לבנית בירנבאום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןלבנית בירנבאום
מיון מדעי
ממלכה: פטריות
מערכה: פטריות בסיסה
מחלקה: Agaricomycetes
סדרה: פקועיים
משפחה: פקועתיים
סוג: לבנית
מין: לבנית בירנבאום
שם מדעי
Leucocoprinus birnbaumii
Singer, 1962
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לבנית בירנבאום (שם מדעי: Leucocoprinus birnbaumii) היא מין של פטריית זימים במשפחת הפקועתיים. נפוץ באזורים טרופיים וסובטרופיים. עם זאת, באזורים ממוזגים, היא מופיעה לעיתים קרובות בחממות ובעציצים, ולכן מכונה גם עציצית לימונית. הפטריה רעילה למאכל.[1]

רעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לבנית בירנבאום היא פטריה רעילה למאכל, העלולה לגרום לקלקול קיבה שכן המנגנון הרעל שלה מגרה את מערכת העיכול.[1][2][3] אוניברסיטת צפון קרוליינה סטייט מסווגת את המין כבעל מאפייני רעל בדרגת חומרה בינונית[4] בעוד שאוניברסיטת מסצ'וסטס אמהרסט טוענת שלא נעשה מספיק מחקר בנושא כדי לקבוע את הרעילות המדויקת.[5] אסור לאכול את הפטריות האלה.

מערכת יחסים עם עציצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום לבנית בירנבאום נפוצה בחממות ועציצים בכל רחבי העולם לאחר שהופצה בעזרת פעילות אנושית.[6] כאשר האירופים החלו לחקור את האזורים הטרופיים ולהחזיר מיני צמחים אקזוטיים למחקר או טיפוח, הם החזירו איתם גם אדמה שהכילה תפטיר או נבגים של לבנית בירנבאום. התצפית הראשונה של מין זה נעשתה מחממה באנגליה בסוף שנות ה-1700 ותיאור המין מתחילת המאה ה-18 בפראג העניקה לו את השם בירנבאום birnbaumii על שם הגנן שמצא אותה. לפיכך ניתן להבין שמין זה התפשט באירופה כבר לפני כמה מאות שנים. למרות שמין זה רגיל לשגשג באזורים טרופים וכנראה אינו מסוגל לשרוד בטבע במדינות ממוזגות, לאור הטמפרטורות הקרות, הוא ממשיך להתפשט באמצעות פעילות אנושית. החום והלחות של חממות או עציצים יוצרים כנראה בית גידול שבו מין זה יכול לשגשג. כאשר גנים מרכזיים ומשתלות המשמשים כמוקדים להפצה בכל רחבי אירופה. גנים בוטניים משמשים כאמצעי נוסף להתפשטות שכן מבקרים עלולים שלא ביודעין לאסוף נבגים על בגדיהם ולהכניס אותם לבתיהם.[7]

לבנית בירנבאום יכולה להופיע לפתע בעציץ שלא הראה סימנים קודמים לפטריה, אז אין זה אומר שהעציץ נדבק בה רק לאחרונה, סביר יותר שתפטיר הפטרייה היה מצויה באדמה כבר מרגע רכישת הצמח (או הקומפוסט) וכי התנאים להפריה התקיימו רק לאחרונה. צמיחת הפטריה מעל האדמה מתרחשת רק כאשר תכולת הלחות של האדמה ולחות האוויר מספקת. גם כאשר לא נראות פטריות התפטיר עדיין יכול למשגשג מתחת לאדמה במשך זמן רב ולחכות להזדמנות הבאה לפרוח.

כמין ספרוטרופי (אנ') לבנית בירנבאום איננה מזיקה לצמחים. הנוכחות של פטרייה זו באדמה עשויה לשמש לשיפור איכותה שכן היא יכולה לסייע בפירוק חומר אורגני ולספק חומרי הזנה שהצמחים דורשים.[3] עם זאת, אם הפטריות מופיעות באופן קבוע, זה יכול להיות סימן לכך שהאדמה לחה מדי ושייתכן שהצמח מושקה יתר על המידה. בעוד שלבנית בירנבאום עצמה אינה מזיק לצמחים, תנאי הלחות הגבוהים בהם היא משגשגת יכולים להזמין שורה של פטריות ועובש מיני אחרים אשר עלולים להזיק לצמח ולגרום לריקבון שורשים. בהקשר זה לבנית בירנבאום יכולה לשמש אינדיקטור שימושי כדי להבטיח שהצמחים יישארו בריאים.[8]  

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לבנית בירנבאום בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Bazzle, Lisa J; Cubeta, Marc A; Marks, Steven L; Dorman, David C (16 בדצמבר 2014). "Feasibility of flotation concentration of fungal spores as a method to identify toxigenic mushrooms". Veterinary Medicine: Research and Reports. 6: 1–9. doi:10.2147/VMRR.S67794. PMC 6067785. PMID 30101091. {{cite journal}}: (עזרה)
  2. ^ "Leucocoprinus birnbaumii, Plant Pot Dapperling, identification". www.first-nature.com. נבדק ב-2022-07-13.
  3. ^ 1 2 Volk, Tom (בפברואר 2002). "Tom Volk's Fungus of the Month for February 2002". Tom Volk's Fungi Department of Biology University of Wisconsin-La Crosse. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Leucocoprinus birnbaumii (Flowerpot Parasol, Lemon-Yellow-Lepiota, Plantpot Dapperling, Yellow Houseplant Mushroom, Yellow Pleated Parasol) | North Carolina Extension Gardener Plant Toolbox".
  5. ^ jdlanier (2021-09-03). "Greenhouse Updates: September 3, 2021". Center for Agriculture, Food, and the Environment (באנגלית). נבדק ב-2022-07-13.
  6. ^ "Observations - Leucocoprinus birnbaumii". iNaturalist (באנגלית). נבדק ב-2022-07-12.
  7. ^ Szczepkowski, Andrzej; Gierczyk, Błażej; Kujawa, Anna (2014-08-01). "Greenhouses of botanical gardens as a habitat of alien and native macrofungi: a case study in Poland". Open Life Sciences (באנגלית). 9 (8): 777–795. doi:10.2478/s11535-014-0310-5. ISSN 2391-5412.
  8. ^ "Are Mushrooms Bad for Houseplants? - Indoor Plants for Beginners" (באנגלית אמריקאית). 2021-06-29. נבדק ב-2022-07-13.