לוטטיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף לוטס)
מפת לוטטיה

לוטטיהלטינית: Lutetia או בשמה המלא: Lutetia Parisiorum(לוטטיה פריזיורום); בהיגוי לטיני מאוחר: לוטציה, ובהמשך, בצרפתית: Lutèce (לוטס)) הוא השם שנתנו הרומאים ליישוב המבוצר הגאלי, ששכן בשטח העיר פריז של ימינו, ולמושבות שהיו סביבו. במחקר המודרני נהוג להתייחס אל יישוב זה כאל "פריז הפרהיסטורית" או "פריז העתיקה". בשנת 52 לפנה"ס נכבש האופידום על ידי הרומאים במסגרת מלחמת גאליה. בסביבות שנת 300 קיבלה לוטטיה את השם פריז, כקיצור של השם הלטיני ("Lutetia Parisiorum"), על שם השבט הגאלי שישב באזור מאז המאה השלישית לפנה"ס – הפריזיאים.

הממצאים הארכאולוגיים האחרונים נוגדים את ההערכות בנוגע למיקום המשוער המסורתי של לוטטיה: גילויו של שטח גדול קדם-עירוני (בן 150 דונם) באזור העיר נאנטר של ימינו (במחוז או-דה-סן) מטיל ספק לגבי תפקידו של האי המצוי כיום במרכז פריז, איל דה לה סיטה, לפני הגעת הרומאים.

מלוטטיה העתיקה לא נשארו מבנים רבים. המבנה היחיד שהשתמר מלוטטיה המקורית כמעט בשלמותו הוא הארנה של לוטטיה, ששרידיה נמצאים כיום בשטח הרובע הלטיני של פריז.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם הלטיני "לוטטיה" (Lutetia), מופיע בספר "מלחמת גאליה" מאת יוליוס קיסר. בהמשך, כינה סטראבון בספרו "גאוגרפיקה" את העיר ביוונית "לוקוטוקיה" (Λουκοτοκία), ובדומה לכך כינה תלמי את העיר "לאוקוטקיה" (Λευκοτεκία). מקור השם אינו ודאי. ייתכן שפירוש המילה קשור לעפר, לבוץ או לזאב. בספר "גרגנטואה ופנטגרואל" מפרש פרנסואה רבלה את השם כמרמז על לובן העור של בנות המקום.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על שם העיר הקדומה קרויים היסוד הכימי לוטציום וכן האסטרואיד 21 Lutetia.

מלון לוטציה בפריז נקרא על שמה של העיר אז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא צרפת ובנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.