לוקיוס ארטוריוס קסטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוקיוס ארטוריוס קסטוס
Lucius Artorius Castus
לידה המאה ה־2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה המאה ה־2
דלמטיה, קרואטיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רומא העתיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לוקיוס ארטוריוס קסטוסלטינית: Lucius Artorius Castus‏; 140 לערך - ?), איש צבא רומאי שפעל במאה השנייה. לפי מספר היסטוריונים שימשו חייו בסיס לאגדה על המלך ארתור.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קסטוס נולד בקמפניה כבן למשפחת פרשים בעלת מסורת של שירות צבאי ואדמיניסטרטיבי באימפריה. קסטוס שלא היה הבן הבכור, לא נועד לרשת את אביו ולכן בחר בקריירה בצבא הרומי. קסטוס נכנס לצבא בדרגת קנטוריון בסביבות שנת 158, דבר שמלמד שהוא החל במסלול הצבאי הפחות יוקרתי בשביל פרשים.

שירותו של קסטוס החל בלגיון השלישי גאליקה שהיה מוצב בסוריה, בסביבות 162 קודם והועבר לשרת כקנטוריון בלגיון השישי פראטה שהיה מוצב ביהודה, בסביבות שנת 166 הוא זכה בקידום נוסף והועבר לשרת כקנטוריון בלגיון השני אדיוטריקס שהוצב בפאנוניה תחתית, בשנת 170 הועבר ללגיון החמישי מקדוניקה שהיה מוצב בדאקיה וכעבור שנתיים או שלוש מונה לפרימוס פילוס - הדרגה הבכירה ביותר בין הקנטוריונים. ייתכן שקידומו קשור לניצחון על האיזידסים שהרומאים נחלו באותו הזמן.

קסטוס קודם שוב בשנת 175 ומונה לפרפקטוס קוהורטוס של יחידת חיל עזר. יחידותיו כללו כמה קוהורטות של פרשים סרמטים שגויסו על ידי הקיסר מרקוס אורליוס לאחר הניצחון הרומאי באזור הדנובה. הן הוצבו בבריטניה. בשנת 177/8 מונה למפקד בצי והוצב בניאפוליס (כיום נאפולי שבאיטליה), הצבה נוחה יותר שנחשבה כפרס שניתן לקצינים מצטיינים, ככל הנראה נישא באותו זמן (אם לא קודם לכן) ונולדו לו ילדים.

קסטוס חזר לבריטניה בשנת 181 ומונה לפרפקטוס של יחידת חיל פרשים המשתייכת לחיל העזר והוצבה במצודת ברנאנאקום, קסטוס גם היה מפקד המצודה וסביבתה. בשנים 180-185 התרחשה פלישה של פיקטים שהצליחו לחדור את ההגנות הצבאיות הרומאיות, לעבור את חומת אדריאנוס ולזרוע הרס בפרובינקיה. כתוצאה מהפלישה התמרד הלגיון השישי ויקטריקס וניסה להמליך מועמד משלו לתפקיד הקיסר, מרד זה נכשל ופרטינקס הוציא להורג את המורדים. במשך כל הזמן הזה שמר קסטוס על נאמנותו לקיסר קומודוס ותפקד כראוי במלחמה כנגד הפולשים.

כתוצאה מתפקודו קודם קסטוס את לדרגת דוקס (אנ') ובשנת 185/6 פיקד על כ-10,000 חיילים וערך מסע מלחמה בארמוריקה (אזור בדרום-מערב גאליה) שמטרתו הייתה לדכא מרד שפרץ שם. לאחר שהצליח לדכא את המרד הוא שלח משלחת צבאית לרומא לשם אזהרת הקיסר קומודוס בפני קשר כנגדו שהולך ונרקם על ידי מפקד המשמר הפרטוריאני, סקסטוס טיגידיוס פרניס.

בעת זאת השלים קסטוס את 25 שנות השרות הנדרשות ממתגייסים והחליט לפרוש מן הצבא. הוא מונה למושל מחוז ליבורניה שהיה חלק מן הפרובינקיה דלמטיה. התקופה בה שימש כמושל עברה ללא אירועים מיוחדים וכמו שאר דלמטיה נהנה מחוזו משקט ושגשוג.

ייתכן שקסטוס הוחזר לשירות צבאי על ידי הקיסר ספטימיוס סוורוס כאשר התמרד מושל בריטניה דקימוס קלודיוס ספטימוס אלבינוס והכריז על עצמו כקיסר בשנת 195, כפי שמרמז תיאור המרד כפי שהשתמר אצל ההיסטוריון קסיוס דיו.

זיהוי עם המלך ארתור[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוקרים מודרניים זיהו את קסטוס כאחד המקורות לאגדה על המלך ארתור. מלבד הדמיון הרב בשמם, לא מתייחסים מקורות אחדים לארתור כמלך אלא מתארים אותו כאיש צבא הנושא בתואר דוקס בלורום (Dux bellorum), ורואים במצודת ברנאנאקום את הבסיס לטירתו של ארתור, קמלוט, ואת מסעי המלחמה של ארתור: מלחמתו כנגד הברברים, קשריו עם הלגיונות הרומאיים כבני ברית או במקרה שהם פונים כנגד הקיסר הרומאי כאויב, פלישתו לברטאן ביבשת ושליחת משלחת לקיסר רומא שמזוהה בשם לוקיוס כמקבלים לפעולותיו של קסטוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]