לא לנשום 2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לא לנשום 2
Don't Breathe 2
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
בימוי רודו סיאגס
הופק בידי פדה אלוורס
סם ריימי
רוברט טאפרט
רודו סיאגס
אנג'לייה ולאיסבלייביץ'
תסריט פדה אלוורס
רודו סיאגס
עריכה יאן קובאץ'[1]
שחקנים ראשיים סטיבן לאנג
ברנדן סקסטון ה-3
מאדלין גרייס
מוזיקה רוקה באניוס[1]
צילום פדרו לוקה[1]
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Screen Gems (אנ')
Stage 6 Films (אנ')
Ghost House Pictures (אנ')
Good Universe (אנ')
Bad Hombre
SPWA (אנ')
WIP Belgrade
חברה מפיצה סרטי סוני
הקרנת בכורה ישראלישראל 12 באוגוסט 2021
ארצות הבריתארצות הברית 13 באוגוסט 2021
משך הקרנה 98 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה מתח; אימה; פלישה לבית; פשע
סרט קודם לא לנשום (2016)
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb

לא לנשום 2אנגלית: Don't Breathe 2) הוא מותחן פשע ואימה אמריקאי משנת 2021, המשויך לתת-סוגה של סרטי פלישה לבית[2][3], ומהווה המשך לסרט "לא לנשום" משנת 2016. בתפקידים הראשיים: סטיבן לאנג בדמות נורמן נורדסטרום/"האיש העיוור", האנטגוניסט בסרט הקודם, ברנדן סקסטון ה-3, והשחקנית-ילדה מאדלין גרייס בתפקיד הבכורה שלה בסרט קולנוע באורך מלא[4][5]. כל המעורבים בהפקת ההמשכון היו שותפים לסרט הראשון: הבמאי הוא רודו סיאגס (בראשון: תסריטאי). מפיקים: פדה אלוורס (בראשון: במאי ותסריטאי), סם ריימי, רוברט טאפרט ורודו סיאגס. התסריט נכתב במשותף בידי אלוורס וסיאגס.

הסרט, בהפצת "סרטי סוני", יצא לבתי הקולנוע במספר מדינות, בהן ישראל, ב-12 באוגוסט 2021, ובארצות הברית ומדינות אחרות – יום לאחר מכן, ב-13 באוגוסט[6][7][8]. הוא קיבל ביקורות מעורבות, כאשר מספר מבקרים הסתייגו מהצגת האיש העיוור כדמות סימפתית, לאור מעשיו הנפשעים בסרט הראשון[9].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסצנה הפותחת את הסרט, ילדה קטנה נמלטת מתוך בית בוער וקורסת על הכביש. שמונה שנים אחר כך, הילדה, פיניקס בת ה-11, גדלה כבתו של נורמן נורדסטרום, קשיש עיוור, לשעבר לוחם ביחידת אריות הים במלחמת עיראק, וממנו היא למדה שבעבר היה להם בית אחר שנשרף, ואמא שלה מתה בשריפה. הם מתגוררים בפרוור של דטרויט עם כלב הרוטוויילר 'שאדו' (באנגלית: Shadow; בעברית: צל). נורמן מעביר את פיניקס אימוני הישרדות, אך מחזיק אותה מסוגרת בבית, ומונע ממנה בית ספר וחברים, תוך שהוא מסביר שכבר איבד בת אחת. הקשר החברתי היחיד שלהם היא הרננדס, ותיקת יחידת הריינג'רס של צבא ארצות הברית, העושה עבורו שליחויות.

הרננדס משכנעת את נורמן לאפשר לפיניקס לצאת איתה לסיבוב בעיר. היא עוצרת ליד הבית שנשרף, ופיניקס נכנסת להניח פרח על אבן זיכרון. היא שומעת מישהו מתהלך בקומה העליונה ומסתלקת בבהלה. בפארק שעשועים, פיניקס מתוודעת לחבורת ילדים מבית מחסה סמוך. כאשר הן עוצרות בתחנת דלק, פיניקס נכנסת לשירותים, שם אורב גבר בשם ריילן המנסה לקשור איתה שיחה, אך נרתע מנוכחותו של שאדו. הילדה יוצאת, ומיד ריילן מצטרף לכנופייתו (דיוק, ראול, והאחים ג'ארד וג'ים־בוב) והם עוקבים במכוניתם אחרי הוואן של הרננדס. אחרי שהיא מורידה את פיניקס בבית, הם אורבים להרננדס, וג'ים־בוב רוצח אותה במכות פטיש וגונב את האקדח שלה. הבחורים מתקרבים לביתו של נורמן, מפתים את שאדו והורגים אותו. מכיוון שהכלב לא נענה לקריאותיו של נורמן, האיש יוצא לחפש בסביבה. אז, חברי הכנופיה פולשים לבית במטרה לחטוף את פיניקס, ומנהלים מרדף חתול ועכבר (אנ') עם הילדה. נורמן נתקל בגופתו הירויה של הכלב, חוזר מיד להגן על הבית ועל פיניקס, ומתחולל מאבק דמים שבמהלכו הורג נורמן את ג'ארד, והוא עצמו נפצע בזרועו. החטיפה מסתבכת, והפולשים מזעיקים את ריילן, שבא ואומר לפיניקס שהוא אביה הביולוגי, ולא נורמן, ולראיה, הוא חושף קווצת שיער לבנה בראשו, כמו שיש בשיער של פיניקס. מתברר שלפני שמונה שנים, ביתה האמיתי של פיניקס נשרף כאשר התפוצצה בו מעבדה לייצור מת' שניהלו ריילן ואשתו. בעקבות זאת, ריילן נעצר ונשפט לשמונה שנות מאסר כסוחר סמים. נורמן מצא את פיניקס הקטנה מחוסרת הכרה, ואימץ אותה אל ביתו. אחרי שריילן השתחרר, הוא הבין שבתו בחיים כשראה אותה מניחה פרח בביתם השרוף.[א] נורמן הזועם מתנפל על ריילן, אך חברי הכנופיה מצטרפים ומכריעים את נורמן, והוא מאבד הכרה. פיניקס מנסה לברוח מהבית, אך נתפסת בידי ראול שמרדים אותה עם כלורופורם. ריילן, שהביא איתו כלבת רוטוויילר משלו, משסה את הכלבה שלו בנורמן, אשר נרתע מלהרוג אותה, וכולא אותה בעליית הגג. ריילן וכנופייתו מעלים את הבית באש, ועוזבים עם פיניקס מחוסרת ההכרה. נורמן מתאושש, משחרר את הכלבה ונחלץ מהבית. בחוץ, הוא מוצא את מכונית הוואן של הרננדס המתה[ב], ומתחמש בכלי נשק, מצ'טה ורימוני עשן שנמצאים בתוך המכונית. אחרי שהוא רוכש את אמונה של הכלבה, נורמן מחבר שרשרת לצווארה ומורה לה ללכת הביתה, וכך היא מוליכה אותו אל מקומה של הכנופיה.

ריילן ואנשיו מביאים את פיניקס אל בית מלון נטוש המשמש להם למגורים ולפעילות. אחרי שהילדה מתאוששת, ריילן מגלה לה ששמה האמיתי הוא טארה, ותאריך לידתה הוא 20 בפברואר. מבולבלת, טארה/פיניקס פונה לעזוב כדי לחבור לילדי בית המחסה שהכירה בתחילת הסרט. אולם, אז מופיעה לפתע אישה בכיסא גלגלים, המציגה את עצמה כאמה של טארה/פיניקס, ג'וזפין. האישה מספרת שלפני שמונה שנים, היא גרמה בטעות לפיצוץ במהלך "בישול" מת', והכימיקלים שנפלטו בפיצוץ פגעו אנושות באבריה הפנימיים, וכעת היא גוססת. בהיותה מומחית ברקיחת מת', מותה של ג'וזפין יותיר אותם ללא יכולת לייצר את הסם. השניים ממשיכים ומסבירים שהאישה זקוקה להשתלת לב, אך אפשר רק לב של בן משפחה ביולוגי. כלומר, ריילן חטף את הילדה כדי להשתיל את לבה בחזה של ג'וזפין. הם מסממים את טארה/פיניקס, מעבירים אותה לחדר ניתוח מאולתר, ומשכיבים אותה לצד ג'וזפין, כשהיא אזוקה למיטת ניתוחים. איתם נמצא ד"ר תומאס האנמן, רופא מנתח המעורב בסחר לא חוקי באיברים[ג], והוא מסביר שבהיעדר ציוד הולם, יש לבצע את העברת הלב כשהילדה נושמת ובהכרה מלאה, כדי שהלב ימשיך לפעום. ראול, איש הכנופיה, מסתייג מעצם המעשה, אך ג'ים־בוב מסביר לו שרק כך יהיה אפשר להשאיר את האישה בחיים, כי רק היא יודעת לבשל מת', ובלעדיה הם יישארו ללא אספקה של הסם.

כאשר המנתח מתכוון לפתוח את חזה של טארה/פיניקס עם מסור רפואי חשמלי, זרם החשמל מנותק. ריילן שולח את אנשיו לתקן את התקלה. ג'ים־בוב מרים את מתג החשמל, ואז נורמן מתנפל עליו עם המצ'טה. ג'ים־בוב תוקף חזרה עם פטיש[ד] שנשמט מידו במאבק ביניהם, ונורמן תוחב לגרונו של יריבו כדור משחק של בעלי חיים. כאשר ג'ים־בוב מנסה להגיע לאקדח, נורמן מזהה את מיקומו לפי צליל שקשוק הכדור, ומיידה את הפטיש בראשו. ריילן, עדיין בחדר הניתוחים, שומע את המהומה ומבין שנורמן מצא אותם. הוא מרגיע את ג'וזפין המבוהלת, אך אומר שיש שינוי בתוכנית. הוא מרחיק את המנתח עם ג'וזפין וטארה/פיניקס האזוקות זו לזו, ושולח את חבריו להרוג את נורמן, אך הלה הורג אותם בזה אחר זה, תוך שהוא נעזר בחושיו המפותחים, כפיצוי על עוורונו. רק ראול, הסולד מהרג הילדה בעבור הלב, מחליט לעזור לנורמן ומדריך אותו למצוא את ריילן, האישה והמנתח. נורמן מתעמת איתם ליד בריכת השחייה הריקה ממים של בית המלון, והורג את המנתח. במאבק בין נורמן לריילן, הכלבה, שנאמנה כעת לנורמן, תוקפת את ריילן, שיורה בטעות באשתו. נורמן נועץ את אגודליו בעיניו של ריילן, באומרו "כעת אתה תראה את מה שאני רואה", ונוטש אותו. כיסא הגלגלים מידרדר לבריכה עם ג'וזפין, וטארה/פיניקס מצליחה להגיע אל המצ'טה ומנסה לקטוע את ידה של האישה כדי להיחלץ, אך נופלת לבריכה ביחד איתה. כאשר הילדה מצליחה לעלות חזרה, נורמן הפצוע פצעי מוות, מתוודה באוזניה על מעשי הרצח והאונס שעשה, ומבקש ממנה להתרחק ממנו לנצח, משום שהוא איננו ראוי להיות אב. הילדה עוזבת את מהמקום, ואז מופיע ריילן, ולמרות פציעותיו, הוא מצליח לדקור את נורמן בסכין. לפני שהוא מספיק לשסף את גרונו של נורמן, שבה טארה/פיניקס והורגת את ריילן עם המצ'טה. היא אומרת לנורמן הגוסס שיש ביכולתה להציל אותו, אך הוא עונה "כבר היצלת אותי", וגופו נשמט בחיקה.

טארה/פיניקס יוצאת מהבניין לרחוב, בדרכה אל בית המחסה שראתה ביציאתה מביתה עם הרננדס. שם היא מצטרפת לחבורת ילדים, וכאשר בילי, ילדה מהחבורה, שואלת אותה לשמה, היא מזדהה בשם 'פיניקס', ומאמצת את הזהות שהעניק לה נורמן, על פני זהותה מלידה.

בסצנה שאחרי הכתוביות, הכלבה של ריילן, שהתיידדה עם נורמן, ניגשת לנורמן, מרחרחת ומלקקת את אצבעות כף ידו, ורובצת בסמוך לו. אז מתחילות האצבעות לנוע קמעה, ונדמה שהוא עדיין חי.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים דמויות
סטיבן לאנג נורמן נורדסטרום / "האיש העיוור"
מאדלין גרייס[11] פיניקס / טארה
ברנדן סקסטון ה-3 (אנ') ריילן
סטפאני ארסילה[12] הרננדס
אדם יאנג[13] ג'ים־בוב
בובי סקופילד[14] ג'ארד
רוקי ויליאמס[1] דיוק
כריסטיאן זאגיה[1] ראול
פיונה או'שונסי[15][16] ג'וזפין
סטפאן רודרי (אנ') ד"ר תומאס האנמן
דיאנה בבניקובה[1][17] בילי

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2016 מסר פדה אלוורס, במאי ותסריטאי משותף של הסרט הראשון, שהוא מפתח סרט המשך ל"לא לנשום" 2016, ובכוונתו לשוב לכס הבמאי גם בסרט השני[18]. המפיק סם ריימי היה מסויג בתחילה מהרעיון לעשות סרט המשך "רק משום שאפשר", אך אחרי שאלוורס הציג לו את הרעיון, הוא צוטט באומרו: "זה הרעיון הגדול ביותר לסרט המשך ששמעתי מעודי"[19]. בנובמבר 2018 אישר אלוורס שהתסריט ל"לא לנשום 2" הושלם, אך לא ידע לומר אם הוא יביים או רק יפיק. בכל מקרה, הוא אמר שהסרט יהווה גישה שונה בתכלית מהמקובל בסרטי המשך בכלל[20]. בינואר 2020 נמסר שרודו סיאגס, שותפו של אלוורס, יביים את סרט ההמשך שיהיה גם סרט הביכורים שלו כבמאי[21].

לעומת הסרט הקודם, בו ניתן לסטיבן לאנג חודש בלבד להתכונן, לקראת ההמשכון, הוא שקד על מחויבות רבה יותר לתפקידו כאנטי-גיבור עיוור, ועבד על מחוות ותנועות בצמוד למנהל אגודת "סאות'איסטרן" למען העוורים, שמושבה בעיר אולבני[22][23].

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלב הצילומים היה אמור להתחיל באפריל 2020 אך נדחה עקב מגפת הקורונה[21][24][25]. הצילומים התחילו לבסוף ב-7 באוגוסט, נמשכו 12 שבועות והסתיימו ב-8 באוקטובר 2020[23][26][27]. מרבית הסרט צולם בבלגרד בירת סרביה בהשתתפות חברת ההפקות הסרבית "Work in Progress (WIP) Belgrade", וסצנות בודדות צולמו בדטרויט[26][28][29][24][30]. במרץ 2021 נודע על סיום שלב גמר ההפקה[26][31].

על רקע העובדה שהסרט צולם בהצלחה בעיצומו של סגר מגפת הקורונה, לאנג ציין שהצילומים התנהלו באופן נוקשה, תוך הקפדה יתרה על נוהלי הבריאות והביטחון במשך כל זמן העבודה[32]. לאנג עצמו נדרש לעשרה ימי בידוד לפני תחילת הצילומים[26]. מאדלין גרייס סיפרה בריאיון, שהייתה הקפדה על עטיית מסכות, שהשחקנים הסירו רק לצורך הצילומים, והיא עצמה עברה שתי בדיקות קורונה בכל שבוע[33].

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-21 באוקטובר 2020 נמסר רשמית מ"סרטי סוני" והחברה הבת שלה Screen Gems (אנ'), שמועד יציאת הסרט לבתי הקולנוע בארצות הברית נקבע ל-13 באוגוסט 2021. זאת, ככל שהדבר יתאפשר על רקע מגפת הקורונה[34][35][36][37][38]. ב-4 במאי 2021 פורסם תצלום טיזר ראשון מן הסרט, עם דמותו של סטיבן לאנג בתפקיד נורמן נורדסטרום, האיש העיוור[39][40].

ב-19 במאי 2021 הוקרן קטע רציף מהסרט במסגרת אירוע "המסך הגדול חוזר" שהתקיים בסנצ'רי סיטי (אנ') במטרה לעודד חזרה לבתי הקולנוע בארצות הברית[41]. ב-20 במאי 2021 נמסר רשמית שהתאחדות הקולנוע של אמריקה העניקה לסרט את סיווג הצפייה "R", המגביל את הצפייה בסרט מתחת לגיל 17 בליווי מבוגר. זאת בשל אלימות עקובה מדם, ותמונות ושפה מילולית קשות[42].

ב-30 ביוני 2021 הפיצה חברת "סרטי סוני" קדימון רשמי[43][44], וב-8 ביולי הופצה כרזת הסרט הרשמית, בה נראה נורמן נורדסטרום פורץ בפטיש חלון זכוכית, והופך על פיה את הסוגה הקלאסית של פלישה לבית[45]. ב-29 ביולי 2021 פורסמה כרזת ארט בין-לאומית בסגנון הגרפי של כרזת הסרט הראשון. בכרזה (אשר משמשת בישראל) נראה האיש העיוור כמחפה על הילדה, בעוד היא עושה תנועת היסוי הנראית כאזהרה כלפי הפושעים[46]. ב-4 באוגוסט 2021 הופץ קדימון "אדום" (Red band), שמשמעותו היא המלצה להגבלת הצפייה בסרטון ללא השגחת מבוגר, לגיל 17 לפחות, לפי שיטת סיווג הצפייה של איגוד הסרטים של אמריקה[47][48][49].

למרות העיכובים בתחילת הצילומים, הסרט יצא לבתי הקולנוע בארצות הברית כמתוכנן, ב-13 באוגוסט 2021[50], וב-3 בספטמבר באותה שנה הוציאה חברת "סרטי סוני" את הסרט לצפייה על פי דרישה[51].

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שבוע הבכורה בבתי הקולנוע (12–15 באוגוסט 2021) הכניס הסרט 10.6 מיליון דולר בארצות הברית, ודורג במקום השני אחרי "לשחרר את גאי" שגרף 26.4 מיליון דולר, ולפני "ריספקט" עם 8.8 מיליון[52][53][54]. ההכנסות מבתי הקולנוע ברחבי העולם הסתכמו ב-3.4 מיליון דולר, נתון שהעמיד את סך כל ההנכסות בסוף שבוע הבכורה על 14 מיליון דולר[52]. ההכנסות מבתי הקולנוע ברחבי העולם הסתכמו ב-$47,238,038 מיליון דולר, מתוך זה $32,638,038 מיליון בצפון אמריקה (ארצות הברית וקנדה), והשאר, כ-$14,600,000 מיליון דולר, בשאר המדינות[55][56].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד לפני שיצא לבתי הקולנוע, הסרט עורר ביקורות בעקבות הפצת הקדימון שהציג את האיש העיוור כפרוטגוניסט, והיו שטענו שהצגתו של האיש כאנטי-גיבור, מעבירה מסר לא ראוי, מכיוון שבסרט הראשון, האיש היה אנטגוניסט מובהק שאף ביצע מעשי פשע נוראים (חטיפה, רצח ותקיפה מינית) והקדימון שיווק אותו כגיבור המגן על ילדה בת 11 מפני חוטפיה. השאלה שהטרידה את המבקרים הייתה אם לאדם כזה יש זכות להתפתח לדמות הגיבור. המפיק (ובמאי הסרט הראשון) פדה אלוורס, ענה שבסיפור יש הרבה מעבר לכך, ואמר: "אנחנו אוהבים להתחכם עם אנשים. אנחנו רוצים להראות שדברים אינם בשחור ולבן. אנשים מודאגים מכך שהוא אנטי-גיבור? סדרות כגון "משחקי הכס" מוציאות אותך מדעתך עם אמפתיה כלפי דמויות הרעים. הוא יותר מעין 'אנטי-נבל'. ייתכן שהוא חושב שהוא לא כזה, או עושה דברים שיסייעו לו להתחמק מכך, אבל הוא כזה. הוא דמות צללים. לא ממש פרוטגוניסט." הבמאי רודו סיאגס הוסיף: "זה הופך את הכל לבלתי צפוי. אם ברור מי הם הטובים והרעים, יודעים מראש מי יצליח. הלא כן?"[57][58]

במאגר ביקורות הסרטים "Rotten Tomatoes" עומד שיעור הדעות החיובית על 43% בשקלול 70 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 4.80/10. סיכום הביקורות הוא, שסטיבן לאנג ממשיך להפגין נוכחות מרשימה ומרגשת, אולם ניכר שסיפור המשך זה מתאמץ על מנת לקדם את דמותו באופן הגיוני. לעומת זאת, ציון גולשי האתר עמד באותו מועד על 85% עם דירוג ממוצע של 4.3/5, והסיכום הוא שאמנם הסרט אינו טוב כמו קודמו, אך ההמשכון המותח ורווי הפעולה, מחזיק את הצופה על קצה מושבו, למרות הפגמים שבסיפור[59]. באתר "Metacritic" עומד ציון ציון הסרט על 46/100, בשקלול 19 ביקורות שהוגדרו "מעורבות או ממוצעות"[60]. בסקר צפייה של חברת "CinemaScore, העניקו הנשאלים לסרט דירוג ממוצע "B" (לעומת דירוג "+B" הטוב יותר שקיבל הסרט הראשון) על סולם +A (גבוה ביותר) עד "F" (נמוך ביותר)[61]. לפי שירות הסקרים "PostTrack" (אנ'),‏ 73% מהצופים שנסקרו הביעו דעה חיובית על הסרט, ו-55% מהצופים אמרו שימליצו לצפות בו[61]. בישראל, בפורטל הסרטים "סרט", עומד דירוג הגולשים על 8.3/10, ומדד הפופולריות (שיעור התעניינות הגולשים בסרט) על 4.2/10[62].

בביקורת ב"הגרדיאן" ההבריטי, בנג'מין לי נתן לסרט כוכב אחד מתוך חמישה ושיבח את נוכחותו המרשימה של לאנג, אך תיאר את הסרט כ"יצירה משעממת וחד-גונית באופן בלתי נסלח, שלא הייתה צריכה לנשום מלכתחילה". לי הוסיף שדמויות האנטגוניסטים איומות באופן מבדח ככל שניתן להעלות על הדעת, ותוכניתם לחטוף את הילדה דוחה באופן כה מגוחך, עד שנורמן נורדסטרום נראה כבחירה העדיפה[63]. כריסטי למיר (אנ') נתנה לסרט באתר ביקורות הקולנוע RogerEbert.com (אנ') שנים וחצי מתוך ארבעה כוכבים, שיבחה את הופעתו של לאנג, והביעה את דעתה שההיבט הנועז ביותר בסרט הוא הניסיון לשקם כליל את תדמיתו של נורמן, וזהו דבר לא שגרתי וראוי להערצה, כאשר סרט אולפן מציג גיבור של סרט אימה באופן מעורפל מבחינה מוסרית, ועל אף זאת, הסיבה להיותו דמות מיוסרת, מהדהדת עד סוף הסרט. לצד זאת, למיר העירה שהעלילות המשניות הנוגעות לרשת הסחר באיברים ובית המחסה ליתומים, מאולצות ומגושמות[64]. לעומת למיר, אואן גלייברמן כתב ב"ווראייטי" שבתרבות סרטי ההמשך העכשוויים, שבהם מרתף כאתר חד-פעמי של אתמול, הופך ליקום הקולנועי של היום, מה שעושה את הסרט לטוב פחות מהמקורי הוא, שבעוד שבסרט המקורי אין שמץ של מודעות עצמית של סדרת סרטים, הסרט הזה מרומם את נורדסטרום של סטיבן לאנג למעמד מיתולוגי[65].

בביקורת ב"הוליווד ריפורטר", ג'ון דפור כתב שבניגוד לסרט המקורי, שהציע היבטים מבהילים כנים, סרט זה מותח במקרה הטוב, ובמקרה הרע – שווה הצצה, והוא מזכיר לצופים את הפעם ההיא שבה פונזי (אנ') יצא לעשות סקי מים, בניסיון לא להיות טרף לכריש[66]. בנימה חיובית יותר, ג'סי האסנג'ר העניק לסרט דירוג +B, וציין באתר הבידור "A.V. Club" (אנ') שזהו "תואם שליחות קטלנית 2: יום הדין" בהפיכת מפלצת בלתי נשכחת למעין גיבור, והוא אולי מותח פחות מהסרט המקורי הכתוב היטב, אבל הסרט נשאר נאמן לאבסורדיות של בי מובי. האסנג'ר הוסיף שכאשר הסרט נצמד למחוות הקטנות יותר, הוא יותר אפקטיבי, ואף ערמומי וקונדסי במאמץ לשקם תדמית של נבל[67].

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אפשר להבין שריילן היה בבית השרוף כאשר פיניקס/טארה באה לשם[10], ומכאן, שהיו אלה צעדיו שהיא שמעה.
  2. ^ מכך עולה שחברי הכנופיה הגיעו לביתו של נורמן בוואן של הרננדס, אחרי שנרצחה, וריילן הגיע אחר כך במכוניתו, עם הכלבה. במפגש של הרננדס עם הכנופיה, שבסופו היא נרצחת, נראית הכלבה במכונית הכנופיה, ונובחת.
  3. ^ כרמז מטרים, פרטי האיש מוזכרים מוקדם יותר בסרט, בידיעה חדשותית על כך שה-FBI מחפש אחריו. שמו לא מוזכר עוד עד סוף הסרט.
  4. ^ הפטיש ששימש לרצח הרננדס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 6 Don't Breathe 2 Full Cast & crew. IMDb. Retrieved October 20, 2020
  2. ^ Eisenberg, Eric (June 30, 2021). Don't Breathe 2 Trailer Delivers Big Shocks And An Even More Intense Home Invasion. Cinema Blend. Retrieved July 12, 2021
  3. ^ Phillips, Patrick (June 30, 2021). Don't Breathe 2 Trailer Amps Up The Home Invasion Horror. Looper. Retrieved July 12, 2021
  4. ^ Furtado, Parjwal (July 4, 2021). Madelyn Grace Biography. Daily News Catcher. Retrieved August 2, 2021
  5. ^ Tyler, Adrienne (August 13, 2021). Don't Breathe 2 New Cast & Returning Character Guide. Screen Rant. Retrieved August 15, 2021
  6. ^ מנדז, אורן (1 ביולי 2021). האיש העיוור הופך מרודף לנרדף בטריילר לסרט “לא לנשום 2”, באתר Gadgety. אוחזר ב-12 ביולי 2021
  7. ^ Don't Breathe 2 (2021) Release Info. IMDb. Retrieved August 12, 2021
  8. ^ Dalton, Ben (April 13, 2021) UK-Ireland cinema release calendar: latest updates for 2021. Screen Daily. Retrieved April 19, 2021
  9. ^ Labonte, Rachel (August 13, 2021). Don’t Breathe 2 Reviews Criticize Unlikeable Protagonist. Screen Rant. Retrieved August 18, 2021
  10. ^ Don’t Breathe 2 Ending & Credits Scene expliqué: est Morte?. Sird, août 14, 2021. Récupéré août 29, 2021
  11. ^ Madelyn Grace, actress. IMDb. Retrieved August 29, 2021
  12. ^ Stephanie Arcila. IMDb. Retrieved February 27, 2021
  13. ^ Adam Young. IMDb. Retrieved October 20, 2020
  14. ^ Bobby Schofield. IMDb. Retrieved October 20, 2020
  15. ^ Fiona O’Shaughnessy Actor. Independent Talent. Retrieved August 15, 2021
  16. ^ Adams, Jason (august 13, 2021). Review: 'Don't Breathe 2' Had Me Gagging, But Not In The Good Way. Pajiba. Retrieved August 15, 2021
  17. ^ Diaana Babnicova Actress. IMDb. Retrieved April 5, 2021
  18. ^ Miska, Brad (November 15, 2016). There’s a ‘Don’t Breathe’ Sequel in the Works. Bloody Disgusting. Retrieved October 20, 2020
  19. ^ Barkan, Jonathan (November 17, 2016). Sam Raimi Says They Have the “Greatest Idea…Ever” For a ‘Don’t Breathe’ Sequel. Bloody Disgusting. Retrieved october 20, 2020
  20. ^ Sharf, Zack (November 3, 2018). Fede Alvarez Confirms ‘Don’t Breathe 2’ Script Is Done, Sequel Will Definitely Happen Before ‘Evil Dead 2’. Indie Wire. Retrieved October 20, 2020
  21. ^ 1 2 Kit, Borys (January 17, 2020). 'Don't Breathe' Sequel Finds Its Director. The Hollywood Reporter. Retrieved October 20, 2020
  22. ^ Squires, John (March 31, 2021). Stephen Lang Details His Fresh Approach to Playing the Blind Man in ‘Don’t Breathe 2’. Bloody Disgusting. Retrieved April 19, 2021
  23. ^ 1 2 Fuge, Jon (April 1, 2021). Don't Breathe 2 Star Stephen Lang Teases a More Confident Return for the Blind Man. Movie Web. Retrieved April 19, 2021
  24. ^ 1 2 Al-Mahmoud, Sarah (October 8, 2020). Sounds Like Don’t Breathe 2 Is Further Along Than We Thought. Cinema blend, Retrieved October 20, 2020
  25. ^ Perry, Spencer (October 7, 2020). Don't Breathe Star Says Sequel Has Wrapped Filming. ComicBook. Retrieved October 20, 2020
  26. ^ 1 2 3 4 Mitra, Shraman (August 12, 2021). Where Was Don’t Breathe 2 Filmed?. The Cinemaholic. Retrieved August 31, 2021
  27. ^ Don’t Breathe 2: Cast, Plot, Release Date and Everything You Need to Know. Filmy Hotspot. Retrieved August 31, 2021
  28. ^ Reimann, tom (October 8, 2020) ‘Don’t Breathe 2’ Has Apparently Finished Filming and We Didn’t Even Know It Had Started. Collider. Retrieved July 13, 2021
  29. ^ Laman, Douglas (October 9, 2020). Don't Breathe 2 Wraps Shooting Before Anyone Knew Production Had Begun. Comic Book Resourses. Retrieved July 13, 2021
  30. ^ Evangelista, Chris (October 8, 2020). ‘Don’t Breathe 2’ Has Apparently Already Finished Filming. Movie Web. Retrieved October 20, 2020
  31. ^ Salazar, Andrew J. (March 20, 2021). Fede Álvarez Talks Experimenting with Horror in ‘Calls’ – Exclusive Interview. Discussing Film. Retrieved March 22, 2021
  32. ^ Beasley, Tom (October 9, 2020). 'Don't Breathe' sequel has secretly completed filming in lockdown. Yahoo! Sports. Retrieved October 20, 2020
  33. ^ מאדלין גרייס בראיון, סרטון בערוץ "Screen Rant Plus", באתר יוטיוב, 13 באוגוסט 2021
  34. ^ Welk, Brian (October 21, 2020). ‘Ghostbusters: Afterlife’ and ‘Don’t Breathe’ Sequel Set for Summer 2021 Release. The Wrap. Retrieved October 23, 2020
  35. ^ Jacobo, Michael (october 22, 2020). Don't Breathe 2 Gets August 2021 Release Date. Screen Rant. Retrieved October 23, 2020
  36. ^ Dick, Jeremy (October 21, 2020). Don't Breathe 2 Is Coming to Movie Theaters in Summer 2021. Movie Web. Retrieved October 22, 2020
  37. ^ Mancuso, Vinnie (October 21, 2020). ‘Don’t Breathe 2’ Lands Late 2021 Release Date. Collider. Retrieved October 22, 2020
  38. ^ Fuge, John (october 7, 2020). Don't Breathe 2 Wraps Filming with Stephen Lang. Movie Web. Retrieved October 21, 2020
  39. ^ Exclusive new photos from the biggest summer movies. USA Today. May 4, 2021
  40. ^ Guttmann, Graeme (May 4, 2021). Don’t Breathe 2 Image Reveals First Look At Stephen Lang’s Return. Screen Rant. Retrieved May 5, 2021
  41. ^ Lawrence, Gregory (May 21, 2021). New Footage From 'The Green Knight' and 'Don't Breathe 2' Shown at "The Big Screen Is Back" Event. Collider. Retrieved May 24, 2021
  42. ^ Fuge, Jon (May 20, 2021). Don't Breathe 2 Gets Rated-R for Bloody Violence & Gruesome Images. Movie Web. Retrieved July 6, 2021
  43. ^ Pedersen, Erik (June 30, 2021). ‘Don’t Breathe 2’ Trailer: Stephen Lang Returns As Blind Man Whose Past Sins Catch Up With Him. Deadline Hollywood. Retrieved July 6, 2021
  44. ^ Squires, John (June 30, 2021). ‘Don’t Breathe 2’: The Blind Man is Now the Main Character and His Home is Being Invaded Again. Bloody Disgusting. Retrieved July 12, 2021
  45. ^ Hermanns, Grant (July 10, 2021). Don't Breathe 2 Poster Sees The Blind Man Flipping The Invasion Tables. Screen Rant. Retrieved July 12, 2021
  46. ^ Miska, Brad (July 29, 2021). International ‘Don’t Breathe 2’ Poster Art Warns the Intruders. Bloody Disgusting. Retrieved August 2, 2021
  47. ^ Millican, Josh (August 4, 2021). New Red Band Trailer for DON’T BREATHE 2 in Theaters August 13th. Dread Central. Retrieved august 4, 2021
  48. ^ Miska, Brad (August 5, 2021). Red Band ‘Don’t Breathe 2’ Trailer Brings the Pain, but Little Gore. Bloody Disgusting. Retrieved August 5, 2021
  49. ^ Cotter, Padraig (September 8, 2019). What A Red-Band Trailer Actually Means (& Where It Comes From). Screen Rant. Retrieved August 4, 2021
  50. ^ Pruner, Aaron (August 12, 2021). Don't Breathe 2 Review. IGN. Retrieved August 31, 2021
  51. ^ Squires, John (September 2, 2021). ‘Don’t Breathe 2’ Comes Home to On Demand Tomorrow, September 3!. Bloody Disgusting. Retrieved September 3, 2021
  52. ^ 1 2 Miska, Brad (August 16, 2021). ‘Don’t Breathe 2’ Carves Out $10.6M Box Office Opening. Bloody Disgusting. Retrieved August 29, 2021
  53. ^ D'Alessandro, Anthony (August 15, 2021). How Ryan Reynolds & Shawn Levy’s ‘Free Guy’ Triumphed At The Weekend Pandemic B.O. With A Great $28M+. Deadline Hollywood. Retrieved August 29, 2021
  54. ^ Brueggemann, Tom (August 15, 2021). ‘Free Guy’ Breaks Out with $28.4 Million as ‘Suicide Squad’ Collapses in its Second Week. Indie Wire. Retrieved August 29, 2021
  55. ^ Don't Breathe 2 (2021). Box Office Mojo. Retrieved August 29, 2021
  56. ^ Don’t Breathe 2 (2021). The Numbers. Retrieved August 29, 2021
  57. ^ West, Amy, and Maytum, Matt (July 23, 2021). Don’t Breathe 2 filmmakers discuss sequel controversy: exclusive. Games Radar. retrieved July 29, 2021
  58. ^ Korngut, Josh (July 28, 2021). DON’T BREATHE 2 Faces Criticism For Making The Blind Man Its Hero. Dread Central. Retrieved July 29, 2021
  59. ^ DON'T BREATHE 2. Rotten Tomatoes. Retrieved august 17, 2021
  60. ^ Don't Breathe 2 2021. Metacritic. Retrieved August 17, 2021
  61. ^ 1 2 D'Alessandro, Anthony (august 15, 2021). How Ryan Reynolds & Shawn Levy’s ‘Free Guy’ Triumphed At The Weekend Pandemic B.O. With A Great $28M+. Deadline Hollywood. Retrieved August 30, 2021
  62. ^ "לא לנשום 2" באתר "סרט". אוחזר ב-19 באוגוסט 2021
  63. ^ Lee, Benjamin (August 12, 2021). Don’t Breathe 2 review – dull and dingy home invasion horror sequel. The Guardian. Retrieved august 29, 2021
  64. ^ Lemire, Cristy (August 13, 2021). Don't Breathe 2 Review. RogerEbert.com. Retrieved August 30, 2021
  65. ^ Gleiberman, Owen (August 12, 2021). ‘Don’t Breathe 2’ Review: Stephen Lang Returns as a Blind Avenger Confronting a Posse of Home Intruders. Variety. Retrieved August 30, 2021
  66. ^ DeForem, John (August 12, 2021). ‘Don’t Breathe 2’: Film Review. The Hollywood Reporter. Retrieved August 30, 2021
  67. ^ Hassenger, Jesse (August 12, 2021). Don’t Breathe 2 goes full T2, turning a memorable monster into some kind of hero. AV Club. Retrieved August 30, 2021