לשבור את הקרח (מחזמר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לשבור את הקרח
Frozen
כרזת המחזמר
כרזת המחזמר
כתיבה ג'ניפר לי
מילות השירים רוברט לופז וקריסטן אנדרסון-לופז
מבוסס על הסרט "לשבור את הקרח"
"מלכת השלג (אנדרסן)", מאת הנס כריסטיאן אנדרסן
מוזיקה רוברט לופז וקריסטן אנדרסון-לופז
מקום ההתרחשות ממלכת ארנדל (ממלכה בדיונית בנורווגיה)
סוגה מחזמר
הצגת בכורה 17 באוגוסט 2017 (דנוור, קולורדו)
22 במרץ 2018 (תיאטראות ברודוויי)
מספר מערכות 2
שפה אנגלית
frozenthemusical.com

לשבור את הקרחאנגלית: Frozen) הוא מחזמר המבוסס על תסריט לסרט של אולפני דיסני באותו השם שנכתב על ידי התסריטאית והבמאית ג'ניפר לי. המחזמר כולל את הפסקול והשירים המקוריים שנכתבו עבור הסרט על ידי הזוג רוברט לופז וקריסטן אנדרסון-לופז, לצד שירים חדשים ומקוריים שנכתבו עבורו. המחזמר נוסה לראשונה בתיאטרון ביואל שבדנוור, קולורדו באוגוסט 2017, ועלה לראשונה על הבימות של תיאטראות ברודוויי בתיאטרון סנט ג'יימס במרץ 2018.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2014, בוב אייגר, מנכ"ל אולפני וולט דיסני, הצהיר שדיסני הפקות תיאטרליות החלה בפיתוח מוקדם של עיבוד בימתי עבור הסרט "לשבור את הקרח", מכיוון שהיא מתכננת להביא את הסרט אל ברודוויי.[1][2][3] באותה התקופה, לא נקבע תאריך ספציפי לעליית העיבוד הבימתי על במות ברודוויי, ועל כך אייגר הצהיר ש"אנחנו לא דורשים מהירות, אנחנו דורשים מצוינות".[1][4] אחד ממפיקי הסרט, פיטר דל וצ'ו, חזר והדגיש כי "הדברים האלה לוקחים זמן".[5] בראיון באוקטובר 2014, תומאס שומאכר, נשיא החברה התיאטרלית של דיסני, גילה כי דיונים על מחזמר פוטנציאלי החלו כמעט שנה קודם עוד לפני שהסרט יצא לאקרנים. שומאכר אמר: "אני כבר במשא ומתן מול הבמאים, ויש לי רעיון עיצובי, ואנחנו צריכים להתחיל לעצב את הרעיון הזה, זה לא צריך להיות מהיר, זה צריך להיות נהדר".[6]

העדיפות הראשונה [עבור החברה התיאטרלית של דיסני]... זה שכאשר יש לך נכס שהוא אהוב ומבוסס מוזיקלית כמו 'לשבור את הקרח', זה חייב לקבל כמות עצומה של תשומת הלב שלי. אז אני שואל, "איך אנחנו לוקחים את זה והופכים את זה לאירוע מתוחכם ובוגר של ערב תיאטרון?

טום שומאכר, ריאיון עם רדיו דרום קליפורניה בחודש נובמבר 2014‏[7]

בפברואר 2015, שומאכר אישר שכותבי השירים עבדו על המחזמר וש[ג'ניפר] לי תכתוב את התסריט, אבל "עוד לא הוכרז על ליהוק או על תאריך עלייה לבמה".[8] בתחילת שנת 2016 אולפני דיסני הודיעו שהמחזמר אמור להיפתח בברודוויי באביב 2018, עם אלכס טימברס כבמאי, פיטר דרלינג ככוריאוגרף וסטיבן אורמוס כמפקח מוזיקלי.[9] אולפני דיסני גם תיזמנו מראש את ניסיונות ההרצה לברודוויי באוגוסט 2017 במרכז דנוור לאמנויות הבמה.[10] באפריל 2016 נמסר ששחקנית התיאטרון בטסי וולף לוהקה לדמותה של אלזה,[11] אך אולפני דיסני הצהירו כי שום תפקיד לא לוהק באופן רשמי.[12] המלחינה אנדרסון-לופז אמרה בראיון ש"למרות שלסרט יש רק שבעה וחצי שירים... כתבנו 23 [שירים] עבור המחזמר."[12] העיבוד ההתפתחותי הראשוני של המחזמר התקיים במשך שבועיים במאי 2016 בניו יורק, כשבטסי וולף מגלמת את אלזה, פאטי מורין מגלמת את אנה, אוקירייט אונוודואן מגלם את קריסטוף וגרג הילדרת' מגלם את אולף.[13]

בספטמבר 2016, אולפני דיסני הודיעו על שכירת במאי חדש לבימוי המחזמר, מייקל גראנדג'. גראנדג' אישר שהמחזמר ייפתח בברודוויי בתיאטרון סנט ג'יימס באביב 2018.[14] רוב אשפורד הצטרף לצוות היצירתי ככוריאוגרף.[15] הפקת המחזמר "עלתה 30 מיליון דולר עבור תהליך ההפקה [ו]עבר תחת ידיהם של שלושה כוריאוגרפים, שני צוותי עיצוב, שתי אלזות ושני במאים".[16]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניסיון טרום ברודוויי עלה לראשונה בתיאטרון ביואל שבדנוור, קולורדו, מ-17 באוגוסט עד ל-1 באוקטובר 2017, והוא בוים על ידי גראנדג' והכוריאוגרפיה שלו נוצרה על ידי אשפורד. קייסי לוי ופטי מורין כיכבו כאלזה ואנה. שאר צוות השחקנים כללו את ג'לאני אלאדין כקריסטוף, את גרג הילדרת' כאולף ואת ג'ון רידל כהנס. צוות העיצוב וההפקה כלל את כריסטופר אורם (מעצב סטים ותלבושות), נטשה כץ (אחראית תאורה) ומייקל קארי (מעצב בובות). סטיבן אורמוס שימש כמנחה מוזיקלי.[17][18]

תצוגות מקדימות בברודוויי בתיאטרון סנט ג'יימס החלו ב-22 בפברואר 2018, עם פתיחה רשמית ב-22 במרץ 2018. דווח על שכתוב של כ-30% מהמחזמר שנכתבה מחדש בין ניסיון ההרצה לבין הפתיחה הרשמית בברודוויי, כשהמחזמר "צולל עמוק יותר אל תוך הפסיכולוגיה של הנסיכות" ומכוון לקהל בוגר יותר; מחקר שנעשה באולפני דיסני הראה כי 70% מהקהל שמגיע לעיבודי מחזות הזמר שלו הם מבוגרים ללא ילדים.[16] אנדרסון-לופז ציינה כי "בחינת הדרך בה... הצלקות הפסיכולוגיות של הנסיכות מניעות אותן לעשות החלטות מסוימות הייתה השלב ההגיוני המתבקש לעלילה".[16] הטכנולוגיה שעל הבמה כללה אפקטי תאורה רבים על מנת להמחיש את כוחותיה של אלזה, תחפושת גוף מלאה ובובתית עבור האייל סוון, שהולבש על רקדן בלט שהחזיק קביים בידיו (על מנת לדמות את הרגליים הקדמיות) והלך על קצות האצבעות (רגליים אחוריות); גילומו של סוון האייל היה כל כך קשה וכלל הופעה פיזית גבוהה עד כדי כך שנשכר רקדן בלט שני להחליף את הרקדן הראשון כל מספר הופעות ולאפשר לו לקבל מספר ימי מנוחה.[16]

הסיור הלאומי בארצות הברית מתוכנן להתחיל בסתיו 2019, החל בעיר סנקטדי, ניו יורק.[19]

במאי 2020 הודיעה חברת וולט דיסני כי המחזמר לא יפתח מחדש בתיאטראות ברודוויי בשל מגפת הקורונה.[20]

עלילת המחזמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרול מהעדר הנסתר, מציג לצופים את הנסיכה אלזה מארנדל ואת אחותה הצעירה והשובבה, הנסיכה אנה ("Vuelie"/"Let the Sun Shine On"). לילה אחד, אלזה ואנה נשארות ערות לאחר זמן השינה ובונות איש שלג, אותו הן מכנות בשם אולף ("A Little Bit of You"), ואלזה יוצרת שלג יש מאין בחדרן, אך בסערת ההתרגשות של האחיות, אלזה פוגעת בשוגג בראשה של אנה עם חזיז קרח. מלך ומלכת ארנדל המבוהלים פונים בבקשת עזרה למושבת העדר הנסתר - מושבת טרולים - המונהגת על ידי גראנד פאבי. פאבי מרפא את אנה, אך בתהליך מוחק מזיכרונה כל זכר לכוחותיה של אלזה ליצור שלג וקרח יש מאין, ואלזה מבקשת ממנו שיסיר את כוחותיה, אך פאבי אומר לה שהדבר אינו אפשרי, שכן כוחותיה הם חלק ממנה, ומזהיר אותה שככל שתגדל כך כוחותיה יגדלו עימה. בשובם לטירה, מלך ומלכת ארנדל מפרידים בין האחיות, ואלזה נשארת מסוגרת בחדרה למרות תחנוניה הרבים של אנה לצאת ולשחק איתה ("?Do You Want to Build a Snowman"). ככל שהשנים נוקפות, פחדה של אלזה מכוחותיה גדל בעוד המלך והמלכה נאלצים לצפות בה גדלה ללא יכולת לעזור לה, וביום סערה אחד, המלך והמלכה מתים במהלך סערה בלב ים ומותירים את הנסיכות הצעירות להתאבל על מותם.

עשר שנים לאחר מכן, ביום הולדתה העשרים ואחת, אלזה מיועדת להיות מוכתרת רשמית למלכת ארנדל. בעוד אנה מתרגשת מפתיחת שערי הארמון לאחר זמן רב ("For the First Time in Forever"), היא מתנגשת בהנס, נסיך מאיי הדרום, שמתאר לה את מסעו ("Hans of the Southern Isles"). בינתיים, אלזה, המבועתת מטקס ההכתרה שלה, מפחדת מכך שאזרחי הממלכה יגלו על כוחותיה וירגישו מאוימים ממנה, אך בו בזמן גם מביעה משאלה שתוכל להתחבר מחדש לאחותה ("Dangerous to Dream"). טקס ההכתרה של אלזה הולך למישרין, ומשכך, אלזה מרשה לעצמה ליצור קשר מחודש עם אנה לאחר שנים שחיו בנפרד. בתחילה, השתיים נהנות מהמסיבה ואנה אף מציעה לדוכס מווסלטון לרקוד עם המלכה הטרייה, אך אלזה עוזבת בקרירות לאחר שאנה מבקשת ממנה להשאיר את שערי הארמון פתוחים. אנה המאוכזבת נתקלת בהנס, והשניים מתוודים על אהבתם זה לזה ("Love Is an Open Door"). אז, הנס מציע לה נישואין והשניים חולקים נשיקה.

הזוג המאורס הטרי מבקש את ברכתה של אלזה, אך אלזה מסרבת בטענה שהזוג בקושי מכיר אחד את השנייה. אנה הנסערת נואמת לאלזה על כך שהיא הוציאה אותה מחייה והתרחקה ממנה. אלזה הנסערת חושפת בשוגג את כוחותיה בפני אורחי המסיבה, ובעקבות כך, הדוכס מווסלטון מכנה אותה מפלצת וזאת האחרונה נמלטת מן הארמון אל ההרים הצפוניים. עם זאת, במהלך ההמולה וההימלטות, כוחותיה המודחקים של אלזה מתפרצים ומקללים את ארנדל לחורף נצחי. אנה יוצאת לחפש את אלזה, ומותירה מאחוריה את הנס כאחראי בזמן היעדרותה.

על פסגת ההר, קריסטוף שר שיר לאייל שלו, סוון ("Reindeer(s) Are Better Than People"), כשאנה הלבושה עדיין בשמלת ההכתרה פוגשת אותם ומבקשת את עזרתם. קריסטוף נותן לאנה סט מיותר של בגדי חורף, ואנה מותירה את שמלתה בשלג מאחור. במהלך מסעם המשותף, מתגלעים חילוקי דעות בין קריסטוף לאנה על המושג "אהבת אמת" ("?What Do You Know About Love"), ובעודם חוצים את הגשר, אנה מצילה את קריסטוף מנפילה אל התהום. בהמשך המסע, אנה וקריסטוף פוגשים את אולף, אותו אנה זוכרת מימי ילדותה, שמציע להדריך אותם אל אלזה ושר להם על אהבתו לקיץ ("In Summer").

באותו הזמן בארנדל, חייל שסייר בהרים אחר אנה, משיב אל הארמון את שמלתה העזובה של אנה, מה שגורם להנס לחשוש לשלומה של אנה ולארגן משלחת חיפוש אחריה ("Hans of the Southern Isles (Reprise)" ). הדוכס מווסלטון שולח איתו שניים מחייליו, להם יש הוראה מיוחדת להרוג את אלזה. במקביל, בהרים הצפוניים, אלזה מחליטה "לנטוש" את תדמיתה הטובה מאחוריה ולהצהיר על עצמה חופשייה מהפחדים ששלטו בה בילדותה ומהכללים אותם היא חונכה ליישם; אלזה משליכה את גלימת המלכות שלה, בונה לעצמה ארמון קרח ענקי ואז הופכת את שמלת ההכתרה שלה לשמלת קרח מפוארת ("Let It Go").

מערכה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוקן, סוחר בעל תחנת מסחר וסאונה, מברך את הצופים בשובם מן ההפסקה ("Hygge"). אנה, קריסטוף ואולף מגיעים אל תחנת המסחר של אוקן, שם אנה נהנית מהסאונה. עם זאת, קריסטוף משכנע את אוקן ואת הפטרונים שלו לסייע במסעם, ואוקן מספק להם אספקה לדרך ולאנה הוא נותן את שמלת החורף שלה.

בהגיעם לארמון הקרח, אנה פוגשת את אלזה ומספרת לה שארנדל שקעה אל חורף נצחי ("For the First Time in Forever (Reprise)"). אלזה ההמומה מתעקשת שהיא אינה יכולה לתקן את המצב, מאבדת את השליטה על כוחותיה ושולחת חזיז קרח בשוגג אל ליבה של אנה. אלזה מגרשת את אנה, קריסטוף ואלוף מהארמון בזמן שהיא תוהה מה עליה לעשות הלאה ("Dangerous to Dream (Reprise)"). כשקריסטוף רואה ששערה של אנה מלבין במהירות, הוא מחיש אותה אל העדר הנסתר, משפחתו המאמצת, שמזהה את אנה כנסיכת ארנדל ומשוכנעים שהיא כעת ארוסתו של קריסטוף ("Fixer Upper"). גארנד פאבי חושף בפני הקבוצה שאנה תקפא לחלוטין, אלא אם כן מעשה של אהבת אמת יפשיר את ליבה הקפוא. או אז, קריסטוף מחיש את אנה בחזרה אל ארנדל על מנת שהנס יוכל לנשק אותה נשיקה של אהבת אמת, ובמעשה זה הוא מקריב את אהבתו החשאית אליה ("Kristoff Lullaby").

בארמון הקרח, אלזה מתחבטת בשאלה האם היא מפלצת ובשאלה האם ביכולתה לסיים את החורף הנצחי ששורה על ארנדל, ואפילו תוהה האם החורף בארנדל יסתיים עם מותה או שמא רק יחמיר ("Monster"). אלזה מסיקה שעליה להישאר בחיים על מנת לסיים את הסופה, אך בינתיים הנס ואנשיו מגיעים אל הארמון, לוכדים אותה ומחזירים אותה לארנדל. בארנדל, קריסטוף מוסר את אנה לידיו של הנס, שבמקום לנשק אותה, הוא מגלה לה שהוא זומם לכבוש את כס המלכות בארנדל על ידי סילוק שתי האחיות מדרכו ("Hans of the Southern Isles (Reprise 2)"). הנס משאיר את אנה למות בחדר ונועל אחריו את הדלת, ובעוד אנה ממשיכה להיאחז ברעיון של אהבת אמת, היא מבקרת את עצמה על הטעויות שעשתה ("True Love"). אולף, שנקלע למקום, משחרר את אנה מהחדר, והשניים ממהרים החוצה אל סופת השלגים לאחר שאולף מגלה לאנה שקריסטוף מאוהב בה.

מחוץ לטירה, הנס מאשים את אלזה בפומבי בבגידה בארנדל וחורץ את דינה למוות. אלזה שוברת את השלשלאות שלה ובורחת החוצה בזמן שסופת השלגים גוברת ("Colder by the Minute"). אנה וקריסטוף נאבקים למצוא אחד את השנייה בתוך סופת השלגים כשבמקביל, הנס מתעמת עם אלזה, בטענה כי היא גרמה למותה של אנה, וגורם לה להישבר. אנה מצליחה למצוא את דרכה אל קריסטוף, אך כשהיא חוזה בהנס שעומד להרוג את אלזה; היא מזנקת למולו בעודה מקפיאה ומונעת ממנו להרוג את אלזה. אלזה ההמומה מתאבלת על אחותה, שמפשירה בזרועותיה. אנה מבינה שהקרבן שלה היווה "מעשה של אהבת אמת". בהבינה כי כוחותיה נשלטים על ידי אהבה, אלזה מסיימת את החורף. אלזה מגרשת את הנס מארנדל, ואנה וקריסטוף מתנשקים ונהיים לזוג. אלזה ואנה מתאחדות ללא חשש בפעם הראשונה, בזמן שהמלך והמלכה המנוחים ואלזה ואנה הצעירות מופיעים ברקע, ומסכמים את תהליך ריפוי העבר הכואב של האחיות ("Finale"/"Let It Go").

צוות הדמויות והשחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות ההפקה המקורית בברודוויי
אנה פאטי מורין
אנה (בצעירותה) אודרי בנט
מתאה קונפורטי
אלזה קייסי לוי
אלזה (בצעירותה) ברוקלין נלסון
איילה שוורץ
קריסטוף ג'אלני אלאדין
הנס ג'ון רידל
אולף גרג הילדרת'
גראנד פאבי טימותי האגס
הדוכס מווסלטון רוברט קרייטון
אוקן קווין דה אגילה
סוון האייל אנדרו פירוזי
המלכה אידונה אן סאנדרס
המלך אגנאר ג'יימס בראון ה-III
בולדה אוליבייה פיליפ

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שם השיר ביצוע
1 Vuelie תזמורת
2 Let the Sun Shine On אנה ואלזה הצעירות, מלך ומלכת ארנדל ואנשי העיר
3 A Little Bit of You אנה ואלזה הצעירות
4 Hidden Folk מלך ומלכת ארנדל, גראנד פאבי, אלזה הצעירה והתזמורת
5 Do You Want to Build a Snowman? אנה הצעירה והמבוגרת ואלזה
6 For the First Time in Forever אנה, אלזה ואנשי העיר
7 Hans of the Southern Isles הנס
8 Dangerous to Dream אלזה ואנשי העיר
9 Love Is an Open Door אנה והנס
10 Reindeer(s) Are Better Than People קריסטוף
11 What Do You Know About Love? אנה וקריסטוף
12 In Summer אולף
13 Hans of the Southern Isles (Reprise) הנס, הדוכס מווסלטון ואנשי העיר
14 Let It Go אלזה

מערכה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שם השיר ביצוע
1 Hygge אוקן, קריסטוף, אנה, משפחה וחברים
2 For the First Time in Forever (Reprise) אנה ואלזה
3 Dangerous to Dream (Reprise) אלזה
4 Fixer Upper בולדה, פאבי, אולף והעדר הנסתר
5 Kristoff Lullaby קריסטוף
6 Monster אלזה, הנס והחיילים
7 True Love אנה
8 Colder by the Minute אלזה, אנה, קריסטוף, הנס ואנשי העיר
9 Finale/Let It Go תזמורת

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני הפתיחה הרשמית של המחזמר בברודוויי, ארבעה סינגלים הופצו דיגיטלית - הסינגל הראשון, "Monster", הופץ ב-23 בפברואר 2018. הסינגל השני, "?What Do You Know About Love", הופץ ב-2 במרץ 2018. הסינגל השלישי, "Dangerous to Dream", הופץ ב-9 במרץ 2018, והסינגל הרביעי והאחרון, "True Love", הופץ ב-16 במרץ 2018.[21]

ההקלטות של אלבום קאסט הברודוויי המקורי החלו ב-9 באפריל 2018.[22] האלבום הופץ באופן דיגיטלי ב-11 במאי 2018, וכמו כן זכה גם להפצה פיזית (תקליטורים) ב-8 ביוני 2018. עבור ההקלטה, מספר חברי התזמורת הורחב מ-21 חברים ל-44 חברים, כולל קטע מחרוזת של 22 אנשים. האלבום כולל את השיר "When Everything Falls Apart", שלא זכה להיות מוצג בהפקה המקורית בברודוויי כרצועת בונוס.[23]

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות על ניסיון הרצת המחזמר בדנוור היו מעורבות לרוב, אך רובן מצאו את המופע מבטיח; העיתון היומי "The Denver Post" אמר על המחזמר כי הוא "כיפי אבל לא מציף את הרגשות". העיתונאי מארק שנטון כתב ב"The Stage": "קריסטן אנדרסון-לופז ורוברט לופז הרחיבו את הפסקול שלהם לסרט המקורי - שהיו בו שמונה שירים - ל-20 שירים בסך הכל כעת... יש רגעים מזדמנים שמרגישים משעממים... אבל בלדות הכוח שמשאירות את חותמן על הפסקול מועברות בצורה מדהימה על ידי [לוי ומורין]."[24]

הפקת המקור בברודוויי קיבלה ביקורות מעורבות. הכתב ג'סי גרין מ"הניו יורק טיימס" קרא למחזמר "מלהיב, לעיתים משעמם, ומטופש לסירוגין". גרין שיבח את הופעותיהן של לוי ומורין, כמו גם את עיצוב הסטים והתאורה, אך מתח ביקורת על הנאמברים המוזיקליים החדשים.[25]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההפקה המקורית בברודוויי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה טקס הפרס קטגוריה מועמד/ים תוצאה
2018 פרס דרמה דסק השחקן הטוב יותר במחזמר ג'לאני אלאדין מועמדות
עיצוב הבובות הטוב ביותר מייקל קארי זכייה
פרס טוני המחזמר הטוב ביותר דיסני הפקות תיאטרליות מועמדות
התסריט הטוב ביותר למחזמר ג'ניפר לי מועמדות
הפסקול המקורי (מוזיקה ו/או מילים) הטוב ביותר שנכתב למחזמר רוברט לופז וקריסטן אנדרסון-לופז מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לשבור את הקרח בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Reingold, Jennifer (January 13, 2014). "Disney CEO Iger: Frozen has restored our mojo". Fortune. Retrieved January 13, 2014.
  2. ^ Cox, Gordon (January 13, 2014). "Disney Considering "Frozen" for Broadway, Obviously". Variety. Retrieved January 13, 2014.
  3. ^ Rothman, Lily (February 24, 2014). "Frozen's Hot Following". Time. Disney has already announced plans to bring a musical version to Broadway, and theme-park incarnations have been hinted at.
  4. ^ Emery, Debbie (January 13, 2014). "'Frozen' Musical Is Headed to Broadway". The Hollywood Reporter. Retrieved May 28, 2014.
  5. ^ Lee, Hyo-Won (March 31, 2014). "'Frozen' Producer Talks Franchise Rumors, Disney Strategy, Bizarre Popularity in South Korea (Q&A)". The Hollywood Reporter. Retrieved April 5, 2014.
  6. ^ Rooney, David (October 16, 2014). "Disney's Top Theater Exec on 'Frozen' Musical Plans: "I'm Talking to Directors". The Hollywood Reporter. Prometheus Global Media LLC. Retrieved October 17, 2014.
  7. ^ Lanz, Michelle (November 18, 2014). "Why it took Disney 18 years to bring Hunchback of Notre Dame to the U.S. stage". Southern California Public Radio. Retrieved April 26, 2015.
  8. ^ Lee, Ashley (February 13, 2015). "'Frozen' Stage Musical Recruits Film's Co-Director, Songwriting Duo". The Hollywood Reporter. Prometheus Global Media. Retrieved February 16, 2015.
  9. ^ Cox, Gordon (February 9, 2016). "'Frozen' Musical Sets Broadway Timeline, Creative Team". Variety. Retrieved February 9, 2016.
  10. ^ Crowley, Joanne (February 11, 2016). "Pre-Broadway version of Disney's "Frozen" coming to Denver". The Denver Post. Digital First Media. Retrieved February 16, 2016.
  11. ^ Viagas, Robert (April 21, 2016). "Has Disney's Frozen Stage Musical Picked Its Elsa?". Playbill. Retrieved April 21, 2016.
  12. ^ 1 2 Clement, Olivia (April 26, 2016). "Frozen Songwriters Announce Stage Musical Will Have Over 20 Songs". Playbill. Retrieved May 11, 2016.
  13. ^ Paulson, Michael; Barnes, Brooke (June 6, 2016). "Let It Go Go Go! Three Stage Versions of Frozen Are on the Way". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved June 13, 2016.
  14. ^ Hetrick, Adam (September 27, 2016). "Disney's Frozen Names Tony-Winning Director and a Broadway Theatre - Playbill". Playbill.
  15. ^ "Frozen Musical Announces Full Broadway Lead Casting". broadway.com. April 17, 2017.
  16. ^ 1 2 3 4 Dockterman, Eliana. "The Ice Queen's New Kingdom", Time, March 19, 2018 issue, p. 58
  17. ^ McPhee, Ryan (August 17, 2017). "Disney's Broadway-Bound Frozen Musical Begins Performances in Denver August 17 - Playbill". Playbill.
  18. ^ Paulson, Michael (August 9, 2017). "Disney's Challenge: Keeping It Frozen, but Still Fresh". The New York Times. Retrieved August 12, 2017.
  19. ^ "'Frozen' will launch a national tour in fall 2019". Broadway News. May 5, 2018. Retrieved May 15, 2018.
  20. ^ Disney's 'Frozen' Will Not Reopen on Broadway, The Hollywood Reporter (באנגלית)
  21. ^ "Frozen - 2018 Original Broadway Cast". CastAlbums. Retrieved 12 May 2018.
  22. ^ "Frozen on Broadway on Instagram: "Today we're all in studio ready to capture the Original Broadway Cast Recording of Frozen on Broadway! We can't wait to 'Let It Go' and…"". Instagram. Frozen on Broadway. 9 April 2018. Retrieved 12 May 2018.
  23. ^ Mcphee, Ryan (30 Apr 2018). "Frozen Sets Release Dates for Original Broadway Cast Recording - Playbill". Playbill. Retrieved 12 May 2018.
  24. ^ "Review Roundup: What Did The Critics Think of Broadway-Bound Frozen in Denver?". BroadwayWorld.com. September 15, 2017.
  25. ^ Green, Jesse. "Review: Frozen Hits Broadway With a Little Magic and Some Icy Patches", The New York Times, March 22, 2018