לאה בם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לאה בם
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1946 (בת 78 בערך)
רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האוניברסיטה העברית בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לאה בם (נולדה ב-1946) היא כימאית ופיזיקאית ישראלית, המכהנת כחברת המועצה להשכלה גבוהה וכיהנה כחברת המועצה להשכלה גבוהה (יהודה ושומרון). הייתה המדענית הראשית של משרד המדע והטכנולוגיה, יו"ר פורום המדענים הראשיים במשרדי הממשלה והמדענית הראשית של התעשייה האווירית. עוד הייתה, חברת המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי ויו"ר ועדת האנרגיה של מועצה זו, דירקטור באלתא מערכות, חברת ועדת המומחים של האיחוד האירופי בתחום ננוטכנולוגיה וננו-חומרים, מרצה בפקולטה להנדסת חומרים של הטכניון ומנהלת המחלקה לפיזיקה של מצב מוצק במרכז למחקר גרעיני שורק. הייתה בעבר פעילה פוליטית במפלגת העבודה-גשר-מרצ וחברת מועצת עיריית בת ים מטעם רשימת בת ים אחת בראשות אלי יריב.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בם נולדה ברומניה ב-1946 למשפחת קירשנבאום. עלתה לישראל עם הוריה בגיל שנתיים, וגדלה במעברה בשם "עין התכלת", בנתניה[1]. סיימה דוקטורט בכימיה של המצב המוצק באוניברסיטה העברית בירושלים ב-1976, בהצטיינות. נשואה לרענן בם, בנה של יקירת העיר נתניה חיה בם ויש לה 3 ילדים.

בשנים 19821995 עבדה במרכז למחקר גרעיני, נחל-שורק והתקדמה בסולם הדרגות במרכז, עד למעמד של מנהלת המחלקה לפיזיקה של מצב מוצק.

בשנת 1995 מונתה על ידי שרת המדע והאמנויות, שולמית אלוני, לתפקיד המדענית הראשית של המשרד. כיהנה בתפקיד זה שלוש שנים, עד 1998, כאשר בשנתיים האחרונות השר הממונה על המשרד היה כבר מחליפה של שולמית אלוני, בני בגין. הקימה וכיהנה כיו"ר הראשונה של פורום המדענים הראשיים במשרדי הממשלה.

ב-1996 מונתה כנציגה הראשונה של ישראל לתוכנית המו"פ של האיחוד האירופי וכנציגת ישראל בתוכנית הטכנולוגית: Aeronautics and Space. הייתה חברת ועדת המומחים של האיחוד האירופי - Horizon 2020, בתחום ננוטכנולוגיה, ייצור וננו-חומרים בשנים 20102018.

בשנים 20042010 הייתה חברת המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי ויו"ר ועדת האנרגיה של מועצה זו[2][3] כאשר במקביל הייתה באותה תקופה גם חברת סגל הפקולטה להנדסת חומרים בטכניון (עד 2008).

בשנים 20062016 הייתה המדענית הראשית של התעשייה האווירית ובמקביל כיהנה גם כחברת הדירקטוריון של חברת אלתא מערכות בע"מ (עד 2010)[4][5].

ב-2012 מונתה בהמלצת שר החינוך גדעון סער לתפקיד חברת המועצה להשכלה גבוהה והוועדה הקבועה של מל"ג-ות"ת למדעי הרוח[6] וב-2017 חודש מינויה שוב בהמלצת שר החינוך נפתלי בנט. מכהנת נכון ל-2020 בשלוש וועדות משנה במל"ג: ועדת משנה לטכנולוגיה, הנדסה ומדעים, ועדת משנה לפיתוח אקדמי ומדיניות אקדמית וועדת משנה לפיקוח ואכיפה. כמו כן כיהנה שש שנים כחברת המועצה להשכלה גבוהה (יהודה ושומרון) עד איחודה למל"ג.

ב-2016 הייתה מייסדת - שותפה בסטארטאפ, המנסה נכון ל-2020 לפתח מכשיר לאבחון מהיר של תכולת קנאבינואידים(אנ') שונים (כמו קנאבידיול, או THC למשל), בקנאביס רפואי חי. זאת, בניגוד למצב היום בו ניתן לבצע אבחון שכזה רק בקנאביס מיובש או בתמצית שלו ובפרוצדורה ארוכה ומסובכת. הדבר חיוני לצורכי אבחנת כל קנאביס ספציפי, כך שיוכל למשל לרפא כאב או מחלה מסוימת בלי לגרום להזיות או תופעות נפשיות נילוות אחרות.

ב-2013 הצטרפה לפוליטיקה המקומית בעיר מגוריה בת ים ונבחרה למועצת העיר[7] ברשימה המזוהה עם מפלגת העבודה וב-2020 הייתה במשך תקופה קצרה פעילה פוליטית במפלגת העבודה-גשר-מרצ[8].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]