לידיה וולסטרם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף לידיה והלסטרום)
לידיה וולסטרם
Lydia Wahlström
לידה 28 ביוני 1869
לונדבי, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 ביוני 1954 (בגיל 84)
כנסיית סיינט ג'ון, סטוקהולם, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת אופסלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק האיגוד הלאומי לזכות בחירה לנשים (שוודיה), איגוד סטוקהולם לבחירות פוליטיות לנשים עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד
  • יו"ר האיגוד הלאומי לבחירות פוליטיות לנשים (19071911)
  • חברת ועד
  • נשיאה (19061909)
  • ledamot (19051906)
  • ledamot (19051906)
  • רקטורית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לידיה קטרינה ווֹלסטרםשוודית: Lydia Katarina Wahlström;‏ 28 ביוני 18692 ביוני 1954) הייתה היסטוריונית, סופרת ופמיניסטית שוודית. היא הייתה אחת המייסדות של האיגוד הלאומי לזכות בחירה לנשים (LKPR) וכיהנה כיושבת הראש של האגודה בשנים 19071911.

חיים וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולסטרם נולדה בלונדבי (שו'), וסטמנלנד (אנ'), כאחות הצעירה ביותר מבין שלוש אחותיה. אביה היה הכומר יוהאן גוסטב וולסטרם ואימה הייתה אידה שמידט. אחותה הבכורה הייתה מורתה הראשונה והיא אמרה כי באופן מסוים היא גדלה כילד, והיא נהנתה להתלבש כמו אחד.[1][דרושה הבהרה] היא למדה בבית ספר וולינסקה (אנ')[דרוש תעתוק] בסטוקהולם, והתחילה ללמוד תואר ראשון בתולדות האמנות, שפות נורדיות ומדע המדינה באוניברסיטת אופסלה ב-1888. כסטודנטית, היא הקימה את הארגון הראשון לסטודנטיות באוניברסיטת אופסלה, שחברותיו חבשו את כיפות הסטודנטים שלהן בפומבי אף על פי שהוא לא היה נחשב מתאים למגדרן.

וולסטרם רצתה להיות כומר כמו אביה, אבל זה לא היה אפשרי, אף על פי שניסתה לשנות את זה.[1] היא לימדה את הנצרות באוניברסיטת אופסלה, ניהלה בית ספר לבנות באנגליה ולבסוף הייתה מנהלת בבית ספר אהלנסקה (אנ') בסטוקהולם. היא הייתה מייסדת שותפה של האיגוד הלאומי לזכות בחירה לנשים יחד עם סיגן ברגמן (אנ'), אנה וייטלוק (אנ') ואן-מרגרט הולמגרן (אנ'). ב-1902, הוצגו בפני הפרלמנט השוודי שתי בקשות הנוגעות לרפורמת זכות בחירה לנשים בשוודיה. אחת מהרפורמות הוצעה על ידי שר המשפטים השוודי, ילמאר המרשלד, שהציע לתת לגברים נשואים 2 קולות, מאחר שניתן לתת להם להצביע גם במקום נשותיהם. את ההצעה השנייה הציג עורך הדין השוודי, קרל לינדהאגן (אנ'), שהציע זכות בחירה לנשים. ההצעה של המרשלד עוררה כעס בקרב פעילי זכויות נשים, שהקימו קבוצת תמיכה בתנועת לינדהאגן. בעקבות זאת, ב-4 ביוני 1902 נוסד האיגוד לזכות בחירה לנשים (שו'), בתחילה כאיגוד מקומי בסטוקהולם, ולאחר מכן כארגון לאומי בשנה שלאחר למכן.

היא השתייכה לדובריה המובילים, לאידאולוגים ולכותבים, וייצגה את האגודה במספר הזדמנויות. התארים האקדמיים שלה העניקו אמינות מדעית לתנועה, והיא כיהנה כיו"ר האגודה ב-19071911. היא הייתה אחת מהחברות הבודדות שהודתה בגלוי שהיא שמרנית פוליטית. האיגוד נתמך על ידי נשים עם אהדה פוליטית שמאלנית וימינית כאחד. בפועל, הנייטרליות הפוליטית ננטשה מיד לאחר ההחלטה מ-20 ביוני 1911, כאשר האיגוד החליט להקים חרם מצביעים נגד כל הפוליטיקאים המתנגדים לזכויות בחירה לנשים. במציאות, פירוש הדבר היה שהארגון כבר לא היה נייטרלי מבחינה פוליטית, שכן האופוזיציה העיקרית של זכות הבחירה לנשים הייתה השמרנים, ואילו הליברלים והסוציאל-דמוקרטים היו בעד זכות בחירה לנשים ברגע שהונהגה זכות בחירה מלאה לגברים מאז 1909. כתוצאה מכך, וולסטרם, כשמרנית, עזבה את תפקידה כיו"ר האגודה והוחלפה על ידי קודמתה בתפקיד, אנה וייטלוק (אנ').

וולסטרם הייתה פעילה גם בעמותת פרדריקה ברמר (אנ').

וולסטרם פרסמה עבודות רבות על נצרות והיסטוריה. היא נפטרה בסטוקהולם כשהייתה בת 84.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Greger Eman. Nya himlar över en ny jord : om Klara Johanson, Lydia Wahlström och den feministiska vänskapskärleken. - Lund, 1993.
  • Barbro Hedwall (2011). Susanna Eriksson Lundqvist. red.. Vår rättmätiga plats. Om kvinnornas kamp för rösträtt.. (Our Rightful Place. About women's struggle for suffrage) Förlag Bonnier. ISBN 978-91-7424-119-8 (Swedish)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לידיה וולסטרם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "skbl.se - Lydia Katarina Wahlström". www.skbl.se. ארכיון מ-2019-03-23. נבדק ב-2020-02-28.