כף הנסיך מוויילס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כף הנסיך מוויילס
Cape Prince of Wales
תצלום לווין של מצר ברינג, כף הנסיך מוויילס מימין, וכף דז'נב משמאל.
תצלום לווין של מצר ברינג, כף הנסיך מוויילס מימין, וכף דז'נב משמאל.
מידע כללי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מיקום מערב אלסקה
קואורדינטות 65°38′N 168°07′W / 65.64°N 168.12°W / 65.64; -168.12
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מיקום הכף

כף הנסיך מוויילסאנגלית: Cape Prince of Wales) הוא כף הנמצא בנקודה המערבית ביותר בחלק היבשתי הרצוף של יבשת אמריקה. הכף נמצא במדינת אלסקה שבארצות הברית, בקצהו המערבי של חצי האי סיוורד (אנ'), ובסמוך לכפר ויילס. הכף מהווה למעשה קו הפרדה בין ים ברינג שבצפון האוקיינוס השקט, לבין ים צ'וקצ'י שבדרום האוקיינוס הארקטי. הכף נמצא בקצה המזרחי של מצר ברינג, למול כף דז'נב (ובמרחק 82 קילומטרים ממנו), ובסמוך לאיי דיומד וסלע פיירווי.

שמו של הכף ניתן לו על ידי רב החובל קוק, ב-9 במאי 1778. שמו הקודם של הכף, בפי תושבי האזור האסקימוסים היה כף ניקטה (Nykhta Cape). במפות רוסיות משנת 1728 נקרא הכף בשם כף גווזדב (ככל הנראה על שם מגלה הארצות הרוסי מיכאיל גווזדב (אנ') אשר מיפה את האזור).

חשיבותו של הכף באכלוס יבשת אמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – נדידת האדם הקדמון, מצר ברינג

מוערך כי אבותיהם של האינדיאנים המאכלסים את צפון ודרום אמריקה, הגיעו לאזור זה של העולם מסיביר דרך מצר ברינג. במהלך תור הפלייסטוקן (2.5 מיליון עד 11,000 שנים לפני זמננו) מפלס הים העולמי היה נתון לתנודות חריפות. בתקופת קרח הים היה נמוך ובתקופה בין-קרחונית המפלס עלה. היות שמצר ברינג הוא ים רדוד יחסי כיום, נראה שבתקופות הקרח הוא שימש כגשר יבשתי בין אסיה לאמריקה, דרכו עברו בעלי חיים ואף אנשים. כף הנסיך מוויילס נחשב לשריד של אותו גשר יבשתי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כף הנסיך מוויילס בוויקישיתוף