לואיס קלדרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לואיס קלדרה
Louis Caldera
לואיס קלדרה
לואיס קלדרה
לידה 1 באפריל 1956 (בן 67)
אל פאסו, טקסס, ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש המשרד הצבאי בבית הלבן
20 בינואר 200922 במאי 2009
(17 שבועות ו־4 ימים)
תחת נשיא ארצות הברית ברק אובמה
→ ריימונד ספייסר
ג'ורג' מאליגן ←
נשיא אוניברסיטת ניו מקסיקו ה־18
1 באוגוסט 20031 באוגוסט 2006
(3 שנים)
→ פ. כריס גרסיה
דייוויד ו. האריס ←
מזכיר הצבא של ארצות הברית ה־17
2 ביולי 199820 בינואר 2001
(שנתיים ו־29 שבועות)
תחת נשיא ארצות הברית ביל קלינטון
רוברט מ. ווקר
(מזכיר בפועל)
גרגורי דלברג
(מזכיר בפועל)
חבר האספה המדינתית של קליפורניה מטעם המחוז ה-46
3 בינואר 19923 בינואר 1997
(5 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לואיס קלדרהאנגלית: Louis Caldera;‏ נולד ב-1 באפריל 1956) הוא פוליטיקאי אמריקאי חבר המפלגה הדמוקרטית, ששימש כראש המשרד הצבאי בבית הלבן מינואר ועד מאי 2009,.[1] מיולי 1998 ועד ינואר 2001 הוא היה מזכיר הצבא של ארצות הברית וקודם לכן, מינואר 1992 ועד ינואר 1997 הוא כיהן כחבר האספה המדינתית של קליפורניה.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לואיס קלדרה, בנם של מהגרים ממקסיקו, סולדד ובנחמין קלדרה, נולד באל פאסו, טקסס.[2] כשהיה בן ארבע עברה המשפחה לקליפורניה. לזמן קצר הם התגוררו בדיור ציבורי בשכונת בויל הייטס בלוס אנג'לס ולאחר מכן עברו לוויטיאר. ב-1978 הוא סיים לימודי בוגר במדעים באקדמיה הצבאית של ארצות הברית ולאחר מכן שירת שירות בצבא ארצות הברית עד 1983, רוב הזמן בפורט דיקס, ניו ג'רזי. לאחר שירותו הצבאי הוא המשיך בלימודיו באוניברסיטת הרווארד וב-1987 הוא קיבל תואר מוסמך אוניברסיטה משולב במשפטים ובמנהל עסקים מבית הספר הרווארד למשפטים ומבית הספר למנהל עסקים של הרווארד, בהתאמה.

בעת לימודיו בהרווארד הוא הכיר את רעייתו, אווה אורלבקה קלדרה. לזוג שלוש בנות, כולן גם הן בוגרות הרווארד.

קריירה משפטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום לימודיו עבד קלדרה בעריכת דין בין השנים 19871990 במשרד עורכי הדין "או'מלווני ומאיירס" בלוס אנג'לס ולאחר מכן ועד 1991 במשרד עורכי הדין "בוכלטר, נימר, פילדס ויאנגר". בין השנים 1991–1992 הוא שימש כסגן היועץ המשפטי של מחוז לוס אנג'לס.

קריירה פוליטית בקליפורניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 19921997 כיהן קלדרה כחבר האספה המדינתית של קליפורניה. הוא היה נציגם של כמעט 400,000 תושבים של מחוז הבחירה ה-46 של קליפורניה, שמקיף את אזור דאונטאון לוס אנג'לס. כחבר האספה הוא שימש כיושב ראש ועדת הבנקאות והפיננסים, כיושב ראש ועדת ההכנסות והמיסוי וכיושב ראש ועדת התקציב.

מזכיר הצבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד לפני תום תקופת כהונתו השלישית באספה המדינתית, התפטר קלדרה כדי לשרת כמנהל המועצה לשירות לאומי וקהילתי ובתפקיד זה הוא שימש בין השנים 19971998.

במאי 1998 מונה קלדרה על ידי הנשיא ביל קלינטון כמזכיר הצבא של ארצות הברית. ב-2 ביולי אותה שנה הוא הושבע לתפקיד על ידי מזכיר ההגנה ויליאם כהן. בתפקיד זה הוא כיהן עד תום נשיאותו של קלינטון בינואר 2001.

נשיא אוניברסיטת ניו מקסיקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תום כהונתו כמזכיר הצבא שימש קלדרה כסגן הנגיד לקידום האוניברסיטה של אוניברסיטת המדינה של קליפורניה.

באוגוסט 2003 מונה קלדרה כנשיא ה-18 של אוניברסיטת ניו מקסיקו ובתפקיד זה הוא שימש עד ינואר 2006. בחירתו של קלדרה כנשיא האוניברסיטה הייתה שנויה במחלוקת, בהתחשב בכך שהיא לא אושרה על ידי סגל האוניברסיטה. בהצבעת מועצת הסגל של האוניברסיטה הצביעו נגד מינויו 78%. סטודנטים רבים באוניברסיטה צינו שלקלדרה לא היה תואר דוקטור ושבתוקף תפקידו הוא היה אמור לפקח על מועמדים לתואר דוקטור. בנוסף, אחרים בחרו לציין שהיו לקלדרה לא מעט ניגודי עניינים כמזכיר הצבא לשעבר וכחבר בכמה מועצות מנהלים.

על פי החוזה של קלדרה עם האוניברסיטה הוא קיבל מינוי קבוע כחבר סגל ההוראה של בית הספר למשפטים, אף על פי שהוא מעולם לא לימד משפטים קודם למינויו.[3]

תפקידים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלדרה שימש כחבר בדירקטוריון של בנק אינדי'מק מ-2002 ועד לנפילתו והלאמתו ביולי 2009.[4] במקביל ועד ינואר 2009 הוא שימש כחבר הדירקטוריון של סאות'ווסט איירליינס.

ראש המשרד הצבאי בבית הלבן[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטוס הנשיאותי אייר פורס 1 כפי שצולם מעל פסל החירות בעת הטיסה בשמי העיר ניו יורק, טיסה שבעקבותיה התפטר קלדרה מתפקידו כראש המשרד הצבאי בבית הלבן.

עם תחילת נשיאותו של ברק אובמה, ב-20 בינואר 2009, הוא מינה את קלדרה כראש המשרד הצבאי בבית הלבן. ב-24 באפריל אותה שנה הוא אישר טיסה שבה מטוס בואינג vc25 (גרסה צבאית של בואינג 747 שמשמש כאייר פורס 1 בזמן שהנשיא טס בו) טס כשבעקבותיו טס F-16 פייטינג פלקון בגובה נמוך מעל העיר ניו יורק ומעל ניו ג'רזי. מטרת המשימה הייתה "ליצור צילום אייקוני של המטוס הנשיאותי, בדומה לצילום שבוצע כמה שנים קודם לכן מעל הגרנד קניון.

בעוד שלרשות התעופה הפדרלית ולמספר רשויות מקומיות ניתנה הודעה מוקדמת על הטיסה, בעלי תפקידים רשמיים רבים והציבור לא יודעו עליה. הטיסה מעל האזור הפיננסי של דרום מנהטן יצרה פאניקה. רבים חששו שמדובר על מתקפת טרור דוגמת זו שבוצעה בפיגועי 11 בספטמבר או מתקפה שסוכלה בשל מטוס הקרב שליווה את המטוס הנשיאותי. חשש זה גרם לאנשים רבים לנטוש את משרדיהם בבניינים הגדולים ולהתפנות מהם במהירות.

משטרת העיר ניו יורק הודיעה ש"רשויות פדרליות" הורו להם לא לחשוף לציבור מידע על הטיסה טרם קיומה. הנשיא אובמה לא יודע אף הוא מראש על הטיסה. כמו ראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג, למד הנשיא אובמה על התקרית רק לאחר שההפרעה שהיא גרמה דווחה כבר באמצעי התקשורת.

בעקבות התקרית בוצעה בדיקה מעמיקה וחיצי הביקורת הופנו כלפי קלדרה. פקידי הבית הלבן אמרו שהנשיא אובמה רתח מזעם ושהוא בכל אופן לא ראה שום צורך בתמונה נוספת של האייר פורס 1. ראש העיר בלומברג גינה את ביצוע הטיסה בגובה כה נמוך ללא שום הודעה מוקדמות, באומרו שהוא עצמו לא יודע עליה כראוי, שהוא זעם ושההחלטה על קיום הטיסה העידה על "שיפוט לקוי". סנאטור ג'ון מקיין ציין הטיסה הייתה "שיקול צבאי לקוי ביסודו והיוותה שימשו בלתי ראוי במשאבי מחלקת ההגנה". עלות הטיסה הגיעה על פי המדווח ל-328,835 דולר. פרשנים ציינו שהוצאה כזאת הייתה אמורה להיות השיקול אם לקיים את הטיסה אם לאו. צורכי זמן הטיסה של המטוס מכתיבים את הצורך בטיסות אימון סדירות, והטיסה לא נכללה בשגרת האימונים של המטוס.

לאחר פגישה של קלדרה עם בכירי הבית הלבן, פורסמה התנצלות פומבית בה נאמר, "בשבוע שעבר אישרתי משימת טיסה מעל ניו יורק. אני לוקח על עצמי את האחריות על ההחלטה. בעוד שהרשויות הפדרליות נקטו בצעדים המתאימים ליידע את רשויות המדינה והרשויות המקומיות בניו יורק ובניו ג'רזי, ברור שהפעולה גרמה למבוכה ולהפרעה. אני מתנצל ומקבל על עצמי את האחריות על כל מצוקה שהטיסה גרמה".

בעקבות חקירה שנערכה על הדרך בה התקבלה ההחלטה על קיום הטיסה, ושנוהלה על ידי סגן ראש סגל הבית הלבן ג'ים מסינה, הודיע קלדרה ב-8 במאי 2009 על התפטרותו, שנכנסה לתוקף ב-22 במאי. בממצאי החקירה בלט הסברו של קלדרה מדוע הוא לא קרא את הודעת הדואר האלקטרוני שנשלח מסגנו, ג'ורג' מאליגן: "במהלך התשאול, קלדרה הציג הסבר נוסף על כך שלא קרא את ההודעה. כאשר הוא שב ממקסיקו, הוא סבל מכיווצי שרירים בגבו. הרופאים רשמו לו משככי כאבים שהקשו עליו לשהות במשרד והוא הלך לביתו מוקדם במשך כמה ימים".[5][6][7]

לאחר פרישתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2010 מונה קלזדרה כסגן נשיא לכנון של מוסד ג'ק קנט קוק, מוסד ללא כוונת רווח שהעניק 1,200 מלגות בשוויו של יותר מ-60 מיליון דולר לסטודנטים בעלי הישגים גבוהים והכנסה נמוכה ושהעביר מענקים בשווי של 46 מיליון דולר למוסדות ללא כוונת רווח בעלי מטרות דומות.[8] במרץ 2012 הוא סיים את כהונתו בארגון זה.

קלדרה משמש כמרצה מחוץ למניין למשפטים בתוכנית לחוק ולמשפט של אמריקן יוניברסיטי.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לואיס קלדרה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]