לידה מכשירנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: יש לכתוב כערך אנציקלופדי ולא כמדריך לאיש רפואה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: יש לכתוב כערך אנציקלופדי ולא כמדריך לאיש רפואה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

לידה מכשירנית היא לידה באמצעות מכשיר ואקום או לידה באמצעות מלקחיים, במקרים בהם קיימות אינדיקציות לשימוש בהם, לצורך זירוז מהלך הלידה והימנעות מסיבוכים שונים. בין 4%-7% מכלל הלידות הווגינליות כיום מתבצעות באמצעות ואקום או מלקחיים, כאשר קיים שיעור רב יותר של לידות ואקום מאשר לידות מלקחיים[1]. הסיבה המרכזית כיום ללידה מכשירנית היא מתן אפידורל, אשר מאריך את השלב השני של הלידה (השלב שעובר מפתיחה מלאה ועד יציאת העובר).

אינדיקציות ללידה מכשירנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש לשקול ליילד באמצעות ואקום או מלקחיים במצבים הבאים:

  • העובר נמצא במצוקה עוברית כפי שתועד במוניטור עוברי.
  • מחלות אימהיות- שעלולות להאריך את השלב השני של הלידה (מחלות לב, ריאות וכדומה).
  • כוריואמניוניטיס- מצבים של זיהום הקרומים (שק שפיר).
  • שלב שני מוארך בלידה מכל סיבה שהיא (למעט דיסטוציה).
  • היפרדות שליה.

על היולדת להיות במצב של פתיחה מלאה, פקיעת מים, מצג ראש של העובר, שלפוחית שתן ריקה, ללא עדות לבעיה אגנית או לחוסר פרופורציה בין ראש העובר לאגן, וכן נוכחות של רופא המומחה בלידות מלקחיים או לידות ואקום. לידה מכשירנית אמורה להתבצע לתינוקות אשר קטנים ממשקל של 4 ק"ג, ולא לפני שבוע 34.

לידה מכשירנית מבוצעת רק כאשר הראש מבוסס באגן (ובמצבים מאוד מסוימים של לידת תאומים). על הראש להיות ממוקם מעל +2 מבחינת הספינות כדי שתתבצע לידה מכשירנית. כמו כן על הראש להיות במצג של occipito-anterior או occipito posterior (ולא במצג טרנסוורסלי).

לידת ואקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרים בהם היולדת נמצאת בפתיחה מלאה כבר שלוש ארבע שעות, ואין התקדמות של התינוק החוצה, תידרש לפעמים לידת ואקום[2]. בלידת מצמידים מכשיר ואקום לראש התינוק (מכשיר הנראה כמו גביע, המפעיל כוח שאיבה) ועוזרים לתינוק לצאת בעזרת כוח השאיבה שמופעל על התינוק. הגביע יכול להיות עשוי ממתכת, או מחומר רך. גביע ממתכת מוציא את התינוק יותר ביעילות, אבל גם אחוז גבוה יותר של פציעות של היילוד.[3] חשוב להקפיד במקרים כאלה כי שום דבר לא חוסם את יציאת התינוק, האגן רחב מספיק והראש של התינוק נמוך מספיק. במידה ולידת ואקום אינה מצליחה, השלב הבא הוא ניתוח קיסרי.

לידת מלקחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרים מסוימים רופאים יבצעו לידת מלקחיים. המלקחיים נראים כמו שתי כפות מוצלבות, בעלות ארבעה חלקים. מלקחיים שונים ישמשו בלידות שונות (למשל לידה ראשונה לעומת לידות נוספות). באמצעות המלקחיים תופסים את התינוק, ומנחים אותו החוצה[4]. החל מהעשורים האחרונים של המאה העשרים רופאים מעדיפים להשתמש במכשיר ואקום ופחות במלקחיים[5]. במחקרים אשר השוו בין לידת מלקחיים, ולידת ואקום, התגלה כי לידת מלקחיים יעילה יותר בהוצאת התינוק מהרחם, אך גם יוצרת יותר בעיות עבור האם (בעיות כמו קרעים, דימומים וחבלות)[3] . אותו המחקר מראה כי מבחינת פציעה של התינוק, אין הבדל בין המכשירים.

נזקים כתוצאה מלידה מכשירנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לידת מלקחיים עלולה לגרום נזק לתעלת הלידה, לאצירת שתן, תחלואה וחום אצל האם. התינוק עלול לסבול מדימום מוחי, פגיעה ב- brachial plexus, צפלו-המטומה, ופגיעות שונות בפנים (כגון ב- facial nerve או בקרנית).

לידת ואקום עלולה להביא לדימומים שונים (כגון צפלו-המטומה, המטומה תוך קרניאלית, דימום ברטינה- שכיח), לשבר בעצם הבריח ולצהבת שהיא כתוצאה מההמטומה. מרבית הסיבוכים הקשים נדירים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ד"ר דורון דוקלר, פרופ' אדי ויסבוך, לידת ואקום, באתר קופת חולים כללית, ‏יוני 2015
  2. ^ ד"ר ישראל הנדלר, לידת ואקום: ההשפעה על התינוק ועליך והאם קיימים סיכונים, באתר פמפרס, ‏נובמבר 2019
  3. ^ 1 2 Instruments for assisted vaginal delivery, www.cochrane.org (באנגלית)
  4. ^ לידת מלקחיים, באתר "מרכז מידע ליולדת", ‏2020
  5. ^ לידת ואקום: כל המידע ליולדת, באתר לידה, ‏ספטמבר 2014

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.