כריסטופר בויס ואנדרו דולטון לי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כריסטופר ג'ון בויסאנגלית: Christopher John Boyce; יליד 16 בפברואר 1953) ואנדרו דולטון ליאנגלית: Andrew Daulton Lee; יליד 1952) הם שני אמריקאים אשר מכרו יחדיו סודות לסובייטים. בויס היה איש לווייני ריגול אמריקאי וחברו לי היה סוחר סמים.

הפרשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בויס היה צעיר מחונן שנשר מלימודיו באוניברסיטה עקב חוסר עניין, התמכר לסמים וקשר קשר של ידידות עם אנדרו דולטון לי, בן גילו וחברו מילדות שעסק בסחר בסמים.

אביו של בויס, איש ה-FBI בדימוס, שרצה למנוע את התדרדרות בנו, ניצל את קשריו והשיג לבנו משרה בחברה מסחרית בקליפורניה שפעלה בתחום הלוויינים. בויס הועסק בחברה במיזם של בניית לוויין ריגול עבור ה-CIA. כשהושלם הלוויין הוא חג במסלול מעל ברית המועצות וסין וסיפק מידע לתחנות קרקע באוסטרליה ובבריטניה. בויס עסק בפיענוח המידע המוצפן ששודר מן הלוויין.

לדבריו במהלך עבודתו הוא נחשף למידע על התערבות ה-CIA בפוליטיקה של אוסטרליה, כולל בפרשת הדחתו של ראש ממשלת אוסטרליה גוף ויטלם, ראש הממשלה הראשון ממפלגת הלייבור מאז 1951, שהיווה איום לנוכחות הפרויקט באוסטרליה.

בהיותו מאוכזב מהתערבות מדינתו בעניינים של מדינה דמוקרטית בעלת ברית ובהיותו מנוכר מחבריו בעבודה, יצר בויס קשר עם לי, חברו משכבר. לי אשר מגיל צעיר עסק במסחר במריחואנה ובקוקאין, עבר באותה עת לעסוק במסחר בהרואין ונזקק למימון. השנים החליטו להפיק רווחים מן המידע הסודי ששודר מן הלוויין, אשר עבר תחת ידיו של בויס.

באפריל 1975 פנה לי לשגרירות ברית המועצות במקסיקו סיטי והציע את מרכולתו לסובייטים, שקפצו על המציאה. הצמד החל להעביר את המידע ששאב בויס מן הלוויין לסובייטים, כאשר לי משמש בלדר להעברתו.

הצמד החל לקבל מן הסובייטים אלפי דולרים. לי לא גילה לסובייטים את הזהות האמיתית של מקור המידע וסיפר להם כי המידע מסופק לו על ידי בחור אפרו-אמריקאי שפעל ממניעים של שנאה לארצות הברית.

ב-1976 הציעו הסובייטים ללי להגדיל את התשלום לסכום של 10,000 דולר על כל צרור מידע חדש שימציא להם. לי סיפק מידע נוסף לסובייטים וקיבל מהם את הסכום המובטח, אך לבויס שילם רק סכום של 3,000 דולר מתוך תשלום זה. בויס החל לחשוד כי לי מרמה אותו ואינו משלם לו את מלוא חלקו. לשם אימות החשד הגיע בויס בעצמו לשגרירות הסובייטית במקסיקו סיטי, נפגש עם נציג הק.ג.ב. וגילה כי תפקידו הוא לשגר את המידע המגיע מן הלוויין, כשהוא מוצפן, למטה ה-CIA בלאנגלי וירג'יניה. בויס הציע לספק מידע נוסף וחשוב יותר בתמורה לתשלום סכום של 75,000 דולר. בחוזרו לעבודתו החל בויס לצלם מסמכים סודיים על לוויין מתקדם יותר שנמצא בשלבי פיתוח.

כריסטופר בויס בצילום משטרתי

בטרם הספיק בויס לספק מידע זה לסובייטים, הגיע לי ביזמת עצמו לשגרירות הסובייטית במקסיקו סיטי, בתקווה להשיג סכום כסף לרכישת סמים שנזקק להם. בהתקרבו לשגרירות נעצר לי על ידי המשטרה המקסיקנית שחשדה בו כי הוא זומם פעולת טרור. כשנעצר נתגלו ברשותו צילומי מסמכים סודיים. המקסיקנים הזעיקו את סוכני ה-FBI ולי התוודה בפניהם ואף הסגיר את חברו בויס, שנעצר מיד בלוס אנג'לס. בחקירתו מסר בויס הודאה מלאה על מעשיו.

שני החברים הועמדו לדין ביוני 1977. בויס נדון ל-42 שנות מאסר ולי נדון למאסר עולם.

ב-21 באוגוסט 1981 ברח בויס מן הכלא, התחבר לשני פושעים וביחד ערכו מסע של שוד בנקים בצפון מערב ארצות הברית, במדינות מונטנה, איידהו ווושינגטון. לאחר 19 חודש נתפס בויס והועמד לדין על שוד הבנקים ונדון ל-90 שנות מאסר בנוסף ל-42 השנים שנגזרו עליו בגין הריגול.

לי זכה לחנינה ושוחרר מן הכלא בשנת 1998. ב-15 במרץ 2003 שוחרר אף בויס מן הכלא לאחר 26 שנות מאסר, אך הושאר להשגחת קצין מבחן לכל ימי חייו.

בשנת 1985 יצא להקרנה הסרט "הבז ואיש השלג" (The Falcon and the Snowman) בבימויו של ג'ון שלזינגר, שסיפר את סיפורם של שני החברים. בסרט גילם טימותי האטון את דמותו של בויס ושון פן גילם את דמותו של לי. הכינוי "בז" ניתן בסרט לבויס וללי ניתן הכינוי "איש השלג" הרומז על עיסוקו בסם הלבן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]