כנסייה חופשית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כנסייה חופשיתאנגלית: Free Church, בגרמנית: Freie Kirche) הוא מושג שהתייחס במקור לכנסיות נוצריות - שבניגוד לכנסיות הממלכתיות - לא היו תלויות בממסד הממלכתי. בעקבות תהליך הפרדת הדת מהמדינה במדינות רבות המושג איבד את מובנו החד משמעי. בימינו, במדינות שבהן קיימות כנסיות לאומיות או ממלכתיות רשמיות, המושג "כנסייה חופשית" מציין קהילות או כנסיות נוצריות שאינן שייכות לכנסיות הממסדיות. המילה "חופשית" נועדת, בהתאם למקרה, לציין כי מדובר בכנסייה שחבריה הצטרפו אליה מרצונם החופשי, שהיא עצמאית מבחינה ארגונית, שהיא מייצגת מיעוט או שיש לה עמדה תאולוגית מיוחדת. כנסייה חופשית אינה מעורבת בהתוויית מדיניות של המדינה והמדינה אינה משפיעה על מדיניותה ועל השקפתה התאולוגית של קהילותיה. היא אינה זוכה בחסות או מימון ממשלתיים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנבפטיסטים קוראים בכתבי הקודש בסירה של פיטר פירס באמסטרדם, בציור מאוחר יותר, מאת יאן לייטן, 1683

ההיסטוריונים הפרוטסטסנטים מציגים כ"כנסייה חופשית" את הנצרות הקדומה, מלפני אימוצה כדת רשמית על ידי האימפריה הרומית תחת הקיסר קונסטנטינוס.

כנסייה חופשית הוא דפוס שהתפתח בעיקר בימי הרפורמה ההפרוטסטנטית באירופה ובאמריקה בקרב תנועות רפורמיות כמו הקלוויניזם, הפרסביטריאניזם, הבפטיזם והקונגרגציונליזם וקבוצות רדיקליות יותר כמו האנבפטיזם. בסופו של דבר היו כנסיות קלוויניסטיות שהגיעו למעמד של כנסייה ממלכתית, למשל בזמנו בז'נבה ומאוחר יותר הכנסייה הרפורמית ההולנדית. היו כנסיות לותרניות ופרסביטריאניות שנפרדו מהזרם המרכזי הממסדי והדעיפו לבחור בדרך אוטונומית.

גם בהודו ובסין קמו בימי הביניים מספר קהילות נוצריות בעלות אופי חופשי, שלא נמצאו בפיקוח ממלכתי.

דפוס הכנסיות החופשיות מצא תנופה מיוחדת בקרב הפוריטנים באמריקה הכנסיות החופשיות נוצרו על ידי איגוד מרצון של מאמינים נוצרים שהחליטו להקים קהילות עצמאיות, על בסיס "הסכם כנסייתי" (church covenant) ו"אני מאמין" ברור. הן דחו כל התערבות, פריווילגיה או מימון מצד הממסד הממלכתי וניהלו ומימנו את עצמן לבד על סמך תרומות חבריהן.

אנגליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסייה החופשית של אנגליה (Free Church of England) - כנסייה ברוח האנגליקניזם שנפרדה מהכנסייה של אנגליה.

סקוטלנד וצפון אירלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אספת ההקמה של הכנסייה הבדלנית החופשית של סקוטלנד בשנת 1843.

במסגרת המסורת הפרסביטריאנית קמו בסקוטלנד ובצפון אירלנד מספר כנסיות חופשיות. הידועה בהן - הכנסייה החופשית של סקוטלנד (1843, אחר כך, אחרי שנת 1900 כך נקראים שני פלגים שלה - אחד שסירב להתאחד עם הכנסייה הפרסביטריאנית המאוחדת של סקוטלנד, והשני שהתפתל מן האחרון והקים בשנות ה-2000 "הכנסייה החופשית של סקוטלנד -הממשיכה") הכנסייה הפרסביטריאנית החופשית של אלסטר.

הולנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהגרים הולנדים הקימו בארצות הברית כנסיות רפורמיות חופשיות ברוח הקלוויניזם Free Reformed Churches in North America.

גרמניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כנסיות חופשיות מתוך עקרון - שאימצו בהשקפתן על הכנסייה את עקרון ההפרדה בין הדת ומדינה והחברות מרצון. לפי העיקרון "ישו בלבד" (Solus Christus) חסידיהן סבורים כי הישועה אינה באה על ידי השתייכות לכנסייה ממלכתית או לכת מסוימת. כנסיות אלה פועלות ברוח אוונגליסטית וכוללות בפטיסטים, מנוניטים, פנטקוסטלים. חלקן מאוגדות ב"ברית הקהילות של הכנסיות החופשיות האוונגליות", "ברית הקהילות של הכנסיות החופשיות הפנטקוסטליות", "ברית הכנסיות החופשיות של קהילת האל" ("כנסיית האל" פנסטקוסטלית).
  • כנסיות חופשיות שהתפתחו במסגרת "תנועות להתחדשות דתית" בתוך כנסיות קיימות - הפייטיזם, הקומוניטריזם הלותרני (Gemeinschaftsbewegung), הכנסייה האוונגלית-מתודיסטית, כמו כן קהילת האחים מהרנהוט (האחים המורבים), צבא הישע.

החברה האוונגלית בגרמניה" ו"המיסיון העירוני" מאורגנות כמו כנסיות חופשיות, אך למעשה הן מפעל חופשי במסגרת הכנסייה הלותרנית (אוונגלית) של גרמניה.

  • כנסיות, שברגעי משבר התפצלו מתוך כנסיות קיימות והתארגנו ככנסיות חופשיות. המשברים פרצו בדרך כלל כשהמדיניות של הנהגת הכנסייה הפכה לבלתי מקובלת על חלק ממאמיניה. כן נוסדה קהילת האחים האוואנגלים מקורנטל.
  • כמה כנסיות לפי האמונה הישנה. רוב הכנסיות לפי האמונה הישנה, כמו "הכנסייה הקתולית הישנה", "הכנסייה האוונגלית-לותרנית העצמאית SELK" (אליה סופחה הכנסייה האוונגלית-לותרנית החופשית של הנובר) ואחרות אינן מגדירות עצמן כ"כנסיות חופשיות".לעומת זאת "הכנסייה האוונגלית-הרפורמית הישנה" ו"הכנסייה האוונגלית-הלותרנית החופשית ELFK" כן מכנות עצמן "כנסיות חופשיות".

ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שהתיקון הראשון לחוקת ארצות הברית אוסר על קשר רשמי בין הממשל ובין הדתות, כל הכנסיות בארצות הברית הן בתוקף ההגדרה כנסיות חופשיות. אולם כמה מהן נושאות במפורש את השם הזה, למשל הכנסייה הלותרנית החופשית של אמריקה שפעלה בשנים 1963-1897 והתאחדה ב-1963 עם הכנסייה הלותרנית האמריקנית; פלג ממנה שסירב להתאחד נושא את השם "איגוד הקונגרגציות הלותרניות החופשיות" המאגד בתוכו לערך 250 קונגרגציות; "הכנסייה האוונגלית החופשית של אמריקה" קמה על ידי התמזגות בין הכנסייה האוונגלית החופשית השוודית של אמריקה ולכנסייה האוונגלית החופשית הדנית-נורווגית של אמריקה.

הכנסייה המתודיסטית החופשית קראה לעצמה כך לא בגלל מעמדה מול המדינה, אלא מפני שדגלה בזמנו בשחרור העבדים, גם המקומות בספסלי הכנסייה היו צריכים להיות בחינם, עבודת הקודש הייתה צריכה לאפשר את חופש רוח הקודש והכנסייה ראתה עצמה חופשית מחשאיות ושבועות, כמו אלו של הבונים החופשיים.

שוודיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסיות החופשיות (בשוודית ביחיד - frikyrka) בשוודיה אינן חלק מהכנסייה של שוודיה שהיא כנסייה לותרנית. הן כוללות כנסיות בפטיסטיות, פנטקוסטליות, מתודיסטיות, "כנסיית המיסיון" ועוד.

נורווגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסייה הלותרנית האוונגלית החופשית של נורווגיה.

דנמרק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדנמרק פועלות גם כן כנסייה אוונגלית לותרנית חופשית, כמו כן כנסיות חופשיות נאו-פרוטסטנטיות כמו בפטיסטיות, אדוונטיסטיות, פנטקוסטליות, מתודיסטיות, הכנסייה האפוסטולית הדנית, כריסטיאן סיינס, הכנסייה האוניטריאנית, הקווייקרים, "כנסיית המיסיון" ועוד.

פינלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיקר "הכנסייה החופשית של פינלנד" (בעלת פרופיל לותרני) ו"כנסיית המסיון".

איסלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקונגרגרציה החופשית של הכנסיות הלותרניות של איסלנד - כוללת את "הכנסייה החופשית של רייקיאוויק" ו"הכנסייה החופשית של הפנרפיירדור".

שווייץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

לותרנית: הכנסייה האוונגלית החופשית של הקנטון וו, הכנסייה החופשית באוסטר.

אוסטריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הכנסיות החופשיות של אוסטריה" הכוללות כנסיות בפטיסטיות, פנטקוסטליות, מנוניטיות, קהילת "אליאה" ועוד.

איטליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנסיות חופשיות (Chiese libere) של ולדנסים.

צרפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברית הכנסיות החופשיות האוונגליות.

סין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסין של ימינו ה"כנסיות החופשיות" העיקריות הן כנסיות מחתרתיות ברוח המסורת הרומית קתולית, שאינן כפופות ל"איגוד הפטריוטי הקתולי הסיני" הנמצא בחסות הממשלה, כמו כן הכנסייה האמיתית של ישו ברוח הפנטקוסטליזם, ה"כנסיות המקומיות" מיסודם של ואצ'מן ני וויטנס לי, "תנועת הנולדים מחדש", כנסיות מבודדות שהתארגנו סביב תחנות רדיו אוונגליסטיות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]