ליאור גרנות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליאור גרנות
לידה 8 במרץ 1981 (בת 43)
נְתַנְיָה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה אוניברסיטת בן-גוריון בנגב עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליאור גרנות (נולדה ב-8 במרץ 1981) היא משוררת, סופרת וביבליותרפיסטית ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרנות נולדה בנתניה וגדלה במושבה אבן-יהודה. למדה לתואר ראשון במדעי ההתנהגות ולתואר שני בספרות עברית במסלול לכתיבה יצירתית באוניברסיטת בן-גוריון. בתקופה זו למדה גם הנחיית סדנאות כתיבה במסגרת מתא"ן. לאחר מכן למדה לתואר שני בביבליותרפיה באוניברסיטת חיפה, שם כתבה את עבודת התזה שלה בנושא "החרדה המכוננת את חווית הבית כהיעדר בשירתה של תרצה אתר", שבה הציעה קריאה פסיכואנליטית בשירתה של אתר תוך בחינת מוטיב הבית בשיריה.

בשנת 2010 ראה אור ספר שיריה הראשון, "והשמש-שמש" בעריכת יקיר בן משה בהוצאת הליקון, שבמרכזו שירי אהבה המכוונים לאישה, המצטרפים למגמה משמעותית בשירה הישראלית של עשרים השנה האחרונות: התרחבותה והתפתחותה המואצת של השירה הלסבית.[1] כעבור שנתיים ראה אור ספרה השני, "שׂמה והולכת" בעריכת רפי וייכרט (קשב לשירה, 2012), פואמה המספרת את סיפורה של דמות ששמה מילי – ילדה-אישה – העוברת לאורך הספר תהליך של גילוי קולה המושתק וביטויו.[2] ספרה השלישי של גרנות, "נַנִּינה", בעריכת מיכל חרותי (אבן חושן, 2015), הוא ספר בפרוזה פיוטית, המעמיד במרכזו דיאלוג בין שתי נשים, בנות זוג העשויות להוות גם חלקים נפשיים של דמות אחת. הספר עוסק בשאלות של קרבה ונפרדות בתוך קשר וכתוב באופן הפורץ את גבולות השפה והסוגה תוך תנועה בין פרוזה לשירה ושילוב ציטוטים רבים משירי משוררים בדיאלוג בין הדמויות.[3]

כתיבתה של גרנות מאופיינת במבע נפשי ופואטי עז[4]; שיריה פורסמו בבמות ספרותיות מודפסות ואינטרנטיות.

החל בשנת 2007 החלה לעסוק בהנחיית סדנאות כתיבה יוצרת לילדים, נוער ומבוגרים, ונכון ל-2016 היא עוסקת בנוסף בפרקטיקה טיפולית באמצעות ביבליותרפיה ומרצה לביבליותרפיה באוניברסיטת בן-גוריון ובמכללה האקדמית אחוה, בקורסים העוסקים בביבליותרפיה ככלי התערבות בטיפול עבור פסיכולוגים ועובדים סוציאליים ובקורסים העוסקים בביבליותרפיה ככלי לעבודה רגשית וחינוכית עם ילדים עבור סגלי הוראה. גרנות היא בעלת תואר ד"ר לפילוסופיה מהמסלול לפסיכואנליזה ופרשנות במחלקה ללימודי פרשנות ותרבות באוניברסיטת בר-אילן. נושא עבודת הדוקטורט שלה: "כיצד מרפאת הביבליותרפיה? - איכויותיהן התרפויטיות הייחודיות של פרקטיקות ספרותיות-טיפוליות שונות בטיפול בביבליותרפיה - עיון פסיכואנליטי-ספרותי".

ב-2020 ראה אור ספרה העיוני "כיצד מרפאת הביבליותרפיה? כתיבה, ילדוּת, שיר" (הוצאת פרדס בשיתוף עם הוצאת אוניברסיטת בר-אילן (אורכב 25.11.2020 בארכיון Wayback Machine)) המבוסס על עבודת הדוקטורט שכתבה.

כתיבתה העיונית עוסקת בקשר שבין ספרות ונפש, בקריאה פסיכואנליטית ופסיכולוגית של ספרות ושל שירה וספרות ילדים בפרט. מאמריה העוסקים בקריאה פסיכואנליטית של ספרות פורסמו בבמות ספרותיות שונות.

היא אם לבת ומתגוררת ברמת גן.

ספריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "כיצד מרפאת הביבליותרפיה? כתיבה, ילדוּת, שיר" (עיון), פרדס ואוניברסיטת בר-אילן, 2020
  • "והשמש-שמש" (שירה), הליקון, 2010
  • "שׂמה והולכת" (שירה), קשב לשירה, 2012
  • "נַנִּינָה" (פרוזה פיוטית), אבן חושן, 2015

עריכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשמה יתרה - סיפורם של מייסדי מקצוע ההרדמה בישראל מאת גבריאל גורמן (הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 2008)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על ספריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על "והשמש - שמש"

על "שׂמה והולכת"

על "נַנִּינָה"

על "כיצד מרפאת הביבליותרפיה? - כתיבה, ילדוּת, שיר"

אודותיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיצירתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמרים מאת ליאור גרנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]