להשתיק את אר. קלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

להשתיק את אר. קלי (מנוסח כ-#MuteRKelly) היא תנועה שנוצרה כנגד הזמר אר. קלי לאחר שנחשד בקיום יחסי מין עם קטינות ובהתעללות מינית, פיזית ונפשית בבנות הזוג שלו. התנועה קראה בין היתר לבטל את הופעותיו של הזמר, להחרים את המוזיקה שלו ולפטר אותו מחברת התקליטים שלו.[1] התנועה הוקמה על ידי קנייט בארנס ואורוניקה אודליי ביולי 2017 לאחר שהחלו להישמע כנגד קלי עדויות על מעשיו. אודליי אמרה: "מישהו היה צריך לעמוד לצד נשים שחורות, ואם אני לא הייתי מוכנה לעשות את החלק שלי, לא משנה כמה קטן הוא היה, אז לא יכלתי להמשיך להתלונן. הגיע הזמן לסיים את הקריירה של האיש הזה. די זה די".[2]

ייסוד התנועה ורקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר אודליי הקימה את התנועה היא אמרה כי מטרתה היא שאנשים יפסיקו לתמוך כלכלית בקלי תוך כדי העלאת המודעות לנושא ההתעללות המינית.[2] אודליי היא אישה ממוצא אפריקאי-אמריקאי אשר עוסקת בניהול אומנויות ובארנס היא פעילה חברתית ולוביסטית וביחד השתיים החלו לגייס את תמיכת הציבור בתנועה, לשדל גופים להפסיק לתמוך כלכלית בקלי ולעודד אנשים להשתמש בפלטפורמת #ThumbItDown כאשר המוזיקה של קלי מתנגנת על מנת לשנות את האלגוריתם של שיריו עד שיפסיקו להתנגן.[2][3]

בנוסף לתנועה המרכזית נפתחו עוד 12 תתי תנועות ביניהם #RKellyStummschalten, תנועה שפועלת ספציפית בגרמניה ושלוחה של התנועה שפועלת בהולנד.

השתלשלות האירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטענות הראשונות כנגד קלי הועלו עוד בשנות ה-90 כאשר התחתן עם הזמרת אליה כאשר הייתה בת 15 בלבד והציג תעודת לידה מזויפת שלה שמוכיחה שהיא בת 18 על מנת שיאפשרו להם להתחתן. לאחר שהוריה של הזמרת גילו על כך הם דרשו מקלי לבטל את נישואיהם. הם רצו להתלונן עליו במשטרה אך קלי שילם להם 400 אלף דולר בתמורה לשתיקתם ובכך נותק הקשר המקצועי והאישי בין השניים. מאוחר יתור בסדרה לשרוד את אר. קלי נטען כי קלי אף קיים יחסי מין עם הזמרת. לאחר מכן בשנת 2000 אחת מהנשים בפרשה הגישה תלונה במשטרה כנגד קלי ואף אספה עדויות מנשים אחרות הטוענות לקיום יחסי מין עם קטינות והתעללות אך המשטרה דחתה את הטענות בטענה שאין להם מספיק ראיות כדי להביא למעצרו של קלי. שנה לאחר מכן הופצה קלטת מין של קלי ובו נראה קלי מקיים יחסי מין עם נערה ואף מטיל את מימיו לתוך פיה. בסופו של דבר קלי יצא זכאי מהמשפט לאחר שהוריה של הנערה שנטען כי הייתה בסרטון טענו כי זו לא הייתה היא אם כי דודתה של אותה נערה אמרה בתוכנית לשרוד את אר קלי כי זו אכן הייתה היא ושהוריה התביישו בעובדה שכולם יידעו שהבת שלהם היא זו שמופיעה בקלטת ולכן העדיפו לשקר. הזמר המשיך להתמודד עם אישומים נוספים על קיום יחסי מין עם קטינות, צילום קטעי וידאו פורנוגרפים עם קטינות, קיום פולחן מין ועוד. קלי הכחיש את כל הטענות הללו.[4]

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהתנועה נוסדה היא עוררה את זעמם של אנשים רבים כלפי הזמר והחלו להתקיים הפגנות כנגדו במגוון מקומות בארצות הברית ביניהם שיקגו, ניו יורק וצפון קרוליינה.[5][6][7] בעקבות כך ההופעה של קלי באוניברסיטת שיקגו שהייתה אמורה להתקיים במאי 2018 בוטלה לאחר שקבוצה של אימהות שילדיהם לומדות באוניברסיטה זו עשתה עצומה לבטל את ההופעה. העצומה זכתה להצלחה רבה וגרפה 1,300 חתימות. קלי טען כי הוא לא יודע מדוע הופעתו בוטלה וכי ההופעה בוטלה על בסיס שמועות בלבד.

לשרוד את אר קלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות המחאה והעדויות השונות שניתנו על ידי בנות בפרשה בכלי התקשורת רשת "Lifetime" הוציאה לאור בינואר 2019 סדרת דוקומנטרי בשם "לשרוד את אר קלי" אשר מציגה עדויות של נשים רבות שהיו מעורבות בפרשה או בני משפחותיהם או אנשים אחרים שהיו מקורבים לזמר. לאור הצלחת הסדרה יצאה לסדרה עונה שנייה כשנה לאחר מכן. הסדרה הייתה מועמדת לפרס אמי.

תגובות של ידוענים והשלכות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות יציאת הסדרה ידוענים רבים הביעו סלידה ממעשיו של הזמר. למשל הזמרת ליידי גאגא החליטה להסיר את השיר המשותף של השניים "Do What U Want" מכל פלטפורמה אפשרית. מהלך דומה עשתה גם הזמרת סלין דיון ולהקת הבנות הפוסיקט דולז.[8]

אם כי הזמרת אריקה באדו יצאה להגנתו של קלי כאשר אמרה: "אני לא יודעת איך אחרים מרגישים לגבי זה אך אני מתפללת עבור אר. קלי עכשיו. אוהבת אותך ללא תנאים". באדו ספגה ביקורת על אמירה זו.

בנוסף תנועת Time's Up כתבה מכתב פתוח למגוון גופים אשר משתפים פעולה עם קלי ביניהם ספוטיפיי, אפל מיוזיק וסוני מיוזיק בבקשה להפסיק את עבודתם ותמיכתם הכלכלית בקלי. מכתב זה הביא לתמיכה של ידוענים רבים ביניהם ני-יו, אווה דוברני ולופיטה ניונגו.[9][10][11]

לאחר עליית הסדרה ספוטיפיי החליטו להסיר את המוזיקה של קלי מהפלייליסטים שלהם. ספוטיפיי לקחו החלטה זו עוד במאי 2018 עקב מדיניות שלהם שאוסרת לקדם שירים אשר עלולים להיות בהם תכנים מסיתים ובעלי תוכן שנוי במחלוקת אך חודש לאחר מכן מדינויות זו בוטלה. בנוסף חברת RCA בה חתום קלי החליטה לפטר את הזמר מהחברה ושדרני רדיו רבים אמרו כי יחרימו את השירים של הזמר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ https://twitter.com/offmuterkelly, Twitter
  2. ^ 1 2 3 https://www.pulse.ng/gist/profile-meet-oronike-odeleye-the-co-founder-of-the-muterkelly-campaign/pj2shcj
  3. ^ It’s Finally Time For an R. Kelly Reckoning, Dame Magazine, ‏2018-05-09 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Streitfeld, David (2008-06-14). "R. Kelly Is Acquitted in Child Pornography Case". The New York Times (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2021-04-12.
  5. ^ R. Kelly Protesters And Fans Faced Off Outside His Chicago Studio, BuzzFeed News (באנגלית)
  6. ^ Elias Leight, Elias Leight, Protestors Demand RCA Drop R. Kelly at New York Rally, Rolling Stone, ‏2019-01-16 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ "R Kelly gives defiant performance amid protests in North Carolina". BBC News (באנגלית בריטית). 2018-05-12. נבדק ב-2021-04-12.
  8. ^ The #MuteRKelly Movement Takes Its Protest To The Steps Of His Record Label, NPR.org (באנגלית)
  9. ^ Coscarelli, Joe (2018-05-01). "R. Kelly Faces a #MeToo Reckoning as Time's Up Backs a Protest". The New York Times (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2021-04-12.
  10. ^ VIBE, VIBE, Tarana Burke Praises Ava DuVernay For Speaking Out Against R. Kelly, VIBE.com, ‏2019-06-07 (באנגלית אמריקאית)
  11. ^ William Lee, R. Kelly's fall comes as Chicago, black women finally turn their back on star, chicagotribune.com