ליאונינגוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןליאונינגוזאורוס
מאובן של ליאונינגוזאורוס
מאובן של ליאונינגוזאורוס
תקופה
קרטיקון תחתון 122 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: תיראופורה
משפחה: נודוזאוריים
סוג: ליאונינגוזאורוס
מין: Liaoningosaurus paradoxus
שם מדעי
Liaoningosaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליאונינגוזאורוס (שם מדעי: Liaoningosaurus; מילולית: "הלטאה של ליאונינג") הוא סוג של דינוזאור ממשפחת האנקילוזאוריים אשר היה הסוג המוקדם ביותר למשפחתו והוא חי במשך הקרטיקון התחתון שלפני 122 מיליון שנה במזרח אסיה. הוא התגלה בתצורת יישיין שבמחוז ליאונינג בסין בידי החוקר הסיני שו שינג וצוותו והוא גם הגדיר את הדינוזאור בשנת 2001. סוג זה כלל מין אחד - Liaoningosaurus paradoxus.

דינוזאור זה התגלה מממצא בודד של פרט באורך 34 סנטימטרים שכלל רמזים לכך שהיה דינוזאור מימי והתבסס על שרידים שנמצאו בבטנו שאולי ניזון מדגים - דבר ייחודי לדינוזאורים בעלי אגן דמוי עוף הנחשבים לצמחוניים, למעט המינים הפרימיטיביים ביותר של הפכיצפלוזאוריים ומשפחת ההטרודונטוזאוריים. הוא גם היה בעל שיניים חרוטיות מחודדות מאוד בניגוד לשיניים השטוחות והנמוכות של רוב האנקילוזאורים. הרגליים גם היו שטוחות יחסית והטפרים שלהם ארוכים מאוד באופן יחסי, כך שהדינוזאור אולי היה אוכל דגים או לפחות אוכל-כול בעל מבנה המתאים לשחייה.

דבר ייחודי נוסף של יצור זה הוא מעטה אוסטאודרם שהתגלה על בטנו והיה שונה בהרכבו מזה של כל אנקילוזאור אחר. הוא היה בעל חיפוי גבשושיות בצורת מעוינים לאורך הבטן. הוא היה גם בעל גבשושיות לאורך גבו עם דוקרנים קטנים לרבות דוקרן ארוך מעל כתפיו. דוקרנים אלה שימשו להרתעת טורפים יבשתיים ומימיים, בדומה לשריון הצבים אך מעט חלש יותר. עם זאת החוקרת ויקטוריה ארבור (אנ') בדקה ב-2013 מעטה משוריין על הבטן ומצאה רק שרידי עור מת שהשתמר.

מבנהו המשונה של אנקילוזאור זה היה שונה ממרבית האנקילוזאורים, אך הוא היה קרובם של האנקילוזאורוס והאאופלוצפלוס ושל אנקילוזאורים מסין כמו הגוביזאורוס, אך היה עתיק יותר ובעל מאפיינים של הנודוזאוריים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליאונינגוזאורוס בוויקישיתוף