ליאון צ'ולגוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף לאון צ'ולגוש)
ליאון צ'ולגוש
Leon Czolgosz
לידה 5 במאי 1873
דטרויט, מישיגן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג 29 באוקטובר 1901 (בגיל 28)
אובורן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית אתאיזם עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליאון פרנק צ'ולגושאנגלית: Leon Frank Czolgosz;‏ 187329 באוקטובר 1901) היה אנרכיסט אמריקאי שהתנקש בחייו של נשיא ארצות הברית ויליאם מקינלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונת מעצרו

צ'ולגוש נולד בדטרויט, מישיגן כאחד מתוך שמונה ילדים להורים ממוצא פולני-קתולי, פאבל ומריה צ'ולגוש. את החווה המשפחתית בקליבלנד, אוהיו, בה גדל, עזב בגיל עשר בצאתו לעבוד במפעל. כשהיה בן 12 מתה אימו בעת לידה. את עבודתו איבד לאחר שהשתתף עם עובדים אחרים בשביתה. ב-1898 שב במצב נפשי רעוע לבית אביו ואמו החורגת, אשר עם אמונתם הקתולית לא הסתדר.

בתקופה זו החל להתעניין בסוציאליזם ובאנרכיזם. הוא קרא עיתונים אנרכיסטים ואף שמר גזירי עיתון שדיווחו על ההתנקשות במלך איטליה אומברטו הראשון ב-1900. הוא התלהב לשמע נאום של המנהיגה האנרכיסטית אמה גולדמן ולאחר מכן נפגש עימה. הוא לא התקבל בחוגים האנרכיסטים וכאיש לא מוכר שדיבר בצורה בוטה וגלויה על מעשי אלימות, נפל עליו החשד שהוא סוכן חשאי המנסה לחדור לשורותיהם.

בקיץ 1901 עקב צ'ולגוש אחרי גולדמן, שנסעה לנאום בשיקגו. שם נודע לו על ביקורו הצפוי של הנשיא ביריד הפאן-אמריקני בבאפלו. הוא נסע לבאפלו ורכש שם ב-2 בספטמבר אקדח מסוג איבר ג'ונסון, הזהה לזה ששימש את גיבורו גאטנו ברשי לרצח המלך אומברטו. ב-6 בספטמבר 1901, ניגש לנשיא המבקר בתערוכה, תוך כדי שהוא מסתיר את אקדחו במטפחת, עד שהתקרב אליו וירה בו פעמיים מטווח אפס. כדור אחד החטיא אולם השני פגע בבטנו. האיש שעמד מאחורי צ'ולגוש הכה אותו בערפו וגרם לו להפיל את אקדחו. הקהל ניסה להכות את צ'ולגוש אולם הנשיא ביקש מהם לחוס עליו. למרות שהפצע לא היה קטלני, הנשיא מת מזיהום שנגרם מן הפציעה ב-14 בספטמבר, כשבוע לאחר הירי.

לצ'ולגוש מונו שני סנגורים, אולם הוא סירב לדבר עמם, הוא גם סרב לתקשר עם הפסיכיאטר שהגיע לבדוק את שפיותו.

צ'ולגוש נשפט במהירות הבזק ב-23 בספטמבר 1901, נמצא אשם ברצח ונידון למוות. אחיו וגיסו ביקרו אותו בתאו לפני הוצאתו להורג.

ב-29 באוקטובר הוצא להורג בבית הסוהר באובורן, ניו יורק, בכיסא חשמלי. מילותיו האחרונות היו: "הרגתי את הנשיא כי הוא היה אויבם של האנשים הטובים - האנשים העובדים. איני מצטער על פשעי". אחיו פנה לסוהר בבקשה לקבל את הגופה לצורך קבורה הולמת אולם נענה בסירוב. צ'ולגוש נקבר במתחם בית הסוהר, לתוך ארון קבורתו נזרקה חומצה גופרתית, על מנת להאיץ את התכלות גופתו. חפציו הועלו באש על ידי רשויות בית הסוהר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליאון צ'ולגוש בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.