה.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כלא אבו גרייב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]