לאונרד גוארנטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לאונרד גוארנטה
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1952 (בן 72 בערך)
רוויר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי ביולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת הרווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט Matt Kaeberlein עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Irving S. Wright Award of Distinction (2015) עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לאונרד גוארנטהאנגלית: Leonard Pershing Guarente, נולד ב-1952) הוא פרופסור לביולוגיה ב-MIT. מהידועים בחוקרי ההזדקנות והארכת תוחלת חייו הבריאים של האדם.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוארנטה נולד בעיירה רוויר (Revere), שליד בוסטון, מסצ'וסטס, נכד למהגרים מאיטליה, ובנם של לאונרד גוארנטה (האב), פקיד בג'נרל אלקטריק ונורמה (לבית פולקארי), עקרת בית[1][2]. המשפחה הייתה עניה ובצעירותו עבד גוארנטה בחנות המכולת המקומית כדי לממן את לימודיו בבית ספר תיכון. עשה תואר ראשון (BSc) בביולוגיה מולקולרית ב-MIT, הראשון במשפחתו, שלמד באוניברסיטה.

ב-1978 סיים את הדוקטורט שלו באוניברסיטת הרווארד, ושם גם עשה את הפוסט דוקטורט. מלמד ב-MIT מאז 1981, פרופסור לביולוגיה מאז 1982 ובעל משרה קבועה ב-MIT החל מ-1986. חבר מועצת העורכים של המגזין Aging.

ב-1999 ייסד את חברת התרופות Elixir Pharmaceuticals, יחד עם פרופסור סינתיה קניון ואחרים. הוא ניסה לגייס לחברה זו גם את תלמידו המוצלח מכולם כנראה, פרופסור דייוויד סינקלייר, אך נכשל בכך כשסינקלייר ייסד במקום זאת ב-2004 את חברת התרופות המתחרה Sirtris Pharmaceuticals. ב-2006 עזב את "אליקסיר" ושנה אחר כך הצטרף לסירטריס של סינקלייר[3]. ב-2008 נרכשה סירטריס ב-720 מיליון דולר על ידי חברת התרופות הבריטית הענקית גלקסו סמית' קליין GlaxoSmithKline - GSK[4].

לאחר מכירת סירטריס הקים גוארנטה חברה חדשה בשם אליסיום (Elysium Health), כאשר במועצה המדעית שלה הוא הושיב שישה זוכי פרס נובל, בהם פרופ' אהרן צ'חנובר מהטכניון, הנוירולוג אריק קנדל, הכימאי מרטין קרפלוס והביולוג תומאס סודהוף. בפברואר 2015 החלה החברה למכור תוסף מזון (לא תרופה), שלטענתה אמור להאריך את תוחלת החיים הבריאים של כל הנוטל אותה באופן קבוע. התוסף, הקרוי "בייסיס" (Basis) מורכב משני תוספי מזון שהיו ידועים עוד קודם לכן, פטרוסטילבין (Pterostilbene), הממוצה בין השאר משקדים, אוכמניות ועוד, וניקוטינאמיד ריבוסייד ((Nicotinamid Riboside (NR), וריאציה של ויטמין B3, המצויה בין השאר למשל בחלב ועוד. לטענת החברה, "בייסיס" אמור לחקות מצבי רעב בגוף האדם הנוטל אותו, בלי שאותו אדם ייאלץ לרעוב בפועל. מצבי רעב כבר הוכחו בעבר כמסוגלים להאריך את תוחלת החיים בצורה משמעותית (ראו להלן). התוסף נמכר כיום באינטרנט ללא מרשם תמורת 60 דולר לחודש. החברה מודה כי לא ניסתה את התוסף לבדיקת השפעותיו על האדם לטווח ארוך, אף כי נכון לאוקטובר 2016 מתנהל ניסוי שכזה על 120 מתנדבים אנושיים.

גוארנטה נשוי בשנית ויש לו בן מנישואיו הראשונים, ג'ף, אשר לו הוא הקדיש ב-2002 את ספרו האוטוביוגרפי, וכן בת ובן מנישואיו השניים.

מחקריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 19801995 חקר בקרת גנים באיקריוטים.

מאז 1991 הוא חוקר את המכניזם של ההזדקנות ואת הבקרה של הגוף על מכניזם זה, בבעלי חיים שונים, החל משמרים וכלה ביונקים. הוא הראה שהסירטואין SIR2 הוא גן קריטי לאריכות ימים בשמרים ובתולעת הזעירה C. elegans. מעבדתו גילתה את הפעילות הביוכימית של גן זה והוא היה הראשון שהציע פתרון לשאלה שעמדה בפני הביולוגים מזה עשרות שנים, מאז 1935 לפחות ואולי אף קודם לכן - למה "דיאטת רעב", הפחתת צריכת הקלוריות בכשליש בערך, מאריכה את תוחלת החיים, שוב, בכשליש בערך?

גוארנטה סבר ש-SIR2 הוא החוליה המקשרת בין דיאטת רעב לבין דחיית ההזדקנות וכיום זוהי כבר כמעט מוסכמה מדעית, שאכן SIR2, יחד עם סירטואינים נוספים (ידועים נכון לאוקטובר 2016 לפחות שבעה כאלה), הוא אחד המתווכים המופעלים בדיאטת רעב ומביאים להארכת החיים ולדחיית ההזדקנות על שלל מחלותיה. הוא גם גילה שהסירטואין SIR1, מפקח על מספר תהליכים פיזיולוגיים, המופעלים בדיאטת רעב, אצל יונקים, לרבות העלאת עמידותם בתנאי דחק ועוד. הוא הוכיח, שהתועלת הגופנית המופקת מדיאטה שכזו איננה רק "פסיבית", כפי שחשבו קודם לכן, אלא נובעת מהפעלתם של הסירטואינים, המשפעלים מצידם תהליכים שונים בגוף כולו ובתוך התאים, לשיפור הבריאות, השרירים, הגנה מפני מחלות לב, סוכרת, סרטן, התדרדרות שכלית וקוגניטיבית, אוסטאופורוזיס ועוד.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Ageless Quest: One Scientist's Search for the Genes That Prolong Youth, הוצאת Cold Spring Harbor Laboratory Press,‏ 2002

מאמרים (הפניות ומדגם)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Kubova, J., and Guarente, L. How does calorie restrriction work? Genes and Dev. 17, 313- 321, (2003).
  • Hekimi, S. and Guarente, L. Genetics and the specificity of the aging process. Science, 299, 1351-1354, (2003).
  • Lin, S. J., Ford, E., Haigis, M., Liszt, G., and Guarente, L. Calorie restriction extends life span by lowering the level of NADH. Genes Dev. 18, 12-16, (2004).
  • Motta, M. C., Divecha, N., Lemieux, M., Kamel, C., Chen, D., Gu, W., Bultsma, Y., McBurney, M., and Guarente, L. Mammalian SIRT1 represses forkhead transcription factors. Cell 116, 551-563, (2004).
  • Picard, F., Kurtev, M., Chung, N., Topark-Ngarmm, A., Senawong, T, Machado de Oliveira, R., Leid, M, McBurney, M. and Guarente, L. SIRT1 regulates white fat in mice:a mechanistic link between calorie restriction and aging. Nature, 429, 771-776. published online June 2, (2004).Donmez, G., Wang, D., Cohen, D., and Guarente, L. (2010). SIRT1 suppresses beta-amyloid production by activating the alpha-secretase ADAM10. Cell 142, 320-332.
  • Guarente, L. (2011). Sirtuins, Aging, and Medicine. New England Journal of Medicine, 364, 2235-2244.
  • Hyunkyung, J., Cohen, D, Cui, L., Supinski, A., Savas3, J., Mazzulli, J., Yates, J., Bordone, L., Guarente, L., and Krainc, D. (2011). Sirt1 mediates neuroprotection from mutant huntingtin by activation of TORC1and CREB transcriptional pathway. Nature Medicine, online Dec. 18
  • Libert, S., Pointer, K., Bell, E., Das, A., Asara, J., Kapur, K, Bergmann, S., Preisig M., Otowa, T., Kendler, K., Chen, X., Hettema, J., van den Oord, E., Rubio, J., and Guarente, L. (2011). SIRT1 activates MAO-A in the brain to mediate anxiety and exploratory drive. Cell 147, 1459-1472.
  • Simic, P., Zainabadi, K., Bell, E., Sykes, D.,, Saez, B., Lotinun, B.,, Baron, R.,, Scadden, D., Schipani, E.,, and Guarente, L. SIRT1 regulates differentiation of mesenchymal stem cells by deacetylating β-catenin. (2013). EMBO Mol. Med. 3, 430-440 Epub Jan 30.
  • Simic, P., Williams, EO, Bell, E., Gong, JJ, Bonkowski, M., and Guarente, L. (2013). SIRT1 suppresses the epithelial to mesenchymal transition in cancer metastasis and organ fibrosis. Cell Reports April 10 Epub.
  • Chang, H-C., and Guarente, L., (2013). SIRT1 mediates central circadian control in the SCN by a mechanism that decays with aging. Cell 153, 1448 - 1460

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]