ליינקופל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןליינקופל
תקופה
קרטיקון תחתון, 136.4 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
משפחה: דיפלודוקיים
סוג: ליינקופל
מינים

Leinkupal laticauda

שם מדעי
Leinkupal
‏פבלו גלינה, 2014
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליינקופל (שם מדעי: Leinkupal; משמעות השם: "משפחה נעלמת") הוא סוג של דינוזאור זאורופוד, שחי בקרטיקון התחתון באזור שכיום מוכר כצפון חבל הארץ פטגוניה שבארגנטינה. נכון להיום, הסוג מכיל רק מין אחד, Leinkupal laticauda.

גילוי ותיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2014, המין L. laticauda תואר על ידי הפלאונטולוגים פבלו גלינה, סבסטיאן אפסטגויה, אלחנדרו הלוזה וחואן קנאל על סמך סדרה של מאובנים שהתגלו במשלחות חפירה שנערכו ב-2010 וב-2012. השם ליינקופל בא מהלחם של המילים הדרום אמריקאיות העתיקות "lein", שפירושה להיעלם, ו-"kupal", שפירושה משפחה. שם המין, "laticauda", בא מהלחם של המילים הלטיניות "latus", שפירושה רחב, ו-"cauda", שפירושה זנב.

המאובנים שעל פיהם תוארו הסוג והמין לראשונה היו סדרה של חוליות זנב ואמצע עמוד השדרה, שקיבלו את השמות "MMCH-Pv 63-1" עד "MMCH-Pv 63-8" (פרט "MMCH-Pv 63-1" משמש כהולוטייפ של המין בעוד השבעה הנוספים משמשים כפראטייפים).

מבנה גוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוג ליינקופל הוא זאורופוד ששייך למשפחת הדיפלודוקיים, ובדומה לשאר חברי המשפחה הוא היה חיה צמחונית שהלכה על ארבע רגליים בעלת צוואר ארוך וזנב ארוך שהסתיים במעיין "שוט". הליינקופל היה קטן בהשוואה לדיפלודוקיים מוכרים יותר, כאשר אורכו הגיע בין 9 ל-10 מטר וגבהו בירכיים היה בין 1.7 ל-2 מטר.

פלאואקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאובנים של הסוג ליינקופל נמצאו בתצורת "בחדה קולוראדה", אזור שכיום הפך לצפון פטגוניה. ניתוח הרכב התצורה מצביע על כך שגילה הוא בין 140 ל-134 מיליון שנה לפנה"ס, ושהיו בה מישורים שהכילו נהרות שהתפצלו להרבה נחלים קטנים וקרובים (בדומה לדלתות בנות ימינו). בתור חבר למשפחת הדיפלודוקיים, הליינקופל ניזון מצמחים חשופי זרע גבוהים. הליינקופל חלק את סביבתו עם הדיקראוזאור בחדזאורוס, ועם דינוזאורים תרופודים שונים (אף על פי שעוד לא הוגדר סוג רשמי מהתצורה, נמצאו בה שרידים ששייכים ככל הנראה לאבליזאוריים ולדיינוניכוזאורים).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליינקופל בוויקישיתוף