להגן על ג'ייקוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
להגן על ג'ייקוב
מידע כללי
מאת ויליאם לאנדיי
שפת המקור אנגלית
סוגה פשע
הוצאה
תאריך הוצאה 2012 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

להגן על ג'ייקובאנגלית: Defending Jacob) הוא רומן דרמת פשע אמריקאי שכתב הסופר ויליאם לאנדיי. הספר ראה אור בינואר 2012 בהוצאת Random House. הרומן מספר את סיפורו של אב העוסק בהאשמה כי בנו בן ה-14 ביצע רצח.[1]

הספר תורגם לעברית בהוצאת מטר בשנת 2014.[2][3]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדי ברבר הוא עוזר הפרקליטה המחוזית בעיר ניוטון, מסצ'וסטס. הוא חוקר רצח של ילד בן 14, בן ריפקין, שהיה בן כיתתו של בנו ג'ייקוב. אנדי חושד בתחילה בלאונרד פאץ, פדופיל מקומי ידוע, אך עד מהרה הוא מגלה שחברו של בן רומז על איבה בין בן לג'ייקוב. אנדי מחפש בחדרו של ג'ייקוב ומגלה סכין שמתאימה לתיאור נשק ששימש את הרוצח. אנדי מבולבל ממציאת הסכין בחדרו של בנו ומסלק את הסכין מתוך מחשבה שזה מה ש"כל הורה היה עושה". למחרת, הוא נשלף לפתע מהמקרה כשנמצא טביעת אצבע בתוך הסווטשירט של בן, התואם לזה של ג'ייקוב.

הממצא מזעזע את אנדי ואת אשתו, לורי, אך לא מטלטל את אמונתם בחפותו של בנם. ג'ייקוב טוען שמצא את בן מת בפארק וניסה להחיות אותו. בזמן שג'ייקוב מבלה את הלילה בכלא, אנדי חושף בפני לורי כי אביו, בילי ברבר, היה רוצח ואנס מורשע שהרצה עונש מאסר עולם בכלא. לבקשת עורך דינו של ג'ייקוב, אנדי נפגש באי-רצון עם בילי. נראה שהוא אדיש למצבו של ג'ייקוב.

במשפט, ראיות מפלילות מתגלות, כמו סיפור שג'ייקוב פרסם ברשת שקרא וכלל סיפור על רצח בן. בדיוק כשהדברים נראים רע עבור ג'ייקוב, לאונרד פאץ נמצא תלוי בביתו. הוא משאיר אחריו מכתב התאבדות ובו הוא לוקח אחריות על רצח בן וג'ייקוב מנוקה מכל ההאשמות.

משפחת ברבר משוחררת, אך אנדי חשדני למותו של פאץ. הוא מבקר שוב את אביו ומגלה שהוא שכר מתנקש להרוג את פאץ ולהשאיר אחריו את הפתק. בילי מביע צער על חייו בכלא והבין שהוא לא רוצה אותו דבר עבור ג'ייקוב. אנדי זועם מכיוון שהוא מאמין שג'ייקוב חף מפשע והיה ממילא מזוכה מכל אשמה.

משפחת ברבר ברצונה לשים את כל העניין מאחוריהם, מחליטה לצאת לחופשה לג'מייקה. שם, ג'ייקוב פוגש בחורה בשם הופ קונורס והשניים מתקרבים. יום אחד בזמן שהם נרגעים באתר הנופש, לורי מבחינה בכתם אדום בבגד הים של ג'ייקוב. למחרת, דווח על הופ כנעדרת. גופתה נמצאה כעבור מספר שבועות, נשטפת לחוף עם עדויות המצביעות שקנה הנשימה שלה נמעך.

לורי משתכנעת באשמתו של ג'ייקוב ובתורה חשה אשמה בעצמה. בדרכם חזרה מראיון, לורי מרסקת את המכונית בה היא נוהגת עם ג'ייקוב בה והורגת אותו מייד, תוך שהיא סובלת מפציעות אנושות בעצמה. אנדי נחקר בקשר למותו של ג'ייקוב אך מסרב לשתף פעולה או להפליל את לורי בכל דרך שהיא. לאחר מכן, אנדי מנסה לדמיין את הרגעים האחרונים בחייו של ג'ייקוב ואת מה שהיה הופך להיות לו היה חי.

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאנדיי ראה ברונן סטייה מסגנון הכתיבה הרגיל שלו, והסביר: "קל היה לסווג את שני ספריי הראשונים כ"רומני פשע". אין לי שום בעיה עם התווית הזו, אבל העובדה שהרבה קוראים מהזרם המרכזי פשוט לא יחשיבו אותם. אתה יכול לקרוא ל"להגן על ג'ייקוב" גם כרומן פשע, אבל באותה מידה תוכל לקרוא לזה דרמה משפחתית".[4] בריאיון ל"האפינגטון פוסט" אמר לאנדיי כי בעודו מנסה להימנע משימוש במקרים בחיים האמיתיים לספריו, "היו מקרים רבים שהיוו השראה להיבטים שונים של [להגן על ג'ייקוב], רובם בעלי עניין מקומי בלבד במחוז בוסטון, איפה שאני גר".[5] בראיון נפרד הוא חשף כי "לכתב היד הראשון של 'להגן על ג'ייקוב' שהגשתי אכן היה סוף אחר. מה שלאחר מכן היה דיון ארוך מאוד על האופן בו הסיפור יכול להסתיים באופן ששניהם גדולים מספיק כדי להיות מספקים באופן דרמטי ועם זאת קטנים מספיק כדי להיות אמינים עבור האנשים הרגילים המאכלסים את הספר".

עיבוד טלוויזיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – להגן על ג'ייקוב (סדרת טלוויזיה)

הרומן פותח לכדי מיני-סדרת טלוויזיה, שהופקה על ידי Apple TV +, בכיכובם של כריס אוונס, מישל דוקרי וג'יידן מרטל בתפקידים הראשיים. הסדרה עלתה לראשונה ב-24 באפריל 2020.[6]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Defending Jacob". Goodreads. נבדק ב-8 באפריל 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ להגן על ג'ייקוב באתר הוצאת מטר
  3. ^ להגן על ג'ייקוב באתר הספרייה הלאומית
  4. ^ Parks, Brad (29 בדצמבר 2012). "Year End Review: Defending Bill, An Interview with William Landay". Mulholland Books. נבדק ב-8 באפריל 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Darnton, Nina (17 בנובמבר 2014). "Questions for William Landay, Author of Defending Jacob". The Huffington Post. נבדק ב-8 באפריל 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Turchiano, Danielle (19 בינואר 2020). "Apple TV Plus Announces Premiere Dates for Steven Spielberg's 'Amazing Stories,' 'Defending Jacob,' More". variety.com. Variety Media. נבדק ב-14 באפריל 2020. {{cite web}}: (עזרה)