לותי כובליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

וָחטַנג (לוֹתי) כּוֹבָּלִיָהגאורגית: ვახტანგ (ლოთი) ქობალია; נולד ב-1950) היה קולונל גאורגי בדימוס, שהיה מעורב במלחמת האזרחים של גאורגיה בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20, שבה עמד בראש המיליציה הראשית של תומכי זוויאד גמסחורדיה, הזוויאדיסטים. פירוש הכינוי של כובליה, שהיה במקור נהג משאית, "לותי" הוא "שתיין".

כובליה עמד בראש הגדוד של המשמר הלאומי הגאורגי שהיה מוצב בזוגדידי. באותה תקופה פתחו קבוצות אופוזיציה חמושות בהפיכה כנגד הנשיא גמסחורדיה בדצמבר 1991. לאחר נפילתו של גמסחורדיה, בינואר 1992, הוביל כובליה מרד כנגד הנשיא החדש, שנתמנה ממרץ של אותה שנה, אדוארד שוורדנדזה, במחוז הולדתו של הנשיא המודח גמסחורדיה, סמגרלו. במהלך מלחמת אבחזיה, בשנת 1993, הצטרף הכוח בראשותו של כובליה לכוחות ההנהגה הגאורגית ונלחם כנגד הבדלנים האבחזים ובעלי בריתם מרוסיה עד לנקודה מסוימת. כשתבוסת כוחות הממשלה הייתה קרובה חזר גמסחורדיה לסמגרלו כדי להשיב את כוחו מהבסיס בזוגדידי.

נהר צחניסצקאלי הגבול בין סמגרלו ואימרתי. על גדת נהר זה התארגן כוח הזוויאדיסטים באוקטובר 1993 במסעו לכיוון כותאיסי

עם חזרתו של גמסחורדיה לסמגרלו ב-24 בספטמבר 1993 התקבצו הזוויאדיסטים בזוגדידי ובהנהגתו של כובליה החלו להשתלט על ערי מערב גאורגיה. כובליה פירקו את הכוחות הנסוגים מאבחזיה מנשקם. הם חסמו כבישים ראשיים במערב גאורגיה. ב-2 באוקטובר של אותה שנה, כבשו את עיר הנמל פותי, והתקדמו כשבועיים לאחר מכן מזרחה לכיוון כותאיסי שם נעצרו על ידי כוחות מחדריוני בראשות ג'אבא יוסליאני. בסופו של דבר, בסוף 1993, הובסו גמסחורדיה ותומכיו.

כובליה נעצר על ידי קצינים גאורגים ואוקראינים בקייב ביולי 1994. בשנת 1996, לאחר משפט שנמשך כשנה בבית המשפט העליון של גאורגיה ונמצא אשם בבגידה, שוד והוצאתם להורג של חמישה חיילים שנתפסו על ידו וכן של כתב הטלוויזיה, דוד בולקוודזה, במהלך פעולות האיבה של אוקטובר 1993. הוא נשפט לעונש מוות, ששונה, בשנת 1997, למאסר עולם (20 שנה). כובליה הכחיש את ההאשמות נגדו והאשים את ממשלתו של שוורדנדזה כי בדו את ההאשמות נגדו. בשנת 2004, עם בחירתו של מיכאיל סאקשווילי, זכה כובליה לחנינה ושוחרר מהכלא כחלק ממדיניות הפיוס בגאורגיה. שחרורו מהכלא לווה במחאה ממשפחת בולקוודזה (הכתב שכובליה הורשע בהריגתו).

באוקטובר 2009, הצטרף כובליה למפלגת האופוזיציה, "התנועה לגאורגיה הוגנת", בראשות ראש הממשלה לשעבר, זוראב נור'אידלי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]