לילית (כתב עת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לילית
Lilith
שער כתב העת לילית, 2008
שער כתב העת לילית, 2008
תאריכי הופעה 1976–הווה (כ־48 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ISSN 0146-2334
www.lilith.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליליתאנגלית: Lilith) הוא כתב עת עצמאי, יהודי - אמריקאי, פמיניסטי, ללא מטרות רווח, שיוצא מדי רבעון מאז שנת 1976. בכתב עת פורסמו כתבות תחקיר עטורי פרסים,[1] ביקורות בידור, סיפורת ושירה, אמנות וצילום.[2] נושאי כתב העת נוגעים בכל - החל מהתנהגות מינית של רבנים, לטקסים וחגיגות, לפירוק הסטריאוטיפ של ה-JAP (הנסיכה היהודית האמריקאית), ועד להבנת העניין היהודי בזכויות הפלות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגזין נוסד בשנת 1976 על ידי קבוצת נשים בראשותה של סוזן ויידמן שניידר: "כדי לטפח דיון בנושאי נשים יהודיות ולהעלותן על סדר היום של הקהילה היהודית, במטרה לתת לנשים - שהן יותר מחמישים אחוז. של יהודי העולם - הזדמנות בחירה בחיים היהודיים."[3][4] איימי סטון שימשה כעורכת הבכירה הראשונה של המגזין. אביבה קנטור זוקוף שימשה כעורכת.[5]

ויידמן שניידר ועמיתיה הקימו את לילית כדי למלא את החלל בתנועה הפמיניסטית ובעיתונות הפמיניסטית עם פרסום המתמקד בדת ובחוויות ספציפיות של נשים מאוכלוסיות מיעוטים. מטרה זו הוסברה במאמר המערכת של הגיליון הראשון של המגזין ב-1976:

"כנשים אנחנו נמשכות להרבה מהאידאולוגיה של תנועת הנשים הכללית; כיהודיות, אנו מכירות בכך שיש לנו דאגות מיוחדות שלא תמיד משותפות לקבוצות אחרות. איך מיישבים את תחושתנו כאינדיבידואלים ראויים תוך הזדהות עם מבנה דתי וחברתי שהגביל את אפשרויות הנשים בבית הכנסת, בבית ובקהילה בכלל?"[6]

בשנים הראשונות התמקד כתב העת "לילית" בנושאים דתיים ובביסוס הארגוני של הקהילה היהודית. העורכות תיעדו את המאבק להסמכת נשים בסמינר התאולוגי היהודי ופרסמו עדכונים ומאמרים תכופים בנושא.[5][4] ב"לילית" פורסמו גם ספרות, שירה וביקורות על ספרים, סרטים, תיאטרון ומוזיקה.

שם כתב העת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתב העת נקרא על שם לילית, דמות עליה נאמר כי הייתה אשתו הראשונה של אדם. למרות שאינה מוזכרת במקרא, חוקרי התלמוד כתבו מאוחר יותר שלילית גורשה מגן עדן לאחר שסירבה להיות כנועה לאדם.[7] לילית פורשה על ידי פמיניסטיות מודרניות כסמל של עצמאות ואקטיביזם חברתי המכוון לזכויות נשים.

צוות ותורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוזן ויידמן שניידר היא העורכת הראשית של לילית מאז 1976.[8] היא מחברת הספרים Jewish and Female and Intermarriage: The Challenge of Living with Differences between Christians and Jews, ומחברת שותפה של הספר "Head and Heart", על כסף בחייהן של נשים. בין הכותבים, העורכים והתורמים לכתב העת ניתן למנות את סינתיה אוזיק, גרייס פיילי, לטי קוטין פוגרבין, נסה רפופורט, בלו גרינברג, אלגרה גודמן, מיילה גולדברג, הרב סוזן שנור (העורכת הבכירה של לילית), נעמי דאניס (העורכת המנהלת של לילית דרה הורן), ג'ניפר באומגרטנר, מארג' פירסי (עורכת השירה של לילית), שרה בלוסטיין, לילה קורמן, ליאנה פינק, דניה רוטנברג, שירה ספקטור, רייצ'ל קדיש, ענת ליטווין, אילנה שטנגר-רוס, לסליה ניומן, יונה זלדיס מקדונו (עורכת הספרות של לילית), אליס ספרברג אלקסיו, איימי סטון, אילנה קורשן, פרנסין קלגסברון, לורי הופ לפקוביץ, טובה הרטמן ועוד. ב"לילית" פורסמו גם עבודות של אמנים חזותיים, כולל ג'ודי שיקגו, מרים שפירו, אילנה מרילס שטוקמן, ג'ואן רוט (הצלמת של לילית), מאירה קלמן, רוז צ'סט ואווה הסה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Welcome to the American Jewish Press Association Website". אורכב מ-המקור ב-2013-08-12. נבדק ב-2010-10-26.
  2. ^ "Lilith Magazine--Lilith.org". אורכב מ-המקור ב-2011-07-19. נבדק ב-2010-10-26.
  3. ^ Johnson Lewis, Jone. "Lilith Magazine - Jewish Feminist Magazine." About.com. Accessed December 31, 2014. http://womenshistory.about.com/od/periodicals/p/Lilith-Magazine.htm.
  4. ^ 1 2 "Lilith Magazine". Jewish Women's Archive (באנגלית). נבדק ב-2022-07-10.
  5. ^ 1 2 Endres, Kathleen L.; Lueck, Therese L. (1996). Women's Periodicals in the United States: Social and Political Issues (באנגלית). Greenwood Publishing Group. ISBN 9780313286322.
  6. ^ "Susan Weidman Schneider". Jewish Women's Archive (באנגלית). נבדק ב-2022-07-10.
  7. ^ Lerner, Anne Lapidus. "Lilith Magazine." Jewish Women: A Comprehensive Historical Encyclopedia. 1 March 2009. Jewish Women's Archive. (Viewed on December 31, 2014)
  8. ^ "Susan Weidman Schneider".