לייבאך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לייבאך
Laibach
מקום הקמה טרבוולז' עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1980 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקת פופ, פוסט-פאנק (Punk), מוזיקה אוונגרדית, מוזיקה אקספרימנטלית, אינדסטריאל, טכנו, EBM, דארק וייו עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Staalplaat, מיוט רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה ויקטור עריכת הנתון בוויקינתונים
www.laibach.org
פרופיל ב-IMDb
חברים
Milan Fras
Ivan Novak
Luka Jamnik
Mina Špiler
Eva Breznikar
Janez Gabrič עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לייבאךאנגלית: Laibach) היא להקת אוונגרד סלובנית. המזוהה עם ז'אנר האינדסטריאל וזרמים נוספים של המוזיקה האלטרנטיבית. לייבאך היא הלהקה המערבית הראשונה שהופיע בצפון קוריאה הקומוניסטית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה נוסדה ב-1980 בעיירת הכורים הסלובנית, טרבוולז' שהייתה אז הייתה חלק מיוגוסלביה. מקור השם הוא התרגום הגרמני והשם שקיבלה בירת סלובניה, לובליאנה מהמאה ה-14, מאחר שעד שנת 1918 הייתה בתחום בית הבסבורג האוסטרו-הונגרי דובר הגרמנית.

מאז הקמתה ביקשה לייבאך להשיג שבר סמלי ואידאולוגי על ידי איחוד גורמים לאומניים נאציים, סטליניסטים, יוגוסלביים וסלובניים, וכן בשילוב מיומן של אלמנטים מהתעמולה הנאצית ומהריאליזם הסוציאליסטי של ברית המועצות ומסלולה.

ה"פעולה" הראשונה שלהם (מונח ששימש את הלהקה, הן לקונצרטים והן להופעות פומביות אחרות) הוקעה בפני השלטונות על ידי חוגי מעמד הפועלים. זמן קצר לאחר מכן, התראיינו חברי הלהקה לטלוויזיה הסלובנית ולאחר ראיון זה נאסר על הלהקה להופיע בפומבי.[1] עם זאת, השלטונות היוגוסלביים לא נקטו צעדים נגד הלהקה מכיוון שלא יכלו לכלוא אותם על גילוח שיערם ועל כך שציטטו את טיטו ואדוארד קרדליי שהגותם הייתה הבסיס האידאולוגי עליו נשענה המערכת הפוליטית של יוגוסלביה. ב–1984 התאגדה לייבאך יחד עם קבוצת אמנים חזותיים בשם "אירווין" (שהציגו גם רטרוספקטיבה במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בחולון ב–2010), כמו גם עם קבוצת תיאטרון, קבוצת מעצבים ועוד להקמת קולקטיב "אמנות סלובנית חדשה" (NSK).[2]

לאחר עצמאותה של סלובניה, בשנת 1991, חזרה הלהקה למולדתה. במילותיהם של חבריה: "המזרח קרס כי האמין באופן עיוור בהגדרה האוטופית המערבית של חירות הפרט. המערב שורד רק כי הוא הקים בערמומיות מערכת שטוענת שאנשים חופשיים. כלומר, תחת הדמוקרטיה מאמינים אנשים. שפועל על פי רצונו ורצונותיו."

בין 2004 ל-2005 ערכה הלהקה סיבוב הופעות אינטנסיבי באירופה ובארצות הברית.

סרט תיעודי בשם 'מדינות מפוצלות של אמריקה', שיצא ב-9 בספטמבר 2006, יצא מההופעות בארצות הברית.

בשנת 2006 הוציאה לייבאך אלבום של פירושים מחודשים להמנונים לאומיים של מדינות שונות המעורבות בגאופוליטיקה העולמית. השירים "אמריקה" (ארצות הברית) ו"אנגליה" (אנגליה), כמו גם החוברת הפנימית של האלבום, מציגים ביקורת גלויה נגד העליונות הפוליטית והתרבותית האנגלו-סכסית בעולם. באלבום ישנה גם ביקורת על מדינות ההגירה של צרפת[3][4] ואף התייחסות להמנון הישראלי "התקווה".

לייבאך היא הלהקה המערבית הראשונה שהופיעה בצפון קוריאה.[5] ובשנת 2017 הופיעה בישראל.[6]

הקלטות בולטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההקלטות הראשונות של לייבאך יצאו בלייבלים צנועים במרכז אירופה. אך לאחר סיבוב הופעות במזרח אירופה (סיור נאט"ו הכיבוש 1985) הם התגלו על ידי הלייבל Mute.

במקביל קאברים בעלי פרשנות מחודשת לשירי פופ-רוק פופולריים כמו "One Vision" של קווין או האלבום "Let It Be" של הביטלס שביצעה לייבאך הפכו נפוצים.

ב-2003 הוציאה הלקה לאור את האלבום WAT (We Are Time) בהשראת המצב הבינלאומי בעיראק. הסינגל הראשון שיצא מהאלבום הזה, "Tanz Mit Laibach" מדבר על היחסים בין ארצות הברית לגרמניה. חברי הלהקה אמרו כי "מאחר שארצות הברית לימדה את גרמניה להתאושש כלכלית באורח פלא לאחר מלחמת העולם השנייה, גרמניה תעניק כעת את יחסה המלחמתי לארצות הברית". "ואם כן", אמרו, "נרקוד עוד הרבה זמן".

במשך השנים שמרה הלהקה על אמביוולנטיות ועל עמימות בהשפעתה ובשימושה בסמלים של משטרים טוטליטריים. הפילוסוף הסלובני סלבוי ז'יז'ק, אמר על לייבאך: "בשימושה בסמלים ויזואליים וצליליים המזכירים באופן מכוון משטרים טוטליטריים, היא "לוקחת את ערכי המדינה יותר ברצינות מהמדינה עצמה", וכך, על ידי הבאת האידאולוגיה ההגמונית לידי אבסורד מוקצן, מייצרת ביקורת חריפה ומהותית יותר ממחאה ישירה."[7]

האלבום 'Volk' יצא ב-23 באוקטובר 2006. שיריו הם גרסאות פופ לפזמונים מאומות שונות בעולם. מוסווית במנגינות יפהפיות ובאווירות עדינות, מסתתרת קריקטורה של "העיירה" במובן הלאומי של המושג. שם האלבום עצמו משתתף במשחק המושגים, שכן "וולק" בגרמנית פירושו "עם" או "אומה", ואילו "volk" בסלובנית (וברוסית) פירושו "זאב". לפיכך, הכריכה מציגה ציור של כמה כבשים (העיירה כעדר), בעוד הדימוי המאיים של הזאב מופיע בדפים הפנימיים.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Laibach (1985)
  • Nova Akropola (1986)
  • Opus Dei (1987)
  • Let It Be (1988)
  • Sympathy for the Devil (1989)
  • Kapital (1992)
  • NATO (1994)
  • Jesus Christ Superstars (1996)
  • WAT (2003)
  • Volk (2006)
  • Laibachkunstderfuge (2008)
  • Spectre (2014)
  • The Sound of Music (2018)
  • Party Songs (EP) (2019)
  • Laibach Revisited (2020)
  • Wir sind das Volk (2022)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לייבאך בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Janjatović, Petar (2007). EX YU ROCK enciklopedija 1960-2006 (in Serbian). Belgrade: self-published. ISBN 978-86-905317-1-4.
  2. ^ אבי פיטשון, להקת לייבאך תופיע בישראל. 12 באפריל 2017
  3. ^ Laibach - Francia
  4. ^ מילות השיר
  5. ^ North Korea allows 'first foreign band to perform' By Alastair Awson בי.בי.סי 15 ביולי 2014
  6. ^ אבי פיטשון. להקת לייבאך תופיע בישראל. הארץ. 12 באפריל 2017
  7. ^ רוק בפיונגיאנג: להקת לייבאך הופיעה בצפון קוריאה ושרדה כדי לספר. אורי זר אביב. טיים אאוט. 3 במאי 2017