כלת הצאר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כלת הצאר
Царская невеста
קטע מתוך המערכה הרביעית, מותה של מרפה, השחקנית, נאדז'דה זבלה-ורובל בהופעת הבכורה במוסקבה.
קטע מתוך המערכה הרביעית, מותה של מרפה, השחקנית, נאדז'דה זבלה-ורובל בהופעת הבכורה במוסקבה.
מלחין ניקולאי רימסקי-קורסקוב
ליברטיסט איליה טיומנב
מבוסס על המחזה באותו של מאת לב מאי
סוגה דרמה-טראגית
מספר מערכות 4
זמן התרחשות העלילה 1572
שפה רוסית
שנה 1898
מקום התרחשות העלילה מוסקבה, רוסיה

כלת הצאררוסית: Царская невеста) היא אופרה בארבע מערכות מאת ניקולאי רימסקי-קורסקוב, האופרה העשירית של המלחין. הלברית, מאת איליה טיומנב (Ilia Tyumenev), מבוססת על הדרמה באותו שם מאת לב מאי (אנ'). המחזה של מאי הוצע למלחין לראשונה כנושא לאופרה בשנת 1868 על ידי מילי באלאקירב. עם זאת, האופרה לא הולחנה ורק ב-1898 רימסקי-קורסקוב הלחין אותה. הבכורה הראשונה של האופרה התקיימה ב-1899 בתיאטרון במוסקבה, האופרה הפרטית, בבעלותו של סאבה ממונטוב (Savva Mamontov).[1]

כלת הצאר היא אופרה חשובה ברפרטואר הרוסי, אם כי היא אינה חלק מהרפרטואר האופראי הסטנדרטי במערב.[2][3][4]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבכורה במוסקבה התקיימה בבית האופרה של חברת האופרה הפרטית. המנצח היה מיכאיל איפוליטוב-איוואנוב ומעצב התפאורה היה מיכאיל ורובל. בסנקט פטרבורג הוצגה בבכורה שנתיים לאחר מכן בתיאטרון מריאינסקי עם תפאורה של איבנוב ולמבין. הופעה בולטת נוספת הייתה בתיאטרון הבולשוי במוסקבה, בניצוחו של אמיל קופר ועם תפאורה של קונסטנטין קורובין וגולובה ודיאצ'קוב. גרסה קולנועית לאופרה פורסמה בשנת 1966 בבימויו של ולדימיר גוריקר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת בסתיו של שנת 1572 בבית אלכסנדרובסקי, מוסקבה, רוסיה.

מערכה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרגורי גריזנוי מאוהב עד טירוף במרפה סובקין[3], בתו של הסוחר סובקין, למרות שלגריזנוי כבר יש פילגש, ליובשה, שאותה הזניח לאחרונה. מרפה לעומת זאת אהובה על הבויאר ליקוב. בזעם קנאי נגד ליקוב, גריזנוי מתכנן להשיג שיקוי אהבה על מרפה עם שיקוי קסם מבומליוס, רופאו של הצאר. ליובשה פילגשו שומעת את הנעשה.

מערכה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליובשה בתורה משיגה מבומליוס שיקוי קסם נוסף שבאמצעותו ניתן לבטל את כל רגשות האהבה שחש גריזנוי על מרפה. בומליוס מסכים, אבל רק בתנאי שליובשה תמלא בעבורו משהו. הוא מבקש נשיקה במקום תכשיטים, וזה רומז כי הוא מבין שהלקוחה נתונה במצב קשה, בעמדת חולשה. ליובשה, נדהמת מחוצפתו, מכנה אותו "גרמני נאלח" ואומרת שתחפש מומחה אחר. בומליוס, טיפוס שטני, מגיב באיום שיספר על פנייתה לאהובה, לגריאזנוי. ליובשה מבינה שהיא נתונה בידו של בומליוס אשר מודיע שוב, הפעם במפורש: כן, הוא מוכן לרקוח שיקוי כמבוקש. המחיר: התמסרות מלאה. ליובאשה הלכודה מרגישה אנוסה לשלם ורק שואלת — "אבל אתה לא תרמה אותי?" החמדן עונה — "לא ארמה. אבל את, מה איתך, את לא תרמי אותי?" ליובשה אומרת — "לא ארמה", ומבטיחה להשתדל להשביע את רצונו. התמונה מסתיימת בקריאת השלמה מצמררת שלה: "גרמני, גרור אותי כבר אל המאורה שלך".[4]

תפאורה משנת 1930 ל-אופרה מאת איבן ביליבין.

מערכה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינתיים, הצאר, איוון הרביעי (המכונה "איוון האיום"), מחפש כלה חדשה ממיטב עלמות האצולה ברוסיה. הצאר מגלה את מרפה ומתאהב בה. בחגיגת האירוסין של מרפה עם ליקוב, כולם מופתעים כשמגיעה הידיעה על בחירתו של הצאר במרפה ככלתו. גריזנוי הכניס בחשאי במשקה של מרפה את מה שלדעתו היה שיקוי האהבה מבומליוס.

מערכה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארמון הצאר, מרפה חולה במחלה אלימה. ליקוב הוצא להורג כשהוא חף מפשע, ביוזמתו של גריזנוי, באשמת הניסיון להרוג את מרפה. כאשר למרפה נודע שליקוב מת, היא יוצאת מדעתה. בסופו של דבר, גריזנוי מודה שהכניס שיקוי למשקה שלה, ולאחר שנודע לו שהוא רעיל, הוא מבקש להוציא להורג את עצמו. לאחר מכן, ליובשה מתוודה שהחליפה את השיקוי שלה מבומליוס בגריזנוי. בזעם, גריזנוי רוצח את ליובשה, ולאחר מכן נלקח לכלא בסופו של דבר כדי להיות מוצא להורג. בטירוף שלה, מרפה מתאהבת חזרה בגריזנוי במקומו של ליקוב, ומזמינה אותו לחזור למחרת כדי לבקר אותה. לאחר מכן מתה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 100 опер: история создания, сюжет, музыка. [100 Operas: History of Creation, Subject, Music.] Ленинград: Издательство "Музыка," 1968.
  • Holden, Amanda (Ed.), The New Penguin Opera Guide, New York: Penguin Putnam, 2001
  • Warrack, John and West, Ewan, The Oxford Dictionary of Opera New York: OUP: 1992

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כלת הצאר בוויקישיתוף

הפקת האופרה המלאה.

הפקה נוספת של האופרה.

הפקה של האופרה, החל מדקה 40:00.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Tsar's Bride (Rimsky-Korsakov, Nikolay), IMSLP
  2. ^ Harlow Robinson, The Tsar's Bride. Nikolai Rimsky-Korsakov, The Opera Quarterly, עמ' 114-112 doi: 10.1093/oq/8.4.112
  3. ^ 1 2 יון פדר, "כלת הצאר": לא חפה מפגמים, אך מומלצת, באתר ynet, 12 במאי 2015
  4. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד חגי חיטרון, רעל ומשחקי אהבה בחצרו של הצאר איוון האיום, באתר הארץ, 9 במאי 2015