לי א-רן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קוריאהקוריאה זהו שם קוריאני; שם המשפחה הוא לי.
לי א-רן
이애란
לידה 1964 (בת 60 בערך)
פיונגיאנג, קוריאה הצפונית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קוריאה הצפונית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים קוריאה הדרומית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • אוניברסיטת אווה לנשים
  • בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אות האומץ הנשי הבין-לאומי (2010) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לי א-רןקוריאנית: 이애란; נולדה ב-1964) היא פעילה למען חינוך והשכלה ממוצא צפון-קוריאני. בשנת 2010 קיבלה לי את אות האומץ הנשי הבינלאומי[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהסבים שלה ערקו לדרום קוריאה, היא ומשפחתה נשלחו בקוריאה הצפונית למחנה עבודה, שם הייתה כלואה במשך שמונה שנים. בשנת 1997, היא ברחה לדרום קוריאה לאחר שקרוב משפחה אמריקאי פרסם ספר זכרונות, וטען כי אביה של לי היה מעורב בניסיונות להפיל את המשטר. היא ברחה עם הוריה, קרובי משפחה נוספים ובנה, שהיה אז בן ארבעה חודשים. בעלה לא הצטרף אליהם. המשפחה ברחה דרך סין ווייטנאם והגיעה לדרום קוריאה[2]. בשנים הראשונות בדרום קוריאה עבדה בעבודות מזדמנות עד שיכלה לממן לעצמה לימודים[3].

ב-2005 לי יסדה תוכנית מלגות בינלאומית שמעניקה מלגות לסטודנטים מקוריאה הצפונית ללמוד אנגלית. ב-2008[3], היא הייתה לעריקה הראשונה מקוריאה הצפונית שהתמודדה על מושב באספה הלאומית. ב-2009, לי סיימה את לימודי הדוקטורט בנושא תזונה באוניברסיטת איווה לנשים (Ewha Womans University) בסיאול. היא העריקה הראשונה בעלת תואר דוקטור מקוריאה הצפונית. באותה השנה, היא ייסדה ארגון ללא מטרת רווח, Hana Defector Women's Organization שתומך בנשים מקוריאה הצפונית החיות בדרום קוריאה ומסייע להן בהכשרה מקצועית, טיפול בילדים, רכישת השכלה ומיצוי זכויות[4].

מאז משנת 2012 היא מנהלת מכון אוכל מסורתי צפון קוריאני, המעניק הכשרה מקצועית לעריקים מקוריאה הצפונית ומנסה לקרב את צפון ודרום קוריאה דרך תרבות המזון של פיונגיאנג[2]. המכון גם מנהל מסעדה בה עובדות נשים מקוריאה הצפונית[5]. באותה השנה, לי הובילה שביתת רעב בת 18 ימים מול השגרירות הסינית, כמחאה על החזרת פליטים מסין לקוריאה הצפונית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לי א-רן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Episcopal News Service - DIOCESAN DIGEST, archive.episcopalchurch.org (ארכיון)
  2. ^ 1 2 Catherine Antoine, Dr. Lee Ae-ran (North Korea) — Women in Human Rights, www.womensrights.asia
  3. ^ 1 2 Dr. Lee Ae Ran to Receive Women's Award, www.dailynk.com (בקוריאנית)
  4. ^ AWIU » Dr. Lee Ae-ran, Republic of Korea, www.awiu.org (באנגלית)(הקישור אינו פעיל)
  5. ^ "Meet the North Korean defector and restaurateur who believes 'reunification of our country starts at the table'". South China Morning Post (באנגלית).