לוסי מקבת'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוסי מקבת'
Lucy McBath
דיוקנה הרשמי של מקבת' בקונגרס, 2019
דיוקנה הרשמי של מקבת' בקונגרס, 2019
דיוקנה הרשמי של מקבת' בקונגרס, 2019
לידה 1 ביוני 1960 (בת 63)
ג'ולייט, אילינוי, ארצות הברית
שם מלא לוסיה קיי מקבת'
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת המדינה של וירג'יניה
עיסוק פוליטיקאית
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
דת נצרות פרוטסטנטית[1]
lucyforcongress.com
חברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מדינת ג'ורג'יה
3 בינואר 2019 – מכהנת
(5 שנים ו־10 שבועות)
מחוז בחירה מחוז הקונגרס השישי (2023-2019)
מחוז הקונגרס השביעי (מאז 2023)

לוסיה קיי מקבת'אנגלית: Lucia Kay McBath; נולדה ב-1 ביוני 1960) היא פוליטיקאית אמריקאית, המכהנת כחברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס השביעי של מדינת ג'ורג'יה. מקבת', אשת המפלגה הדמוקרטית, נבחרה לראשונה בבחירות 2018 כאשר גברה על המועמדת הרפובליקנית קארן הנדל. בשטחי מחוז הקונגרס השישי מצויים הפרוורים האמידים בצפון אטלנטה, בירת ג'ורג'יה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקבת' נולדה בשם לוסיה הולמן בג'ולייט שבאילינוי בראשית יוני 1960. אביה, לוסיין הולמן, היה רופא שיניים שבבעלותו "The Black Voice", עיתון אפרו-אמריקאי, ושימש כנשיא הסניף באילינוי של האיגוד הלאומי לקידום אנשים צבעוניים. אמה, וילמה, עבדה כאחות. מקבת' למדה באוניברסיטת המדינה של וירג'יניה וב-1982 השלימה לימודי תואר ראשון במדע המדינה. לאחר לימודיה הגבוהים התמחתה מקבת' במשרדו של מושל וירג'יניה דאגלס וילדר. במהלך שנות ה-90 של המאה ה-20 עבדה כדיילת בחברת התעופה "דלתא איירליינס" ובעקבות זאת העתיקה את מגוריה לאטלנטה, שם שוכן מטה החברה[2].

בשנת 2012, בנה של מקבת' בן ה-17, ג'ורדן דייוויס, נרצח בירי בעקבות ויכוח על מוזיקה רועשת בתחנת דלק בג'קסונוויל שבפלורידה[3]. אירוע הירי לווה בתשומת לב לאומית ובעקבותיו החלו דיונים ציבוריים על חוקי הגנה עצמית שנויים במחלוקת, הידועים כ"החוק להגנה עצמית" (באנגלית: Stand Your Ground law)[4]. לאחר רצח בנה הצטרפה מקבת' כדוברת לאומית לארגון "כל-עיר לבטיחות בכלי נשק" (Everytown for Gun Safety) פרי ייסודו של מייקל בלומברג. היא השתתפה בנאום שנשא נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן על אודות אלימות בכלי נשק והחלה להיות פעילה למען הגבלת התיקון השני לחוקת ארצות הברית. במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016 הייתה תומכת נלהבת של המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון.

לקראת בחירות האמצע בשנת 2018 הכריזה מקבת' על כוונתה להתמודד אל בית הנבחרים של ארצות הברית במחוז הקונגרס השישי של ג'ורג'יה. היא ייחסה את התמודדותה, בין היתר, לניצחנו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ב-2016. במקור תכננה מקבת' להתמודד בכלל לבית הנבחרים המדינתי של ג'ורג'יה מול סם טיזלי במחוז הבחירה ה-69, אך הטבח בתיכון דאגלס הניע אותה להתמודד לבית הנבחרים האמריקאי מול קארן הנדל הרפובליקנית[5]. אף על פי שמחוז הקונגרס השישי של ג'ורג'יה נחשב מבחינה היסטורית למעוז המפלגה הרפובליקנית, הנדל ניצבה בפני אתגר תחרותי מצדה של מקבת'. טראמפ זכה במחוז זה בבחירות לנשיאות בהפרש זעום, והנדל נבחרה בו בבחירות מיוחדות צמודות אחרי מאבק עיקש בג'ון אוסוף.

בבחירות המקדימות שהתקיימו במפלגה הדמוקרטית ב-22 במאי 2018 הובילה מקבת' על שאר יריבה עם 36% מקולות הבוחרים. עם זאת, משום שאף מועמד לא גרף לפחות 50 אחוז מקולות הבוחרים, נערך סיבוב שני מכריע ובו ניצחה עם 53.7% מהקולות[6]. ביום הבחירות הכלליות גברה על הנדל בפער של 1.02% בלבד. היא הדמוקרטית הראשונה שייצגה את המחוז מאז 1979[7]. היא הושבעה לקונגרס של ארצות הברית בראשית ינואר 2019.

מקבת' תומכת בהחלת שינויים בחוק הגנת החולה וטיפול בר השגה, ומתנגדת לשיטת "מדיקר לכולם". היא בעד הזכות להפיל ועריכת בדיקות רקע למבקשים לרכוש כלי נשק, ומתנגדת לפירוק אכיפת מכס והגירה. בבחירות 2020 נבחרה לתקופת כהונה שנייה אחרי ששוב התמודדה מול קארן הנדל.

ב-2022, בעקבות שינוי גבולות המחוז שאותה היצגה בבית הנבחרים, החליטה להתמודד במחוז שונה אשר אותה ייצגה חברתה למפלגה קרולין בורדו. שניהן התמודד בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית ומקבת' ניצחה והתמודדה בבחירות הכלליות מול מארק גונסלבס הרפוליקני, אותה ניצחה ברוב של מעל 61% מהקולות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לוסי מקבת' בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של לוסי מקבת' בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ ניקול צ'ווז, Lucy McBath refused to be quiet after her son's murder. Now she's running for Congress., באתר CNN‏, 20 במאי 2018 (באנגלית)
  3. ^ אתר למנויים בלבד רחל גולדברג, השד הגזעי שוב על דוכן הנאשמים בארצות הברית, באתר הארץ, 17 בפברואר 2014
  4. ^ סני טינבסו, 'I Was the Victim,' Says Loud Music Trial Shooter in Jailhouse Phone Call, באתר ABC News‏, 18 בפברואר 2014 (באנגלית)
  5. ^ ונסה ויליאמס, Citing Parkland shooting, anti-gun-violence activist is running for Congress in Georgia, באתר וושינגטון פוסט, 24 במרץ 2018 (באנגלית)
  6. ^ שרה רואיז-גרוסמן, Gun Reform Advocate Lucy McBath Wins Democratic Nod For Georgia House Seat, באתר הפינגטון פוסט, 24 ביולי 2018 (באנגלית)
  7. ^ טיה מיטשל, Brandon Beach abruptly drops out of 6th District race in Georgia, באתר Atlanta Journal-Constitution‏, 14 בנובמבר 2019 (באנגלית)