לתת פנים לנופלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לתת פנים לנופלים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים דורית פרי ואורי שגיא
תקופת הפעילות 2013–הווה (כ־11 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
https://latetpanim.org.il/en/node/1 האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תלמידה מבית הספר בליך מניחה "פתקי חיפוש" על קבריהם של לוחמים עלומים בבית העלמין נחלת יצחק, 2019
אזכרה לפרדי צבי גרוס
ראובן (רובי) ריבלין על קברו של גיבור ילדותו, צבי פרדי גרוס חלל האצ"ל

לתת פנים לנופלים הוא ארגון מתנדבים אשר מטרתו הנצחה של חללי מערכות ישראל, תוך התמקדות ב"לוחמים עלומים". הארגון מבקש להנציח את מי שהיו חברי המחתרות, ארגון השומר והגנה, מתנדבי היישוב בצבא בריטי ובגדודים העבריים ומי שלחמו במסגרת הפלמ"ח והיחידות הצבאיות ואשר נפלו טרם קום המדינה ובמלחמת העצמאות. אלו שמצבותיהם חסרות ופרטי חייהם, תמונותיהם וקורותיהם אינם ידועים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום הזיכרון שנת 2010, עמדו דורית פרי ואורי שגיא בעת הצפירה, ליד קבר אחים של חללי ג'נין בחלקת לוחמי תש"ח. בחלקה נמצאה מצבתו של יוסף לחנה, שנפל בקרב על ג'נין (1948) והייתה "מצבה ריקה", חסרו בה שמות הוריו, היכן ומתי נולד ומתי עלה לארץ, פרטים שנהוג לציין על גבי מצבות חללי מערכות ישראל. גם באתר "יזכור" של משרד הביטחון לא היה מידע על אודותיו. לאחר שמונה חודשי חקר חובק עולם, שכלל חיפוש ונבירה בארכיונים ושיחה עם אנשי קשר וחוקרים בישראל, יוון, ברזיל, ארצות הברית וצרפת אותרו קרובי משפחתו, הושלם סיפור חייו ונמצאה תמונתו של יוסף לחנה. במאי 2011 נערך טקס גילוי מצבה בהשתתפות קרובי משפחתו, יו"ר הכנסת דאז, מר ראובן ריבלין, ח"כ מתן וילנאי, אל"ם הושע פרידמן בן-שלום, הגב' שולי מועלם-רפאלי וקהל רב. בעקבות מחקר זה הוקמה העמותה, ששמה לה למטרה להנציח חללי מערכות ישראל ולהשלים סיפור חייהם ותמונותיהם של אלו שמצבותיהם ריקות וסיפור חייהם נותר עלום.

ארגון המתנדבים "לתת פנים לנופלים" הוקם בשנת 2013 על ידי דורית פרי ואורי שגיא. מתנדבי הארגון פועלים להנציח ולהשלים קורותיהם ותמונותיהם של כ-1,000 חיילים שנפלו במערכות ישראל טרם קום המדינה ובמלחמת העצמאות וסיפור חייהם נותר "עלום". הלוחמים והחללים "העלומים", רובם יוצאי אירופה, חלקם נצר אחרון למשפחתם, שהגיעו לארץ ישראל זמן קצר לפני מלחמת העצמאות, אחרים חיילים בודדים שעלו בגפם מארצות ערב ומיעוטם ילידי הארץ. חלקם נחשבים "חללים שמקום קבורתם לא נודע" והמידע שמתנדבי וחוקרי הארגון אוספים, הוא למעשה יד וזיכרון יחיד להם.

במסגרת מיזם מיוחד וחד פעמי אשר התקיים יחד עם הביטוח הלאומי, פוענחו סיפורי חיים של חללי פעולות איבה אשר נהרגו בפרעות תר"פ - תרפ"א בירושלים וביפו וסיפורם העצוב מלווה את שנות הקמת המדינה.

מתנדבי הארגון פוקדים באופן תדיר קברי לוחמים "עלומים" ומנציחים חללי "נצר אחרון" וחללים שהם "שריד אחרון" למשפחתם. (חללי "נצר אחרון", ע"פ יד ושם ומשרד הביטחון, הם אלו אשר עלו לארץ לאחר שחוו את מוראות השואה, היו האחרונים למשפחתם הגרעינית לאחר שזו נכחדה בשואה ונפלו כחללי מערכות ישראל. לעומתם, חיילים אשר עלו טרם פרוץ מלחמת העולם השנייה, במהלכה או אחריה, היו אחרונים למשפחתם אולם לא חוו על בשרם את מוראות השואה או שעלו טרם פרוץ מלחמת העולם השנייה, אינם מונצחים כ"נצר אחרון". הארגון מכנה אותם "שריד אחרון").

מצבת החלל זאב מנסבך בבית העלמין נחלת יצחק

פעילות הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארגון פועלים כ-80 מתנדבים ובשנים האחרונות הושלם סיפור חייהם ואותרו תמונותיהם של יותר מ-270 לוחמים "עלומים". בשנה האחרונה ביצעו מתנדבי הארגון חקר מקיף ואיתרו קבריהם של מספר חללים שמוגדרים כמי ש"מקום קבורתם לא נודע". במספר מקרים תיקן משרד הביטחון והחליף כמה ממצבות הנופלים, סיפור חייהם של אותם "לוחמים עלומים" אשר הושלם ותמונותיהם שנמצאו מופיעים כעת באתר הארגון ובאתר יזכור של משרד הביטחון.

תחומי הפעילות של הארגון:

  • השלמת פרטי חייהם של חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, שמצבותיהם ריקות ופרטי חייהם ותמונותיהם חסרים.
  • קידום אירועי הנצחה, הפקת אלבומי הנצחה ואזכרות לחללים ובהם לחללי נצר אחרון.
  • סיוע ליחידת אית"ן של צה"ל באיתור בני משפחה של חללים שמקום קבורתם לא נותר, לצורך דגימת דנ"א.
  • קידום הקמה של אנדרטאות ושלטי הנצחה.
  • קידום תוכניות חינוכיות בבתי ספר ובמסגרות של נוער וחיילים, להיכרות עם תרומתם של הנופלים בהקמת המדינה.
  • קיום הרצאות וסיורים בעקבות "לוחמים עלומים" עבור תלמידים, חיילים והציבור הרחב.
  • סיוע באיתור קברי חללים הקבורים בבתי עלמין אזרחיים בעיקר, עבור בני משפחה ואחרים.
  • סיוע באיתור בני משפחות של חללים, מענה לפניות מהארץ ומחו"ל.
  • סיוע למשפחות בחידוש "מצבות אזרחיות" לחללים שנפלו טרם קום המדינה וקבורים בבתי עלמין אזרחיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לתת פנים לנופלים בוויקישיתוף

לערוץ היוטיוב של לתת פנים לנופלים