לותר ואנדרוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לותר ואנדרוס
Luther Vandross
לידה 20 באפריל 1951
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 ביולי 2005 (בגיל 54)
אדיסון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1969 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת מערב מישיגן, תיכון ויליאם הווארד טאפט עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקת נשמה, פאנק עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול טנור עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים אפיק רקורדס, קוטיליון רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
www.luthervandross.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לותר רונזוני ואנדרוס ג'וניוראנגלית: Luther Ronzoni Vandross Jr.‎;‏ 20 באפריל 19511 ביולי 2005) היה זמר, פזמונאי ומפיק מוזיקלי אמריקאי. במהלך הקריירה שלו מכר ואנדרוס מעל 35 מיליון תקליטים ברחבי העולם, וקיבל שמונה פרסי גראמי, כולל ביצוע הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר בארבע פעמים שונות. הוא זכה בסך הכל בארבעה פרסי גראמי בשנת 2004 כולל פרס הגראמי לשיר השנה על שיר שהוקלט זמן לא רב לפני מותו, "Dance with My Father".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ואנדרוס נולד בבית החולים בלוויו, בשכונת מפרץ קיפס במנהטן, ניו יורק. הוא היה הילד הרביעי ובנם השני של מרי אידה ואנדרוס ולותר ואנדרוס, האב. אביו היה רפד וזמר, ואמו הייתה אחות. ואנדרוס גדל בלואר איסט סייד במנהטן בניו יורק, בשיכון של דיור ציבורי. בגיל שלוש, קיבל מכשיר פונוגרף, ולימד את עצמו לנגן בפסנתר משמיעה. אביו של ואנדרוס נפטר מסוכרת כשהיה בן שמונה. משפחתו עברה לברונקס כשהיה בן תשע.

ואנדרוס סיים את לימודיו בבית הספר התיכון ויליאם הווארד טאפט בברונקס בשנת 1969, ולמד באוניברסיטת מערב מישיגן במשך שנה לפני שנשר כדי להתמקד בקריירה במוזיקה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן לימודיו בתיכון, הקים ואנדרוס את מועדון האוהדים המעריצים הראשון של פטי לבל. הוא גם הופיע בלהקה, Shades of Jade, שהופיעה בתיאטרון אפולו בניו יורק. בשנותיו הראשונות בעסקי השעשועים הוא הופיע מספר פעמים בערב החובבים המפורסם של תיאטרון אפולו. בזמן שהיה חבר בסדנת תיאטרון, הוא היה מעורב בהקלטת שני סינגלים "Only Love Can Make a Better World" ו-"Listen My Brother". הוא הופיע עם הקבוצה בכמה פרקים בעונה הראשונה של הסדרה "רחוב סומסום" בשנים 1969–1970.

ואנדרוס החל את הקריירה המקצועית שלו כזמר רקע, בשנת 1972, באלבום של רוברטה פלאק ודוני האת'וויי. הוא שר קולות רקע לאמנים רבים, ביניהם: צ'אקה חאן, בן אי. קינג, בט מידלר, דיאנה רוס, קרלי סיימון, ברברה סטרייסנד, דייוויד בואי, קט סטיבנס, גארי גליטר, רינגו סטאר, האחות סלדג', ודונה סאמר.

בשנת 1975 כתב יחד עם דייוויד בואי את השיר "Fascination" עבור האלבום "Young Americans" של בואי. אחר כך הופיע בסיבוב ההופעות של בואי כזמר רקע בספטמבר 1974. ואנדרוס גם כתב את השיר "Everybody Rejoice/A Brand New Day" למחזמר The Wiz בברודוויי בשנת 1975.

בשנת 1980, אירעה פריצת הדרך בקריירה של ואנדרוס כזמר מוביל עם הרכב הפופ-דאנס Change, קונספט מוזיקלי שיצר איש העסקים הצרפתי-איטלקי ז'אק פרד פטרוס. בלהיטים של ההרכב משנת 1980, "The Glow of Love" ו-"Searching", ואנדרוס היה הסולן הראשי. בראיון שנערך במגזין Vibe בשנת 2001 אמר ואנדרוס כי "The Glow of Love" היה "השיר היפה ביותר ששרתי בחיי".

ואנדרוס הוציא סדרה של אלבומי רית'ם אנד בלוז מצליחים במהלך שנות השמונים והמשיך בעבודתו גם כזמר רקע. במהלך שנות השמונים הגיעו שניים מהסינגלים של ואנדרוס למקום הראשון במצעד הרית'ם אנד בלוז של בילבורד: "Stop to Love", בשנת 1986, ודואט עם גרגורי היינס - "There's Nothing Better Than Love". ואנדרוס הפיק את אלבום הקאמבק עטור-הפרסים של ארתה פרנקלין, "Jump to It", ב-1982. הוא גם הפיק את אלבום ההמשך, Get It" Right" מ-1983.

בשנת 1983 הייתה לו ההזדמנות לעבוד עם ההשפעה המוזיקלית העיקרית שלו, דיון וורוויק, כשהפיק, כתב שירים ושר בכמה שירים באלבומה הרביעי עבור אריסטה רקורדס.

בשנת 1990 כתב, הפיק ושר קולות רקע בלהיט של ויטני יוסטון, "Who Do You Love" שהופיע באלבומה I'm Your Baby" Tonight"[1].

בשנות התשעים הוציא לאור בהצלחה אלבומים נוספים, החל מ-"Power of Love" ב-1991 שכלל שני להיטים מובילים. הוא זכה בפרס הגראמי הראשון שלו עבור ביצוע הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר בשנת 1991. הוא זכה בפרס הגראמי בשנת 1992 עבור ביצוע הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר, והשיר שלו "Power of Love/Love Power" זכה באותה שנה בפרס הגראמי עבור שיר הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר. בשנת 1992 גם שר דואט עם ג'נט ג'קסון, "The Best Things in Life Are Free", שהפך ללהיט.

ואנדרוס שוב נכנס לצמרת המצעדים בשנת 1994, יחד עם מריה קארי, בגרסת כיסוי לדואט של ליונל ריצ'י ודיאנה רוס "Endless Love". הוא נכלל באלבום "Songs", אוסף שירים אשר היוו השראה לוואנדרוס לאורך השנים. בטקס פרסי הגראמי לשנת 1997 הוא זכה בפעם שלישית עבור ביצוע הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר, עם השיר "Your Secret Love".

אלבום אוסף הלהיטים השני שלו, שיצא בשנת 1997, וריכז את מרבית להיטיו משנות התשעים והיה אלבומו האחרון שיצא באמצעות Epic Records. אלבומו הראשון בלייבל החדש של קלייב דייוויס, שכותרתו "לותר ואנדרוס", יצא בשנת 2001.

בשנת 2003 הוציא ואנדרוס את האלבום "Dance with My Father". הוא מכר 442,000 עותקים בשבוע הראשון והגיע למקום הראשון במצעד האלבומים בילבורד 200. שיר הנושא הוקדש לזכרונות ילדותו של ואנדרוס מריקודים עם אביו. בווידאו קליפ של השיר מופיעים ידוענים שונים לצד אבותיהם ובני משפחה אחרים[2].

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ונדרוס סבל מסוכרת ויתר לחץ דם. ב-16 באפריל 2003 לקה ונדרוס בשבץ מוחי קשה בביתו בניו יורק, והיה בתרדמת כמעט חודשיים. השבץ השפיע על יכולתו לדבר ולשיר, וחייב אותו להשתמש בכיסא גלגלים[3].

בטקס פרסי הגראמי לשנת 2004 הופיע ואנדרוס בקטע וידאו מוקלט מראש, כדי לקבל את פרס שיר השנה על "Dance with My Father", באומרו: "כשאני נפרד זה לעולם לא הרבה זמן, כי אני מאמין בכוח של אהבה" (ואנדרוס שר את שש המילים האחרונות). אמו, מרי, קיבלה את הפרס באופן אישי מטעמו[4]. הופעתו האחרונה בפומבי הייתה ב-6 במאי 2004 בתוכנית של אופרה וינפרי. ואנדרוס נפטר ב-1 ביולי 2005, במרכז הרפואי JFK באדיסון, ניו ג'רזי, בגיל 54 מהתקף לב[5].

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • This Close to You (1977)
  • Never Too Much (1981)
  • Forever, for Always, for Love (1982)
  • Busy Body (1983)[71]
  • The Night I Fell in Love (1985)
  • Give Me the Reason (1986)
  • Any Love (1988)
  • Power of Love (1991)
  • Never Let Me Go (1993)
  • Songs (1994)
  • This Is Christmas (1995)
  • Your Secret Love (1996)
  • I Know (1998)
  • Luther Vandross (2001)
  • Dance with My Father (2003)

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת פרסים ומועמדויות
שנה פרס קטגוריה תוצאה

1988

פרס המוזיקה האמריקאית זמר הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר זכייה


1990

פרס המוזיקה האמריקאית זמר הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר זכייה


1991

פרס גראמי ביצוע הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר — "Here and Now" זכייה


1992

פרס גראמי ביצוע הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר — "Power of Love/Love Power" זכייה


שיר הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר — "Power of Love/Love Power" זכייה


1992

פרס המוזיקה האמריקאית אלבום הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר — "Power of Love" זכייה


1994

פרס המוזיקה האמריקאית זמר הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר זכייה


1996

פרס המוזיקה האמריקאית זמר הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר זכייה


1997

פרס גראמי ביצוע הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר — "Your Secret Love" זכייה


2002

פרס המוזיקה האמריקאית זמר הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר זכייה


2003

פרס המוזיקה האמריקאית זמר הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר זכייה


אלבום הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר — "Dance with My Father" זכייה


2004

פרס גראמי ביצוע הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר — "Dance with My Father" זכייה


שיר השנה — "Dance with My Father" זכייה


אלבום השנה — "Dance with My Father" זכייה


דואט השנה — "The Closer I Get to You" (with Beyoncé) זכייה


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לותר ואנדרוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]