כלל השלושה בכתיבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סיפורם של זהבה ושלושת הדובים משתמש בכלל השלושה בכתיבה באופן מורחב, כאשר הגיבורה בודקת שלוש קבוצות של שלושה פריטים בבית, ומוצאת שרק שליש מכל קבוצה מספק.

כלל השלושה בכתיבה הוא עיקרון כתיבה המרמז ששלישיית אירועים או דמויות, היא הומוריסטית יותר, מספקת יותר או יעילה יותר מאשר מספרים אחרים.[1] הקהל של צורת טקסט זו, נוטה לפיכך לזכור יותר את המידע המועבר, מכיוון שכשיש שלוש ישויות, ניתן לשלב בהן תמציתיות וקצב, ליצירת דפוס חוזר.[2][3] מצב זה גורם למספר להיראות בקיא, תוך שמירה על מסר פשוט וקליט.

סיסמאות, כותרות סרטים ושלל דברים מסוגים שונים נבנו בשלשות, מסורת שצמחה מתוך סיפור סיפורים בעל-פה.[4] דוגמאות לכך כוללות את שלושת החזירונים, שלושת האבות ושלושת המוסקטרים. באופן דומה, שמות תואר מקובצים לרוב בשלשות, כדי להדגיש רעיון.

הביטוי הלטיני "omne trium perfectum" (כל מה שמגיע בשלשות מושלם, או, כל קבוצה של שלוש היא שלמה) מעביר את אותו רעיון כמו כלל השלושה בכתיבה. במקרא ניתן למצוא ביטוי דומה ”והחוט המשולש לא במהרה ינתק” (מגילת קהלת, פרק ד', פסוק י"ב).

משמעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלל השלושה בכתיבה יכול להתייחס לאוסף של שלוש מילים, ביטויים, משפטים, שורות, פסקאות / שורות, פרקים / קטעי כתיבה, יצירות אומנות (טריפטיכון) ואפילו ספרים או סרטים שלמים (טרילוגיה).[3][5] שלושת האלמנטים יחד ידועים כמשולש (triad).[6] הטכניקה עשויה לשמש לא רק בפרוזה אלא גם בשירה, סיפור סיפורים בעל-פה, סרטים ופרסום. בצילום תמונות, כלל השלישים מייצר אפקט דומה, על ידי חלוקת תמונה לשלושה חלקים, אנכית ואופקית.[7]

"טריקולון" הוא שימוש ספציפי יותר לכלל השלושה, בו שלוש מילים או ביטויים הם גם שווים באורכם ובצורתם הדקדוקית.[8]

הנדיאטריס הוא צורת דיבור בה משתמשים בשלוש מילים עוקבות כדי לבטא רעיון מרכזי אחד.[6] כסיסמה או כמוטו, זה ידוע כמוטו משולש (tripartite).[9]

סיסמאות וביטויי משפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסעות פרסום רבים וסיסמאות פומביות משתמשים בטכניקה ליצירת דרך קליטה ובלתי נשכחת, כדי להציג מידע. בתורת השיווק, חלוץ הפרסום והמכירות האמריקני, סנט אלמו לואיס, פרש את שלושת עקרונות הקופירייטינג הראשיים שלו, שלדעתו היו חשובים מכדי לפרסום אפקטיבי:

"המשימה של פרסומת היא למשוך קורא, כך שהוא יסתכל על הפרסומת ויתחיל לקרוא אותה; ואז לעניין אותו, כך שימשיך לקרוא אותו; ואז לשכנע אותו, כך שכאשר הוא יקרא את זה הוא יאמין בזה. אם פרסומת מכילה את שלוש תכונות ההצלחה הללו, זוהי פרסומת מוצלחת."[10]

דוגמאות ידועות יותר כוללות:

  • "באתי, ראיתי, ניצחתי" - שלישייה שתורגמה מלטינית (Veni, vidi, vici), המיוחסת באופן פופולרי ליוליוס קיסר מרומא.
  • ״לא ראיתי, לא שמעתי, לא דיברתי״ - התעלמות ממעשי עוול עבירה, שמאפשרת לרוע להמשיך להתקיים
  • חיים, חירות ומרדף אחר האושר - זכויות המתוארות בהכרזת העצמאות של ארצות הברית
  • חירות, שוויון, אחווה (Liberté, égalité, fraternité)[11] - סיסמת הרפובליקה הצרפתית לפני 1790.
  • חטיף מרס ביום, עוזר לך לעבוד, לנוח ולשחק[12] - סיסמת הפרסום של מרס מאז 1959.
  • עצרו, הביטו והסכיתו[13][14] - סיסמת בטיחות בדרכים ציבוריות וחציית כביש.
  • עצרו, שכבו והתגלגלו - סיסמת בטיחות אש המפרטת את הצעדים שיש לנקוט במקרה של התלקחות בגדים.
  • מהיר יותר, גבוה יותר, חזק יותר[15] - המוטו האולימפי; תרגום מלטינית: "סיטיוס, אלטיוס, פורטיוס".
  • בתנ"ך בספר שמות מתועדת שירת הים אותה שרו בני ישראל על ים סוף אחרי קריעת הים. במרכז השירה מצוטטת קריאת הקרב של פרעה לחילו לפני היציאה למרדף אחרי עם ישראל, שגם היא מורכבת משלושה חלקים קצרים (ובסך הכל - 4 מילים בלבד): ”אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף, אַשִּׂיג, אֲחַלֵּק שָׁלָל (פרק ט"ו פסוק ט'). פרעה החדיר מוטיבציה בצבאו על ידי התרברבות על קלות המשימה והשלמתה במהירות.
  • מהר שלל חש בז - השם שהנביא ישעיהו הצטווה לקרוא בו לבנו , שיש בו 3 שפעולות "שלל, חש , בז" והמילה הראשונה באה לתאר אותן
  • המחזאי הרומי טרנטיוס כתב בעקבות הפתגם היווני: Imus, venimus, videmus – אנו הולכים, באים, רואים.

קומדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקומדיה, הכלל נקרא גם משולש קומיקס,[16] והוא אחד ממכשירי הקומדיה הרבים המשמשים באופן קבוע על ידי הומוריסטים, סופרים וקומיקאים. האלמנט השלישי של המשולש משמש לעיתים קרובות ליצירת אפקט של הפתעה אצל הקהל, והוא לעיתים קרובות שורת המחץ של הבדיחה עצמה. לדוגמה, בדיחות עשויות להכיל שלושה אנשים סטריאוטיפיים - כמו "אנגלי, אירי וסקוטי" או "בלונדינית, ברונטית וג'ינג'ית" - וההפתעה או שורת המחץ של הבדיחה נובעת מהדמות השלישית.

הכלל הקומי של השלושה משולב לעיתים קרובות עם תזמון מהיר, ומבטיח כי לצופים יהיה פחות זמן להשלים את התבנית, לפני ששורת המחץ תגיע. ככלל, הכלל הקומי של השלושה מסתמך על הגדרת תבנית של שני פריטים ואז מערערים את הציפיות של הצופים על ידי הפרת הדפוס הזה עם הפריט השלישי. דוגמה אחת בולטת במיוחד מגיעה "מהמופע של דיק ואן דייק" - ”האם אוכל להשיג לך משהו? כוס קפה? סופגניה? פיאה?”.[17]

ממש כמו רוב הכתיבה הקומית, כלל השלושה בקומדיה מסתמך על בניית מתח לשחרור קומי. במקרה של כלל השלושה, מתח בנוי עם שני הפריטים הראשונים בתבנית ומשוחרר עם הפריט הסופי, שאמור להיות הכי מצחיק מבין השלושה. מרבית המשולשים הם קצרי אורך, לרוב רק שניים או שלושה משפטים, אך ניתן ליישם את הכלל גם ביעילות באורך ארוך יותר כל עוד עוקבים אחר נוסחת הבסיס.[18]

אגדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיפור סיפורים, מחברים יוצרים לרוב שלשות או מבנים בשלושה חלקים. בצורתו הפשוטה ביותר, זהו רק התחלה, אמצע וסוף, למשל, כמו משיריו של אריסטו. סיד פילד כתב ספר לימוד פופולרי לתסריטאות, ובו הציג את היתרונות של מבנה בן שלוש פעולות על פני המבנה המסורתי יותר בן חמש המערכות המשמש את ויליאם שייקספיר ורבים מחזאים מפורסמים אחרים.

שלגיה מקבלת שלושה ביקורים מאמה החורגת המרושעת.

ספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחזמר כנר על הגג, טוביה החולב חייב למסור את שלוש בנותיו הגדולות זו אחר זו. כל שידוך מאתגר בהדרגה את אמונתו, כפי שהוא מיוצג על ידי מונולוג בו הוא מתווכח עם עצמו תוך שימוש בביטוי "מצד שני" כדי לגלם את פרקליט השטן ולשכנע את עצמו לצד בנותיו. תהליך זה מוקצן עם הבת הצעירה שרוצה להתחתן עם גוי, שבעבורה מסכם טוביה כי "לא, אין צד שני".

במחזה יוליוס קיסר של ויליאם שייקספיר מתחיל מרקוס אנטוניוס את נאומו באמצעות כלל השלושה: חברים, רומאים, בני ארצנו, השאילו לי אוזניים, שאליהם אנשים מתחילים להקשיב.

רטוריקה ודיבור בציבור[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש בסדרה של שלושה אלמנטים הוא גם מאפיין ידוע של בית משפט ציבורי. מקס אטקינסון, בספרו Our Masters' Voices,[19] נותן דוגמאות מעניינות של כמה דוברי ציבור שהשתמשו בביטויים בני שלושה חלקים, על מנת ליצור את מה שהוא מכנה 'מלכודות כפיים', המעוררות לתשואות הקהל.

מרטין לותר קינג ג'וניור, פעיל ומטיף זכויות האזרח, היה ידוע בשימושים שלו בכלל השלושה לאורך נאומיו הרבים המשפיעים. לדוגמה, הנאום "אי-אלימות וצדק גזעי" הכיל מושג המורכב מכלל השלושה: "עלבון, חוסר צדק וניצול", וכמה שורות אחר כך "צדק, רצון טוב ואחווה".[20]

כלל השלושה שימש גם בהתייחסותו של ווינסטון צ'רצ'יל ל-"דם, עמל, דמעות וזיעה" (שמזכירים את גריבלדי ותאודור רוזוולט) בזיכרון פופולרי ל"דם, זיעה ודמעות".[21][22] באופן דומה, Leviathan של תומאס הובס מתאר את חשיבות הקהילה שבלעדיה החיים יהיו "בודדים, עניים, מגעילים, אכזריים וקצרים". זה הצטמצם לשלישייה הנפוצה "מגעיל, אכזרי וקצר".

חוק ומשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאפיין נפוץ של מסמכים משפטיים המעניקים זכויות קניין או הענקה כפי שנוסחו על ידי אנשי מקצוע בתחום המשפטי, מנציחים את הנוהג באנגלית הישנה, שבו כלל השלושה מצטט לדוגמה, בצוואה את הביטוי ”אני נותן, מתכנן ומוריש...”

בבית המשפט מצוטטת ההשבעה: "לומר את האמת, את כל האמת ושום דבר מלבד האמת."

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "How to Use the "Rule of Three" to Create Engaging Content - Copyblogger". נבדק ב-2015-06-01.
  2. ^ "What is the mysterious 'Rule of Three'? | Copywriters of Distinction". rule-of-three.co.uk. נבדק ב-2015-06-01.
  3. ^ 1 2 "Writing: The power of three". www.jonathancrossfield.com. נבדק ב-2015-06-05.
  4. ^ "Toastmasters, November 2013". Toastmaster. p. 17.
  5. ^ Craigie, Alex. "Do You Use The Rhetorical "Rule of Three"?". At Counsel Table. נבדק ב-2015-06-05.
  6. ^ 1 2 "How to Use the Rule of Three in Your Speeches". נבדק ב-2015-06-05.
  7. ^ "Rule of Thirds - Digital Photography School". נבדק ב-2015-06-05.
  8. ^ "One, Two, Three: What Is a Tricolon?". נבדק ב-2015-06-05.
  9. ^ Ltd., Blair. "ODLT dictionary definition of Tripartite motto". www.odlt.org. נבדק ב-2015-06-05.
  10. ^ Bryant, Donnie (2016). "Is AIDA Outdated As A Marketing Process? (Part II)". Rhino Daily. ארכיון מ-2019-04-22. נבדק ב-2019-04-22.
  11. ^ "Slogan of the French Republic". אורכב מ-המקור ב-2015-05-12. נבדק ב-2015-06-01.
  12. ^ Sweney, Mark. "Mars revives 'Work, rest, play' slogan with ad featuring bell-ringing monks". the Guardian. נבדק ב-2015-06-01.
  13. ^ "Stop, Look and Listen - Child Road Safety Game - Tales of the Road". talesoftheroad.direct.gov.uk. נבדק ב-2015-06-01.
  14. ^ "Crossing Ahead, Stop, Look And Listen". www.lib.sk.ca. אורכב מ-המקור ב-2015-12-11. נבדק ב-2015-06-01.
  15. ^ "Olympic.org Registration". registration.olympic.org. אורכב מ-המקור ב-2015-09-18. נבדק ב-2015-06-01.
  16. ^ "Critique Circle Online Writing Workshop The CC Blog". Critique Circle. נבדק ב-2018-12-07.
  17. ^ "The Triple". TV Tropes. נבדק ב-2018-12-07.
  18. ^ Henshey, Chelsea (2016-02-11). "Comedy Writing Secrets: Triple the Funny". WritersDigest.com (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2018-12-07.
  19. ^ Atkinson, J. Maxwell. Our Masters' Voices: The Language and Body Language of Politics. London: Methuen, 1984. ISBN 0-416-37690-8
  20. ^ "Nonviolence and Racial Justice" (PDF). www.stanford.edu. נבדק ב-2015-06-01.
  21. ^ "Blood, Toil, Tears and Sweat". www.winstonchurchill.org. נבדק ב-2015-06-01.
  22. ^ "Presentation Skills 3. The Rule of Three". www.presentationmagazine.com. נבדק ב-2015-06-01.