ליאור פרחי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליאור פרחי
לידה 19 בדצמבר 1970
רעננה, ישראל
פטירה 12 בפברואר 2024 (בגיל 53)
רעננה, ישראל
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19862024 (כ־38 שנים)
סוגה מוזיקה מזרחית
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים אייל גולן, בן זיני, חיים משה, יפה ירקוני, משה דץ, שלמה גרוניך, שרית חדד, שלומי שבת, הפרויקט של רביבו, ציון גולן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליאור פרחי (19 בדצמבר 197012 בפברואר 2024) היה זמר, פזמונאי ומלחין ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליאור פרחי נולד בשנת 1970 ברעננה, בן זקונים אחרי חמישה אחים. הוא החל לשיר בגיל 16. בהצגת סיום השנה בבית הספר שר את "כל הכבוד" של יהורם גאון.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחין[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שפרחי לא ניגן ולא קרא תווים, הוא נחשב למלחין מוכשר. תחת ידיו יצאו להיטים כמו "כתבתי לך מכתב", "רומיאו ויוליה" והלהיטים של שרית חדד, "ים של אהבה" ו"עולם של חלומות". לזהבה בן כתב את "תגיד לי מותק", לפיני חדד את "חוזר הביתה", ליוסי אזולאי הלחין את הלהיט "אני אקטוף לך את הירח", לאייל גולן כתב והלחין את "בשבילך נוצרתי" והלחין את "רגשות".

זמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליאור פרחי ביצע גם מספר דואטים עם זמרים מחוץ לזמר המזרחי. הוא שר עם יפה ירקוני את "במשעולי הזמר", עם משה דץ את "גבר משתגע" ועם שלמה גרוניך שר את "ירושלים – מכל הסיבות שבעולם".

פרחי החל את הקריירה שלו כזמר מקצועי כשהיה בן 24 עם האלבום "כמו אבן שותקת" שיצא בינואר 1995, וכלל את השירים "מערבולת", "יושבת בפונדק" ו"שניים שניים". האלבום עובד על ידי הגיטריסט יגאל חרד כאשר 2 שירים נוספים עובדו על ידי המעבד מיכי חייק.

פרחי, תגליתו ובן טיפוחיו של היוצר מיקי מדר, עבד במקביל בבית אבות "משען" ברעננה והיה ההשקעה הגדולה של "האחים ראובני", חברת ההפקות הוותיקה ביותר בתחום הזמר המזרחי. למרות גילו הצעיר, הספיק פרחי להופיע בסינרמה, שלא הייתה ידועה כמקום הופעות בזמר המזרחי.

בדצמבר 1997 הוציא בחברת התקליטים של האחים "בן-מוש" את אלבומו השני "שירת הלב". את שירי האלבום עיבד אריה ברקוביץ', מלבד שיר יחיד שעובד על ידי נחום עושרי. בין שירי האלבום בלטו: "כתבתי לך מכתב", "רומיאו ויוליה", ו"אולי תדעי אחרת". הנגנים באלבום: בקלידים: אריה ברקוביץ, נחום עושרי, בתופים: אשר פדי, אריה ברקוביץ, בבס גיטרה: אריה ברקוביץ, בגיטרות: אבי סינגולדה, בגיטרה "המזרחית": יהודה קיסר, באקורדיון: בוריס אלייב, בדרבוקה: ישראל שובל, בכינור: ילמז טשצישמה, בבוזוקי: אריס נחום.

בשנת 1998, יצא האלבום השלישי "בהופעה", שכלל מחרוזות של שירים ידועים דוגמת "לא אני הוא האיש", "דברים שרציתי לומר", "שרונה", "ילדה של סתיו אחד" וכן מחרוזות להיטים ים תיכוניים ובערבית. את שירי האלבום עיבד משה דנינו. עוד באותה שנה חידש פרחי את "ים של דמעות" של זוהר ארגוב, במסגרת אלבום המחווה "חברים שרים זוהר", שהוקלט לזכרו.

בשנת 1999 הוציא פרחי את אלבומו הרביעי, "את כל חיי", שהגיע למעמד של אלבום זהב. בין שירי האלבום בלטו: "למה את כועסת" (מילים ולחן: ליאורה אושמי), "ילדתי" (מילים ולחן: ליאור פרחי), "אל תעירי לי את החלום" (מילים: אילנה קליין, לחן: שלומי שבת) ו"דומיה" (מילים: אבי קורן, לחן: נורית הירש). עיבודי השירים נחלקו בין שי ראובני ואריה ברקוביץ'. הנגנים באלבום: בקלידים: שי ראובני, אריה ברקוביץ, בתופים: - אשר פדי, בבס גיטרה: אבי יפרח, אריה ברקוביץ, בגיטרות: אבי סינגולדה, בגיטרה סולו: יהודה קיסר ,באקורדיון: בוריס אלייב, בדרבוקה: רוני דדון, בבוזוקי: אריס נחום, בכינור: ילמז טשצישמה, בחצוצרה: אברהם פלדר.

במאי 2000 השתתף בתחרות "פסטיבל הזמר" עם השיר "מדבר בלי מילים", שנכתב במיוחד לתחרות.

בשנת 2001 הוציא את אלבומו החמישי, "גבר משתגע", בו בלט שיר הנושא, דואט עם משה דץ, שהלחין את השיר למילים של יואב גינאי. את שירי האלבום עיבדו רביב בן מנחם והגיטריסט מקס מקסים.

בשנתיים שאחרי, עבר פרחי תהפוכות אישיות, התגרש מאשתו ואם בנו והסתבך עם רשויות המס. עם צאת אלבומו "מת עלייך" בשנת 2003 הודה שהעשייה סביב האלבום סייעה לו להתגבר על משבריו, ושהשיר "אין עוד אהבה כזאת בעולם" מן האלבום מוקדש לאשתו כרמית, אליה ביקש לחזור. באותה שנה, הוציא פרחי את הסינגל "תיזהר ממנה" שזכה להצלחה גדולה ברדיו, אך לא דורג גבוה במצעד הפזמונים העברי השנתי.

ב-2004 פרסם את האלבום "סיגליות", בו שר מחרוזות משיריו וחידש את הלהיט של דויד ברוזה הנושא את שם האלבום.

בשנת 2008 הוציא פרחי את אלבומו השמיני, "חשמל באוויר". שיר הנושא שכתב פרחי יחד עם רמי לב הפך ללהיט, וכך גם הגרסה המחודשת של "תיזהר ממנה" עם סאבלימינל, לאחר שהשיר המקורי חזר לתודעה כשמשתתף העונה הראשונה של האח הגדול, יוסי בובליל, היה מזמזם אותו לעצמו. האלבום הגיע למעמד זהב. עוד כלל האלבום את הדואט "עד הסוף" (מילים: דורון דוידסקו) עם שלומי שבת, דואט עם ציון גולן, וביצועים של פרחי לשירים שהלחין לאחרים: "בשבילך נוצרתי" (מקור: אייל גולן) ו"כמו כפפה" (מקור: יואב יצחק).

באוגוסט 2010 הוציא את אלבומו התשיעי, "מתנה". בין שירי האלבום בלטו 2 שירים שכתב רמי לב: הבלדה "זה מהלב" (לחן: דורון אלימלך), ו"ילד רע" (לחן: ליאור פרחי), הדואט "כמו ילדה" עם חיים משה וכן "מעבר לגדר" (מילים: אידמית הראל, לחן והפקה מוזיקלית: ירמי קפלן), שיצא קודם, בדצמבר 2009 כסינגל.[1] האלבום קיבל מעמד פלטינה וזכה להצלחה. כמה חודשים לאחר מכן יצא הקליפ לשיר "ילד רע" שזכה תוך 5 שבועות למיליון וחצי ציפיות ב"יוטיוב". עוד באותה שנה, חידש באלבום המחווה "עבודה עברית - שרים עוזי חיטמן" את "אחת ויחידה" (שאת גרסתו העברית ביצע במקור ישי לוי).

ביולי 2011 יצא הפרויקט והאלבום "שני צדדים למטבע", בו חידש פרחי את "היא לא דומה", שביצע במקור ארקדי דוכין. בנובמבר אותה שנה הוציא פרחי את "בובה של לילה" (מילים: רמי לב, לחן: ליאור פרחי, עיבוד והפקה מוזיקלית: רביב רם בן-מנחם) כשיר הנושא של התוכנית הסאטירית, ששודרה בערוץ הספורט.

באוגוסט 2014 הוציא את השיר "בריתו של אברהם" למילים ולחן של היוצר הוותיק רמי לב, והפקה מוזיקלית של ערן כרמי.

במרץ 2016 הוציא את האלבום "ישראלי מילדות – חלק א", שכולו היה חידושים לקלאסיקות ישראליות בעיבודיו של ערן כרמי, דוגמת "שומר החומות" (מקור: להקת פיקוד מרכז), "נשל הנחש" (מאיר אריאל), "ואיך שלא" (אריאל זילבר), "פתאום כשלא באת" (שלמה ארצי וגרי אקשטיין), ו"רוני" ("גזוז").

בינואר 2018 הוציא סינגל ראשון מתוך אלבומו הבא, "ישראלי מילדות" – חלק ב", ובו חידש את "ספינת הזיכרונות", שביצעה במקור הזמרת נתנאלה.

בנובמבר 2021 לאחר שתיקה יחסית ארוכה הוציא את השיר "בכיה" שכתב והלחין דודו מתנה לעיבוד והפקה מוזיקלית של הגיטריסט יוני קיסר. בראיון במוסף "7 לילות" לסמדר שיר סיפר פרחי על השנים האחרונות הקשות בחייו, שהחלו עם פטירת אביו, וכלה בסגרי הקורונה בהם איבד את החשק ליצור מוזיקה.

במרץ 2024, במלאת 30 לפטירתו, הוציאה המשפחה את שירו האחרון, "יא בנתי" אותו הכין לבתו ליום הולדתה התשיעי, אך דחה את הגשתו בגלל מלחמת חרבות ברזל[2].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרחי התגורר ברעננה.[3] היה גרוש ואב לשלושה. הוא נפטר בשנתו לאחר שלקה בדום לב ב-12 בפברואר 2024, בגיל 53.[4]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כמו אבן שותקת (1994)
  • שירת הלב (1995)
  • ההופעה (1998)
  • את כל חיי (1999) – אלבום פלטינה
  • גבר משתגע (2001) – אלבום פלטינה כפולה
  • מת עלייך (2003) – אלבום פלטינה משולש
  • סיגליות (2004) – אלבום פלטינה משולש
  • חשמל באוויר (2008) – אלבום פלטינה מרובע
  • מתנה (2010) – אלבום פלטינה מחומש
  • פזמון שלא נגמר (2015)
  • ישראלי מילדות חלק א' (2016)
  • ישראלי מילדות חלק ב' (2019)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליאור פרחי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]