ליאור אקרמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליאור אקרמן
ליאור אקרמן
לידה 12 בספטמבר 1964 (בן 59) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
השתייכות שב"כ
תפקידים בשירות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליאור אקרמן (נולד ב-12 בספטמבר 1964) הוא בכיר בשב"כ בדימוס, פרשן לענייני טרור, אסלאם, מודיעין וערבים, ובעל טור במספר עיתונים ותוכניות טלוויזיה, יועץ ומאמן אישי וניהולי, סופר ומרצה. ממקימי תנועת "הדור בקצה המנהרה", וממייסדי "מועצת העם החדשה" לשינוי שיטת ומבנה הממשל בישראל. חוקר בכיר וראש תחום החוסן הלאומי במכון למדיניות ולאסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקרמן נולד בפתח תקווה להורים ניצולי השואה. בוגר ישיבת בני עקיבא נחלים ותנועת הנוער בני עקיבא[1] בה שימש כמדריך וכקומונר מספר שנים. בצה"ל שירת בחיל התותחנים. לאחר קורס קצינים שובץ בגדוד שריון 34. הוא נמנה עם הצוות המצומצם (יחד עם המג"ד ציון ספיר וארבעה קצינים נוספים) שהקים בשנת 1984 את יחידת הנ"ט "דוכיפת" שפעלה אז בעיקר בדרום לבנון, (כיום גדוד 94 בכפיר) והיה אחראי על עיצוב סמל היחידה. בהמשך שימש כקצין בשירות קבע במפקדת פיקוד הדרום.

אקרמן בעל תואר ראשון בתקשורת ובמדעי המדינה ובעל תואר שני במשפטים[1], שניהם בהצטיינות מאוניברסיטת בר-אילן. במסגרת הכשרותיו בשירות השלים גם לימודי פסיכולוגיה ומזרחנות. כמו כן, במסגרת לימודי מנהלים באוניברסיטת בר אילן, השלים קורס במנהל עסקים.

בשירות הביטחון הכללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1987 סיים אקרמן את שירות הקבע בצה"ל והחל את שירותו בשב"כ. במסגרת הכשרתו למד באולפן לערבית ובקורס המודיעין, החקירות וההפעלה של השב"כ, ומאוחר יותר סיים את הקורס הבכיר לפיקוד ומודיעין של קהיליית המודיעין הישראלית.

שימש במגוון תפקידי שטח מודיעיניים במגזר הערבי בשטחי יהודה ושומרון, ומאוחר יותר כממונה על החקירות לסיכול טרור במרחב ישראל. בתפקידים אלו היה אמון על מבצעים מודיעיניים במגזר הערבי ובשטחים, באינתיפאדה הראשונה ולאחריה.

בנובמבר 1995 היה מעורב בחקירת רצח יצחק רבין, והיה איש השב"כ הראשון שפגש ביגאל עמיר עם הגעתו לחקירה לאחר מעצרו.[2]

בשנים 19992000 שימש ראש לשכת סגן ראש השב"כ, והיה אחראי על ארגונו מחדש של מבנה המטה המבצעי שפעל תחת פיקודו של סגן ראש השב"כ. משנת 2000 שימש בתפקיד ראש לשכת ראש השב"כ, אבי דיכטר. בשנת 2001 יזם והקים את מערך הדוברות והתקשורת של הארגון, וכן יזם והחל בהקמת מערך קשרי החוץ. התהליך צוין בהרחבה בעבודת הדוקטורט של נחמן שי[3].

בין השנים 2000–2003, עם הפסקת המגעים הדיפלומטיים בין ממשלת ישראל לרשות הפלסטינית על רקע מאורעות האינתיפאדה השנייה, השתתף במגעים שהתנהלו מול הנהגת הרשות הפלסטינית ומול גורמים מצריים, ירדנים ואמריקאים אשר הובילו את התיווך במשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית. במהלך שנים אלו היה אחראי על קשרי שב"כ בפרט וישראל בכלל עם המודיעין המצרי, עם ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ועם גורמי המודיעין הזרים שפעלו בישראל[4].

בשנת 2000, לבקשת ראש הממשלה אהוד ברק, ועל רקע אי-סדר תפקודי בלשכה, הגיש הצעת לשינוי מבני בלשכת ראש הממשלה, שכללה מינוי ראש מטה לראש הממשלה וארגון כלל הפעילות תחתיו. הצעה זו התקבלה ויושמה חלקית בתקופתו של אריאל שרון ובתקופתו של אהוד אולמרט בראשות הממשלה.

בשנים 20032006 שימש ראש מחלקת משאבי אנוש בשב"כ.

בשנים 2006–2011 שימש ראש חטיבה וסגן ראש מרחב צפון. בשנים אלו עמד בראש המנהלה הביטחונית לסיוע, שהייתה אחראית על שיקום כל סוכני קהילת המודיעין ובכירי צד"ל בישראל ומחוצה לה.

בשנת 2011 פרש בדרגת סגן ראש אגף.

אחרי הפרישה מהשב"כ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011, עם פרישתו, הצטרף לקבוצת Runup בה שימש כדירקטור והקים וניהל חברת בת בשם סקויה, שפיתחה מערכות מחשב מוצפנות לניהול מערכי אבטחה בחברות וארגונים.

בשנים 20142017 היה פעיל בתחום השלטון והשינוי החברתי, באמצעות תנועת "הדור בקצה המנהרה".

בשנת 2020 החל ביוזמה פוליטית אזרחית הנקראת "מועצת העם החדשה", להקמת ממשל, הפועל בתיאום עם אזרחי המדינה ובשליחותם. במסגרת זו הוא פועל לאיחודם של כלל הכוחות האזרחיים במדינת ישראל, ליצירת כוח פוליטי שיהווה תחליף לממשל הקיים ויקדם ממשל יציב, אמין וישר הפועל בשם אזרחי המדינה ולמענם במטרה לשקם את המערכות האזרחיות במדינת ישראל. למיזם צורפו ארגונים ומובילי דעה.[דרוש מקור]

במאמר שבו יצא נגד "שוברים שתיקה" כתב גם על עדויות "בצלם": "הארגון מציג את פרסומיו ואת העדויות בפורמט רשמי ואף אקדמי לעתים, המאוגד כדו"ח מסודר ומחקרי. ואולם בפועל מדובר בעבודה ברמה חובבנית המבוצעת כולה על ידי פלסטינים חסרי הכשרה מחקרית, למען פלסטינים ובמימון פלסטיני או פרו־פלסטיני. חלק גדול מאותן עדויות ורובן הגדול של טענות בצלם כלפי כוחות הביטחון, נבחנו לעומק בערכאות משפטיות לאורך השנים והוכחו כבלתי אמינות ובלתי מבוססות"[5].

ב-6 באפריל 2024 נאם בקפלן בהפגנה במלאת חצי שנה לטבח ה-7 באוקטובר, וקרא לבחירות.

כפרשן באמצעי התקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז פרישתו משמש אקרמן פרשן לענייני טרור, ביטחון, ערבים ומודיעין באמצעי התקשורת[6][7]. אקרמן היה בעל טור קבוע, ומשמש כפרשן אורח במספר עיתונים ואתרי אינטרנט, בהם "מעריב"[8], "ג'רוזלם פוסט", "ישראל דיפנס" ועוד. הוא השתתף מספר פעמים בתוכנית הבוקר של ניב רסקין, והתארח בתוכנית "העולם הבוקר" עם אברי גלעד. כמו כן משתתף אקרמן כחבר פאנל בתוכניות שונות בערוץ 13. בתחילת מבצע "שומר החומות" והמאבק בין ישראל לחמאס, הופיע אקרמן באולפן ynet, בערוץ הכנסת ובערוצים 12 ו-13, בין השאר אצל אילה חסון ובתוכנית "המטה המרכזי".

החל משנת 2022 משמש אקרמן כחוקר בכיר וכראש תחום החוסן הלאומי במכון למדיניות ולאסטרטגיה, בבית הספר לממשל ומדיניות באוניברסיטת רייכמן. בתפקידו זה הוא אחראי על כתיבת ניירות עמדה, הובלת פעילות המכון והכנת כנס הרצליה אותו הוא מארגן, בתחומי החוסן הלאומי.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הלנצח נאכל חרב?"[9] המרכז את כלל המאמרים שכתב לאורך השנים על אופן התנהלות המדינה בתחומים השונים ובו הוא שוטח את משנתו המדינית, הכלכלית והחברתית בנוגע לסוגיות הליבה שמעסיקות את החברה הישראלית. ומציע פתרונות בכל תחום. הוצאת אופיר, 2018.
  • "השליח"[10], רומן פעולה בדיוני בעוסק בגיבור על מסוג חדש. שמקורו באלמנטים מיסטיים ודתיים. הספר תורגם לאנגלית. הוצאת אופיר, 2019.
  • בנובמבר 2020 הפיץ ברשת את חיבורו "מדינת ישראל השלישית", המתאר את השתלשלות השליטה הישראלית במדינה לאורך ההיסטוריה, את הסיבות לכשלים המרכזיים הקיימים כיום במבנה ושיטת הממשל בישראל, ואת הדרך לשינוי המצב.
  • אינטואיטיVי - ספר המציג מודל המבוסס על שיטת החשיבה האינטואיטיבית כאמצעי לאימון עצמי של כל אדם, הוצאת סטימצקי, 2021.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 2016 הוא חבר במועצה הציבורית של ארגון "פתחון לב" ביחד עם העומד בראשו אלוף במיל' והשר לשעבר יוסי פלד.

משנת 2017 משמש אקרמן כחבר דירקטוריון ופורום הנהלה מצומצם ב"קרן לחקר הסרטן בישראל" בה הוא מוביל יחד עם העומד בראשה, עו"ד תמיר גילת, איסוף תרומות לחיזוק חקר הסרטן בישראל על ידי חוקרים ישראלים.

בינואר 2018 הודיע אקרמן על כוונתו להתמודד על ראשות עיריית פתח תקווה מטעם מפלגת הליכוד בעיר[11]. בעקבות פטירת אביו נאלץ לפרוש מההתמודדות[12].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקרמן גרוש ואב לשלושה ילדים[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 יעל ולצר, "ויתרתי על שכר גבוה כמנכ"ל, והתמקדתי בעשייה שגרמה לי אושר", באתר ynet, 29 באוקטובר 2021
  2. ^ ליאור אקרמן, ‏22 שנים אחרי רצח רבין והפוליטיקאים ממשיכים לשסות ולפלג, באתר מעריב אונליין, 3 בנובמבר 2017
  3. ^ נחמן שי, "דיפלומטיה ציבורית לחימה בעצימות נמוכה, ישראל 2005-2000"
  4. ^ טל סרוסי, "ברוורמן וגרינברג? מבלי לפגוע בהם, אני עולה על שניהם בעשרות מונים", מלאבס, 20 בינואר 2018
  5. ^ ליאור אקרמן, ‏הקש ששבר: אין מנוס מהחמרת החקיקה נגד ארגונים דוגמת שוברים שתיקה, באתר מעריב אונליין, 24 בנובמבר 2017
  6. ^ רשת. ערוץ 13, ליאור אקרמן, באתר רשת
  7. ^ ערוץ 20, בכיר לשעבר בשב"כ: "אין מדיניות ברורה בהר הבית", באתר ערוץ 20, ‏12 במרץ 2019
  8. ^ ליאור אקרמן עבור מעריב, ליאור אקרמן, באתר מעריב
  9. ^ הקרן לחקר הסרטן בישראל, השקת הספר של ליאור אקרמן, באתר הקרן לחקר הסרטן בישראל
  10. ^ אילנה שטוטלנד, ‏"אפשר למוטט את חמאס. כיום המדיניות היא לא לקבוע מדיניות", באתר מעריב אונליין, 16 במאי 2019
  11. ^ ניצן ינקו, מצטרף למירוץ: בכיר השב"כ ליאור אקרמן יתמודד על ראשות עיריית פתח תקוה, באתר מיינט פתח תקווה, ‏2 בפברואר 2018
  12. ^ ליאור אקרמן הסיר את מועמדותו לראשות העיר פתח תקווה, באתר פתח תקוואי, ‏12 בפברואר 2018