לילה מוראד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף לילה מורד)
לילה מוראד
לידה 17 בפברואר 1918
קהיר, סולטנות מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 בנובמבר 1995 (בגיל 77)
קהיר, מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה ليليان زكي إبراهيم مراد مردخاي עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מוזיקה פופולרית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1934 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • אנוור וג'די (19471954)
  • פאטין עבד אל-והאב עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים זאכי פאטין עבד אל-והאב עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לילה מוראד עם השחקן והבמאי יוסף ואהבי

לילה מוראדערבית: ليلى مراد, תעתיק מדויק: לילא מראד) (17 בפברואר 191821 בנובמבר 1995) הייתה שחקנית וזמרת מצרייה ממוצא יהודי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוראד נולדה בשם ליליאן מרדכי ברובע עבאסיה בקהיר למשפחה יהודית דתית אדוקה, משפחה של רבנים מפורסמים ודיינים. אביה, איברהים זאכי מרדכי (כונה מאוחר יותר זאכי מוראד), שנולד באלכסנדריה, היה מוזיקאי וזמר מפורסם בשנות העשרים ונחשב לאחד הזמרים האחרונים אשר שר לפי אסכולת המוזיקה הערבית הישנה.[דרושה הבהרה] אמה, ג'מילה, הייתה ממשפחת סלומון שמוצאה בפולין. למוראד היו עוד שלושה אחים ואחות. אחד מאחיה, מוניר מוראד, התפרסם בפעילות בימתית והיה שחקן.

דאוד חוסני עזר לה להתחיל צעדיה הראשונים בקריירה כאשר הלחין עבורה את שירה הראשון. עם זאת, פריצתה הראשונה התרחשה כאשר מוחמד עבד אל-והאב, אחד המלחינים החשובים במצרים, שמע את שירתה ונתן לה תפקיד בסרטו "יַחיא אל-חֻבּ" (يحيا الحب - "תחי האהבה") בשנת 1938. בשנות ה-40 היא התחילה להצטלם בסרטים של טוגו מזרחי.

שמועה על ביקור של מוראד בישראל ומתן תרומה למדינה הציבה אותה כחשודה בריגול ואף גרמה למספר תחנות רדיו ערביות להחרימה. היא הכחישה בתוקף את ההאשמות הללו, ואף קיבלה תעודה מכוחות הביטחון של מצרים המזכה אותה מן ההאשמות.

מוראד חדלה לשחק לקראת סוף שנות החמישים של המאה העשרים, והפסיקה לשיר לאחר 1973, אך השאירה מורשת מוזיקלית של מעל ל-1200 שירים.

היא נישאה לאנוור וג'די בשנת 1947, ובעקבות זאת גם המירה את דתה לאסלאם. לאחר שהתאסלמה לילה, הושפעה אחותה ואף היא המירה את דתה והתאסלמה. וג'די ומוראד התגרשו ב-1954 השמועות אמרו שוג'די בגד בה ואומרים שהיה עקר. לאחר מכן נישאה למוחמד ואג'י אבאזה, קצין ממשפחת אבאזה המפורסמת, וילדה את בנה הבכור אשרף. לאחר מספר שנים התגרשו בני הזוג. אחר כך התחתנה בשלישית עם במאי הסרטים פאטין עבד אל-והאב, ממנו התגרשה ב-1969. לשניים נולד בן, זאכי פאטין עבד אל-והאב.

מעט מאוד ידוע על חייה של מוראד, מכיוון שסיפורה של לילה נשמר כסוד בין בני המשפחה, ביניהם קרובי משפחה בישראל, אשר מיעטו לדבר בעניין מהסיבה שהתביישו בעובדה שבחורה יהודיה התאסלמה. הבושה והמבוכה היו כה עזות עד שלא העלו את שמה על דל שפתם, ואף כאשר מישהו אחר שאל אודותיה חתמו את שפתיהם והכחישו כל קשר אליה.[דרוש מקור] בישראל היא הייתה ידועה מתפקידיה הרבים ב"סרטים הערבים" ששודרו בימי שישי בערוץ הראשון.

מוראד נפטרה בבית חולים בקהיר ב-21 בנובמבר 1995.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

Hanan Hammad, Unknown Past: Layla Murad, the Jewish-Muslim Star of Egypt, Stanford University Press 2022

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לילה מוראד בוויקישיתוף