כל המפרשים מעלה!

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כל המפרשים מעלה!
!Toate pînzele sus
מידע כללי
מאת ראדו טודוראן
שפת המקור רומנית
סוגה רומן
הוצאה
תאריך הוצאה 1954
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כל המפרשים מעלה!רומנית: ‏!Toate pînzele sus) הוא ספר, שכתב הסופר הרומני ראדו טודוראן ב-1954. הספר נכתב כרומן לבני נוער, אך לאחר הופעתו הפך במהרה לרב-מכר לבני כל הגילים וזכה למהדורות נוספות רבות. הספר נכתב בהשפעת ספרו של ג'ושוע סלוקום, על מסעו סביב העולם[1] ובהשפעת הרפתקאותיו של יוליוס פופר[2].

בשנת 1976 הפיקה הטלוויזיה הרומנית סדרת טלוויזיה עלילתית לפי הספר ולשם כך גם נבנתה ספינת מפרשים לפי התיאור המקורי. ב-1986 הופק, על בסיס הסדרה הטלוויזיונית, סרט קולנוע, שנשא את אותו שם.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר עוסק בבנייתה של הסקונר Speranța (התקווה) והפלגותיה סביב לעולם ובהרפתקאות צוותה בראשות אנטון לופאן.

לופאן, יחד עם חברו ושותפו, פייר ואיין, תכנן מסע סביב העולם במסלולו של צ'ארלס דרווין, אך ספינתם, L'Esperance, בהפלגה המסחרית הראשונה שלה, בפיקודו של ואיין, נחטפה על ידי שודדי ים ונשרפה חלקית - ואיין נלקח בשבי. לופאן, שלא הצטרף להפלגה ולא ידע מה קרה, חיפש את הספינה ואת חברו במשך שנים. כעבור חמש שנים, במקרה, גילה את הספינה השרופה חלקית. הוא גייס צוות ויחד איתו שיפץ את הספינה ויצא איתה להפלגות.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות האוניה כלל שישה גברים, אישה אחת וכלב אחד. בנוסף לצוות מוזכרות הדמויות של פייר ואיין, ספנו (שודד הים) והנוסע האמריקאי מרטין סטריקלנד.

  • אנטון לופאןרומנית: Anton Lupan) הוא מהנדס רומני, שהיה שותף עם חברו, המהנדס הצרפתי פייר ואיין, בבעלות על אונייה, L'Esperance (התקווה). הספינה בפיקודו של ואיין אבדה יחד עם ויין. אנטון לופאן, שמצא את שרידי הספינה, משקם אותה, מגייס צוות ויוצא לאותן הפלגות שתכנן לעשות עם חברו האבוד.
  • פייר ואייןצרפתית: Pierre Vaillant) הוא מהנדס צרפתי, נכדו של שודד ים צרפתי, שהיה הגאי בספינתו של צ'ארלס דרווין. ואיין הוא חברו של לופאן ושותפו בבעלות על האוניה L'Esperance, שיצאה בפיקודו להוביל מטען ונחטפה על ידי שודדי ים.
  • קריסטאה בוסויוקרומנית: Cristea Busuioc) הוא שייט רפסודות על ביסטריצה וקיבל הזמנה מלופאן לספק לו גזעי עצים עבור תרני ספינתו. במקום לשלוח את גזעי העצים בהובלה יבשתית יצר בוסויוק רפסודה מגזעי העצים והפליג בה עד הים השחור. הוא הצטרף לצוות של לופאן.
  • ירמיהרומנית: Iermia) הוא קלע מומחה, בעל ניסיון כנגר באוניה.
  • הרלמביהרומנית: Haralambie) הוא בן דודו של ירמיה, צעיר נאה הכרוך אחר נשים.
  • ישמעילרומנית: Ismail) הטבח הטורקי, מוסלמי המדבר רומנית משובשת.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lucruri mai puţin cunoscute despre Radu Tudoran, autorul romanului „Toate pânzele sus!“ (ברומנית)
  2. ^ Bucureștiul evreiesc până la 1918 (ברומנית)