להחזיק ולאבד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
להחזיק ולאבד
To Have and Have Not
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן "להחזיק ולאבד" של ארנסט המינגוויי
בימוי הווארד הוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי הווארד הוקס, ג'ק וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ארנסט המינגוויי
ויליאם פוקנר
עריכה כריסטיאן ניהי
שחקנים ראשיים המפרי בוגרט
לורן באקול
וולטר ברנן
הוגי קרמייקל
מרסל דליו
מוזיקה פרנץ וקסמן
צילום סידני היקוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 11 באוקטובר 1944
משך הקרנה 96 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט רומנטי, סרט הרפתקאות, פילם נואר, סרט מלחמה, סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1,684,000 דולר
הכנסות 5,257,000 דולר
הכנסות באתר מוג'ו tohaveandhavenot
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

להחזיק ולאבדאנגלית: To Have and Have Not) הוא סרט דרמה רומנטית אמריקאי משנת 1944 בבימויו של הווארד הוקס עם המפרי בוגרט ולורן באקול בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס בחלקו על הספר "להחזיק ולאבד" (1937) של ארנסט המינגוויי שגם השתתף בכתיבתו. העלילה הועברה מקי וסט וקובה לאי מרטיניק והתרכזה בקשר הרומנטי המתפתח בין שני הגיבורים הראשיים.

זה היה סרטה הראשון של לורן באקול שהייתה אז בת 18. במהלך הצילומים התפתח רומן אהבה בינה לבין בוגרט שהיה נשוי ומבוגר ממנה ב-24 שנים. הם נישאו כשנה לאחד סיום הצילומים. למרות החששות, הנישואים החזיקו מעמד עד למותו ב-1957.

הסרט מזכיר את קזבלנקה שצולם שנתיים קודם, סיפור אהבה סבוך בפוליטיקת מלחמת העולם השנייה, אישה זמרת פאם פאטאל ומועדון עם פסנתרן מזמר, הפעם זה עם המלחין והפסנתרן הוגי קרמייקל. האישה החושנית בעלת הקול העמוק מושכת את התעניינותו של הגבר. הם מכנים זה את זו בשמות חיבה כפי שנהגו הזוג הוקס לקרא לעצמם - הוא קורא לה "Slim" והיא קוראת לו "Steve". בפגישה הראשונה שלהם היא עומדת בפתח והוא זורק לה לה קופסת גפרורים. היא אומרת אז את המשפט המפורסם: "אינך צריך לומר או לעשות משהו, רק לשרוק"...

התסריט העביר את זמן העלילה מתקופת השפל הגדול בארצות הברית למלחמת העולם השנייה מיד לאחר נפילת צרפת והקמת ממשלת וישי. האי מרטיניק נשלט על ידי תומכי ממשלת וישי אבל הייתה בו מחתרת של תומכי צרפת החופשית של דה גול.

בוגרט זכה בפרס השחקן הטוב ביותר ב-National Board of Review.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארי מורגן (המפרי בוגרט) הוא בעל ספינת דיג בנמל פור-דה-פראנס במרטיניק. הוא מסיע תיירים חובבי דיג לים הפתוח עם רישיון והתחייבות לא לעבור את המים הטריטוריאליים של האי. יש לו עוזר בשם אדי (וולטר ברנן) המוגבל בהתנהגותו בגלל שתיית יתר.

תייר אמריקאי בשם ג'ונסון חייב להארי 825 דולר ומבטיח להחזיר לו למחרת. במלון פוגש הארי בחורה נאה ומבחין שהיא נטלה/גנבה את ארנקו של ג'ונסון. הוא עוקב אחריה לחדרה שנמצא מול חדרו ומכריח אותה למסור לו את הארנק ובו כסף שג'ונסון חייב לו. הבחורה, מרי בראונינג (לורן באקול) מוצאת חן בעיניו. הוא מכנה אותה Slim (דקה) והיא קוראת לו סטיב.

בעל המלון, פרנצ'י (מרסל דליו) פעיל במחתרת של צרפת החפשית. הוא מבקש מהארי להעביר לחוף שני אנשי מחתרת אבל הארי לא רוצה להסתבך.

במבואת המלון חוגגים עם תזמורת והפסנתרן "קריקט" (הוגי קרמייקל) ומרי "סלים" המצטרפת אליו בשירה. לפתע פוצים שוטרים בפיקודו של קפיטן רנאר (דן סיימור) ומתפתחת קרב יריות עם חברי המחתרת שנמצאים שם הם מצליחם להמלט אבל ג'ונסון נהרג מכדור תועה. כולם נעצרים לחקירה ומפקד המשטרה מחרים להרי את דרכונו והארנק עם הכסף.

הארי זקוק לכסף ולכן מסכים כעת להעביר את איש המחתרת של המחתרת מלב הים לחוף. הוא יוצא עם אדי נפגש בלב ים בספינה שממנה מורדים אליו פול דה בורסק (וולטר סורבי) ואשתו הלן (דולורס מורן). בחזרה לחוף הם נתקלים בספינה של משמר החופים הפותחת עליהם באש. הם מצליחים להסתלק. פול נפגע מכתפו ופרנצ'י מסתיר אותם במרתף המלון. לאחר שמצבו של פול מידרדר, הארי מצליח לשלוף את הקליע מגופו. פול מוסר להארי שמטרתו היא לחדור לאי השדים ולשחרר משם מנהיג של המחתרת למרות שהוא חושב שזה כמעט בלתי אפשרי.

אדי נעצר על ידי קפיטן רנאר שמגיע לחדרו של הארי ודורש לגלות לו היכן מוסר פול ואשתו. ברגע האחרון שולף הארי אקדח, הורג את אחד השוטרים ואוסר את המפקד וסגנו. הוא מכריח אותו להתקשר למשטרה, לשחרר את אדי ולאפשר להם לצאת עם הספינה. הארי מודיע לפול כי הוא ישוט אותו ביחד לביצוע המשימה באי השדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא להחזיק ולאבד בוויקישיתוף