לופה ולז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לופה ולז
Lupe Velez
לופה ולז
לופה ולז
לידה 18 ביולי 1908
סן לואיס פוטוסי, מקסיקו
התאבדה 13 בדצמבר 1944 (בגיל 36)
בוורלי הילס, קליפורניה, ארצות הברית
מקום קבורה Panteón de Dolores עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Lupe Vélez עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה María Guadalupe Villalobos Vélez עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1927–1944 (כ־17 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ג'וני וייסמילר (8 באוקטובר 19331939) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מריה גואדלופה ויאלובוס ולסספרדית: María Guadalupe Villalobos Vélez;‏ 18 ביולי 190814 בדצמבר 1944), הידועה בכינויה לפי ההגייה האנגלית לופה ולז (Lupe Velez), הייתה שחקנית, רקדנית וידוענית מקסיקנית-אמריקאית. מהכוכבות הלטיניות הראשונות בעידן הקולנוע. הייתה שחקנית, רקדנית וזמרת מקסיקנית בתור הזהב של הקולנוע ההוליוודי.

ולז החלה את הקריירה שלה כשחקנית בוודוויל המקסיקני בתחילת שנות ה-20. לאחר שעברה לארצות הברית, היא הופיעה לראשונה בסרט קצר בשנת 1927. עד סוף העשור היא שיחקה בסרטים אילמים באורך מלא והתקדמה לתפקידים ראשיים בסרט "הגאוצ'ו" (1927), "גבירת המדרכות" (1928) ו"שירת הזאב" (1929), בין היתר. ואז עשתה ולז את המעבר לסרטי קול ללא קושי. היא הייתה אחת השחקניות הלטינו-אמריקאיות המצליחות הראשונות בהוליווד. במהלך שנות ה-30, הופיעה במספר סרטים קומיים מצליחים כמו פלפל חם (1933), Strictly Dynamite (1934) ומסיבת הוליווד (1934). בשנות ה-40, הפופולריות של ולז הגיעה לשיא לאחר שהופיעה ככרמליטה פואנטס בשמונה סרטי ספיטפייר מקסיקני, סדרה שנוצרה כדי לנצל את אישיותה הלוהטת.

חייה האישיים של ולז, שכונתה בתקשורת The Mexican Spitfire, היו צבעוניים כמו דמותה על המסך. היו לה כמה רומנים מתוקשרים עם שחקנים הוליוודים ונישואים סוערים עם ג'וני וייסמילר. בדצמבר 1944, ולז מתה ממנת יתר מכוונת של תרופת הברביטורט Seconal. מותה והנסיבות סביבה היו נושאים להשערות ולמחלוקת.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצעירותה הייתה רקדנית במקסיקו. לאחר מעברה לארצות הברית פגשה בקליפורניה את השחקנית פאני ברייס שעזרה לקידומה בעולם הקולנוע. בשנת 1927 לוהקה לתפקידה הראשון בסרט הקצר "מלחים היזהרו!" בכיכובם של לורל והארדי. בהמשך לוהקה לסרט קצר נוסף בשם "מה נשים עשו עבורי". תפקידה המשמעותי הראשון היה בסרטו של דאגלס פיירבנקס "הגאוצ'ו"(1927), שם זכתה לככב לצידו בתפקיד ראשי. עד למותה הטראגי בשנת 1944 שיחקה בסרטים למכביר, בין היתר בסרט "ספיטפייר מקסיקני" שהעניק לה גם את כינויה (במובן מילולי של "הפצצה המקסיקנית"). סרטה האחרון היה הסרט המקסיקני "ננה".

חייה האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ולז נקשרה ביחסים וברומנים מתוקשרים עם כמה משחקני הקולנוע המפורסמים באותה תקופה ובהם ג'ון גילברט, צ'ארלי צ'אפלין, קלארק גייבל, אריך מריה רמרק, ארול פלין ועוד. בשנת 1933 נישאה לשחיין האולימפי ושחקן הקולנוע ג'וני וייסמילר. השניים התגרשו בשנת 1939. בשנות ה-40' ניהלה רומן עם שחקן בשם הרלד מארש ובמהלכו נכנסה להיריון. בליל 13 דצמבר 1944 שמה קץ לחייה על ידי בליעת גלולות שינה. היא הסבירה את התאבדותה משום הבושה בהבאת ילד מחוץ לנישואין. בפתק שנמצא רשמה לאהובה:

”להראלד: מי ייתן ואלוהים יסלח לך ולי גם; אך אני מעדיפה ליטול את חיי וחיי תינוקנו ולא להוליד אותו בבושה, או להורגו. לופה.”[1]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Lupe Vélez: The Life and Career of Hollywood’s Mexican Spitfire ISBN: 978-0-7864-6139-4

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לופה ולז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]