לונאנה: יש יאק בכיתה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לונאנה: יש יאק בכיתה
Lunana: A Yak in the Classroom
בימוי פאוו צ'וינינג דורג'י עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי פאוו צ'וינינג דורג'י עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט פאוו צ'וינינג דורג'י עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום Jigme Tenzing עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בהוטן, הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 5 באוקטובר 2019 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 110 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט דזונגקה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לונאנה: יש יאק בכיתהאנגלית: Lunana: A Yak in the Classroom) הוא סרט דרמה מבהוטן משנת 2019 בבימויו של פאו צ'וינינג דורג'י. הסרט הוצג בבכורה עולמית בפסטיבל הסרטים של BFI בלונדון.[1] הסרט היה מועמד לסרט העלילתי הבינלאומי הטוב ביותר בטקס פרסי אוסקר ה-94.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוגין השלים ארבע מתוך חמש שנות הכשרת החובה שלו כמורה עבור ממשלת בהוטן. עם זאת, הוא לא נהנה ללמד ומבקש לעבור לאוסטרליה כדי להיות זמר. כשהוא נשלח ללמד בכפר הנידח לונאנה, הממוקם בגובה 4,800 מטר מעל פני הים, הוא שוקל לעזוב את עבודתו, אבל סבתו, עימה הוא מתגורר לאחר שאיבד את הוריו בילדותו, דוחקת בו להשלים את חובת ההוראה שלו. הוא מחליט לקחת את המשימה ועוזב את העיר.

אוגין פוגש את מישן, מדריך תושב הכפר, שמוביל אותו במעלה השביל הארוך ללונאנה. הטרק נמשך 8 ימים. תושבי הכפר מקבלים את פניו בהתרגשות, אבל אוגין, המום מהתנאים הגרועים בכפר, מצטער על בואו ומבקש שייקחו אותו בחזרה. אשא, ראש הכפר, מודיע לו שהפרדות זקוקות לכמה ימי מנוחה. למחרת בבוקר ילדה בשם פם זאם מעירה את אוגין ומודיעה לו שהתלמידים מחכים לו בכיתה. הילדה משמשת קפטן הכיתה (מעין חניכה תורנית). אוגין מופתע מחיבת הילדים אליו, הנובעת מכך שחונכו להאמין כי למורים יש את היכולת "לגעת בעתיד".

אוגין חוזר למחרת מוכן יותר ללמד, ובהיעדר לוח, מאלתר על ידי כתיבה ישירות על הקיר עם פחם. מאוחר יותר מישן בונה עבורו לוח מאולתר. הוא מחליט להישאר וללמד למשך שארית השנה. אוגין מבצע לאט לאט שיפורים בכיתה. בהזדמנות אחת הוא מוותר על הנייר האוטם את החלונות בחדרו, כדי לספק לילדים נייר לכתיבה. הוא הופך במהירות לחביב הילדים, שר ומנגן בגיטרה, ומלמד אותם מתמטיקה, אנגלית ואת השפה המקומית דזונגקה. הם עצובים כשנודע להם שאוגין מתכנן לעזוב לבלי שוב כשהחורף יגיע.

מאוחר יותר אוגין פוגש את סלדון, אחייניתו של אשא, כשהיא שרה שיר מסורתי על צלע גבעה. היא אומרת לו שהיא שרה אותו מדי יום כמנחה לכפר, והוא מבקש ממנה ללמד אותו את השיר; ולצורך כך הם נפגשים מדי יום. היא אומרת שהשיר נקרא "יאק לבי להדר", והוא נכתב על ידי רועה יאק מקומי שבכה על כך שהוא נאלץ לשחוט את היאק האהוב עליו כדי לספק בשר לתושבי הכפר. מאוחר יותר סלדון מעניקה לאוגין יאק בשם נורבו, כדי שיוכל להשתמש בגללים שלו כדי להבעיר אש. בגלל הקור, אוגין חייב להשאיר את נורבו בכיתה.

אשא ניגש לאוגין ומבשר לו שהחורף בפתח וזה הזמן שלו לעזוב לפני שמעברי ההרים יתכסו שלג. הוא מבקש מאוגין לחזור באביב שלאחר מכן, אבל אוגין אומר שהוא מתכוון לעזוב את בהוטן סופית, ומאכזב אותו. הוא מעביר את החדשות לסלדון, מרגיע אותה שמורה טוב יותר יגיע באביב, אבל סלדון אומרת שהילדים ישפטו. היא מקווה שהוא יחזור מתישהו ויבצע עבורה את "יאק לבי להדר".

אוגין עוזב את לונאנה לאחר פרידה מרגשת מהתושבים. פם זאם נותנת לו מכתב מהילדים, וסלדון מעניקה לו צעיף. אשא שר את "יאק לבי להדר" כשהוא עוזב, ומישן מספר לאוגין שאשא כתב את השיר במקור. מאוחר יותר אוגין קורא את המכתב מהילדים, בו הם מודים לו ומפצירים בו לחזור באביב. בדרך במורד ההר, עוצר אוגין במקדש ומשאיר מנחה למעבר בטוח, ואומר שהוא מקווה לחזור.

אוגין נוסע לאוסטרליה שם הוא מופיע בבר, אבל המבלים לא מתייחסים אליו. הוא מפסיק את השיר ומתחיל לשיר את "יאק לבי להדר" לקהל משולהב.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שראב דורג'י בתפקיד אוגין דורג'י
  • אוגין נורבו לנדפ בתור מישן
  • קלדן להמו גורונג בתור סלדון
  • קונצאנג וואנגדי בתור אשא ג'ינפה
  • טשרינג דורג'י בתור סינגי
  • סונם טאשי בתור טנדין
  • פם זאם בתור פם זאם
  • שרי זום בתור סבתו של אוגין

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה בפרס בחירת הקהל עבור הסרט העלילתי הטוב ביותר והטוב ביותר של בפסטיבל פאלם ספרינגס הבינלאומי 2020.[2] בפסטיבל הסרטים ה-26 דלה לסיניה באיטליה, הסרט זכה בפרס לסיניה ד'אורו (Lessinia d'Oro) לסרט הטוב ביותר של הפסטיבל, פרס גיירה מיקרוקוזמו דל קרקר די ורונה (Giuria Microcosmo del carcere di Verona) ופרס מיוחד ב-לוג טו גרין (Log to Green).[3] בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של סן ז'אן דה לוז, בסן ז'אן דה לוז, צרפת, הסרט זכה בפרס הקהל (Prix du Public), ושראב דורג'י זכה בפרס השחקן הטוב ביותר על תפקידו כאוגין דורג'י.[4]


הסרט נשלח כמועמד של בהוטן לפרס האוסקר לסרט הבין-לאומי הטוב ביותר בטקס פרסי אוסקר ה-93,[5] אך הוא נפסל מאוחר יותר.[6] עם זאת, הוא הוגש מחדש כסרט של בהוטן בשנה שלאחר מכן,[7] היה ברשימה הקצרה בדצמבר 2021,[8] והיה אחד מחמשת המועמדים שהתחרו בטקס פרסי אוסקר ה-94, מה שהפך אותו לסרט הראשון במדינה המועמד לאוסקר.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Lunana: A Yak in the Classroom". Eastern Kicks. נבדק ב-16 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Lunana: A Yak in the Classroom wins Audience Choice Award". The Wrap. נבדק ב-12 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Lunana: A Yak in the Classroom wins in Lessinia". Log to Green. נבדק ב-30 באוגוסט 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Festival international du film de Saint-Jean-de-Luz : un palmarès bourré de talents". Telerama. נבדק ב-13 באוקטובר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Keslassy, Elsa (15 בספטמבר 2020). "Lunana: A Yak in the Classroom Is Bhutan's Second-Ever Oscar Entry (Exclusive)". Variety. נבדק ב-15 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Oscars Reveal Record-Breaking Lists of Contenders in Documentary, International Categories". The Wrap. 28 בינואר 2021. ארכיון מ-9 בפברואר 2021. נבדק ב-18 בפברואר 2021. Bhutan submitted a film but didn't establish an Academy-approved selection committee {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Oscars International Race 2021: Complete List of Entries". The Wrap. נבדק ב-10 בנובמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Davis, Clayton (21 בדצמבר 2021). "Oscars Shortlists Include Beyoncé, 'Spider-Man' and Two Jonny Greenwood Scores as France's 'Titane' Is Snubbed". Variety. נבדק ב-22 בדצמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Oscars: Full List of Nominations". The Hollywood Reporter. נבדק ב-8 בפברואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)