מאווי (מיתולוגיה פולינזית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מאוויאנגלית: Māui) הוא אחד מגיבורי המיתולוגיה הפולינזית. כמעט כל התרבויות והארצות בפולינזיה מספרות סיפורים על מעלליו. ברוב המקרים מתואר מאווי כאל למחצה או כאל, אך בחלקם הוא מתואר כאדם.

מאווי במיתולוגיות השונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במיתולוגיה המאורית מתואר מאווי כגיבור, בנם של טרנגה ומקאטוטארה. לידתו מתוארת כמעשה נס. אמו השליכה את עוברה שנולד מוקדם מדי כשהוא מכוסה בשיער מתסרוקתה. רוחות הים מוצאות אותו ועוטפות אותו באצות. בהמשך מאומץ מאווי על ידי רנגי (טאמה-נוי-טה-רה) שמגדל אותו עד הגיעו לבגרות.

במיתולוגיה ההוואיית מתואר מאווי כגיבור וכמנהיג עתיק. הוא בנם של אקלנה ואשתו הינאקאווי, אחד מארבעה אחים שכולם נקראו מאווי, ונחשב לאל למחצה. למאווי היה קרס שבעזרתו יכול היה לדוג כל דבר שבו חפץ, כולל את השמש שאותה אילץ להאריך את הימים בקיץ. האי מאווי קרוי על שמו.

במיתולוגיה הטונגאית היה זה מאווי ששלה את האיים המהווים את טונגה ממעמקי הים. בנו הצעיר, קיסיקיסי היה מי שגילה את האש ולימד את בני האדם את סודות הבישול. מאווי נושא את העולם על כתפיו וכשהוא ישן עלולות תנועותיו לגרום לרעידות אדמה. בחלק מהמסורות מדובר בשלושה אחים ששלושתם נקראו מאווי.

במיתולוגיה הטהיטית היה מאווי אדם, נביא או כומר, שהועלה בהמשך לדרגת אל. מסופר עליו שבאחד הימים החלה השמש לשקוע בטרם סיים את עבודתו ולכן החזיק בקרניה ועצר את מהלכה לזמן מה. מאווי היה מי שגילה את האש, כשעד אז אכלו בני האדם אוכל נא.

במיתולוגיה המנגרבנית מאווי שולה את האדמה מהים וקושר את השמש בעזרת שערות. אביו נקרא אטארגה ואמו אואגה. במיתולוגיה זו מסופר על שמונה שענו לשם מאווי, כשמאווי בעל שמונה העיניים (מאטאוורו) הוא הגיבור. הוא נולד מטבורה של אמו וגידל אותו סבו, טה רופה, שנתן לו מטה קסמים בשם אטואה-טיין, וגרזן בשם איראיאפאטאפאטה.

במיתולוגיה הסמואית מסופר על טי'איטי'אי, בן דמותו של מאווי, שירד למעמקים וקיבל את האש מאל רעידות האדמה מאפו'יה, לקח אותה בחזרה אל האדמה והחל לבשל. מאפו'יה עלה אל האדמה וכיבה את האש. תוך שהוא שובר את התנור. טי'איטי'אי נאבק במאפו'יה וניצח. בתמורה לחירותו סיפר לו מאפו'יה את סוד האש וכיצד להפיקה מגזרי עץ. מאז למדו בני האדם לבשל. במיתולוגיה הסמואית טי'איטי'אי אינו תופס את השמש כפי שעושה מאווי במיתולוגיות האחרות. במיתולוגיה זו אישה בשם מאנגאמאנגאי נכנסת להריון כתוצאה ממבט בשמש, והילד שנולד נקרא "בנה של השמש". הוא ואמו אינם מרוצים ממסעה המהיר של השמש, הילד תופס אותה בחבל ומכריח אותה להאט את מסעה.

בתרבות פופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של מאווי היא הדמות הגברית הראשית בסרט האנימציה מואנה בו הוא בקצרה עוזר ומתחבר אליה. יצא בשנת 2016.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • E.R. Tregear, Maori-Polynesian Comparative Dictionary (Lyon and Blair: Lambton Quay, 1891).
  • M. Beckwith, Hawaiian Mythology (University of Hawaii Press: Honolulu, 1970).
  • W.D. Westervelt, Legends of Maui (Hawaiian Gazette: Honolulu, 1910).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]