כתבן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כתבן
WordPad
תוכנת הכתבן ב-Windows 10
תוכנת הכתבן ב-Windows 10
מפתח מיקרוסופט
מערכת הפעלה Windows 95 ואילך
סוג רישיון קנייני
קטגוריה עורך טקסט, מעבד תמלילים

כתבןאנגלית: WordPad) הוא מעבד התמלילים הבסיסי שנכלל כמעט בכל הגרסאות של Microsoft Windows מ-Windows 95 ואילך. הכתבן, שהחליף את התמלילן ששווק עם Windows 1.0Windows 3.0, נחשב למתקדם יותר מפנקס הרשימות, ולפשוט יותר מ-Microsoft Word וממעבד התמלילים של חבילת Microsoft Works.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכנת הכתבן בעברית בחלונות XP, לפני המעבר לממשק החדש דמוי האופיס.

בעוד שכתבן מגיע עם יכולות עיצוב והדפסת טקסט, כולל הגדרות גופן ותמיכה בטקסט מודגש, נטוי, צבעוני ומיושר, חסרות בו פונקציות כמו בודק איות, תזאורוס ותכונות לשליטה על עיצוב העמוד. כמו כן, התוכנה אינה כוללת תמיכה בהערות שוליים ובהערות קצה. למרות שאינה יכולה ליצור אותן, התוכנה יכולה לקרוא, לעבד ולשמור על תכונות רבות נוספות של הפורמט הטבעי של התוכנה - תבנית טקסט עשיר (RTF), כגון טבלאות, כתב מחוק, כתב עילי ותחתי, צבעים "נוספים", צבעי רקע טקסט, רשימות ממוספרות, הזנה ימנית ושמאלית, קישורי URL, ומרווח שורות גדול מ-1. אחד היתרונות שלו הוא שימוש נמוך במשאבים, פשטות ומהירות. הדבקה ממסמך HTML אל תוך הכתבן, ממירה באופן אוטומטי את רוב התוכן ל-RTF (דבר שתלוי בחלקו בדפדפן האינטרנט שממנו הועתק הטקסט).

תוכנת הכתבן מתאימה לכתיבת הערות, טיוטות, מכתבים וסיפורים, ומותאמת לשימוש בטאבלטים, מחשבים ניידים וטלפונים חכמים שונים. על כן, התוכנה אינה מתאימה לשימושים מסחריים הנשענים על גרפיקה כבדה.

ניתן להזין תו שאינו במקלדת לתוכנה על ידי הקלדת הקוד ההקסדצימלי שלו ב-Unicode ביחד עם Alt+X . באופן דומה ניתן להעביר את הקוד של תו מיישום אחר על ידי העתקתו לכתבן ביחד עם Alt+X.

למרות ש-RTF הוא הפורמט הטבעי של התוכנה, היא אינה תומכת בתכונות הכלולות בפורמט RTF ממסמכים שנוצרו על ידי וורד החל מגרסה 2007 ואילך.

בגרסה ששוחררה עבור Windows XP נוספה תמיכה מלאה ביוניקוד, מה שאיפשר לה לתמוך במספר שפות, אך UTF-16 / UCS-2 Big Endian אינו נתמך. ניתן גם לפתוח קבצים שנוצרו על ידי מיקרוסופט וורד עד גרסה 2003, אם כי עשויות להתגלות בעיות תאימות בין הפורמטים. כמו כן, בניגוד לגרסאות קודמות, היא לא יכולה לשמור קבצים בפורמט .doc (רק .txt ו-.rtf). קבצים שנשמרו כטקסט Unicode מקודדים כ-UTF-16 LE. למען האבטחה, Windows XP Service Pack 2 וגרסאות מאוחרות יותר של Windows וחבילות השירות שלה הפחיתו את התמיכה בפתיחת קובצי WRI ששימשו את התמלילן הישן יותר.

הגרסה ששוחררה עבור Windows XP Tablet PC Edition SP2 ועבור Windows Vista כוללת זיהוי דיבור, המאפשר למשתמש להכתיב לתוכנה מה שירצה. בגרסאות Windows אלה ומאוחרות יותר, ניתן להתקין הרחבות המאפשרות לדוגמה בדיקת איות ודקדוק. כמו כן, במערכות מויסטה ואילך, הושמטה לחלוטין התמיכה בפתיחת מסמכי וורד ישנים (.doc), הן בגלל בעיות תאימות שונות והן בגלל סיכוני אבטחה.[1] לצורך צפייה במסמכי וורד, הן ישנים והן חדשים, מיקרוסופט המליצה על Microsoft Word Viewer שהופץ בחינם.

הגרסה ששוחררה עבור Windows 7 כללה אפשרות לפתיחת מסמכים שנוצרו בתוכנות OpenOffice לגרסאותיהן, וכן הציגה ממשק משתמש חדש בסגנון Ribbon בדומה לממשק שהוצג בגרסאות Microsoft Office מ-2007 ואילך.[2]

בספטמבר 2023 נודע כי מיקרוסופט תפסיק את עדכוני התוכנה של תוכנת הכתבן, ותסיר אותה מהגרסאות הבאות של Windows. [3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Microsoft Security Bulletin MS09-010 - Critical". Microsoft.com. אורכב מ-המקור ב-1 בספטמבר 2009. נבדק ב-2017-01-10. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Thurrott, Paul (6 באוקטובר 2010). "Windows 7 Feature Focus: Scenic Ribbon, Paint and WordPad". Supersite for Windows. Penton Media. אורכב מ-המקור ב-13 במרץ 2013. נבדק ב-3 באפריל 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ מיקרוסופט הורגת את WordPad "כתבן", באתר גיקטיים